Τη δέσμευσή του ότι «η ελληνική δικαιοσύνη θα εντοπίσει τις ευθύνες εκεί που αναλογούν» εξέφρασε ο υφυπ. Πολιτισμού και Τουρισμού, με αφορμή τη διαβίβαση στον εισαγγελέα του πορίσματος του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για τις διαφημιστικές δαπάνες στον ΕΟΤ τη διετία 2008-9.
Τη δέσμευσή του ότι «η ελληνική δικαιοσύνη θα εντοπίσει τις ευθύνες εκεί που αναλογούν» εξέφρασε ο υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης, με αφορμή τη διαβίβαση στον εισαγγελέα του πορίσματος του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για την εκτέλεση του διαφημιστικού προγράμματος του ΕΟΤ τη διετία 2008-9.
Σε σημερινές δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Νικητιάδης τόνισε ότι, αν εντοπιστούν ευθύνες σε πολιτικά πρόσωπα, θα πρέπει η δικαιοσύνη να στείλει τη δικογραφία στην ελληνική Βουλή.
Ο υφυπουργός επανέλαβε ότι με την έκδοση του πορίσματος, ο αρμόδιος υπουργός Παύλος Γερουλάνος διαβίβασε το πόρισμα στον εισαγγελέα για την ποινική διερεύνηση της υπόθεσης καθώς και στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον καταλογισμό των ποσών που ζημιώθηκε ο οργανισμός.
Τέλος, έδωσε εντολή στον ΕΟΤ να διενεργήσει ένορκη διοικητική εξέταση προκειμένου να εξακριβωθούν συγκεκριμένες ευθύνες υπαλλήλων και στελεχών του οργανισμού για την υπόθεση.
Το πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης με τα αποτελέσματα του ελέγχου που διενήργησε στον ΕΟΤ, κατόπιν εντολής του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλου Γερουλάνου παραδόθηκε την Παρασκευή. Ο έλεγχος αφορούσε στη νομιμότητα των διαδικασιών ανάθεσης έργων και προμηθειών κατά τα έτη 2008 και 2009, για την εκτέλεση του διαφημιστικού προγράμματος του ΕΟΤ και την προβολή του ελληνικού τουρισμού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Το πόρισμα διαβιβάστηκε ήδη στον εισαγγελέα Εφετών Αθηνών για την ποινική διερεύνηση της υπόθεσης, στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον καταλογισμό των ποσών που ζημιώθηκε ο οργανισμός στους υπολόγους, ενώ, κατόπιν εντολής του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, η διοίκηση του ΕΟΤ διέταξε τη διενέργεια ένορκης διοικητικής εξέτασης, προκειμένου να εξακριβωθούν οι συγκεκριμένες ευθύνες που φέρουν υπάλληλοι και στελέχη του Οργανισμού.
Διαπιστώσεις
Από τον έλεγχο αυτόν, διαπιστώθηκαν μεταξύ άλλων: η υπέρβαση κατά 76.387.188 ευρώ των πιστώσεων για διαφήμιση, η υλοποίηση των διαφημιστικών ενεργειών χωρίς έγκριση ενιαίου διαφημιστικού προγράμματος, η ανάθεση είτε απευθείας ή κατόπιν διαπραγμάτευσης χωρίς τη δημοσίευση πρόσκλησης ή την προηγούμενη εγκριτική απόφαση των αρμόδιων οργάνων κατά παράβαση των διατάξεων περί δημόσιου λογιστικού και του Οικονομικού Κανονισμού του ΕΟΤ.
Στο πόρισμα τονίζεται ότι η διαδικασία σύναψης των συμβάσεων υπήρξε, στην πλειονότητα των περιπτώσεων που εξετάσθηκαν, μη σύννομη. Η σύνταξη και υπογραφή τους γινόταν μετά την ολοκλήρωση και παραλαβή του συμβατικού αντικειμένου. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού, η Υπηρεσία υιοθέτησε την πρακτική της προχρονολόγησης των συμβάσεων για λόγους νομιμοφάνειας. Η συγκεκριμένη πρακτική συνιστά ευθεία παράβαση του νόμου, η οποία, σε συνδυασμό με το ελλειμματικό περιεχόμενο των διοικητικών πράξεων που προηγούνταν, είχε ως αποτέλεσμα να μη διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Οργανισμού.
Συμβάσεις
Ελλειμματική άλλωστε υπήρξε η διασφάλιση των συμφερόντων του Οργανισμού και μέσω των συντασσομένων συμβάσεων, αφού σε πολλές περιπτώσεις δεν συμπεριλαμβάνονταν οι απαιτούμενοι όροι και ρήτρες που προβλέπει η κείμενη νομοθεσία.
Από περιπτώσεις του δείγματος που εξετάσθηκε, συνάγεται ότι, κατά την επιλογή της διαφημιστικής ενέργειας και επομένως του αναδόχου, η Υπηρεσία δεν εξέταζε εάν αυτός πληροί τις προϋποθέσεις, που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία. Επιπλέον, κατά παράβαση των διατάξεων του Π.Δ. 261/1997, η Υπηρεσία δεν απαιτούσε πιστοποιητικό εγγραφής των αναδόχων στο Μητρώο Διαφημιστικών του Δημοσίου και στο Μητρώο που τηρείται στο Τμήμα Ελέγχου διαφάνειας του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ).
Εκθέσεις
Για την αξιολόγηση των προσφορών για την κατασκευή των περιπτέρων του ΕΟΤ στις Διεθνείς Εκθέσεις Τουρισμού, συγκροτήθηκε Εκτακτη Ειδική Επιτροπή, αποτελούμενη στην πλειοψηφία της από εξωϋπηρεσιακούς παράγοντες, μεταξύ των οποίων και πρόσωπα για τα οποία δεν προβλέπεται δυνατότητα συμμετοχής και ούτε άλλωστε οι αποφάσεις αυτές διαλαμβάνουν ειδική, σαφή και πλήρη αιτιολογία, προκειμένου να διαπιστωθεί η τήρηση των άκρων ορίων της διακριτικής ευχέρειας του αποφασίζοντος οργάνου. Τέλος, οι μετακινήσεις προσωπικού της Κεντρικής Υπηρεσίας για παρουσία στις εκθέσεις του εξωτερικού και συμμετοχή στις επιτροπές παραλαβής των περιπτέρων, επιβάρυνε τον Οργανισμό με πρόσθετο κόστος, το οποίο θα μπορούσε να αποφευχθεί, εάν σε αυτές ορίζονταν υπάλληλοι, που υπηρετούν στα Γραφεία Εξωτερικού του ΕΟΤ.