Ένα πολυαναμενόμενο blockbuster με τον τίτλο Inception και λαμπερούς πρωταγωνιστές, μια διαφορετική, ισπανική ματιά στη μοναξιά στο "Ευτυχώς που είμαι γυναίκα" και δύο σημαντικές επανεκδόσεις, "Το γεράκι της Μάλτας" με τον Χάμφρεϋ Μπόγκαρτ και το "Φάντασμα της ελευθερίας" του αντισυμβατικού Μπουνιουέλ, συνθέτουν το κινηματογραφικό παζλ αυτής της εβδομάδας.
Ένα πολυαναμενόμενο blockbuster με τον τίτλο «Inception» και λαμπερούς πρωταγωνιστές, μια διαφορετική, ισπανική ματιά στη μοναξιά στο «Ευτυχώς που είμαι γυναίκα» και δύο σημαντικές επανεκδόσεις, «Το γεράκι της Μάλτας» με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και το «Φάντασμα της ελευθερίας» του αντισυμβατικού Μπουνιουέλ, συνθέτουν το κινηματογραφικό παζλ αυτής της εβδομάδας.
Inception
Η ζωή είναι ένα όνειρο
O Kρίστοφερ Νόλαν με το φουτουριστικό θρίλερ του «Inception» δεν κατέκτησε απλώς το αμερικανικό box office αλλά κατόρθωσε να «σπάσει» την κυριαρχία των 3D (τρισδιάστατων) ταινιών, επαναφέροντας το ενδιαφέρον του κοινού στην πλοκή μιας ταινίας.
Ο ονειρικός μίτος της Αριάδνης στο πολυσυζητημένο φιλμ του οδηγεί στο υποσυνείδητο των χαρακτήρων της ιστορίας. Πρόκειται για ένα ταξίδι με υπαρξιακές διαστάσεις, το οποίο ξετυλίγεται σαν ψηφιακός λαβύρινθος σε τρία διαφορετικά επίπεδα. Ο σκηνοθέτης αξιοποίησε την αισθητική και τη μυθολογία της εικονικής πραγματικότητας που έχει σφραγίσει ταινίες όπως το «Matrix» και το «Avatar», για να μεταφέρει τον θεατή σε ένα σύμπαν απεριόριστων φαντασιώσεων και δυνατοτήτων.
Με εντυπωσιακά πανοραμικά πλάνα, γρήγορη εναλλαγή στους άξονες της κινηματογραφικής αφήγησης και ένα σχετικά πολύπλοκο σενάριο (για την λογική των multiplex) κατορθώνει να υποβάλλει στον θεατή την αίσθηση του ονείρου: όπως υποστηρίζει ένας από τους ήρωες του έργου καταλαβαίνουμε ότι βρισκόμαστε σε όνειρο όταν δεν θυμόμαστε την αρχή του, αλλά έχουμε μια συγκεχυμένη αίσθηση του χρόνου.
Ο Λεονάρντο ντι Κάπριο μετά την ερμηνεία του στο «Νησί των καταραμένων» του Σκορσέζε, επιστρέφει σε έναν παρόμοιο ρόλο στο «Ιnception»: διασχίζει και πάλι τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, στοιχειωμένος από το φάντασμα της νεκρής συζύγου του. Στην υπόθεση της ταινίας, ο Ντομ Κομπ (Λεονάρντο ντι Κάπριο) είναι άσσος της βιομηχανικής κατασκοπίας. Διεισδύει στα όνειρα των θυμάτων του και κλέβει πολύτιμα μυστικά από το υποσυνείδητό τους, αναπτύσσοντας περίπλοκες στρατηγικές.
Ο νόμος του απαγορεύει να επιστρέψει στην Αμερική για να δει τα παιδιά του και ο Κομπ επιχειρεί με μια τελευταία ριψοκίνδυνη αποστολή για να κερδίσει πίσω την οικογενειακή του ζωή. Ο Σάιτο, ένας άνδρας με ισχυρή επιρροή του αναθέτει ως στόχο τον αντίπαλό του Ρόμπερτ Φίσερ, κληρονόμο ενός επιχειρηματικού κολοσσού. Ο ήρωας θα πρέπει να πετύχει το αδύνατο: να παγιδέψει τον Φίσερ κατά τη διάρκεια ενός δεκάωρου αεροπορικού ταξιδιού, να ανοίξει τις πύλες του υποσυνειδήτου του και να εμφυτεύσει μια ιδέα: τη διάλυση της αυτοκρατορίας του πατέρα του.
Η ταινία ανιχνεύει την ιλιγγιώδη διαδρομή μιας ιδέας, από την αρχική, μυστηριώδη σύλληψή της, μέχρι την τελική επικράτησή της στις λογικές υποτίθεται διεργασίες του μυαλού. Ο Κομπ για να πετύχει τον σκοπό του θα πρέπει να παρασύρει το υποψήφιο θύμα σε ένα όνειρο, που βρίσκεται μέσα σε ένα άλλο όνειρο, και σε ένα άλλο όνειρο…
Βασικοί συνεργάτες και συνοδοί του σε αυτή την επικίνδυνη καταβύθιση στα άδυτα του υποσυνειδήτου είναι η νεαρή αρχιτέκτονας ονειρικών τοπίων η Αριάδνη, ο ¶ρθουρ, ο συντονιστής της αποστολής και ο Ιμς, ο χαμαιλέων των ονείρων που αλλάζει μορφές. Όπως τονίζει ο ίδιος σκηνοθέτης: «Στο επίκεντρο της ταινίας βρίσκεται η αντίληψη ότι μια ιδέα είναι το πιο προσαρμόσιμο και πανίσχυρο παράσιτο, ένα ίχνος της θα βρίσκεται πάντα κάπου στο μυαλό σου. Η σκέψη ότι κάποιος θα μπορούσε να κλέψει μια ιδέα-όσο ιδιωτική κι αν είναι-είναι συναρπαστική».
Πρωταγωνιστούν οι Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Κεν Γουατανάμπε, Τζόζεφ Γκόρντον –Λέβιτ, Μαριόν Κοτιγιάρ, Έλεν Πέιτζ, Τομ Χάρντι, Κίλιαν Μέρφι, Τομ Μπέρεντζερ, Ντιλιπ Ράο, Μαικλ Κέιν. Σενάριο-σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Νόλαν. Η ταινία προβάλλεται ήδη από τις 24 Αυγούστου στους κινηματογράφους από τη Village Films.
Ευτυχώς που είμαι γυναίκα
Η ανάγκη για φροντίδα παίζει «περίεργα» παιχνίδια
Μια ιδιαίτερη ρομαντική κομεντί φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη των ηλικιωμένων για φροντίδα και ασφάλεια, με έναν διασκεδαστικό και κωμικοτραγικό τρόπο. «Οι ήρωες είναι δραματικοί χαρακτήρες, αλλά μάλλον δεν το ξέρουν οι ίδιοι» γράφει σε σημείωμά του ο σκηνοθέτης, περιγράφοντας με ακρίβεια το ύφος της ταινίας και εξηγώντας την ψυχοσύνθεση των ηρώων του.
H Φλώρα είναι 72 χρονών, υπηρέτρια σε ένα μικρό χωριό. Αφιέρωσε όλη της τη ζωή φροντίζοντας τους μεγαλύτερους συγγενείς της. Η μόνη της αδερφή πέθανε σε πολύ μικρή ηλικία, αφήνοντας σε αυτή τις τρεις κόρες της. Μεγαλώνοντας, οι τρεις κοπέλες εγκατέλειψαν το χωριό και τώρα η Φλώρα είναι φοβισμένη γιατί πιστεύει ότι θα τη βάλουν στο γηροκομείο, όπου εργάζεται η μία από τις ανιψιές της.
Η μόνη της παρηγοριά είναι η Πουρίτα, μια νεαρή γυναίκα που τα τελευταία χρόνια την βοήθησε να φροντίσει τους συγγενείς της και την οποία η Φλώρα σκέφτεται να παντρευτεί.
Οι δύο πρωταγωνίστριες είναι δύο απλές φτωχές γυναίκες που αφιέρωσαν όλη τους τη ζωή κάνοντας θυσίες για τους άλλους. Προς το τέλος της ζωής τους όμως, έρχεται το άγχος και ο φόβος της ασφάλειας και του θανάτου να τους κυριεύσει και η ανάγκη για φροντίδα τις οδηγεί σε «παράξενες» καταστάσεις. Για να πετύχουν τα σχέδιά τους, συχνά θέτουν σε εφαρμογή τραγελαφικά αλλά και περίεργα σχέδια.
Το «Ευτυχώς Που Είμαι Γυναίκα» είναι μια ταινία, που προκάλεσε θετικές εντυπώσεις κατά την προβολή της στο Πανόραμα του φεστιβάλ Βερολίνου και έφερε με έναν ντελικάτο και προσεγμένο τρόπο στο προσκήνιο ξανά, μέσω του σεναρίου της, το θέμα του γάμου ομοφυλόφιλων.
Η ταινία κινείται στον σκηνοθετικό δρόμο του Αλμοδοβάρ, του Μπίγκας Λούνα και άλλων, προβάλλοντας με χιουμοριστικό τρόπο τις ανησυχίες, τους φόβους και τις ανάγκες των ηλικιωμένων, παίζοντας έξυπνα με τους προβληματισμούς τους.
Σενάριο-Σκηνοθεσία: Μίχελ Αλβαδέχο. Πρωταγωνιστούν: Αδριάνα Οθόρες, Πέτρα Μαρτίνεθ, Μαρία Αλφόνσο Ρόσο, Μαλένα Αλτέριο, Μαρία Ελένα Φλόρες, Μάρτα Φερνάντεθ-Μούρο, Σνέχα Μίστρι, Μαριόλα Φουέντες, Μαρί Φραντς Τόρες. Η ταινία βγαίνει στους κινηματογράφους στις 26 Αυγούστου από την Clipart Films.
Το γεράκι της Μάλτας
Η ταινία που έθεσε τους κανόνες του φιλμ νουάρ
Το θρυλικό φιλμ νουάρ του Τζον Χιούστον, «το Γεράκι της Μάλτας», θα έχουν την ευκαιρία να ξαναδούν οι απανταχού σινεφίλ σε μια επανέκδοση με καινούργιες κόπιες που βγαίνει ξανά στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Η ιστορία εκτυλίσσεται στα πιο σκοτεινά λημέρια του Σαν Φρανσίσκο, εκεί που η παρανομία και το έγκλημα είναι καθημερινότητα και κυριαρχεί ο νόμος του δυνατότερου.
Ο Σαμ Σπέιντ, είναι ένας σκληρός ντετέκτιβ, που έχει το δικό του κώδικα τιμής. Μια μέρα, τον επισκέπτεται στο γραφείο του μια «μοιραία γυναίκα», η γοητευτική δεσποινίς Γουόντερλι, και του ζητά να αναλάβει μαζί με τον συνάδελφό του, Μάιλς ¶ρτσερ, την παρακολούθηση ενός επικίνδυνου άντρα, του Φλόιντ Θέρσμπι.
Όμως, ο ¶ρστερ και ο Θέρσμπι την επόμενη μέρα βρίσκονται δολοφονημένοι και όλες οι υποψίες στρέφονται στον Σπέιντ. Με τους αστυνομικούς να τον έχουν από κοντά, ο Σπέιντ προσπαθεί να βρει στην άκρη του νήματος σε μια υπόθεση, που όσο την ψάχνει γίνεται όλο και πιο περίπλοκη. Όταν τον επισκέπτεται στο γραφείο του ο μπράβος ενός κακοποιού και του προσφέρει μια υπέρογκη αμοιβή για να του επιστρέψει ένα πολύτιμο αγαλματίδιο, το «γεράκι της Μάλτας», ο Σπέιντ ξέρει ότι έχει μπλέξει σε μια μυστηριώδη υπόθεση.
Την ίδια ώρα, η όμορφη δεσποινίδα Γουόντερλι, εμφανίζεται με την πραγματική της ταυτότητα, ως μις ΟΆ Σόνεσι, και του ζητά να την βοηθήσει να βρουν μαζί τον ανεκτίμητης αξίας θησαυρό. Ο θησαυρός καταλήγει στο γραφείο του Σπέιντ όταν τον φέρνει κρυμμένο σε πακέτο ένας άντρας που δολοφονείται πριν προλάβει να πει τίποτα. Με το γεράκι πια στην κατοχή του, ο Σπέιντ αρχίζει να κινεί αυτός τα νήματα που θα τον οδηγήσουν στη λύση του μυστηρίου…
Το παγκόσμιο μπεστ σέλερ του Ντάσιελ Χάμετ, «Το γεράκι της Μάλτας», μεταφέρεται μοναδικά στην μεγάλη οθόνη, γράφοντας κινηματογραφική ιστορία. Σκοτεινή υπόθεση μυστηρίου, εκπληκτική ατμόσφαιρα, ένας σκληροτράχηλος και κυνικός ντετέκτιβ που θα βρει τη λύση, αδίστακτοι κακοποιοί και μια γοητευτική femme fatale, είναι όλα εδώ, στην απόλυτη αστυνομική ταινία, που έθεσε τους κανόνες του φιλμ νουάρ.
Ο εκπληκτικός Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, ο γνωστός σε όλους και ως «Μπόγκι», με το ρόλο αυτό έμεινε στο μυαλό μας ως η απόλυτη ενσάρκωση του ιδιωτικού ντετέκτιβ, ενός ηθοποιού που πρόσφατα το Αμερικανικό Κέντρο Κινηματογράφου, κατέταξε πρώτο στη λίστα τους 25 μεγαλύτερους σταρ όλων των εποχών. «Το γεράκι της Μάλτας» κυκλοφορεί στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 26 Αυγούστου από τη New Star.
Το φάντασμα της ελευθερίας
Η λογική του παραλόγου στη μεγάλη οθόνη
Η πιο αντισυμβατική ταινία του Μπουνιουέλ, «Το φάντασμα της ελευθερίας» είναι ένα σουρεαλιστικό «διαμάντι». Μέσα από την ασύνδετη αφήγηση και τον παραλογισμό, ο σκηνοθέτης αυτή τη φορά ερευνά όχι μόνο τις κοινοτυπίες της καθημερινής ζωής των αστών αλλά και πώς αυτές αποτελούν ένα είδος πλασματικής ελευθερίας, η οποία καταπιέζει την πραγματική φύση των ανθρώπων.
Μετά την επιτυχία της «Διακριτικής γοητείας της μπουρζουαζίας», ο Μπουνιουέλ είχε την ελευθερία να κάνει όποια ταινία ήθελε. Με συνεργάτες και πάλι τους Silberman-Carrière στην παραγωγή και το σενάριο αντίστοιχα, ο σκηνοθέτης γυρίζει άλλον έναν θρίαμβο ενάντια στην αστική ηθική, «Το φάντασμα της ελευθερίας». Η ταινία, από την πιο ώριμη περίοδο του έργου του, συνοψίζει όλα τα θέματα που τον απασχολούσαν για πάνω από 30 ταινίες: εκκλησία, αστική συμβατικότητα, έμφυτες καταπιεσμένες ορμές, στρατός, εξουσία, δικαιοσύνη.
Ένα γεγονός που απεικονίζεται στον πίνακα του Γκόγια «3 Μαΐου 1808», ζωντανεύει: Ισπανία, 1808. Στρατιώτες του Ναπολέοντα εκτελούν μια ομάδα επαναστατών, που δεν θέλουν τη γαλλική κυριαρχία και την «ελευθερία» που τους επιβάλλεται. Πριν πεθάνουν φωνάζουν «Κάτω η ελευθερία». Μεταφερόμαστε στη σημερινή εποχή. Γαλλία. Παρακολουθούμε μια σειρά από ασύνδετα, παράδοξα, τυχαία, και, πολλές φορές, κωμικά γεγονότα στη ζωή των αστών. Ένας άντρας φαίνεται να πουλάει πορνογραφικά καρτ-ποστάλ σε κοριτσάκια, τα οποία όμως τελικά απεικονίζουν αξιοθέατα. Στην εξοχή, στρατιώτες επιδίδονται στο κυνήγι αλεπούς! Σε ένα επαρχιακό ξενοδοχείο, μια νοσοκόμα παίζει χαρτιά με μια παρέα καλόγερων, που χρησιμοποιούν εκκλησιαστικά αντικείμενα για μάρκες! Στο ίδιο ξενοδοχείο, άλλοι φιλοξενούμενοι είναι αιμομίκτες και σαδομαζοχιστές.
Πίσω, στο Παρίσι, ένα κοριτσάκι αγνοείται ενώ βρίσκεται συνέχεια δίπλα στους γονείς του, ένας ελεύθερος σκοπευτής που σκοτώνει περαστικούς αθωώνεται από το δικαστήριο…. Ακόμα, σε ένα επίσημο δείπνο σε ένα αστικό σπίτι, οι καλεσμένοι κάθονται πάνω σε λεκάνες τουαλέτας χωρίς να τρώνε και πάνε για φαγητό στον καμπινέ-κουζίνα! Ένας επιθεωρητής της αστυνομίας δέχεται ένα τηλεφώνημα από το φάντασμα της νεκρής αδελφής του ενώ, αλλού, διαδηλωτές που φωνάζουν «Κάτω η ελευθερία» δέχονται τα πυρά της αστυνομίας…
Σκηνοθεσία: Λουί Μπουνιουέλ, σενάριο: Λουί Μπουνιουέλ, Ζαν Κλοντ Καριέρ, παραγωγή: Ούλριχ Πικάρ, Σερζ Σίλβερμαν, φωτογραφία: Έντμοντ Ριτσαρντ. Πρωταγωνιστούν: Αντριάννα ¶στι, Ζουλιέν Μπερθώ, Ζαν Κλοντ Μπριαλί, Αλφόνσο Τσέλι, Μισέλ Πικολί, Μόνικα Βίτι. Η ταινία προβάλλεται σε επανέκδοση στους κινηματογράφους στις 26 Αυγούστου από τη New Star.