Πολιτική
Δευτέρα, 06 Σεπτεμβρίου 2010 17:08

Παρουσίαση στρατηγικού σχεδίου για τη Θεσσαλονίκη από το Δ. Ρέππα

Το προκαταρκτικό στρατηγικό σχέδιο υποδομών και μεταφορών για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε σήμερα, παρόντος του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δ. Ρέππα.

Το προκαταρκτικό στρατηγικό σχέδιο υποδομών και μεταφορών για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε σήμερα, παρόντος του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δ. Ρέππα.

Όπως τόνισε ο υπουργός, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ξεκίνησε σήμερα και θα διαρκέσει μέχρι τέλος του χρόνου ο διάλογος με τους φορείς της Θεσσαλονίκης, ώστε στις αρχές του 2011 να ξεκινήσει η υλοποίηση του νέου στρατηγικού - συναινετικού σχεδίου αναφοράς έργων υποδομών και μεταφορών.

Τα μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, που συγκροτείται από πολεοδόμους, συγκοινωνιολόγους, και άλλους εκπροσώπους φορέων, δήλωσαν ότι το σύστημα δημοσίων συγκοινωνιών θα πρέπει να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του όλου εγχειρήματος.

Αυτό Θα αποτελείται από: μέσα σε σταθερή τροχιά (μετρό, προαστιακό, τραμ), λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα διαρθρωμένες γύρω από αυτά ή και αυτοδύναμες, και άλλες γραμμές μαζικής μεταφοράς (π.χ. θαλάσσια συγκοινωνία), ενώ χαρακτήρισαν επιβεβλημένη τη δημιουργία εκτεταμένου δικτύου λεωφορειολωρίδων.

Το προτεινόμενο στρατηγικό οδικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης, απαρτίζεται από τον εσωτερικό και τον εξωτερικό οδικό δακτύλιο, τμήματα των διερχομένων κύριων εθνικών οδικών αξόνων (ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδός, κάθετοι άξονες), τους συνδετήριους κλάδους (ακτινικές συνδέσεις) μεταξύ των 2 δακτυλίων (μερικοί των οποίων συμπίπτουν με τμήματα των αξόνων της προηγούμενης κατηγορίας), το λοιπό βασικό οδικό δίκτυο της αστικής περιοχής και το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τις πρωτεύουσες των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας.

Επίσης, επιβάλλεται η δημιουργία υποδομών στάθμευσης εκτός οδού, με προτεραιότητα στις παρυφές των κεντρικών περιοχών της πόλης, γιατί ενθαρρύνει τη μετεπιβίβαση και χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών και γενικά την ισορροπημένη χρήση των οδικών υποδομών.

Όπως εξήγησε ο κ. Ρέππας το προτεινόμενο δεκαετές σχέδιο αποτελεί στην ουσία ένα συναινετικό πλαίσιο αναφοράς που θα αποτελέσει αντικείμενο περαιτέρω μελέτης και εξειδίκευσης, ενώ παράλληλα θα υποβοηθήσει την υλοποίηση των λεγόμενων «ώριμων» έργων, ώστε να αξιοποιηθούν κονδύλια που είναι άμεσα διαθέσιμα από το ΕΣΠΑ.

Εκπρόσωποι φορέων, με εξειδικευμένη εμπειρία και γνώση, μεταξύ των οποίων ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, το Αττικό Μετρό, Η Εγνατία Οδός, κ.ά. θα αναλάβουν το χωροταξικό, πολεοδομικό σχεδιασμό, καθώς επίσης το συντονισμό και τη διαχείριση των έργων.

Καταλήγοντας, ο κ. Ρέππας γνωστοποίησε ότι για τη χρηματοδότηση των μελετών και των έργων θα αξιοποιηθούν οι διατιθέμενοι πόροι, τόσο των Τομεακών Προγραμμάτων του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, του υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, όσο και του ΠΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας. Επίσης, θα εξαντληθούν τα περιθώρια του ΠΔΕ, οι δυνατότητες των ΣΔΙΤ, των συμβάσεων παραχώρησης, ενώ προβλέπεται και δανεισμός από την ΕΤΕ.

ΝΔ: «Πλούσια τα λόγια φτωχά τα έργα»

«Το ΠΑΣΟΚ, δυστυχώς για τη Θεσσαλονίκη, επαναλαμβάνει τον ''παλιό καλό'' του εαυτό. ''Πλούσια τα λόγια φτωχά τα έργα''», σχολίασε ο υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νέας Δημοκρατίας, Σταύρος Καλαφάτης.

Ο κ. Καλαφάτης κατηγορεί το ΠΑΣΟΚ ότι «στην πιο “μελετημένη” πόλη της Ελλάδας, τη Θεσσαλονίκη, και λίγες μέρες πριν την έλευση του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, επιλέγει την παλιά καλή συνταγή: εξαγγελίες, σχεδιασμοί επί χάρτου και γενικολογίες, ώστε να καλυφθεί η αδυναμία παραγωγής απτών έργων».

Υποστηρίζει ότι «τα όσα ειπώθηκαν από την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων για Στρατηγικό σχέδιο, για μελλοντική υλοποίηση νέου Συναινετικού Σχεδίου Αναφοράς Έργων, για ένα ενιαίο προκαταρκτικό Στρατηγικό Σχέδιο, για τη σύνδεση με τη μελέτη Στρατηγικού σχεδιασμού το 2000, γεμίζουν απογοήτευση τους Θεσσαλονικείς».

«Τους Θεσσαλονικείς που αυτό που περίμεναν», όπως αναφέρει, «ήταν συγκεκριμένη ενημέρωση για ολοκλήρωση έργων που είχαν δρομολογηθεί ή είχαν ξεκινήσει και πάγωσαν τον Οκτώβριο του 2009, ξεκάθαρες δεσμεύσεις για έργα και όχι ανακοινώσεις σχεδιασμών και μελετών, στην έννοια της συναίνεσης, στην οποία γίνεται έντονη αναφορά, να περιλαμβάνονται οι εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών (π.χ. Δήμοι) και όχι μόνο οι οργανισμοί που υπάγονται στα συναρμόδια υπουργεία, εκτός από προτάσεις και παρουσιάσεις, το υπουργείο να συμπεριλαμβάνει και ένα απολογισμό των έργων για το χρόνο που πέρασε, και τέλος επαρκείς εξηγήσεις για τις καθυστερήσεις στο ΜΕΤΡΟ, το αεροδρόμιο και το εμπορευματικό κέντρο, κάτι που δεν συνέβη».