Ολοκληρώθηκε η ονομαστική ψηφοφορία επί της αρχής του ν/σ για την απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών. «Ναι» από ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Με 53 «ναι» και 46 «όχι» ψηφίστηκε και το επίμαχο άρθρο 14. Με αποκλεισμούς δρόμων απάντησαν οι ιδιοκτήτες των φορτηγών Δημόσιας Χρήσης.
Σε κλείσιμο των εθνικών οδών -αλλά και άλλων οδικών αξόνων του Λεκανοπεδίου- στα σημεία όπου βρίσκονται παρατεταγμένα τα οχήματά τους, προχώρησαν οι ιδιοκτήτες των φορτηγών Δημόσιας Χρήσης λίγο μετά την ψήφιση επί της αρχής του νομοσχεδίου για την απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών.
Συγκεκριμένα ο δρόμος έκλεισε στα διόδια της Ελευσίνας με την αστυνομία να εκτρέπει την κυκλοφορία στην παλαιά εθνική οδό, και στο ρεύμα εισόδου της Αθηνών - Κορίνθου σε Μαγούλα και Σκαραμαγκά. Οι αυτοκινητιστές έκλεισαν επίσης και τα δύο ρεύματα της Αθηνών - Λαμίας στο ύψος της Μεταμόρφωσης. Οι οδηγοί που κινούνταν στο σημείο τη στιγμή του αποκλεισμού, υποχρεώθηκαν να κάνουν επί τόπου μεταβολή προκειμένου να εξέλθουν της εθνικής και να μπουν στον παράδρομο. Αρκετοί ωστόσο οδηγοί εγκλωβίστηκαν στο ρεύμα καθόδου. Ο δρόμος τελικά άνοιξε λίγο μετά τις 14:00
Κλειστά τέλος, ήταν και τα δύο ρεύματα της Λ.Σχιστού, ενώ λίγο αργότερα έκλεισε και η Λ. Βουλιαγμένης στο ύψος της Αλίμου.
Κυκλοφοριακό χάος επικρατεί από το πρωί και στο κέντρο, καθώς κλειστοί είναι όλοι οι δρόμοι γύρω από το Σύνταγμα όπου συνεχίζεται η συγκέντρωση των ιδιοκτητών ΦΔΧ έξω από τη Βουλή. Προς στιγμήν μάλιστα δημιουργήθηκε ένταση έξω από το κοινοβούλιο όταν διαδηλωτές προσπάθησαν να να ανέβουν στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη και απωθήθηκαν από ισχυρές δυνάμεις της αστυνομίας που έκαναν και περιορισμένη χρήση χημικών.
Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων των ιδιοκτητών φορτηγών, εξήγγειλε από το Σύνταγμα, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γιώργος Τζωρτζάτος. «Συνεχίζουμε δυνατά», τόνισε και πρόσθεσε: «Μετά το σημερινό φιάσκο και την απόφαση καρμανιόλα ενημερώνουμε την πολιτεία με τον ίδιο ρυθμό και δεν σταματάμε. Ό,τι ήταν να χάσουμε, το χάσαμε».
Σε αιφνιδιαστικούς αποκλεισμούς οδικών κόμβων προχώρησαν οι ιδιοκτήτες ΦΔΧ και στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Για μία ώρα απέκλεισαν την εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Αθηνών στον κόμβο της λαχαναγοράς, ενώ συνάδελφοί τους την ίδια ώρα διέκοψαν την κυκλοφορία των οχημάτων στην παλιά εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Βέροιας, στη διασταύρωση Γέφυρα. Ο αποκλεισμός διήρκεσε μία περίπου ώρα και προκάλεσε προβλήματα στην κυκλοφορία των οχημάτων, ενώ λίγο μετά τις 14:00 διεκόπη η κυκλοφορία στην Εγνατία Οδό στο ύψος του Δερβενίου και στο ρεύμα εξόδου.
Για «ανεμπόδιστη κυκλοφορία προσώπων και αγαθών, αλλά και επάρκεια στην αγορά» έκανε λόγο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής και απαντώντας σε σειρά ερωτήσεων για το τι θα πράξει η κυβέρνηση εάν συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις, τόνισε ότι «με την ψήφιση του νομοσχεδίου τελειώνουν όλα τα ζητήματα».
«Είναι νόμος του κράτους και οφείλουμε όλοι μας να σεβόμαστε τους νόμους και μάλιστα όταν έχει προηγηθεί διάλογος, η απαιτούμενη διαβούλευση και όταν όλοι γνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε να γινόμαστε όμηροι καμίας επαγγελματικής ομάδας, ανεξάρτητα από το τι άποψη έχει ο καθένας», είπε χαρακτηριστικά.
Ακόμη, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος σημείωσε ότι «υπάρχει κράτος, πολιτεία και εκφρασμένη δήλωση και βούληση της κυβέρνησης ότι κανείς δεν μπορεί να κρατάει όμηρους τους Έλληνες πολίτες».
Εν τω μεταξύ ολοκληρώθηκε η ονομαστική ψηφοφορία επί της αρχής του νομοσχεδίου για την απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών. Το ν/σ υπερψηφίστηκε επί της αρχής του με 83 «ναι» και 16 «όχι».
«Ναι» ψήφισαν οι βουλευτές ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, με εξαίρεση στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης τη διαφοροποίηση του βουλευτή Πάνου Καμμένου ο οποίος ψήφισε «όχι». Υπέρ του ν/σ τάχθηκαν οι ανεξάρτητοι βουλευτές Ντόρα Μπακογιάννη, Φώτης Κουβέλης και Σοφία Σακοράφα.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Καμμένος, δεν διαφωνεί με τη γραμμή του κόμματός του και το άνοιγμα του επαγγέλματος, αλλά έχει ενστάσεις με το να δοθούν άδειες σε μη κοινοτικά φορτηγά. Σε δηλώσεις του προς δημοσιογράφους, ο βουλευτής της ΝΔ προειδοποίησε ότι με το νέο καθεστώς υπάρχει κίνδυνος, τουρκικά φορτηγά αυτοκίνητα, με φθηνά καύσιμα και προϊόντα, να τινάξουν στον αέρα τις αγορές στα νησιά που είναι κοντά στις τουρκικές ακτές, όπως η Σάμος, η Χίος, η Ρόδος κτλ.
Επί του θέματος, κύκλοι της Ρηγίλλης σημείωναν ότι η θέση του κόμματος είναι κρυστάλλινη: «Επί της αρχής λέμε ναι, γιατί πραγματικά πιστεύουμε ότι πρέπει να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα. Η κυβέρνηση το κάνει, όμως, με λανθασμένο τρόπο που πυροδοτεί εκρήξεις στην κοινωνία. Η ΝΔ διαφοροποιείται στη μεταβατική περίοδο, που σε άλλες χώρες φτάνει τα 5 έως 10 χρόνια. Διαφοροποιείται όμως και στο τέλος της μεταβατικής περιόδου των 30 μηνών που όρισε η κυβέρνηση οπότε και η άδεια χάνει όλη την αξία της. Στόχος μας είναι η ομαλότερη μεταβατική περίοδος για να μην τινάξουμε στον αέρα τον προγραμματισμό εκατομμυρίων ανθρώπων. Η κυβέρνηση έχει την ευθύνη, αλλά η ΝΔ απευθύνει έκκληση και στους ιδιοκτήτες των φορτηγών».
Παράλληλα, διαβεβαίωναν πως «δεν υπάρχει θέμα Καμμένου», διευκρινίζοντας πως ο βουλευτής εξήγησε στους κοινοβουλευτικούς συντάκτες ότι δεν γνώριζε ότι είχε τεθεί θέμα κομματικής πειθαρχίας και πως αν το ήξερε θα ψήφιζε κανονικά.
Λίγο πριν τις 15:00 ολοκληρώθηκε και η ονομαστική ψηφοφορία που είχε ζητήσει η ΝΔ επί του επίμαχου άρθρου 14 του νομοσχεδίου, για το οποίο οι μεταφορείς ζητούν 5ετή μεταβατική περίοδο και τη διατήρηση του 35% της άυλης αξίας των αδειών τους, μετά τη λήξη της χρονικής περιόδου. Το άρθρο ψηφίστηκε τελικά με 53 «ναι» και 46 «όχι». Υπέρ της διάταξης τάχθηκαν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ενώ το καταψήφισαν ΝΔ, ΚΚΕ, ΛΑΟΣ, ΣΥΡΙΖΑ, καθώς και οι ανεξάρτητοι βουλευτές Φώτης Κουβέλης και Σοφία Σακοράφα. Από την ψηφοφορία απουσίαζε η ανεξάρτητη βουλευτής Ντόρα Μπακογιάννη.
Προηγήθηκε έντονη αντιπαράθεση ανάμεσα σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση, με τον υφυπουργό Υποδομών Σπύρο Βούγια να απορρίπτει εκ νέου αλλαγές και να κάνει λόγο για σύνδρομα φοβικού αναχρονισμού αλλά και για παραμορφωτικές πληροφορίες των Μέσων Ενημέρωσης που τροφοδότησαν απαράδεκτες βίαιες ενέργειες.
Από την πλευρά τους, τα κόμματα της αντιπολίτευσης, επιτέθηκαν στην κυβέρνηση κατηγορώντας την για «αλαζονεία και αδιάλλακτη στάση σε ένα νομοσχέδιο που είναι ταφόπλακα για χιλιάδες οικογένειες».
«Οι αλλαγές που έρχονται θα καταστήσουν τις ελληνικές μεταφορές βιώσιμες, ανταγωνιστικές και σύγχρονες», δήλωσε ο κ. Πεταλωτής, με αφορμή την ψήφιση του ν/σ.
Πρόσθεσε ότι είναι το πρώτο «άνοιγμα» κλειστού επαγγέλματος στη χώρα μας και ότι θα ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα, «ώστε επιτέλους να πάψει να υπάρχει αυτή η αναχρονιστική τακτική των ανταλλαγών αδειών και όλες οι παθογένειες που φέρνουν μαζί τους τα κλειστά επαγγέλματα».