Το στίγμα μιας σειράς ριζικών τομών, που αναμένεται να αλλάξουν το τοπίο σε ΑΕΙ και ΤΕΙ έδωσε από το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο των Δελφών ο πρωθυπουργός, Γ. Παπανδρέου.
Το στίγμα μιας σειράς ριζικών τομών, που αναμένεται να αλλάξουν το τοπίο σε ΑΕΙ και ΤΕΙ έδωσε από το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο των Δελφών ο πρωθυπουργός, Γ. Παπανδρέου.
Στην ομιλία του, κατά τη διάρκεια της συνάντησης διαλόγου που διοργάνωσε το υπουργείο Παιδείας με τη συμμετοχή Ελλήνων, αλλά και ξένων πανεπιστημιακών και πρυτάνεων, ο Πρωθυπουργός επισήμανε την ανάγκη για ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα που θα συντελέσει στην έξοδο από την κρίση.
«Η παιδεία είναι ο πυρήνας των αλλαγών, όχι μόνο για το αύριο αλλά και για το σήμερα. Είναι βασικό ζητούμενο για την επιβίωση της χώρας. Ένα στοίχημα ζωής για τη νέα γενιά, που έχει ως επιλογή ή τη φυγή ή την αλλαγή», υπογράμμισε από το βήμα της συνάντησης.
Προανήγγειλε μια νέα μορφή εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, και όχι -όπως είπε- σε σχολές ή τμήματα, ενώ συνέδεσε τον πολίτη με τη δια βίου μάθηση, κάνοντας λόγο για κατάρριψη των τειχών μεταξύ των βαθμίδων εκπαίδευσης ώστε να είναι απρόσκοπτη η γνώση που λαμβάνει ο πολίτης σε οποιαδήποτε ηλικία.
Αναφέρθηκε ακόμη στην ανάγκη να υπάρξει «Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προαναγγέλοντας έτσι συγχωνεύσεις ή και καταργήσεις τμημάτων και έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στην ανάγκη εξωστρέφειας των πανεπιστημίων, ώστε να μπορούν να δέχονται καθηγητές αλλά και φοιτητές από το εξωτερικό.
Παρουσιάζοντας στους πρυτάνεις το νέο μοντέλο που προωθείται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η υπουργός Παιδείας κ. Αννα Διαμαντοπούλου τόνισε ότι το πρόσταγμα των καιρών απαιτεί βαθιές τομές σε όλα τα επίπεδα. «Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε με επιδερμικές αλλαγές. Οι αλλαγές πρέπει να αφορούν το DNA της λειτουργίας των ΑΕΙ και ΤΕΙ», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενη στην εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η τριτοβάθμια εκπαίδευση, έκανε λόγο για «greek statistics» όχι μόνο στην οικονομία, αλλά και στην παιδεία.
«Εδώ και εννέα μήνες προσπαθούμε με τον υφυπουργό να συλλέξουμε τα στοιχεία των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ», σημείωσε και πρότεινε την καθιέρωση περιφερειακών συμβουλίων, τα οποία θα έχουν τον έλεγχο για τον αριθμό των φοιτητών, των διδασκόντων, των εισακτέων και των πτυχιούχων.
Η διοίκηση των Πανεπιστημίων, όπως είπε η υπουργός, προτείνεται να γίνεται μέσα απο ένα συμβούλιο διοίκησης, το οποίο θα ασκεί και ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Παιδείας. Αυτό το συμβούλιο θα αναλαμβάνει και τη διαχείριση της χρηματοδότησης, ενώ το ακαδημαικό μέρος των υποθέσεων θα είναι αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών.
Η υπουργός προανήγγειλε ακόμη αλλαγές στην οργάνωση των σπουδών, τον τρόπο εξέτασης των φοιτητών, τον τρόπο διδασκαλίας, ενώ στον διάλογο που ξεκινάει σήμερα θα συμμετέχουν, μέσω του Διαδικτύου, φοιτητές, καθηγητές αλλά και πολίτες.
Εξήγγειλε δε την αλλαγή του τρόπου διανομής των συγγραμμάτων με την εισαγωγή του ηλεκτρονικού συγγράμματος, ενώ αναφέρθηκε λεπτομερώς στη διεθνοποίηση των ελληνικών πανεπιστημίων και τόνισε ότι πρέπει να ιδρυθούν παραρτήματα των πανεπιστήμιων μας σε ξένες χώρες.
Εξάλλου, η υπουργός συνέδεσε τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με το σύστημα των διδακτικών μονάδων και τη δια βίου μάθηση, ώστε να συνεχίζονται οι σπουδές για όλους τους πολίτες σε οποιαδήποτε ηλικία.
Σήμερα, επισήμανε «δίνουμε τη μάχη των μαχών. Τη μητέρα των μαχών. Είμαστε έτοιμοι, διότι αλλαγή στην παιδεία σημαίνει αλλάζουμε την Ελλάδα».
Κάλεσε τέλος σε διάλογο όλες τις πολιτικές δυνάμεις, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Δεν ψήφισαν το μνημόνιο, που αν δεν είχε ``περάσει`` δεν θα ήμασταν εδώ σήμερα. Ελπίζω να μην γίνει το ίδιο και στην παιδεία».
Σημειώνεται ότι ο διάλογος θα διαρκέσει περίπου τρεις μήνες και θα καταλήξει με συγκεκριμένο νομοσχέδιο.