Τη διαβεβαίωση ότι δεν θα γίνει καμία απόλυση στον ΟΣΕ έδωσε ο υπουργός Μεταφορών Δημήτρης Ρέππας, τονίζοντας πως οι ρυθμίσεις που γίνονται στο πλαίσιο του σχεδίου εξυγίανσης του Οργανισμού διασφαλίζουν τα εργασιακά δικαιώματα. Μερίδιο ευθύνης για τη σημερινή κατάσταση στον Οργανισμό, υποστήριξε, έχουν και οι εργαζόμενοι.
Τη διαβεβαίωση ότι δεν θα γίνει καμία απόλυση στον ΟΣΕ έδωσε ο υπουργός Μεταφορών Δημήτρης Ρέππας, τονίζοντας πως οι ρυθμίσεις που γίνονται στο πλαίσιο του σχεδίου εξυγίανσης του Οργανισμού διασφαλίζουν τα εργασιακά δικαιώματα.
«Κάνουμε πολλά, τα οποία σε ένα σχέδιο εξυγίανσης κάποιος θα έλεγε ότι είναι υπερβολικά και πολυτελή υπέρ των εργαζομένων και δεν επιτρέπονται. Κι όμως πετυχαίνουμε το οικονομικό αποτέλεσμα που θέλουμε», σημείωσε ο υπουργός μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό Bήμα FM.
Όπως διευκρίνισε, θα αλλάξουν οι κανονισμοί για τις δευτερεύουσες απολαβές, οι οποίες φθάνουν στο 30 ή 35% των τακτικών αποδοχών.
Μάλιστα, ο υπουργός προέβη στην αποκάλυψη ότι από τους συνομιλητές στον ευρωπαϊκό μηχανισμό τέθηκε θέμα να κλείσει ο σιδηρόδρομος αλλά η κυβέρνηση ήταν απολύτως αντίθετη. Ανάλογη ερώτηση τέθηκε και για τους εργαζομένους: «Γιατί δεν προχωράτε σε απολύσεις;». «Γιατί δεν είναι δυνατόν ένα προσωπικό που έχει γνώση και πείρα και το θέλει ο Σιδηρόδρομος, ιδίως σε μια προσπάθεια εξυγίανσης, να απομακρυνθεί προκειμένου να στελεχωθεί με ανθρώπους οι οποίοι δεν έχουν γνώση του αντικειμένου ή δεν έχουν την εμπειρία που χρειάζεται», ήταν η απάντηση του κ. Ρέππα. Το τρένο θα παραμείνει, απλά θα νοικοκυρέψουμε τον ΟΣΕ, ξεκαθάρισε.
Παρ’ όλα αυτά ο κ. Ρέππας υποστήριξε ότι μερίδιο ευθύνης για τη σημερινή κατάσταση στον ΟΣΕ έχουν και οι εργαζόμενοι κάνοντας λόγο για υπονόμευση εκ των έσω: «Το γεγονός ότι ο σιδηρόδρομος έχει μερίδιο συμμετοχής στην αγορά των εμπορευματικών μεταφορών μόλις το 1,2%, σημαίνει ότι υπονομεύθηκε από μέσα. Κάποιοι από μέσα ευνόησαν την εξέλιξη αυτή, ώστε οι ανταγωνιστές, τα φορτηγά δηλαδή κατά κύριο λόγο, να εκτελούν τις μεταφορές στην Ελλάδα σε ποσοστό 98%». «Εμείς», σημείωσε, «πετύχαμε να εξοικονομήσουμε ένα ποσό κοντά στα 30 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση, με το να κάνουμε κάτι πολύ απλό στις εμπορευματικές μεταφορές: Αντί να μεσολαβούν πράκτορες, ατζέντηδες μεταξύ του Οργανισμού και των ενδιαφερομένων μεταφορέων αναρτήσαμε τις τιμές που προσφέρει ο Σιδηρόδρομος στο διαδίκτυο και οι συμφωνίες κλείνονται απευθείας. Από αυτό και μόνο κερδίζει 25-30 εκατομμύρια ο Οργανισμός».
Επιπροσθετα, ο υπουργός παρατήρησε πως τα φαινόμενα κακοδιαχείρισης και διαφθοράς δεν θα είχαν πάρει αυτήν την έκταση αν στελέχη του ίδιου του Οργανισμού δεν συμμετείχαν σε συμφωνίες που γίνονταν σε εξω-εταιρική βάση, χωρίς να το γνωρίζει δηλαδή η επίσημη εταιρεία («μαύρα» βαγόνια κτλ).
Μέσα στο 2011 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η εταιρεία λειτουργίας, δεν θα πρέπει να έχει πλέον ελλείμματα. Δεν πρέπει να παράγει ζημιές. Το κράτος αν θέλει να διατηρήσει κάποιες γραμμές για λόγους κοινωνικής ανάγκης ή για εθνικούς λόγους, θα πρέπει να τις επιδοτεί, όπως συμβαίνει στα αεροπλάνα, ή σε άλλα μέσα, σημείωσε ο κ. Ρέππας και εκτίμησε ότι αν γίνουν όλα όπως πρέπει, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των ιδιωτών επενδυτών.
«Εμείς», κατέληξε ο υπουργός Μεταφορών, «θέλουμε την εμπλοκή ιδιωτών οι οποίοι μπορούν να αναλάβουν το management της εταιρείας, ώστε να βελτιώσουν κατά πολύ τη λειτουργία της. Όπως φαίνεται, αυτό είναι κάτι το οποίο μπορεί να συμβεί. Είναι ένα ενδεχόμενο. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, χωρίς να είναι τίποτα σίγουρο βεβαίως. Αλλά αυτό θα αποδειχθεί ότι γίνεται, εφόσον έχουμε πετύχει το πρόγραμμα εξυγίανσης το οποίο θα ολοκληρωθεί βεβαίως μέσα στο μήνα ή στις αρχές Νοεμβρίου και θα αρχίζει να εφαρμόζεται στην πράξη».
Διευκρινίσεις σχετικά με το θέμα των μετατάξεων και της συνταξιοδότησης έδωσε ο υφυπουργός Μεταφορών και Δικτύων Σπύρος Βούγιας.
Όπως ανέφερε, αναζητούνται τρόποι ώστε αν κάποιοι ολοκληρώνουν την εργασιακή τους πορεία, δηλαδή έχουν 30 χρόνια προϋπηρεσία, να μπορέσουν να συνταξιοδοτηθούν, ενώ για τις μετατάξεις σημείωσε ότι υπάρχουν ανάγκες σε μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα, που μπορούν να μεταταγούν και να προσφέρουν εργασία.
Επανέλαβε ότι δεν πρόκειται να γίνουν περικοπές στις τακτικές αποδοχές, όπως βασικός μισθός και πρωτεύοντα επιδόματα, αλλά σημείωσε ότι θα υπάρξουν μειώσεις στις δευτερεύουσες απολαβές.
Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι ζητούν να μην καταργηθούν οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και να μη μειωθούν οι τακτικές αποδοχές και υποστηρίζουν ότι υπάρχουν δεκάδες υπάλληλοι κοντά στη σύνταξη, οι οποίοι όμως δεν έχουν φθάσει τα 58 έτη, οι οποίοι θα πρέπει να μπορούν να εκμεταλλευθούν το δικαίωμα από το νόμο Λοβέρδου για εξαγορά των τελευταίων 7 ετών ή και της στρατιωτικής θητείας έως το 2015, έτσι ώστε να μη χρειαστεί να μεταταχθούν ύστερα από 33 ή 35 χρόνια προϋπηρεσίας.
Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών, ο αριθμός των σιδηροδρομικών που θα μπορούσε να αποχωρήσει με σύνταξη εξαγοράζοντας σήμερα, έτη προϋπηρεσίας μπορεί να ξεπερνά τους 2.500 και να μη χρειάζονται μετατάξεις.