Συνεχίζεται στη Βουλή η συζήτηση για το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΚΑ για την απλούστευση της κατάρτισης και κύρωσης δασικών χαρτών, αλλά και τη σύσταση του «Πράσινου Ταμείου» που θα διαχειρίζεται τους πόρους που εισρέουν από περιβαλλοντικές εισφορές.
Συνεχίζεται στη Βουλή η συζήτηση για το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΚΑ για την απλούστευση της κατάρτισης και κύρωσης δασικών χαρτών, αλλά και τη σύσταση του «Πράσινου Ταμείου» που θα διαχειρίζεται τους πόρους που εισρέουν από περιβαλλοντικές εισφορές.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας της στην ολομέλεια της Βουλής, η υπουργός Περιβάλλοντος υπογράμμισε ότι «το νομοσχέδιο που υπαγορεύθηκε κατ΄αρχήν από λόγους αναγκαιότητας» χωρίζεται σε τρεις τομείς εκ των οποίων:
Ο πρώτος έρχεται από τη μία να εξυγιάνει τις χρηματοδοτήσεις των περιβαλλοντικών παρεμβάσεων, από την άλλη όμως να κάνει βιώσιμο ένα ταμείο για το περιβάλλον και την πράσινη ανάπτυξη και μετά το τέλος του ΕΣΠΑ.
Ο δεύτερος κάνει εφικτή την κύρωση των δασικών χαρτών στην Ελλάδα, με σκοπό την αποτελεσματικότερη προστασία του δασικού πλούτου της χώρας.
Ο τρίτος αντιμετωπίζει την πρόκληση του νέου ρυθμιστικού σχεδίου της Αθήνας, ως εργαλείου που επιδρά στη μελλοντική εξέλιξη της πρωτεύουσας, με τη σύσταση διυπουργικού συμβουλίου παρακολούθησης και ελέγχου της συνολικής στρατηγικής για την ανάπτυξη της Αθήνας και της Αττικής και ρυθμίζει την αποτελεσματική οργάνωση και λειτουργία της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος και της Υπηρεσίας των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Επεσήμανε ακόμη ότι «το Ειδικό Ταμείο Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων (ΕΤΕΡΠΣ), ο μέχρι σήμερα αρμόδιος φορέας για τη χρηματοδότηση σχεδίων και έργων, θεσμοθετήθηκε τη δεκαετία του '70 και έκτοτε λειτουργεί χωρίς στόχους, χωρίς όραμα και κυρίως χωρίς να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις και τις απαιτήσεις των καιρών» και ότι «η ανυπαρξία μηχανισμού προγραμματισμού, εφαρμογής και υλοποίησης της περιβαλλοντικής πολιτικής της χώρας υπήρξε πρόδηλη».
Πρόσθεσε δε πως «στόχος του νομοσχεδίου είναι να καταστήσει το Πράσινο Ταμείο, ένα οργανωμένο εργαλείο άσκησης περιβαλλοντικής, δασικής, πολεοδομικής και ενεργειακής πολιτικής».
Σε ό,τι αφορά τα επιμέρους θέματα, η υπουργός σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου:
- Καθιερώνεται ένα ολοκληρωμένο σύστημα χρηματοδότησης περιβαλλοντικών, πολεοδομικών και χωροταξικών παρεμβάσεων, αλλά και έργων ενέργειας και προγραμμάτων αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.
- Θεσμοθετείται η Στρατηγική Επιτροπή Περιβαλλοντικής Πολιτικής, ως συμβουλευτικό όργανο του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, το οποίο θα εισηγείται στο Υπουργείο αρχές εφαρμογής των μέτρων, δράσεων και προγραμμάτων εθνικού ή μη χαρακτήρα και γενικότερα θα εισηγείται την εθνική περιβαλλοντική πολιτική της χώρας.
- Θεσμοθετούνται οι αρχές της διαφάνειας, της δημοσιότητας, της διαβούλευσης, της αντικειμενικής αξιολόγησης και του ελέγχου, ως οι κυρίαρχες αρχές χρηματοδότησης, ενώ κάθε σύμβαση άνω των 200.000 ευρώ θα εξετάζεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
«Οι συνέπειες των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου είναι ευθέως φανερές και ευεργετικές για το φυσικό, πολιτιστικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, καθώς ο στόχος αυτός είναι καταστατικός και μονοσήμαντος για τη λειτουργία του Πράσινου Ταμείου. Η κύρωση των δασικών χαρτών θα περιορίσει την καταπάτηση και υποβάθμισή τους», τόνισε η κ. Μπριμπίλη και πρόσθεσε: «Οι συνέπειες των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου είναι επίσης ευεργετικές για τη δημόσια διοίκηση και την απονομή της δικαιοσύνης, καθώς θεσμοθετούνται κανόνες και διαδικασίες για τη διάθεση και αξιοποίηση των χρημάτων για περιβαλλοντικούς σκοπούς, αποδεσμεύονται οι δασικές υπηρεσίες από τις πράξεις χαρακτηρισμού και περιορίζονται έως εξαλείφονται οι δίκες που σχετίζονται με τις πράξεις χαρακτηρισμού».
Διευκρινίστηκε μάλιστα και αποτυπώθηκε στο νόμο, ότι η μεταφορά ή η ανακατανομή των χρηματικών ποσών μεταξύ των λογαριασμών που τηρούνται στο Ταμείο, δεν επιτρέπεται, ώστε ο κάθε λογαριασμός να διατηρεί επάρκεια και αυτοτέλεια για την εξυπηρέτηση αποκλειστικά και μόνο των ειδικών σκοπών για τους οποίους και έχει συσταθεί.
Κύρωση δασικών χαρτών
«Παράλληλα», τόνισε, «προχωράμε στην κύρωση δασικών χαρτών, όχι μόνο γιατί πρέπει να προστατέψουμε και να διαχειριστούμε τα δάση, αλλά και γιατί ο πολίτης πρέπει να γνωρίζει τι θεωρείται δασικό και τι όχι».
Όπως εξάλλου ανέφερε η κύρωση των δασικών χαρτών δημιουργεί καθεστώς ασφάλειας και βεβαιότητας για την έκταση του δημόσιου και του ιδιωτικού χώρου και θα αποτελέσει τη βάση για τη σύνταξη δασολόγιου.
Σε 14 άρθρα του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται οι σημαντικές διευκρινίσεις, που αλλάζουν τον χάρτη περιβαλλοντικής πολιτικής στην Ελλάδα. Τα άρθρα είναι τα εξής:
¶ρθρο 13
* Λαμβάνονται υπόψη οι παλαιότερες αεροφωτογραφίες και οι πιο πρόσφατες. Αν οι παλαιότερες δεν έχουν ευκρίνεια χρησιμοποιούνται του΄60, όπως ισχύει και σήμερα.
* Όταν οι χάρτες καταρτίζονται από ιδιωτικά γραφεία, η θεώρηση γίνεται από τις δασικές υπηρεσίες σε τρεις μήνες από την κατάρτισή τους ή σε πέντε αν απαιτούνται διορθώσεις.
¶ρθρο 14
* Μετά τη θεώρηση γίνεται ανάρτηση των χαρτών και ηλεκτρονικά.
¶ρθρο 15
* Προβλέπεται τέλος για την υποβολή των αντιρρήσεων ανάλογα με την έκταση. Το τέλος χρηματοδοτεί τις επιτροπές εξέτασης αντιρρήσεων και γενικά το κόστος που σχετίζεται με τις διαδικασίες μέχρι την κύρωση των χαρτών.
* Για την υποβολή αντιρρήσεων απαιτείται έννομο συμφέρον.
* Για την υποβολή αντιρρήσεων χρειάζεται να γνωρίζει κανείς τις συντεταγμένες της έκτασης. Αυτό θα διευκολύνει σημαντικά τις διαδικασίες.
¶ρθρο 16
* Οι αντιρρήσεις μπορούν να υποβληθούν ηλεκτρονικά ή σε ΚΕΠ ή στον χώρο που θα καθοριστεί για την υποβολή των αντιρρήσεων.
¶ρθρο 17
* Γίνεται επεξεργασία των αντιρρήσεων. Για τις εκτάσεις που δεν έχουν υποβληθεί αντιρρήσεις κυρώνεται ο δασικός χάρτης εντός 50 ημερών.
¶ρθρο 18
* Οι αντιρρήσεις εξετάζονται από τις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) μέσα σε τέσσερις μήνες. Οι ΕΠΕΑ είναι τριμελείς: δασολόγος, μέλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) ή δικηγόρος, τοπογράφος ή γεωπόνος.
* Αν υπάρχουν τεχνικά ή νομικά ερωτήματα μείζονος σημασίας απαντώνται από το Τεχνικό Συμβούλιο Δασών ή το ΝΣΚ αντίστοιχα.
* Οι ΕΠΕΑ μπορούν να υποβοηθηθούν από υπαλλήλους άλλων φορέων που μπορούν να διατεθούν προσωρινά στα δασαρχεία.
* Οι ΕΠΕΑ δεν εξετάζουν ιδιοκτησιακά ζητήματα.
* Στις ΕΠΕΑ ο ενδιαφερόμενος μπορεί να εκπροσωπηθεί με τεχνικό σύμβουλο.
* Οι αποφάσεις των ΕΠΑΕ αναρτώνται στο διαδίκτυο.
¶ρθρο 19
* Οι αποφάσεις των ΕΠΕΑ ενσωματώνονται στο δασικό χάρτη σε 30 μέρες ή αν χρειάζονται διορθώσεις σε 50 και σε 15 μέρες μετά κυρώνεται ο χάρτης.
* Ο υπουργός ΠΕΚΑ μπορεί να υποβάλει αίτηση ακύρωσης για να ενσωματωθεί στο χάρτη δασική περιοχή που είχε παραληφθεί.
¶ρθρο 20
* Δεν επιτρέπεται αναμόρφωση του δασικού χάρτη παρά μόνο για προσθήκη νέων εκτάσεων.
* Στη συνέχεια καταρτίζεται το δασολόγιο (ποιοτικά χαρακτηριστικά του δάσους).
* Για οποιαδήποτε δικαιοπραξία στις περιοχές που έχει καταρτιστεί ο δασικός χάρτης απαιτείται βεβαίωση του δασαρχείου ή του Κτηματολογίου.
¶ρθρα 21,22
* Προβλέπεται η έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων που εξειδικεύουν την εφαρμογή του νόμου.
¶ρθρο 23
* Καθορίζονται διαδικασίες ενσωμάτωσης στους δασικούς χάρτες των ορίων ρυμοτομικών σχεδίων και ορίων οικισμών.
* Η ψηφιοποίηση των ορίων αυτών μπορεί να αποτελέσει μέρος των μελετών που εκπονηθούν μετά τη ψήφιση του νόμου.
¶ρθρο 24
* Για τους οικισμούς που δεν έχουν οριοθέτηση βάσει συγκεκριμένων προεδρικών διαταγμάτων, ή οι πολεοδομικές μελέτες δεν έχουν εγκριθεί, τότε γίνεται ανάρτηση των δασικών χαρτών και εντός των φερόμενων ορίων του οικισμού και της πολεοδομικής μελέτης και αναστέλλεται η διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων.
* Οι δήμοι οφείλουν να συγκεντρώσουν στοιχεία για το πώς μεταβλήθηκε ο δασικός χαρακτήρας.
* Μετά από γνωμοδότηση του δασαρχείου, της Διεύθυνσης Δασών του ΥΠΕΚΑ, και πρόταση του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος αποφασίζεται ποιες εκτάσεις θα μείνουν εκτός σχεδίου και για ποιες θα συνεχίσει η πολεοδόμηση.
* Για τις εκτάσεις που θα παραμείνουν εκτός σχεδίου θα ακολουθηθεί η διαδικασία αντιρρήσεων, ενώ για τα υπόλοιπα τμήματα με την πολεοδόμηση θα επιβληθούν αυστηρότεροι όροι δόμησης και θα διατηρηθούν οι δασικές εκτάσεις ως άλση και πάρκα.
¶ρθρο 25
* Τροποποιείται η σύνθεση του Τεχνικού Συμβουλίου Δασών και προστίθενται αρμοδιότητες που σχετίζονται με την κύρωση των δασικών χαρτών.
* Εκκρεμείς διαδικασίες χαρακτηρισμού εκτάσεων υπάγονται στη διαδικασία αντιρρήσεων.
* Πράξεις χαρακτηρισμού λαμβάνονται υποχρεωτικά υπόψη στην κατάρτιση των δασικών χαρτών.
* Το ειδικό τέλος αντιρρήσεων πηγαίνει στον Ειδικό Φορέα Δασών.
* Οι αεροφωτογραφήσεις στα καμένα της Αττικής γίνονται ανά δίμηνο και περιλαμβάνει και τις νέες καμένες εκτάσεις. Το μέτρο αυτό μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές της χώρας.
¶ρθρο 26
* Όλες οι εκκρεμείς διαδικασίες σε όποιο στάδιο και αν βρίσκονται υπάγονται στο νόμο αυτό.