Τις θέσεις του για την αναδιοργάνωση του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας ΟΜΕΔ έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).
Τις θέσεις του για την αναδιοργάνωση του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας ΟΜΕΔ έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).
Όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος, ο Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας εκ της συστάσεως του είναι ένας οργανισμός ο οποίος πρέπει να λειτουργεί εξισορροπιστικά στις διαφορετικές προσεγγίσεις του ιδίου θέματος μεταξύ εργατικών και εργοδοτικών οργανώσεων.
Ο μέχρι σήμερα απολογισμός του έργου, επισημαίνει ο ΣΕΛΠΕ, καταδεικνύει την υπέρ των εργατικών οργανώσεων μονομερή προσέγγιση των θεμάτων. Η ασυμμετρία στο δικαίωμα προσφυγής, σημειώνει, λειτουργούσε ως μέσο πίεσης στις εργοδοτικές οργανώσεις για τη γρήγορη και ανισοβαρή υπέρ των εργατικών οργανώσεων υπογραφή ΣΣΕ.
Σύμφωνα με τη διοίκηση του Συνδέσμου, αυτή η ανισορροπία του συστήματος πρέπει να μεταβληθεί και ως εκ τούτου απαιτούνται ρυθμίσεις προς δύο κατευθύνσεις. Η μία είναι η κατεύθυνση της ισότιμης προσφυγής και των δύο μερών στη διαδικασία μεσολάβησης και διαιτησίας και η δεύτερη είναι η ύπαρξη μεγαλύτερης αντιπροσωπευτικότητας εκπροσώπηση των εργοδοτικών οργανώσεων στη διοίκηση του ΟΜΕΔ.
«Είναι γνωστό ότι δεν δύναται η κυβέρνηση να ορίζει τους συνδικαλιστικούς φορείς που εκπροσωπούν το σύνολο της ελληνικής επιχειρηματικότητας όπως γίνεται με το παρόν Προσχέδιο Προεδρικού Διατάγματος», καταλήγει.
Πιο αναλυτικά, οι προτάσεις του ΣΕΛΠΕ για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του ΟΜΕΔ συνοψίζονται στα εξής:
1. Τα μέλη του ΔΣ πρέπει να προέρχονται από όλες τις εργοδοτικές και εργατικές οργανώσεις ομοιομερώς κατανεμημένα. Τα φυσικά πρόσωπα πρέπει να εκλέγονται μόνο για δύο θητείες.
2. Στα υποψήφια μέλη του ΔΣ να ελέγχεται το βιογραφικό τους ώστε να έχουν σχετικές γνώσεις στο αντικείμενο που καλούνται να υπηρετήσουν.
3. Το Σώμα των μεσολαβητών πρέπει να είναι ανοιχτό σε νέες προσθήκες επιστημονικών συνεργατών. Σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα, οι νέοι επιστημονικοί συνεργάτες να εντάσσονται στο σώμα των μεσολαβητών αν καλύπτουν τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που θα έχουν εξ αρχής οριστεί με απόφαση της πλειοψηφίας των μελών του ΔΣ. Οι υπηρεσίες τους να προσφέρονται με ανώτατο όριο την πενταετία
4. Το Σώμα των διαιτητών να είναι εντελώς διαφορετικό από το Σώμα των μεσολαβητών και να αποτελείται από εν ενεργεία εφέτες απ όλα τα δικαστήρια της χώρας με εξειδίκευση στο εργατικό δίκαιο. Η επιλογή τους θα γίνεται βάσει του κανονισμού λειτουργίας του Διοικητικού Εφετείου.
5. Να συσταθεί ένα νέο Σώμα, ως δευτεροβάθμιο όργανο εντός του ΟΜΕΔ, αποτελούμενο αποκλειστικά από δικαστές του Αρείου Πάγου και του Συμβουλίου Επικρατείας με αριθμητικό ποσοστό συμμετοχής 50-50 ώστε να αποκλεισθεί η προσφυγή στα δικαστήρια για τις διαφορές που πιθανό θα προκύψουν μετά τις τελεσίδικες αποφάσεις του ΟΜΕΔ.
6. Οι επιλογές των μεσολαβητών και διαιτητών κατά την εκδίκαση των διαφορών πρέπει να προκύπτουν από κλήρωση ενώπιον των προσφευγόντων. Η σύνθεση πρέπει να είναι τριμελής και οι αποφάσεις να παίρνονται κατά πλειοψηφία.
7. Σε περιπτώσεις μονομερούς προσφυγής οι αποφάσεις των μεσολαβητών και διαιτητών θα πρέπει να αναφέρονται μόνο στο κύριο χαρακτηριστικό της σύμβασης που είναι η αύξηση των κατώτατων μισθών και ημερομισθίων, λαμβάνοντας υπόψη παράλληλα τις ομοειδείς συμβάσεις που ισχύουν καθώς και τους αντίστοιχους δείκτες των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Εναλλακτικά και σε περίπτωση που η ανωτέρω πρόταση κρίνεται από την πολιτεία ως πολύπλοκη ή δυσχερής ως προς την εφαρμογή της προτείνουμε να υφίσταται ο ΟΜΕΔ με όλες τις ανωτέρω προϋποθέσεις που αφορούν τη σύσταση του ως οργανισμού.
Πρέπει να διεκπεραιώνει τις υποθέσεις της από κοινού προσφυγής των εργατικών και εργοδοτικών οργανώσεων στη Μεσολάβηση και Διαιτησία και μόνο.
Σε αντίθετη περίπτωση τα μοναδικά όργανα επίλυσης των διαφορών να είναι τα αρμόδια ελληνικά δικαστήρια.