Εισαγωγή φοιτητών σε Σχολές και ένταξη σε επιμέρους προγράμματα μετά το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους, προτείνει μεταξύ άλλων το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Τι προτείνεται για τη διοίκηση και τα οικονομικά των ΑΕΙ-ΤΕΙ.
Εισαγωγή φοιτητών σε Σχολές και ένταξη σε επιμέρους προγράμματα μετά το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους, προτείνει μεταξύ άλλων το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Οι προς διαβούλευση προτάσεις δόθηκαν χθες στους Πρυτάνεις κατά την 65η Σύνοδό τους στο Ρέθυμνο και σε αυτές περιλαμβάνονται επίσης τα ακόλουθα:
- Ευέλικτα δομημένα προγράμματα σπουδών, για τα οποία έχει ευθύνη η σχολή, με ποιότητα διεθνούς εμβέλειας που εξασφαλίζεται και με την εισαγωγή διαδικασιών πιστοποίησή τους από διεθνούς σύνθεσης επιτροπές επιστημόνων και με διδακτικό προσωπικό με επιστημονική αναγνώριση και αφιερωμένο στα καθήκοντά του.
- Ενθάρρυνση της κινητικότητας των φοιτητών μεταξύ προγραμμάτων σπουδών (στη Σχολή, το Ίδρυμα και άλλα Ιδρύματα της χώρας αλλά και στο εξωτερικό).
- - Θεσμοθέτηση σε κάθε Πανεπιστήμιο Σχολών Μεταπτυχιακών Σπουδών, που οργανώνουν μεταπτυχιακά προγράμματα ειδίκευσης, οργανωμένα προγράμματα διδακτορικών σπουδών και απονέμουν μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών.
- - Ενθαρρύνονται τα Κέντρα Αριστείας που αναδεικνύουν τις καλές πρακτικές στη μάθηση.
- Δημιουργία Εθνικού Πανεπιστημιακού Κέντρου μέσω του οποίου στηρίζονται οι επιστημονικές και τεχνολογικές καινοτομίες των Ιδρυμάτων, τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας και τα πνευματικά τους δικαιώματα.
- Το διδακτικό προσωπικό κρίνεται, αξιολογείται και εξελίσσεται με διαδικασίες που δεν επιτρέπουν σε κανέναν την αμφισβήτηση της επιστημονικής τους αξίας. Αναπροσδιορίζονται οι βαθμίδες του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού. Θεσμοθετείται η δυνατότητα ταυτόχρονης υπηρεσίας σε ελληνικό και ΑΕΙ άλλης χώρας.
Διοίκηση και οικονομικά
Προτείνεται η ενίσχυση της αυτοδιοίκησης, μέσω της εκχώρησης αρμοδιοτήτων, τις οποίες σήμερα έχει το Υπουργείο. Σύμφωνα με το προς διαβούλευση κείμενο, δεν υπάρχει λόγος, το υπουργείο ούτε να διαχειρίζεται τη μισθοδοσία, ούτε να εγκρίνει την κάθε νέα πίστωση ή διορισμό.
Είναι απαραίτητη η δημιουργία οργάνων που θα λειτουργούν με υψηλή αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, και θα υπόκεινται σε ουσιαστική λογοδοσία.
Στην κατεύθυνση αυτή προτείνεται η μετάβαση από το σημερινό σύστημα σε αυτό της διοίκησης από το Συμβούλιο Διοίκησης και τη Σύγκλητο κάθε Ιδρύματος.
Το Συμβούλιο Διοίκησης προτείνεται να αποτελείται από άμεσα εκλεγμένα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματος, εξωτερικά μέλη, φοιτητές και εκπροσώπους του διοικητικού προσωπικού.
Ακόμη προτείνεται δημόσια ειδική υπηρεσία ή ανεξάρτητη αρχή αναλαμβάνει τη διαχείριση και κατανομή της δημόσιας χρηματοδότησης στα Ιδρύματα, την κοστολόγηση των υπηρεσιών, την επεξεργασία σχετικών δεικτών και προτύπων και τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων από τα Ιδρύματα.
Επιφυλάξεις από τους πρυτάνεις
Με επιφύλαξη υποδέχθηκαν τις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας οι πρυτάνεις και στο ψήφισμά τους κάνουν λόγο ακόμα και για αντισυνταγματικόητα.
Οπως ανέφεραν χθες κατά τη σύνοδό τους θα επεξεργαστούν το κείμενο που τους δόθηκε προς διαβούλευση και θα καταθέσουν στο προσεχές διάστημα ολοκληρωμένο πλαίσιο προτάσεων.