Από τις αίθουσες των διασκέψεων... στην οθόνη του υπολογιστή. Ένα video game στρατηγικής με τον τίτλο “Fate of the World” («Η Μοίρα του Κόσμου») έχει ενθουσιάσει τις οικολογικές οργανώσεις, αλλά και τους κριτικούς που βλέπουν να «γεννιέται» ένα νέο είδος παιχνιδιών.
Από τις αίθουσες των διασκέψεων... στην οθόνη του υπολογιστή. Ένα video game στρατηγικής με τον τίτλο “Fate of the World” («Η Μοίρα του Κόσμου») έχει ενθουσιάσει τις οικολογικές οργανώσεις, αλλά και τους κριτικούς που βλέπουν να «γεννιέται» ένα νέο είδος παιχνιδιών.
Ο παίκτης αναλαμβάνει το ρόλο του επικεφαλής ενός φανταστικού διεθνούς οργανισμού. Σκοπός του: να σώσει τον κόσμο κατορθώνοντας να επιβάλει μεγάλη μείωση της παραγωγής εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, διαφορετικά, ο κόσμος θα μετατραπεί σε έρμαιο της αύξησης των θερμοκρασιών και η κατάληξή του θα είναι μοιραία το... game over.
Το δημιούργημα της βρετανικής Red Redemption κυκλοφορεί την Τρίτη, αρχικά για Η/Υ και λίγες ημέρες αργότερα για Mac. Στόχος της εταιρίας ήταν, σύμφωνα με τον πρόεδρό της, να καταστήσει το θέμα της κλιματικής αλλαγής πιο προσιτό στην πολυπληθή, παγκόσμια κοινότητα των gamers. Η ιδέα για το παιχνίδι ωστόσο ήρθε μετά από ένα... μεθυσμένο δείπνο με το Μάιλς ¶λεν, επικεφαλής της ομάδας δυναμικής κλίματος στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, ο οποίος συνέβαλε και στην τελευταία έκθεση αξιολόγησης της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Αλλαγή του Κλίματος. «Μεθύσαμε αρκετά και καυχήθηκα ότι θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι γύρω από οτιδήποτε», λέει ο πρόεδρος της Red Redemption Γκόμπιον Ρόουλαντς. «Μας προκάλεσε να δημιουργήσουμε ένα με θέμα την κλιματική αλλαγή».
Ο Δρ. ¶λεν βοήθησε μάλιστα στην ανάπτυξη του “Fate of the World” παρέχοντας τα μοντέλα προβλέψεων που χρησιμοποιούνται στο παιχνίδι. Όπως ο ίδιος λέει, το παιχνίδι «επιτρέπει στον κόσμο να κατανοήσει, σε ένα εξειδανικευμένο περιβάλλον, τι είδους αποφάσεις ενδέχεται να κληθούμε να λάβουμε και καθιστά σαφές ότι δεν είναι εύκολο να δοθούν απαντήσεις: π.χ. θα πρέπει να αρχίσουμε να εξορύσσουμε κλαθράτα υδριτών (ενώσεις παγωμένου μεθανίου στην Αρκτική);»
Το παιχνίδι
Ο κριτικός του Guardian περιγράφει το παιχνίδι ως «Football Manager με βιοκαύσιμα». Ο παίκτης καλείται να χρησιμοποιήσει τον προϋπολογισμό που έχει στη διάθεσή του για να εφαρμόσει πολιτικές με περιβαλλοντικό αντίκτυπο σε διάφορες περιοχές του πλανήτη. Οι επιπτώσεις τους επηρεάζουν άμεσα την εξέλιξη του παιχνιδιού: π.χ. εάν ο παίκτης ενθαρρύνει την ανάπτυξη και τις επενδύσεις, θα υπάρξουν συνέπειες για το περιβάλλον. Εάν, αντιθέτως, επιβάλει μείωση της παραγωγής εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, θα υπάρξουν συνέπειες για την οικονομία,αλλά και για το διεθνή οργανισμό που διευθύνει. Όλα αυτά συμβαίνουν με φόντο πολέμους, εξαφανίσεις ειδών και φυσικές καταστροφές, οι οποίες συχνά προκαλούνται από τα τεκταινόμενα στο παιχνίδι και τις αποφάσεις του παίκτη.
Και στο παρελθόν, αρκετά παιχνίδια άγγιξαν έστω και έμμεσα το θέμα της κλιματικής αλλαγής –π.χ. το “Civilization” έχει αναφορές στη βιωσιμότητα ή στη μόλυνση- όμως τα περισσότερα δεν κατόρθωσαν να επικοινωνήσουν το μήνυμά τους στο ευρύ κοινό λόγω του χαμηλού τους κόστους και, συνεπώς, της κακής τους ποιότητας.
Θετική ανταπόκριση
Ειδικοί του χώρου ωστόσο, χαιρετίζουν αυτό το παιχνίδι ως «την απαρχή της άνθησης των video games που αφορούν κάποιο (σοβαρό) ζήτημα». Όπως επισημαίνει ο ειδικός Τομ Τσάτφιλντ, τέτοια παιχνίδια με θέμα την υγεία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και άλλα μεγάλα ζητήματα, βελτιώνονται ως προς την ποιότητά τους και βρίσκουν όλο και μεγαλύτερη απήχηση. «Δύο από τα προβλήματα που υπάρχουν με τα περιβαλλοντικά ζητήματα είναι ο χρόνος και η γεωγραφία: το να κάνεις τους ανθρώπους να ενδιαφέρονται για άλλους ανθρώπους, στην άλλη πλευρά του πλανήτη και για ζητήματα που βρίσκονται μακριά στο μέλλον», λέει ο Τσάτφιλντ. «Αν όμως ο κόσμος μπορεί να αισθανθεί και να δει την εξέλιξη των παραμέτρων σε ένα σύστημα –π.χ. την κλιματική αλλαγή- θα μάθει για το εκάστοτε θέμα πολύ περισσότερα απΆ όσα θα μάθαινε διαβάζοντας επιστημονικά κείμενα».
Την ικανοποίησή τους για την κυκλοφορία του παιχνιδιού εκφράζουν και οικολογικές οργανώσεις όπως οι Φίλοι της Γης. «Υπάρχουν ήδη βιβλία, ταινίες, τηλεοπτικές συζητήσεις, οπότε ήταν ζήτημα χρόνου πριν ο αγώνας κατά της υπερθέρμανσης του πλανήτη αποτελέσει έμπνευση για video games», λέει ο Μάικ Τσάιλντς, επικεφαλής του τμήματος κλιματικής αλλαγής της οργάνωσης. «Ελπίζουμε οι μάχες με τις προκλήσεις της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής στον εικονικό κόσμο, να εμπνεύσουν τους παίκτες να αναλάβουν δράση και στον πραγματικό».