Κόσμος
Σάββατο, 06 Νοεμβρίου 2010 12:15

ΟΗΕ: Αναζητούνται 100 δισ. δολάρια κατά της κλιματικής αλλαγής

Ειδικό φόρο στις πτήσεις, «τιμολόγηση άνθρακα», ιδιωτικές επενδύσεις: είναι κάποιες από τις επιλογές που προτείνουν τα Ηνωμένα Έθνη με στόχο τη συγκέντρωση 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως, τα οποία θα διατίθενται στις φτωχές χώρες για να θωρακιστούν απέναντι στην κλιματική αλλαγή και να προχωρήσουν σε μείωση της παραγωγής εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Ειδικό φόρο στις πτήσεις, «τιμολόγηση άνθρακα», ιδιωτικές επενδύσεις: είναι κάποιες από τις επιλογές που προτείνουν τα Ηνωμένα Έθνη με στόχο τη συγκέντρωση 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως, τα οποία θα διατίθενται στις φτωχές χώρες για να θωρακιστούν απέναντι στην κλιματική αλλαγή και να προχωρήσουν σε μείωση της παραγωγής εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Επιτροπή του ΟΗΕ με επικεφαλής τους πρωθυπουργούς της Νορβηγίας και της Αιθιοπίας εισηγήθηκαν επίσης τμήμα του ποσού αυτού –για το ειδικό ταμείο που θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί έως το 2020- να συγκεντρώνεται μέσω της επιβολής φόρου στις διεθνείς χρηματικές συναλλαγές.

«Τιμολόγηση άνθρακα»

Στην έκθεσή τους που θα παρουσιαστεί στη διάσκεψη για την κλιματική αλλαγή στο Κανκούν, στα τέλη του μήνα, Γενς Στόλτενμπεργκ και Μέλες Ζενάουι προτείνουν την επιβολή φόρου στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, τόσο για να συγκεντρωθούν χρήματα όσο και ως αντικίνητρο για την παραγωγή των αερίων, στα οποία αποδίδεται εν μέρει η υπερθέρμανση του πλανήτη. Εισηγούνται μάλιστα οι εκπομπές να κοστίζουν περίπου 20-25 δολάρια ανά τόνο, κάτι που θα απέφερε περί τα 30 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήδη έχουν εκφράσει ποικιλοτρόπως την αντίθεσή τους στη φορολόγηση των εκπομπών και η στάση τους δεν αναμένεται να αλλάξει, ιδιαίτερα μετά και από την ανάληψη του ελέγχου της Βουλής από τους Ρεπουμπλικανούς. Αυτό παρά το γεγονός ότι ο στόχος των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2020 τέθηκε με πρωτοβουλία των αναπτυγμένων κρατών, κατά την σύνοδο του περασμένου Δεκεμβρίου, στην Κοπεγχάγη.

Η επιτροπή πιστεύει πως άλλα 10 δισεκατομμύρια δολάρια θα μπορούσαν να προέλθουν από τις διεθνείς μεταφορές, γι’ αυτό και προτείνει μεταξύ άλλων επιπλέον φόρο στα εισιτήρια ή στα καύσιμα των αεροσκαφών. «Πρόκειται για κάτι πιο ρεαλιστικό απ’ όσο πιστεύει πολύς κόσμος», δήλωσε σχετικά ο Νορβηγός πρωθυπουργός Στόλτενμπεργκ. «Χρειαζόμαστε την απαραίτητη πολιτική βούληση για να λάβουμε αυτές τις αποφάσεις και αυτό εξαρτάται από τις κυβερνήσεις».

Θωράκιση των αναπτυσσόμενων χωρών

Τα ποσά που τα Ηνωμένα Έθνη φιλοδοξούν να συγκεντρώσουν θα διοχετεύονταν σε μια σειρά από προγράμματα για τη θωράκιση των αναπτυσσόμενων χωρών από την κλιματική αλλαγή: στην ανέγερση προστατευτικών τειχών σε παράκτιες περιοχές, στη βελτίωση καλλιεργειών που απειλούνται από την ξηρασία, σε έργα ύδρευσης και άρδευσης, στην προστασία των δασών, αλλά και στην αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας ώστε να αντιμετωπίζονται οι ασθένειες που εξαπλώνονται λόγω της υπερθέρμανσης.

Επιπλέον, θα επενδύονταν σε έργα και υποδομές που θα διευκόλυναν τη μετάβαση αυτών των χωρών στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας προκειμένου να απεξαρτηθούν από τα ορυκτά καύσιμα. Κατά την επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών, στην οποία μετείχαν μεταξύ άλλων ο Τζορτζ Σόρος, η Γαλλίδα υπουργός Οικονομίας Κριστίν Λαγκάρντ, ο σύμβουλος του Μπαράκ Ομπάμα σε θέματα οικονομίας Λάρι Σάμερς, η επίτευξη του στόχου «αποτελεί πρόκληση, αλλά είναι εφικτή».