Η παραγωγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από ανθρώπινες δραστηριότητες στη θάλασσα προκαλεί προβληματισμό εδώ και αρκετά χρόνια.
Η παραγωγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από ανθρώπινες δραστηριότητες στη θάλασσα προκαλεί προβληματισμό εδώ και αρκετά χρόνια.
Ιδιαίτερα τα λιμάνια επηρεάζουν άμεσα και την ποιότητα του αέρα στις παρακείμενες κατοικημένες περιοχές. Πλοία, φορτηγά, τρένα, εξοπλισμός για τη διαχείριση φορτίων... όλα αυτά επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με αέρια του θερμοκηπίου, ενώ παρότι είναι συνήθως μικρότερα σε μέγεθος, τα αλιευτικά ή τα σκάφη του λιμενικού δεν αποτελούν εξαίρεση.
Πρόσφατα ωστόσο, τα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνια άρχισαν να χρησιμοποιούν το πρώτο υβριδικό ρυμουλκό σκάφος και ήδη, όπως καταδεικνύουν τα αποτελέσματα έρευνας του Κολλεγίου Ρίβερσαϊντ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, οι εκπομπές ρυπογόνων αερίων έχουν μειωθεί σημαντικά.
Έως σήμερα, τα λιμάνια αυτά ευθύνονταν για μεγάλο ποσοστό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που παράγουν συνολικά τα αμερικανικά λιμάνια. Παρατηρούνταν μάλιστα επιπτώσεις και στον πληθυσμό, με αυξημένα ποσοστά εμφάνισης καρκίνου και αναπνευστικών προβλημάτων. Οι τεράστιες μηχανές των σκαφών καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καυσίμων παράγοντας επικίνδυνες εκπομπές. Η ναυτιλία άλλωστε ευθύνεται για πάνω από 1 γιγατόνο (1 δισ. τόνους) εκπομπών αερίων, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 4,5% επί του συνόλου των εκπομπών παγκοσμίως, ενώ είναι διπλάσιο από αυτό που αποδίδεται στα αεροσκάφη.
Το ρυμουλκό σκάφος Κάρολιν Ντόροθι, όπως ονομάστηκε, λειτουργεί με τέσσερις κινητήρες ντίζελ και 126 μπαταρίες. Στοίχισε 1,35 εκατομμύρια ευρώ, κατασκευάστηκε από όμιλο του Σιατλ με χρηματοδότηση των δύο λιμανιών και άρχισε να λειτουργεί δοκιμαστικά από τον Ιανουάριο του 2009. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της πρόσφατης μελέτης, που εκπονήθηκε για λογαριασμό της αρμόδιας αρχής της Καλιφόρνια, είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν κατά 73% οι εκπομπές αιθάλης, κατά 51% οι εκπομπές διοξειδίου του αζώτου και κατά 27% οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Οι ερευνητές λένε ότι η υιοθέτηση τέτοιων υβριδικών κινητήρων σε ευρεία κλίμακα θα μείωνε κατά πολύ την παραγωγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στα λιμάνια και στη θάλασσα. Η τιμή τους ωστόσο είναι σχεδόν απαγορευτική για τους περισσότερους, ενώ θα πρέπει πρώτα να λυθούν πολλά ζητήματα τεχνικής φύσης, που οφείλονται στο ότι η τεχνολογία δεν έχει τελειοποιηθεί. Κατά τους επιστήμονες του Κολλεγίου Ρίβερσαϊντ, πολλά από αυτά θα αντιμετωπιστούν με την εισαγωγή των υβριδικών-ηλεκτρικών σκαφών.