Πολιτιστικά
Δευτέρα, 13 Δεκεμβρίου 2010 13:18

Aφιέρωμα στο σουηδικό κινηματογράφο

Έξι σπάνιες ταινίες από τρεις μεγάλους Σουηδούς σκηνοθέτες τους Βίλγκοτ Σιόμαν, Μάι Ζέτερλινγκ και Ίνγκμαρ Μπέργκμαν θα προβάλει η Ταινιοθήκη στον Κεραμεικό στο τριήμερο αφιέρωμα φόρο τιμής που πραγματοποιεί στις 17, 18 και 19 Δεκεμβρίου 2010.

Έξι σπάνιες ταινίες από τρεις μεγάλους Σουηδούς σκηνοθέτες τους Βίλγκοτ Σιόμαν, Μάι Ζέτερλινγκ και Ίνγκμαρ Μπέργκμαν θα προβάλει η Ταινιοθήκη στον Κεραμεικό στο τριήμερο αφιέρωμα φόρο τιμής που πραγματοποιεί στις 17, 18 και 19 Δεκεμβρίου 2010.

Στο αφιέρωμα θα προβληθούν δύο σπάνιες ταινίες του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν «Η ταινία Βρέχει στην αγάπη μας» (1946) με διευθυντής φωτογραφίας τον Γκόραν Στρίντμπεργκ, τον εγγονό του διάσημου θεατρικού συγγραφέα και συνεργάτη του Μπέργκμαν σε τέσσερις ταινίες και την ταινία «Η νύχτα των σαλτιμπάγκων» (1953), ένα πρώιμο εξπρεσσιονιστικό αριστούργημα, που άνοιξε το δρόμο για την εδραίωση του σουηδικού κινηματογράφου διεθνώς. Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από ένα τσίρκο σε παρακμή, που περιοδεύει στα νότια της Σουηδίας στις αρχές του 20ου αιώνα.

Επίσης θα προβληθούν δύο ταινίες του Βίλγκοτ Σιόμαν το «Είμαι περίεργη: Κίτρινη» (1967) και «Είμαι περίεργη: Μπλε» (1968), δύο ταινίες που γυρίστηκαν παράλληλα Η Μπλε βγήκε στις αίθουσες πέντε μήνες αργότερα αό την Κίρινη αλλά δεν αποτελεί τη συνεχεία της. Οι δύο ταινίες συνδυάζονται σε μια μεγάλη και περίεργη ματιά γύρω από την κατάσταση της Σουηδίας στα τέλη της δεκαετίας του 1960.

Το αφιέρωμα θα φιλοξενήσει και δύο ταινίες της Μάι Ζέτερλινγκ η πρώτη τα «Αγαπημένα ζευγάρια» (1964) που καταπιάνονται με τις προσωπικές ιστορίες τριών γυναικών και των ερώτων τους στη Σουηδία πριν το 1914. Η δεύτερη «Τα κορίτσια» (1968) είναι μία μοντέρνα δραματική ταινία για το γάμο και τις γυναίκες, είναι η τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία της και ένα βασικό έργο του φεμινιστικού σινεμά, παρουσιάζει τον εκκεντρικό, συχνά αστείο και πολύ θετικό τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το μυαλό των τριών γυναικών.

Λίγα λόγια για τους σκηνοθέτες του αφιερώματος

Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν γεννήθηκε στην Ουψάλα της Σουηδίας το 1918. Ήταν γιος ιερέα. Ξεκίνησε την καριέρα του στο θέατρο. Μάλιστα, διετέλεσε διευθυντής του Βασιλικού Δραματικού Θεάτρου της Σουηδίας από το 1963 ως το 1966. Το πρώτο του σενάριο που έγινε ταινία το 1944 λεγόταν Φρενίτις. Κορυφαίες ταινίες του, ωστόσο, θεωρούνται η Έβδομη σφραγίδα (1957), οι Άγριες φράουλες (1957), η Πηγή των παρθένων (1960) και η τριλογία της Σιωπής. Εξαιρετικός αναλυτής της ανθρώπινης ψυχής, ο Μπέργκμαν επαναπροσδιόρισε την έννοια της κινηματογραφικής δημιουργίας. Πέθανε το 2007 σε ηλικία 89 ετών.

Ο Βίλγκοτ Σιόμαν ήταν σκηνοθέτης, σεναριογράφος και συγγραφέας. Σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία, τη Σουηδή ερωμένη με τη Μπίμπι Άντερσον το 1962. Έγινε ευρύτερα γνωστός για το δίπτυχο ταινιών Είμαι περίεργη: Κίτρινη (1967) και Είμαι περίεργη: Μπλε (1968), οι οποίες θα προβληθούν στο αφιέρωμα. Στις συγκεκριμένες συμμετείχε και ως ηθοποιός. Τα χρώματα στους τίτλους των ταινιών αναφέρονται στα χρώματα της σουηδικής σημαίας. Επιπλέον, ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί την τεχνική της «ταινίας μέσα σε ταινία» και δέχτηκε επιρροές τόσο από το «δάσκαλό» του Μπεργκμαν όσο και από το Γαλλικό Νέο Κύμα και τον Φελίνι.

Η Μάι Ζέτερλινγκ γεννήθηκε στη Σουηδία το 1925. Στον κινηματογράφο πρωτοεμφανίστηκε ως ηθοποιός στην εφηβεία της το 1941. Το 1944 έπαιξε στην ταινία Φρενίτις σε σενάριο του Μπέργκμαν, που τη σκηνοθέτησε και στην ταινία Μουσική στα σκοτάδια το 1948. Δέχτηκε και αυτή επιρροές από τον Μπέργκμαν, ενώ οι ταινίες της θεωρήθηκαν πρωτοποριακές. Το 1964 η πρώτη της ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους, Αγαπημένα ζευγάρια, την οποία μπορεί κανείς να παρακολουθήσει και στο αφιέρωμα, απαγορεύτηκε στις Κάννες καθώς ορισμένες σκηνές θεωρήθηκαν σοκαριστικές.

Πληροφορίες

Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136

Πρόγραμμα Προβολών

Παρασκευή 17/12

20.00 Βρέχει στην αγάπη μας (1946) 95'

21.45 Αγαπημένα ζευγάρια (1964) 118'

Σάββατο 18/12

20.00 Τα κορίτσια (1968) 100'

22.00 Η νύχτα των σαλτιμπάγκων (1953) 93'

Κυριακή 19/12

19.30 Είμαι περίεργη: Κίτρινη (1967) 121'

22.00 Είμαι περίεργη: Μπλε (1968) 107'