Ανοιγμα στα κόμματα της αντιπολίτευσης για διάλογο από μηδενική βάση για τα θέματα Παιδείας έκανε σήμερα από το βήμα της Βουλής ο πρωθυπουργός, Κώστας Καραμανλής, καλώντας του πολιτικούς αρχηγούς να αναλάβουν όλοι συγκεκριμένη δέσμευση απέναντι στα παιδιά και τους γονείς τους.
Ανοιγμα στα κόμματα της αντιπολίτευσης για διάλογο από μηδενική βάση για τα θέματα Παιδείας έκανε σήμερα από το βήμα της Βουλής ο πρωθυπουργός, Κώστας Καραμανλής, καλώντας του πολιτικούς αρχηγούς να αναλάβουν όλοι συγκεκριμένη δέσμευση απέναντι στα παιδιά και τους γονείς τους. Καλώ τους πολιτικούς αρχηγούς να αναλάβουμε την ευθύνη αυτή του διαλόγου, τόνισε ο πρωθυπουργός.
Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Καραμανλής πρότεινε τον ορισμό ενός εκπροσώπου από κάθε κόμμα που θα συμμετάσχει σε μία Πολιτική Επιτροπή, η οποία θα διαβουλεύεται για θέματα Παιδείας και θα είναι σε αμφίδρομη επικοινωνία με τον υπουργό Παιδείας.
Όπως είπε ο πρωθυπουργός, η επεξεργασία συγκεκριμένων προτάσεων τόσο για το Νέο Λύκειο, όσο και για το νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, θα γίνει μέσα από τη λειτουργία του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, όπως αυτό προβλέπεται από το Π.Δ. 127 του 2003, ιδίως από το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που λειτουργεί στο πλαίσιο, αλλά και σε αμφίδρομη σχέση με το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας.
Επιπρόσθετα, ειδική ομάδα θα μελετήσει τα πιο ενδιαφέροντα συστήματα σε διεθνές επίπεδο και θα υποβάλει τόσο στο Συμβούλιο, όσο και την Πολιτική Επιτροπή σχετική έκθεση, ενώ άλλη ομάδα εργασίας θα αντλήσει τις απόψεις ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η ΝΔ, τόνισε ο κ. Καραμανλής, προσέρχεται στο διάλογο και με δικές της προτάσεις, ορίζοντας βουλευτή εκπρόσωπό της, τόσο στην πενταμελή Πολιτική Επιτροπή, όσο και στο Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πρώτη προτεραιότητα είναι να συμφωνήσουμε σε ένα πλαίσιο αρχών και στόχων. Ένα σύστημα που να απαλλάσσει από την παραπαιδεία να απαλλάξει τα παιδιά από το βάρος και την πίεση, τόνισε ο πρωθυπουργός κατά την προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη Βουλή και υπογράμμισε:
Έχουμε προγραμματίσει την ανάγκη να δρομολογήσουμε ουσιαστικό διάλογο με διττό σκοπό: τη δομική αναμόρφωση του λυκείου και την αλλαγή συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Απαιτείται για αυτό πλατιά καθολική συναίνεση. Όλοι μαζί να ανοίξουμε μια καινούρια σελίδα στο κρίσιμο αυτό κεφάλαιο. Είναι κοινή υποχρέωση και εθνικό χρέος, επεσήμανε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: Ο δρόμος είναι ένας, συνεννόηση, συναίνεση, συνεργασία.
«Πολλά έγιναν στο διάστημα που πέρασε, σημαντικά βήματα, όχι εύκολα, όχι όσα χρειάζονται όχι όσα θέλουμε τα ζητήματα που εκκρεμούν είναι πολλά. Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να αλλάζει ούτε από υπουργό σε υπουργό, ούτε από κυβέρνηση σε κυβέρνηση. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν μπορεί να ταυτίζεται με ανατροπές και πειραματισμούς. Ούτε βέβαια να καθορίζεται από δογματισμούς, ιδεοληψίες και μονόπλευρες αντιλήψεις. Είμαστε τώρα σ’ ένα κομβικό σημείο. Είναι η ώρα να προωθήσουμε ένα νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», σημείωσε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι το ισχύον σύστημα αφαίρεσε από το Λύκειο τη μορφωτική του αποστολή, υποβάθμισε την παιδευτική του αυτονομία και το μετέτρεψε σε ένα είδος εξεταστικού φροντιστηρίου.
«Την ώρα που ο κόσμος κάνει άλματα στις Νέες Τεχνολογίες, το ελληνικό Λύκειο παραμένει εγκλωβισμένο στην αποστήθιση. Οι μαθητές συνθλίβονται ανάμεσα στο σχολείο, το φροντιστήριο, τα ιδιαίτερα μαθήματα» και την ίδια ώρα «η προσπάθεια για την επιτυχία στις εξετάσεις, αναγκάζει την ελληνική οικογένεια να καταβάλλει στην παραπαιδεία δυσβάσταχτα ποσά», αναγνώρισε ο πρωθυπουργός.
«Ήρθα στη συζήτηση αυτή όχι για να ανακοινώσω μια κυβερνητική επιλογή νέου εξεταστικού συστήματος, όχι για μια μεταρρύθμιση της ΝΔ. Προσήλθα με την αγωνία και την έγνοια να διαμορφώσουμε μαζί το δρόμο που θα ακολουθούν υπουργοί και κυβερνήσεις, το δρόμο που θα ακολουθούν τα παιδιά στα επόμενα 20 χρόνια. Ο διάλογος αρχίζει από μηδενική βάση. Δεν έχουμε λόγο να προκαταλάβουμε κανέναν. Δεν ζητούμε από κανέναν να επικυρώσει προειλημμένες αποφάσεις. Θέλουμε -να το πω έτσι- μεταρρύθμιση όλων των κομμάτων, όλης της Βουλής, όλων μας», υπογράμμισε εν μέσω χειροκροτημάτων από τους βουλευτές της πλειοψηφίας, ο πρωθυπουργός και δεσμεύθηκε για νέα προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση, το αργότερο σε τέσσερις μήνες από σήμερα.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρωθυπουργός στο θέμα της προστασίας του Πανεπιστημιακού Ασύλου. Όπως σημείωσε, ένας ιστορικός θεσμός που κατοχυρώνει στα Πανεπιστήμια την ελευθερία στο λόγο και τη διακίνηση ιδεών, παραβιάζεται βάναυσα. «Το Πανεπιστημιακό ¶συλο παραβιάζεται εδώ και πολλά χρόνια από ομάδες με ακραίες συμπεριφορές. Χώροι Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων χρησιμοποιήθηκαν, πολλές φορές έως τώρα, ως ορμητήρια βίας και καταφύγια για την αποφυγή διώξεων μετά από εγκληματικές πράξεις», παρατήρησε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Όλα αυτά πλήττουν σοβαρά τη λειτουργία και το κύρος του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Εγείρουν ζήτημα αποτελεσματικότερης προστασίας του Πανεπιστημιακού Ασύλου. Υπαγορεύουν στις πολιτικές δυνάμεις την υποχρέωση να στηρίξουμε τα Πρυτανικά Συμβούλια και τα Συμβούλια των ΤΕΙ, έτσι ώστε να ανταποκριθούν στις αρμοδιότητες που τους παρέχει ο Νόμος».
Όπως είπε, οι απόψεις που κατέθεσαν το τελευταίο διάστημα κορυφαία στελέχη της Αντιπολίτευσης μπορούν να συμβάλουν σε μια κοινή θέση και παράλληλα κάλεσε όλες τις πλευρές να πάρουν ξεκάθαρη θέση «για ανοιχτά σχολεία, για ανεμπόδιστη πρόσβαση κάθε φοιτητή, κάθε σπουδαστή, κάθε μαθητή, στο μάθημά του».
«Η βία δεν πάει άλλο. Να το πούμε καθαρά. Να το πούμε όλοι. Με μια φωνή. Να καταδικάσουμε και να απομονώσουμε από κοινού κάθε μορφή βίας και κάθε εκφραστή της», κατέληξε στην αναφορά στο θέμα του Ασύλου ο κ. Καραμανλής.
Γ. Παπανδρέου: Η παιδεία νοσεί
Για «συνολική αποτυχία της κυβερνητικής πολιτικής σε όλους τους τομείς» έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου κατά συζήτηση στη Βουλή για την Παιδεία, τονίζοντας ότι η Παιδεία νοσεί http://www.naftemporiki.gr/news/static/09/01/23/1620582.htm .
Η κυβέρνηση και ο αρχηγός της μπροστά στην συνολική αποτυχία σε όλους τους τομείς, κάνουν έσχατη προσπάθεια διάσωσης της παράταξης της ΝΔ παρατήρησε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, απαντώντας στη φράση του πρωθυπουργού για «διάλογο από μηδενική βάση».
«Τώρα σκεφτήκατε ας γίνουμε φιλολαϊκοί ενόψει εκλογών. Η σημερινή σας εικόνα είναι μια άλλη προεκλογική έκδοση των τελευταίων ετών. Μια επιφάνεια που κρύβει τη βουλιμία για εξουσία. Όλα αυτά τα θεωρείτε σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Μετά από 5 χρόνια αυτή είναι η στάση σας για την παιδεία; Μηδενίζουμε το κοντέρ;», ανέφερε χαρακτηριστικά o πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ.
Αλ. Παπαρήγα: Υποχρεωτική 12χρονη εκπαίδευση
Δεν έχουμε καμία σκοπιμότητα όταν αρνούμαστε αυτόν τον τύπο του διαλόγου που προτείνετε, καμία σκοπιμότητα κομματική ή προεκλογική», δήλωσε η γγ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα http://www.naftemporiki.gr/news/static/09/01/23/1620587.htm , απαντώντας στο αίτημα του Πρωθυπουργού για ανοιχτό διάλογο, με συναίνεση και χωρίς σκοπιμότητες για την παιδεία. «Έχουμε μία σκοπιμότητα να αντιπαλέψουμε την πολιτική σας», πρόσθεσε.
Αναφερόμενη στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό της παιδείας μέσα από ανοιχτό διάλογο, η κ. Παπαρήγα πρότεινε να καθιερωθεί υποχρεωτική δωδεκάχρονη εκπαίδευση.
Αλ. Αλαβάνος: Καμία απάντηση στους αγρότες
Με αφορμή τη συζήτηση στη Βουλή για την παιδεία υπό τη σκιά των αγροτικών κινητοποιήσεων πανελλαδικά, ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Αλέκος Αλαβάνος άσκησε σκληρή κριτική στην κυβέρνηση για τον τρόπο που διαχειρίζεται τα αιτήματα των αγροτών και την κάλεσε να δώσει επειγόντως απαντήσεις http://www.naftemporiki.gr/news/static/09/01/23/1620613.htm.
«Η χώρα μας σήμερα είναι αντιμέτωπη με κρίσεις σε όλα τα επίπεδα και σε όλους τους τομείς», δήλωσε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Έχουμε μια κυβέρνηση η οποία δεν μπορεί να δώσει απαντήσεις. Όπως δεν μπορεί να δώσει απάντηση σήμερα στο αγροτικό, όπου έχει σωρευθεί μια ακραία κατάσταση, μια συμπίεση των αγροτών ανάμεσα σε ένα κόστος παραγωγής που ανεβαίνει και σε τιμές που δεν μπορούν να ανταποκριθούν».
Γ. Καρατζαφέρης: Βήματα προς τα πίσω,
«Ανοιχτά πανεπιστήμια και επιλογή μεταξύ πρώτου και δεύτερου χρόνου με αυστηρά κριτήρια», πρότεινε ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ Γιώργος Καρατζαφέρης http://www.naftemporiki.gr/news/static/09/01/23/1620621.htm κατά τη σημερινή του ομιλία στη Βουλή.
«Έγιναν βήματα προς τα πίσω», είπε ο κ. Καρατζαφέρης και σημείωσε ότι «δεν μαθαίνουμε τους νέους να καλλιεργήσουν το μυαλό τους, δεν θα μαθαίνουμε στους νέους ό,τι αφορά το έθνος. Δεν μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά μας Παιδεία, που να είναι χρήσιμη. Μαθαίνουμε τα παιδιά μας να είναι «μπαχαλάκηδες».
Δευτερολογία Κ. Καραμανλή
Καθαρή τοποθέτηση και θετική απάντηση από την αντιπολίτευση στην πρότασή του για διάλογο στην Παιδεία ζήτησε κατά τη δευτερολογία του ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν είναι ώρα για προφάσεις, αλλά για αποφάσεις».
«Ξεκινούμε το διάλογο από μηδενική βάση και αυτό είναι έμπρακτη απόδειξη της βούλησης μας για ουσιαστικό διάλογο», τόνισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε:
«Το ζήτημα δεν είναι ποιος έχει έτοιμο σχέδιο ... Σε ό,τι μας αφορά, δεν ζητούμε συμμετοχή για επικύρωση προειλημμένων αποφάσεων.Δεν πάμε να επιβάλουμε κάτι προαποφασισμένο, ούτε να προκαταλάβουμε κανέναν»
«Πρώτη έγνοια μας -συμπλήρωσε- είναι η επιτυχία του διαλόγου», ενώ μένει να διακριβωθεί «εάν η αντιπολίτευση αναζητά προσχήματα αποχής».
Αναφερόμενος στο ζήτημα των Κολεγίων, ο Κώστας Καραμανλής δήλωσε ότι η κυβέρνηση προσπάθησε να καλύψει τις κοινοτικές υποχρεώσεις της χώρας και να βάλει τάξη : «Ό,τι καλύτερο υπάρχει, αν υπάρχει, να γίνει. Το συζητάμε. Δεν είναι όμως ώρα για δογματισμούς. Έχουμε υποχρέωση για να βρούμε λύσεις», είπε.
Απαντώντας στον Γ. Παπανδρέου και στο ερώτημά του εάν η ΝΔ θα συμμετείχε σε διάλογο που θα πρότεινε το ΠΑΣΟΚ, ο κ. Καραμανλής παρατήρησε πως «δεν μπορεί η Παιδεία να περιμένει εάν και πότε θα γίνετε οψέποτε κυβέρνηση». «Εμείς δεν προτείναμε δικό μας διάλογο. Ο διάλογος δεν είναι δικός μας ή δικός σας. Προτείνουμε διάλογο όλων των πολιτικών δυνάμεων, όλης της Βουλής, της πανεπιστημιακής κοινότητας, όλης της κοινωνίας, σε τελική ανάλυση», σημείωσε και επέκρινε προσωπικά τον αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης για χρονίζοντα προβλήματα της Παιδείας: «Μα πότε τα διαπιστώσατε; Υπήρξατε δυο φορές υπουργός Παιδείας. Δεν τα είχατε δει ποτέ; Τώρα τα ανακαλύψατε;».
Χαρακτήρισε,ωστόσο, θετικά σημεία στην ομιλία του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, όπως τη θέση για το άσυλο, με την οποία όπως είπε, «δεν απέχουν οι απόψεις μας», ενώ συμφώνησε με τη θέση του κ. Παπανδρέου για την ηλεκτρονική βιβλιοθήκη.
Γενικότερα για τη στάση της αντιπολίτευσης στο θέμα του ασύλου, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι «διαστρεβλώσεις, υποσημειώσεις και αστερίσκοι σε εγκληματικές ενέργειες δεν νοούνται. Οφείλουμε να καταδικάζουμε χωρίς μισόλογα και υπεκφυγές. Η βία δεν λύνει. Δημιουργεί προβλήματα. Δεν πάει άλλο. Η υποκρισία πρέπει να τελειώνει».
Όσον αφορά την αύξηση των δαπανών στο 5%, ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι εξαγγέλθηκε, «όταν ισχυρίζονταν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ ότι κατάρτιζαν πλεονασματικούς προϋπολογισμούς». «Βρεθήκαμε σε έλλειμμα που έφτανε, το 2004, στο 7,5% του ΑΕΠ. Σήμερα είμαστε μπροστά σε νέα οικονομική κρίση, που επιβάλει νέους αυτοπεριορισμούς», επεσήμανε ο πρωθυπουργός και συνέχισε: «Οι ανάγκες της οικονομίας είναι τεράστιες, τα περιθώρια είναι αυστηρά, παρ' όλα αυτά ο αρχικός προγραμματισμός δεν εγκαταλείπεται».
Δευτερολογία Παπανδρέου: «Μας καλείτε να κυβερνήσουμε»
«Είστε ανοιχτοί να ακούσετε. Αλλά είστε ανοιχτοί και να πείτε και κάτι; Έχετε κάποιο όραμα;» ρώτησε απεθυνόμενος στον πρωθυπουργό, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κατά τη δευτερολογία του.
«Η κυβέρνηση αναζητά τη νομιμοποίηση των πολιτικών της στις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ. Δηλαδή, είστε χωρίς σχέδιο μετά από 5 χρόνια, με βάρκα την ελπίδα του διαλόγου. Η αποχωρούσα κυβέρνηση, έχω την αίσθηση πως μάλλον λιμνάζει. Μάλλον καταλαβαίνω πως μας καλείτε να κυβερνήσουμε.Και θα κυβερνήσουμε με πλήρη την αίσθηση ευθύνης για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας», υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο κ. Παπανδρέου.
«Έθεσα -πρόσθεσε- τους όρους για να είναι σοβαρός ο διάλογος - γιατί υπάρχουν διάλογοι και διάλογοι. Δεν μπορεί,άλλα να συζητάμε και άλλα να καταθέτει ο υπουργός Παιδείας στη Βουλή».
«Φοβάμαι -τόνισε- ότι αντιλαμβάνεστε τη διαδικασία,ως απέλπιδα προσπάθεια μικροκομματικής προσέγγισης του μεγάλου θέματος που λέγεται Παιδεία. Γιατί δύο χρόνια 2006 -7 η κυβέρνηση βύθισε την παιδεία στο χάος με ένα νόμο - πλαίσιο που δεν απέδιδε, με σκοπό να συσπειρώσει κάποιους οπαδούς ή ανθρώπους με συντηρητικά αντανακλαστικά. Πέντε χρόνια συρρικνωνόταν διαρκώς η χρηματοδότηση της Παιδείας, ως ποσοστό επί του ΑΕΠ,φθάνοντας από το 3,5% στο 3%. Στις υποδομές επαναλαμβάνετε στερεότυπα για το πλήθος των έργων στο θέμα της στέγης. Δώσατε βάρος στις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, αλλ’ είναι αμφίβολο αν θα αρχίσουν έργα ακόμα και φέτος. Ψηφίσατε νόμο για την καθιέρωση υποχρεωτικής φοίτησης στα νηπιαγωγεία,χωρίς υποδομές. Το 90% στεγάζεται τώρα σε ακατάλληλα κτήρια και χιλιάδες μικρά παιδιά, βρίσκονται εκτός δημόσιων νηπιαγωγείων, προς μεγάλη χάρη των ιδιωτικών. Καθιερώσατε τη βάση του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ,που δεν είναι βάση, αφού αυξομειώνεται ανάλογα με τη δυσκολία των θεμάτων. Αποτέλεσμα ήταν ο αποκλεισμός χιλιάδων υποψηφίων. Με σοβαρά λάθη και διαρροές καταρρακώθηκε και το κύρος των πανελληνίων εξετάσεων. Δεν υπήρξε νομοθεσία για την εισαγωγή των αποφοίτων της τεχνικής εκπαίδευσης στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα»,ανέφερε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ.