Αθλητικά
Τρίτη, 24 Μαρτίου 2009 16:57

Εκκίνηση την Κυριακή για την F1

Με αλλαγές στους κανονισμούς, αλλά και πιο συγκρατημένα μπάτζετ λόγω της οικονομικής κρίσης, ανοίγει το πρωί της Κυριακής (09:00) στη Μελβούρνη η «αυλαία» της νέας σεζόν στο πρωτάθλημα της Φόρμουλα 1.

Με αλλαγές στους κανονισμούς, αλλά και πιο συγκρατημένα μπάτζετ λόγω της οικονομικής κρίσης, ανοίγει το πρωί της Κυριακής (09:00) στη Μελβούρνη η «αυλαία» της νέας σεζόν στο πρωτάθλημα της Φόρμουλα 1.

Η περυσινή χρονιά έκλεισε με μία ομάδα λιγότερη, καθώς η Super Aguri αποχώρησε από τη διοργάνωση το Μάιο του 2008, επικαλούμενη δυσεπίλυτα οικονομικά προβλήματα, τα οποία καθιστούσαν αδύνατη τη συμμετοχή της στο υπόλοιπο της σεζόν.

Επίσης, η συμμετοχή της Χόντα στο νέο πρωτάθλημα βρισκόταν «στον αέρα», καθώς στις αρχές Δεκεμβρίου η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε ότι το 2008 ήταν η τελευταία χρονιά που συμμετείχε στο πρωτάθλημα της Φόρμουλα Ενα, λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Τελικά, όμως, βρέθηκε λύση, καθώς η Χόντα πούλησε την ομάδα στον άλλοτε γενικό διευθυντή της, Ρος Μπρον, κι έτσι συνολικά 20 μονοθέσια θα βρίσκονται την Κυριακή στη Μελβούρνη για την εκκίνηση του πρώτου αγώνα της χρονιάς.

Φέτος η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) αποφάσισε να προβεί σε αλλαγή κανονισμών, σε μία προσπάθεια να περικόψει το εξαιρετικά υψηλό κόστος της συμμετοχής στη Φόρμουλα Ένα, αλλά και να βελτιώσει το θέαμα με την αύξηση των προσπερασμάτων.

Έτσι, επιστρέφουν μετά από 10 χρόνια τα ελαστικά χωρίς αυλακώσεις, έγιναν σημαντικές αλλαγές στην αεροδυναμική των μονοθεσίων, τα οποία θα μπορούν -προαιρετικά- από φέτος να φέρουν το σύστημα ανάκτησης κινητικής ενέργειας (KERS), ενώ κάθε οδηγός θα έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει οκτώ κινητήρες στη διάρκεια της σεζόν. Πιο αναλυτικά:

ΕΛΑΣΤΙΚΑ

Ύστερα από 10 σεζόν, όπου χρησιμοποιούνταν λάστιχα με αυλακώσεις, η Φόρμουλα Ένα επιστρέφει σε «σλικ» ελαστικά το 2009, με τα οποία αυξάνεται σημαντικά η απόδοση των μονοθεσίων. Αυτή, ωστόσο, θα αντισταθμιστεί από τα σημαντικά μειωμένα επίπεδα της αεροδυναμικής πίεσης, ενώ το γενικό αποτέλεσμα θα είναι μειωμένη απόδοση στις γρήγορες στροφές.

Οι οδηγοί θα έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο γόμες στεγνών ελαστικών και θα χρησιμοποιούν αμφότερες στη διάρκεια ενός αγώνα. Τις δύο γόμες για κάθε αγώνα θα επιλέγει η Bridgestone από την γκάμα τεσσάρων (υπερβολικά μαλακή, μαλακή, μεσαία και σκληρή). Όμως, σε αντίθεση με το 2008, δεν θα επιλέγονται δύο συνεχείς γόμες, με αποτέλεσμα η διαφορά ανάμεσα στο «σκληρότερο» και το «μαλακότερο» ελαστικό σε κάθε αγώνα να είναι μεγαλύτερη. Μία πράσινη ταινία στο πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού θα διαχωρίζει την πιο μαλακή γόμα.

ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΚΤΗΣΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (KERS)

Από το 2009 οι ομάδες έχουν την επιλογή να χρησιμοποιούν το σύστημα KERS, προκειμένου να αυξήσουν την απόδοση των μονοθεσίων τους. Όπως υπονοεί το όνομά του, το KERS ανακτά την (φυσιολογικά χαμένη) κινητική ενέργεια, η οποία παράγεται από τη διαδικασία φρεναρίσματος του μονοθεσίου. Αυτή η ενέργεια αποθηκεύεται, μέσω ενός μηχανικού τροχού, σε μία ηλεκτρική μπαταρία και στη συνέχεια είναι διαθέσιμη στον οδηγό, σε καθορισμένες ποσότητες ανά γύρο, μέσω ενός κουμπιού στο τιμόνι.

Βάσει των τωρινών κανονισμών, το κέρδος σε δύναμη ισούται με περίπου 80 ίππους, που είναι διαθέσιμο για λιγότερο από επτά δευτερόλεπτα ανά γύρο. Αυτό θα μπορούσε να «αξίζει» αρκετά δέκατα του δευτερολέπτου σε ό,τι αφορά το χρόνο που χρειάζεται ένας οδηγός για να κάνει το γύρο της πίστας, ωστόσο θα πρέπει να ληφθούν ακόμη υπόψη το βάρος και το «πακετάρισμα» του συστήματος, καθώς και η επίδρασή του στην κατανομή βάρους του μονοθεσίου.

ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ

Σε μία κίνηση που στοχεύει στο να ενισχύσει ακόμη περισσότερο την αξιοπιστία, ο μέγιστος αριθμός στροφών του κινητήρα περιορίζεται στις 18.000 ανά λεπτό (από 19.000). Οι οδηγοί θα έχουν στη διάθεσή τους οκτώ κινητήρες ανά σεζόν, με κάθε ομάδα να έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει άλλους τέσσερις για δοκιμές. Εφόσον ένας οδηγός έχει χρησιμοποιήσει και τους οκτώ κινητήρες που έχει στη διάθεσή του, κάθε αλλαγή μηχανής θα επιφέρει ποινή 10 θέσεων στην εκκίνηση (ή μετακίνηση στο τέλος του γκριντ, εάν γίνει μετά τα δοκιμαστικά) για τον αγώνα, στον οποίο γίνεται αυτή.

ΑΕΡΟΔΥΝΑΜΙΚΗ

Μαζί με τα «σλικ» ελαστικά, αυτός είναι ο μεγαλύτερος τομέας αλλαγών ενόψει της νέας σεζόν. Η αεροδυναμική πίεση θα μειωθεί δραματικά και το σώμα του αυτοκινήτου θα φαίνεται πιο καθαρά, χάρη στους νέους κανονισμούς διαστάσεων που απαγορεύουν κάθε κομμάτι που προεξέχει στο μονοθέσιο, όπως μικρά πτερύγια και πλατιά τμήματα φτερού.

Εκτός από τη συνολική μείωση της αεροδυναμικής απόδοσης, η αναθεώρηση των κανονισμών στοχεύουν επίσης στο να αυξήσουν τα προσπεράσματα με το να κάνουν τα μονοθέσια λιγότερο ευάλωτα στις αναταράξεις, όταν ακολουθούν από κοντά ένα άλλο αυτοκίνητο. Οι πιο φανερές αλλαγές έχουν γίνει στην εμπρός και την πίσω πτέρυγα.

Η εμπρός πτέρυγα γίνεται πιο χαμηλή (75 από 150 χιλιοστά) και πιο πλατιά (από 1400 έως 1800 χιλιοστά, όσο είναι το πλάτος του αυτοκινήτου) με πτερύγια ρυθμιζόμενα από τον οδηγό. Οι «πιλότοι» θα επιτρέπεται να κάνουν δύο ρυθμίσεις της πτέρυγας ανά γύρο, αλλάζοντας τη γωνία της μέχρι έξι μοίρες.

Η πίσω πτέρυγα γίνεται πιο ψηλή (μέχρι 150 χιλιοστά, προκειμένου να βρίσκεται στο ίδιο ύψος με το πάνω μέρος του καλύμματος του κινητήρα) και πιο στενή (750 από 1000 χιλιοστά).

Επίσης, στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, ο διαχύτης έχει μεταφερθεί πίσω, με την κύρια άκρη του να βρίσκεται τώρα στο ύψος (και όχι μπροστά) του άξονα των πίσω τροχών. Επίσης, ο διαχύτης έχει γίνει πιο μακρύς και πιο ψηλός, με τις αλλαγές να στοχεύουν στη μείωση της δυνατότητάς του να δημιουργεί αεροδυναμική πίεση.

ΔΟΚΙΜΕΣ

Από το 2009 και μετά, δεν επιτρέπονται δοκιμές στη διάρκεια της αγωνιστικής περιόδου (από την εβδομάδα πριν από το πρώτο γκραν πρι της χρονιάς έως τις 31 Δεκεμβρίου) και περιορίζονται στις 15.000 χιλιόμετρα.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Τα πιτ θα παραμένουν ανοιχτά καθ΄ όλη τη διάρκεια της παρουσίας του αυτοκινήτου ασφαλείας στην πίστα, προκειμένου να επιτρέπεται στους οδηγούς να ανεφοδιάζονται χωρίς ποινή. Όμως, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί δεν θα μπουν στον πειρασμό να βιαστούν να μπουν στα πιτ, θα χρησιμοποιηθεί ένα νέο λογισμικό σύστημα, το οποίο χρησιμοποιεί GPS και την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου των μονοθεσίων (ECU). Όταν μπαίνει το αυτοκίνητο ασφαλείας στον αγώνα, δίνεται σε κάθε οδηγό ένα μίνιμουμ χρόνου προκειμένου να μπει στα πιτ, βάσει της θέσης του στην πίστα. Εάν φτάσει στα πιτ πριν από αυτόν τον χρόνο, θα του επιβληθεί ποινή.

Στον αγωνιστικό τομέα, ο Λιούις Χάμιλτον θα προσπαθήσει να υπερασπιστεί τον τίτλο που κατέκτησε πέρυσι, ωστόσο αναμένεται να δεχθεί πίεση από τους οδηγούς της Φεράρι. Ο Φελίπε Μάσα έμεινε πέρυσι ένα βαθμό μακριά από την κορυφή, ενώ ο Κίμι Ραϊκόνεν θα προσπαθήσει να αφήσει πίσω την κακή χρονιά, που δεν του επέτρεψε να διεκδικήσει τον δεύτερο διαδοχικό τίτλο στην καριέρα του. Από εκεί και πέρα, στα αουτσάιντερ συγκαταλέγονται οι «πιλότοι» της BMW Ζάουμπερ, με τον Ρόμπερτ Κούμπιτσα να κάνει πέρυσι μια σπουδαία χρονιά, αλλά και ο δις παγκόσμιος πρωταθλητής, Φερνάντο Αλόνσο, ο οποίος, παρά τα προβλήματα της Ρενό, κατάφερε πέρυσι να σημειώσει δύο νίκες (σε Σιγκαπούρη και Ιαπωνία).

Σε σχέση με το 2008 υπάρχουν τρεις αλλαγές στους οδηγούς. Ο Σεμπάστιαν Φέτελ «εξαργύρωσε» τη νίκη που κατέκτησε στην Ιταλία, παίρνοντας μεταγραφή από τη «Scuderia Toro Rosso» στη «Red Bull». Ο Γερμανός θα πάρει τη θέση του Ντέιβιντ Κούλθαρντ, ο οποίος αποχώρησε από την ενεργό δράση, ενώ τη θέση του Φέτελ στην Toro Rosso πήρε ο Ελβετός Σεμπαστιάν Μπουεμί, που θα κάνει το ντεμπούτο του στη Φόρμουλα Ένα.

Η λίστα με τους πιλότους του νέου πρωταθλήματος της Φόρμουλα Ενα και τους αριθμούς των μονοθεσίων τους έχει ως εξής:

ΜΑΚΛΑΡΕΝ

1. Λιούις Χάμιλτον (Βρετανία)

2. Χέικι Κοβαλάινεν (Φινλανδία)

ΦΕΡΑΡΙ

3. Κίμι Ραϊκόνεν (Φινλανδία)

4. Φελίπε Μάσα (Βραζιλία)

BMW ΖΑΟΥΜΠΕΡ

5. Ρόμπερτ Κούμπιτσα (Πολωνία)

6. Νικ Χάιντφελντ (Γερμανία)

ΡΕΝΟ

7. Φερνάντο Αλόνσο (Ισπανία)

8. Νελσίνιο Πικέ (Βραζιλία)

ΤΟΓΙΟΤΑ

9. Γιάρνο Τρούλι (Ιταλία)

10. Τίμο Γκλοκ (Γερμανία)

TORO ROSSO

11. Σεμπαστιάν Μπουεμί (Ελβετία)

12. Σεμπαστιάν Μπουρντέ (Γαλλία)

RED BULL

14. Μαρκ Ουέμπερ (Αυστραλία)

15. Σεμπάστιαν Φέτελ (Γερμανία)

ΓΟΥΪΛΙΑΜΣ

16. Νίκο Ρόσμπεργκ (Γερμανία)

17. Καζούκι Νακατζίμα (Ιαπωνία)

BRAWN GP

18. Τζένσον Μπάτον (Βρετανία)

19. Ρούμπενς Μπαρικέλο (Βραζιλία)

FORCE INDIA

20. ¶ντριαν Σούτιλ (Γερμανία)

21. Τζιανκάρλο Φιζικέλα (Ιταλία)

Όσον αφορά τις ομάδες, η Φεράρι θα προσπαθήσει να διατηρήσει τα σκήπτρα στους κατασκευαστές, τα οποία κατέκτησε πέρυσι στη Βραζιλία, όπου ολοκληρώθηκε η σεζόν, ύστερα από μάχη με τη ΜακΛάρεν. Η βρετανική ομάδα θα «κυνηγήσει» την πρωτιά, ωστόσο δεν θα πρέπει να αγνοηθεί η BMW Ζάουμπερ (κυρίως), αλλά και η Ρενό, η οποία πανηγύρισε τον τίτλο το 2005 και το 2006.

Το αγωνιστικό πρόγραμμα της Φόρμουλα Ένα περιλαμβάνει 17 αγώνες, με την «αυλαία» να κλείνει στο ¶μπου Ντάμπι, όπου θα διεξαχθεί για πρώτη φορά γκραν πρι, στο πλαίσιο της επέκτασης του αθλήματος στη Μέση Ανατολή. Από το καλαντάρι «κόπηκαν» τα γκραν πρι του Καναδά και της Γαλλίας, λόγω οικονομικών προβλημάτων, ενώ το ιαπωνικό γκραν πρι επιστρέφει στην πίστα της Σουζούκα.

Πιο αναλυτικά το πρόγραμμα έχει ως εξής:

29 Μαρτίου Αυστραλία

5 Απριλίου Μαλαισία

9 Απριλίου Κίνα

26 Απριλίου Μπαχρέιν

10 Μαϊου Ισπανία

24 Μαϊου Μονακό

7 Ιουνίου Τουρκία

21 Ιουνίου Βρετανία

12 Ιουλίου Γερμανία

26 Ιουλίου Ουγγαρία

23 Αυγούστου Ευρώπη (Βαλένθια)

30 Αυγούστου Βέλγιο

13 Σεπτεμβρίου Ιταλία

27 Σεπτεμβρίου Σιγκαπούρη*

4 Οκτωβρίου Ιαπωνία

18 Οκτωβρίου Βραζιλία

1 Νοεμβρίου ¶μπου Ντάμπι

Ανεξαρτήτως προτιμήσεων, όλοι οι οπαδοί της Φόρμουλα Ενα θέλουν το νέο πρωτάθλημα να έχει μεγάλο ενδιαφέρον και συγκλονιστική εξέλιξη, όπως το περυσινό, προκειμένου να μείνουν «καθηλωμένοι» στις θέσεις τους έως την 1η Νοεμβρίου, όταν θα πέσει η «αυλαία» της σεζόν στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Οι κατατάξεις οδηγών και κατασκευαστων στη Φόρμουλα Ένα για το 2008 έχουν ως εξής:

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΟΔΗΓΩΝ

1. Λιούις Χάμιλτον (Βρετανία/ΜακΛάρεν) 98 βαθμοί ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ

2. Φελίπε Μάσα (Βραζιλία/Φεράρι) 97

3. Κίμι Ραϊκόνεν (Φινλανδία/Φεράρι) 75

4. Ρόμπερτ Κούμπιτσα (Πολωνία/BMW Ζάουμπερ) 75

5. Φερνάντο Αλόνσο (Ισπανία/Ρενό) 61

5. Νικ Χάιντφελντ (Γερμανία/BMW Ζάουμπερ) 60

7. Χέικι Κοβαλάινεν (Φινλανδία/ΜακΛάρεν) 53

8. Σεμπάστιαν Φέτελ (Γερμανία/Toro Rosso) 35

9. Γιάρνο Τρούλι (Ιταλία/Τογιότα) 31

10. Τίμο Γκλοκ (Γερμανία/Τογιότα) 25

11. Μαρκ Γουέμπερ (Αυστραλία/Red Bull) 21

12. Νελσίνιο Πικέ (Βραζιλία/Ρενό) 19

13. Nίκο Ρόσμπεργκ (Γερμανία/Γουίλιαμς) 17

14. Ρούμπενς Μπαρικέλο (Βραζιλία/Χόντα) 11

15. Καζούκι Νακατζίμα (Ιαπωνία/Γουίλιαμς) 9

16. Ντέιβιντ Κούλθαρντ (Βρετανία/Red Bull) 8

17. Σεμπαστιάν Μπουρντέ (Γαλλία/Toro Rosso) 4

18. Τζένσον Μπάτον (Βρετανία/Χόντα) 3

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ

1. Φεράρι 172 βαθμοί -ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ-

2. ΜακΛάρεν-Μερτσέντες 151

3. BMW Ζάουμπερ 135

4. Ρενό 80

5. Τογιότα 56

6. Toro Rosso-Φεράρι 39

7. Red Bull-Ρενό 29

8. Γουίλιαμς-Τογιότα 26

9. Χόντα 14