Μετά την κατάρρευση της γέφυρας του Μισισιπή στη Μινεάπολη που οδήγησε στο θάνατο 13 ανθρώπων και στον τραυματισμό 145 ανθρώπων το 2007, οι ειδικοί επιστράτευσαν τη σύγχρονη τεχνολογία προκειμένου να κατασκευάσουν «έξυπνες» γέφυρες που θα μπορούν να αξιολογήσουν μόνες τους την «υγεία» τους.
Μετά την κατάρρευση της γέφυρας του Μισισιπή στη Μινεάπολη που οδήγησε στο θάνατο 13 ανθρώπων και στον τραυματισμό 145 ανθρώπων το 2007, οι ειδικοί επιστράτευσαν τη σύγχρονη τεχνολογία προκειμένου να κατασκευάσουν «έξυπνες» γέφυρες που θα μπορούν να αξιολογήσουν μόνες τους την «υγεία» τους.
Μία από αυτές είναι η «St Anthony Falls» που αντικατέστησε το 2008 τη γέφυρα που είχε καταρρεύσει ένα χρόνο νωρίτερα. Στη νέα γέφυρα έχει ενσωματωθεί ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης, καθώς και εκατοντάδες αισθητήρες. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται δείκτες παραμόρφωσης οπτικών ινών, επιταχυνσιόμετρα, ποτενσιόμετρα και αισθητήρες διάβρωσης, οι οποίοι έχουν ενσωματωθεί στο τόξο της γέφυρας για την παρακολούθηση των δομικών ελαττωμάτων, όπως τη διάβρωση του σκυροδέματος και τη συνολική παραμόρφωση των συνδέσεων.
Επιπλέον, έχουν ενσωματωθεί στον ασφαλτικό τάπητα αισθητήρες θερμοκρασίας καθώς και ένα σύστημα ψεκασμού αντιψυκτικού στο δρόμο όταν παγώνει, ενώ ένα σύστημα παρακολούθησης της κυκλοφορίας ειδοποιεί το υπουργικό παράρτημα της Μινεσότας για εκτροπή της κυκλοφορίας σε περίπτωση κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Δεύτερο παράδειγμα «έξυπνης» γέφυρας είναι η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου στη χώρα μας. Η γέφυρα με την επίσημη ονομασία «Χαρίλαος Τρικούπης» διαθέτει 300 αισθητήρες που ειδοποιούν τους υπεύθυνους να διακόψουν την κυκλοφορία σε περίπτωση σεισμού ή ισχυρών ανέμων.
Οι αισθητήρες της επόμενης γενιάς που θα παρακολουθούν τη «φυσική κατάσταση» των γεφυρών αναμένεται να είναι ακόμη πιο εξελιγμένοι, παρατηρεί ο Economist. Για παράδειγμα, θα χρησιμοποιούνται ασύρματοι αισθητήρες, γεγονός που θα μειώσει σημαντικά το κόστος εγκατάστασής τους.