Κόσμος
Τετάρτη, 27 Μαΐου 2009 12:11

Λογισμικά με συναισθηματική νοημοσύνη

Μια νέα γενιά προγραμμάτων λογισμικού, τα λεγόμενα εργαλεία ανάλυσης συναισθημάτων, έρχονται στην πληροφορική και προσπαθούν να διδάξουν στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές να καταλαβαίνουν τα συναισθήματα, τα οποία εκφράζονται σε ένα κείμενο.

Μια νέα γενιά προγραμμάτων λογισμικού, τα λεγόμενα εργαλεία ανάλυσης συναισθημάτων, έρχονται στην πληροφορική και προσπαθούν να διδάξουν στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές να καταλαβαίνουν τα συναισθήματα, τα οποία εκφράζονται σε ένα κείμενο.

Το νέο λογισμικό ενδιαφέρει, όπως διαφάνηκε εξ αρχής, τις μεγάλες εταιρίες με τα παγκόσμια εμπορικά σήματα (brand names), που θέλουν να ξέρουν τι νιώθουν οι πελάτες και οι υποψήφιοι αγοραστές για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Ήδη μια μικρή, αλλά αυξανόμενη, ομάδα εταιριών πληροφορικής αναπτύσσει τέτοιου είδους λογισμικό, που αθόρυβα ψάχνει σε blogs και σε άλλες ιστοσελίδες (π.χ. κοινωνικής δικτύωσης) για να πιάσει το συναισθηματικό σφυγμό όσων γράφονται στο διαδίκτυο σε σχέση με κάποια επιχείρηση και το προϊόν της.

Η αμερικανική Sentimine, ανέλαβε με το λογισμικό της να καταγράψει τις on line συναισθηματικές αντιδράσεις του κοινού μετά την παρουσίαση, προ ημερών, της νέας συσκευής ηλεκτρονικής ανάγνωσης (e-reader) Kindle DX της Amazon. Όπως διαπίστωσε, τα περισσότερα (89%) από τα 1.500 κείμενα και μηνύματα που ανέλυσε, όσον αφορά το συναισθηματικό περιεχόμενό τους, ήσαν "ουδέτερα", το 7% "θετικά" και το 4% "αρνητικά".

Το λογισμικό συναισθηματικής ανάλυσης έχει και άλλες χρήσεις, για παράδειγμα να παρακολουθεί τους διαφόρους "πολέμους μίσους" που διεξάγονται στο διαδίκτυο ανάμεσα σε αντίπαλες ιδεολογικές ομάδες, π.χ. με ρατσιστικό ή φοντεμανταλιστικό περιεχόμενο.

Μια άλλη εταιρία, η Lexalytics, έχει δημιουργήσει ένα λογισμικό συναισθηματικής ανάλυσης που χρησιμοποιείται για να επηρεάσει σκοπίμως τι συζητάνε στο Ίντερνετ οι χρήστες, πριν είναι πολύ αργά. Για παράδειγμα, μπορεί να εντοπίσει ποιά συναισθηματικά φορτισμένα σχόλια για μια εταιρία μπορούν να επηρεάσουν την μετοχή της στο χρηματιστήριο. Με αυτή τη γνώση, το πρόγραμμα είναι σε θέση να συμβουλεύσει ορισμένους ανθρώπους (π.χ. τα διευθυντικά στελέχη της εταιρίας) αν πρέπει να χαμηλώσουν τους τόνους των σχολίων τους ή, αντίθετα, να τους ανεβάσουν. Μπορεί ακόμα, εκ των προτέρων, να αξιολογήσει πειραματικά την πιθανή αποτελεσματικότητα μιας ανακοίνωσης της εταιρίας.

Προς το παρόν, τέτοια προγράμματα λογισμικού χρησιμοποιούνται μόνο από πλούσιες μεγάλες επιχειρήσεις, όμως, όπως δείχνει η μέχρι τώρα εμπειρία, σταδιακά θα γίνουν φθηνότερα και τότε θα αρχίσουν να διατίθενται στο ευρύ κοινό - ίσως και δωρεάν κάποια στιγμή.