Δεν έχει τέλος το σήριαλ της διαμάχης FIA-FOTA. Στο τελευταίο επεισόδιο πρωταγωνιστής ήταν ο πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου, Μαξ Μόσλεϊ, ο οποίος κάλεσε τις ομάδες να ενταχθούν στο πρωτάθλημα του 2010 χωρίς όρους.
Δεν έχει τέλος το σίριαλ της διαμάχης FIA-FOTA. Στο τελευταίο επεισόδιο πρωταγωνιστής ήταν ο πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου, Μαξ Μόσλεϊ, ο οποίος κάλεσε τις ομάδες να ενταχθούν στο πρωτάθλημα του 2010 χωρίς όρους.
Σε επιστολή που απέστειλε χθες ο 69χρονος βρετανός στις οκτώ εναπομείνασες ομάδες της Ενωσης, ισχυρίστηκε ότι η καλύτερη και αποδοτικότερη λύση, η οποία θα βοηθήσει σημαντικά το μέλλον της F1 είναι να εγκαταλείψουν τις όποιες διεκδικήσεις τους.
Ως γνωστόν, τα μέλη της FOTA είχαν δηλώσει συμμετοχή στο πρωτάθλημα της επόμενης χρονιάς, πριν λήξει η διορία υποβολής, θέτοντας όμως κάποιες προϋποθέσεις, όρους καλύτερα, που ζητούσαν να γίνουν αποδεκτοί ώστε να ισχύει η πρωτοβουλία τους αυτή. Είχαν αποστείλει μάλιστα και σχετική επιστολή στη FIA όπου την ενημέρωναν για τις προθέσεις τους.
Η επιστολή του Μόσλεϊ, είναι η επίσημη αντίδραση της FIA στην κίνηση των μελών της FOTA. Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας παροτρύνει τα μέλη FOTA να όχι μόνο να μη θέσουν όρους αλλά και να υπογράψουν εν λευκώ το ανώτατο όριο προϋπολογισμού. Σε αυτή την περίπτωση, όπως δηλώνει, όλες οι πλευρές θα καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για να ξεκινήσουν συζητήσεις ώστε να δημιουργήσουν τους νέους κανονισμούς.
Επιπλέον, o Mόσλεϊ θέτει και χρονικό περιορισμό στις ομάδες αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι αναμένει απάντηση μέχρι σήμερα το βράδυ.
Στην επιστολή του Μόσλει δηλώνει τα παράκατω:
«Σύμφωνα με το Διεθνή Αθλητικό Κώδικα (άρθρο 66) δεν μπορούμε αυτή τη στιγμή να αλλάξουμε τους δημοσιοποιημένους κανονισμούς, αν δεν έχουμε τη συγκατάθεση όλων των διαγωνιζομένων που έχουν δηλώσει συμμετοχή. Εντούτοις, όταν έχουμε έτοιμη τη λίστα με τις επιβεβαιωμένες συμμετοχές, θα μπορούσαμε να κάνουμε αλλαγές, με την προϋπόθεση βέβαια ότι έχουμε την αναγκαία ομόφωνη συγκατάθεση.
Γι' αυτό το λόγο έχετε την επιλογή να συμμετάσχετε σε αυτή τη διαδικασία ως επιβεβαιωμένη συμμετοχή ή να μη συμμετάσχετε. Για να λάβετε μέρος, θα πρέπει να γράψετε τώρα επιβεβαιώνοντας τη συμμετοχή σας χωρίς όρους.
Εξαρτάται, βέβαια, από εσάς, αλλά ο πιο εύκολος τρόπος να επιβεβαιώσουμε ότι όλοι οι συμμετέχοντες θα διαγωνίζονται με τους ίδιους όρους, θα ήταν αν ο καθένας έτρεχε υπό τον κανονισμό για το ανώτατο όριο προϋπολογισμού, όπως αυτός είχε δημοσιοποιηθεί, και στη συνέχεια όλοι οι συμμετέχοντες να συνεργαστούν και να συμφωνήσουν σε τροποποιήσεις αυτών των κανονισμών, κάτι που θα έκανε αυτή την πρόταση αποδοτική για όλες τις πλευρές», τόνισε ο πρόεδρος της FIA, «πετώντας» για μία ακόμη φορά το… γάντι στις ομάδες.
Η FIA προτίθεται να ανακοινώσει τις 13 ομάδες που θα συμμετάσχουν στο πρωτάθλημα της επόμενης χρονιάς την προσεχή Παρασκευή στις 12 Ιουνίου. Ο πρόεδρός της διευκρίνισε στη FOTA πως κατόπιν της συμμετοχής στο πρωτάθλημα, θα πραγματοποιηθεί μία συνάντηση όλων των πλευρών για να συζητήσουν τα μέτρα μείωσης του κόστους συμμετοχής.
«Σχεδιάζουμε να κανονίσουμε μία συνάντηση όλων των επιβεβαιωμένων ομάδων για το 2010 αμέσως μετά την 12η Ιουνίου προκειμένου να συζητήσουμε τα μέτρα μείωσης του κόστους που προτάθηκαν από τη FOTA το 2009. Εχουμε ήδη διερευνήσει τις προοπτικές μερικών από τους νέους συμμετέχοντες σχετικά με αυτό το θέμα και η ανταπόκριση είναι πολύ θετική, επομένως η λύση θα πρέπει να είναι σχετικά εύκολη.
Με βάση τα παραπάνω, αν επιθυμείτε να εισέλθετε, θα ήταν καλό να μας δώσετε πρόχειρα αντίτυπα των κανονισμών που επιθυμείτε να υιοθετήσετε, όσον αφορά δε, την Εγκύκλιο 3 που δόθηκε από τη FOTA εκ μέρους των ομάδων του 2009, προς το παρόν έχει τη μορφή πρακτικών και δηλώσεων παρά ξεκάθαρων κανονισμών τους οποίους εσείς (και εμείς) επιζητούμε.
Αναμένουμε μία θετική ανταπόκριση. Θα ήταν εποικοδομητικό να την έχουμε όχι αργότερα από τη λήξη της εργασίας την Τρίτη 9 Ιουνίου», αναφέρει η επιστολή Μόσλεϊ.
Σχετικά με την απαίτηση των ομάδων για υπογραφή της Συνθήκης Ομονοίας πριν τις 12 Ιουνίου, ο πρόεδρος της FIA απέρριψε αυτό το σενάριο διότι όπως ισχυρίστηκε, θα ήταν απαραίτητο αυτό το έγγραφο να υπογραφεί και από τις υπόλοιπες ομάδες (εκτός FΟΤΑ) που θα συμμετάσχουν στο πρωτάθλημα του 2010. Εκ του αποτελέσματος, πριν τις 12 Ιουνίου, είναι αδύνατο να γίνουν γνωστές αυτές οι ομάδες.
«Όπως σας εξήγησα στις πρόσφατες συναντήσεις μας, η FIA είναι διατεθειμένη να υπογράψει τη συνθήκη Ομονοίας που διαπραγματεύεται τα θέματα διοίκησης και ελέγχου σταθερότητας, σύμφωνα με την παραδοσιακή γραμμή που θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά το 1981. Η Συνθήκη ανανεώθηκε το 1998 προς ικανοποίηση όλων των πρόσφατων αγωνιζόμενων ομάδων και ξανά το 2005 από εμάς, προς ικανοποίηση της Ferrari, και όπως αντιλαμβανόμαστε από τη FOM, ικανοποιώντας επίσης, όλες τις ομάδες συμπεριλαμβανομένης και της Williams.
Είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε διαπραγματεύσεις, με σκοπό την υπογραφή μίας συμφωνίας χωρίς καμία καθυστέρηση. Εντούτοις, δεν υπάρχει πιθανότητα επίτευξης αυτής της προϋπόθεσης πριν τον καθορισμό της λίστας συμμετεχόντων για το 2010, αφού θα πρέπει να υπογραφούν εκατοντάδες σελίδες την τελευταία στιγμή. Επιπλέον, η FIA θα πρέπει να γνωρίζει με ποιον θα μιλήσει για το προσχέδιο της συμφωνίας. Σίγουρα θα υπάρχουν νέες ομάδες το 2010 και προς το παρόν φαίνεται απίθανο ότι όλες οι ομάδες του 2009 θα συμμετάσχουν το 2010. Προφανώς το προσχέδιο θα πρέπει να συζητηθεί μόνο με αυτούς που θα συμμετάσχουν», καταλήγει η επιστολή του Μαξ Μόσλεϊ.
Τα μέλη της FOTA αναμένεται να αντιδράσουν αλλά προς το παρόν δεν έχει γίνει κάτι γνωστό. Ο γενικός διευθυντής της Toyota Motorsport και αντιπρόεδρος της Ενωσης Τζον Χόουετ αρνήθηκε να σχολιάσει την πρωτοβουλία Μόσλεϊ.
Μία λεπτομέρεια που έγινε γνωστή είναι ότι οι πέντε κατασκευαστές της F1 (BMW, Ferrari, Mercedes, Renault και Toyota) υπό την πίεση των διαδοχικών γεγονότων στο Μονακό, υπέγραψαν μεταξύ τους συμφωνία, η οποία υποχρεώνει όποιον «σπάσει» την Ενωση και συμμετάσχει χωρίς όρους στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα, να καταβάλλει στoν καθένα από τους 50 εκατομμύρια ευρώ.
Στην θέσπιση αυτής της συμφωνίας η FIA διατείνεται ότι παραβιάζει τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού ή τη νομοθετική πράξη του 2002 για τις Επιχειρήσεις της Βρετανικής Νομοθεσίας.
Ο γενικός διευθυντής της Toyota Motorsport και αντιπρόεδρος της Ενωσης Τζον Χόουετ επιβεβαίωσε την ύπαρξη της συγκεκριμένης συμφωνίας χωρίς όμως να δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες. «Δεν είμαι σε θέση να συζητήσω αυτό το θέμα. Είναι μία αυθεντική συμφωνία μεταξύ των κατασκευαστών που θα συμμετάσχουν στον αθλητικό ανταγωνισμό. Αφορά τη συμμετοχή και δεν την μποϊκοτάρει και δεν καλύπτει οποιαδήποτε εμπορικά θέματα. Θεωρώ ότι είναι ένα αυθεντικό, απολύτως νόμιμο και μη αμφισβητήσιμο έγγραφο».