Κόσμος
Δευτέρα, 15 Ιουνίου 2009 19:01

1,2 εκατ. νεκροί κάθε χρόνο από τροχαία παγκοσμίως

Περισσότερους από 1,2 εκατ. θανάτους και 20 έως 50 εκατομμύρια τραυματισμούς κάθε χρόνο σε ολόκληρο τον κόσμο προακαλούν τα τροχαία δυστυχήματα, σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) που δημοσιεύεται σήμερα και η οποία αποκαλύπτει ότι οι οικονομικά ασθενέστεροι είναι αυτοί που πλήττονται περισσότερο.

Περισσότερους από 1,2 εκατ. θανάτους και 20 έως 50 εκατομμύρια τραυματισμούς κάθε χρόνο σε ολόκληρο τον κόσμο προακαλούν τα τροχαία δυστυχήματα, σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) που δημοσιεύεται σήμερα και η οποία αποκαλύπτει ότι οι οικονομικά ασθενέστεροι είναι αυτοί που πλήττονται περισσότερο.

Ένατη αιτία θανάτου σε παγκόσμια κλίμακα το 2004 και μία από τις τρεις πρώτες αιτίες στις ηλικίες 5-44 ετών, ο αριθμός των τροχαίων διαφέρει σημαντικά ανάλογα με το κοινωνικό επίπεδο, «καθώς οι οικονομικά ασθενείς είναι περισσότερο ευάλωτοι από τους προνομιούχους», αποκαλύπτει η έρευνα που διεξήχθη σε 178 χώρες.

Περισσότερο από το 90% των ατυχημάτων συμβαίνουν στις χώρες με «χαμηλά ή μεσαία εισοδήματα«, παρά το γεγονός ότι διαθέτουν μόνο το 48% του παγκόσμιου όγκου αυτοκινήτων. Αλλά «ακόμη και στις χώρες με υψηλά εισοδήματα, οι φτωχοί είναι αυτοί που πλήττονται δυσανάλογα περισσότερο».

Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά, αν λάβουμε μάλιστα υπόψη ότι σχεδόν το ήμισυ (46%) των 1,2 εκατομμυρίων θυμάτων είναι οι λεγόμενοι «ευάλωτοι» χρήστες - πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσυκλετιστές. Ακόμη κι εκεί, το ποσοστό είναι υψηλότερο στις φτωχές χώρες, όπου για παράδειγμα στην περιοχή του δυτικού Ειρηνικού φτάνει το 70% και το 80% στην Ταϊλάνδη.

Αντίθετα, σημειώνεται στην έρευνα, το ποσοστό θανάτων που οφείλονται σε τροχαία δυστυχήματα έχει «σταθεροποιηθεί, ή και μειωθεί τα τελευταία χρόνια στις χώρες με υψηλά εισοδήματα».

«Σε διεθνές επίπεδο, δόθηκε μεγαλύτερη προσοχή στα ζητήματα οδικής ασφάλειας και μάλιστα, ορισμένες χώρες επέδειξαν ισχυρότερη πολιτική βούληση», παρατηρούν οι συντάκτες της έκθεσης, δυστυχώς όμως «στις περισσότερες περιοχές του κόσμου, η επιδημία αυτή διαρκώς εξαπλώνεται». Ο Οργανισμός προειδοποιεί λοιπόν ότι, εάν δεν γίνουν ενέργειες για την ανατροπή του φαινομένου αυτού, μέχρι το 2030, ο αριθμός των θυμάτων θα έχει φτάσει τα 2,4 εκατομμύρια το χρόνο, καθιστώντας τα τροχαία ως την πέμπτη αιτία θανάτου σε παγκόσμια κλίμακα.

«Καμία χώρα δεν μπορεί πλέον να προσποιείται ότι δεν την αφορά το θέμα της οδικής ασφάλειας», επιμένει ο ΠΟΥ. Ακόμη και «οι καλύτερες» χώρες, όπως η Σουηδία, η Βρετανία ή η Ολλανδία, «μπορούν να κάνουν ακόμη πολλά για να βελτιώσουν την κατάσταση».

Στη Σουηδία για παράδειγμα, η αιτία του 20% των θανάτων παιδιών και νέων ηλικίας μεταξύ 5-19 ετών, είναι τα τροχαία δυστυχήματα.

Αδιάψευστη απόδειξη του γεγονότος ότι απομένουν ακόμη ουσιαστικά βήματα, είναι το ότι λιγότερες από τις μισές χώρες διαθέτουν νομοθεσία η οποία προβλέπει την καταπολέμηση των "πέντε παραγόντων κινδύνου", που είναι η οδήγηση σε κατάσταση μέθης, η υπερβολική ταχύτητα και η μη χρήση κράνους, ζώνης και συστημάτων ασφαλείας για τα παιδιά. Εξάλλου, σύμφωνα με το πόρισμα, μόλις το 9% των κρατών θεωρούν ότι τηρούνται τα προβλεπόμενα όρια ταχύτητας.

Παράλληλα, πάνω από το 90% των κρατών διαθέτουν εθνική νομοθεσία για την οδήγηση σε κατάσταση μέθης, αλλά μόνο το 49% έχουν ορίσει ως νόμιμο όριο περιεκτικότητας αλκοόλ κατώτερο ή ίσο του 0,05% g/dc, ποσοστό συνιστώμενο από τον ΠΟΥ για την πρόληψη τραυματισμών από τροχαία.

Η έρευνα αποκαλύπτει επίσης ότι μόνο το «40% των χωρών» έχουν θεσπίσει νόμο για την υποχρεωτική χρήση κράνους από τους οδηγούς και τους επιβάτες μοτοσυκλετών, ο οποίος να προβλέπει επίσης ότι τα κράνη πρέπει να ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες εθνικές ή διεθνείς προδιαγραφές».

Όσο για τη ζώνη ασφαλείας, η χρήση της είναι υποχρεωτική στα μπροστινά και στα πίσω καθίσματα μόνο στο 38% των χωρών με χαμηλά εισοδήματα και στο 54% των χωρών με μεσαία εισοδήματα.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων