Την ταυτοποίηση των καρτοκινητών από την 1η Ιουλίου 2010 ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών & Επικοινωνιών κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Προθεσμία έως τις 31 Ιουνίου 2010 στους κατόχους καρτοκινητών για την ονομαστικοποίηση των συνδέσεών τους. Ευ. Στυλιανίδης: Θέμα του ΥΠΟΙΟ η επιβολή φόρου, όπως και στις συνδέσεις με συμβόλαιο.
Την ταυτοποίηση των καρτοκινητών από την 1η Ιουλίου 2010 ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών & Επικοινωνιών κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. Προθεσμία έως τις 31 Ιουνίου 2010 στους κατόχους καρτοκινητών για την ονομαστικοποίηση των συνδέσεών τους με καταχώρηση των στοιχείων τους.
Ερωτηθείς αν υπάρχει θέμα φορολόγησης και στα καρτοκινητά, όπως ισχύει στις συνδέσεις με συμβόλαιο, ο κ.Στυλιανίδης αρκέστηκε να πει πως αυτό είναι θέμα του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών.
Όπως είπε ο υπουργός, άμεσα κατατίθεται στη Βουλή, προς διαβούλευση, σχέδιο νόμου που προβλέπει την ταυτοποίηση των χρηστών καρτοκινητών. Σήμερα ο κ. Στυλιανίδης έστειλε επιστολή στον πρόεδρο της Βουλής για τη σύγκληση της αρμόδιας επιτροπής, την οποία θα ενημερώσει στο πλαίσιο της διαβούλευσης, όπως προβλέπει το άρθρο 36 του κανονισμού της Βουλής, για το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου. Όπως είπε, το σχέδιο νόμου αναμένεται να γίνει νόμος του κράτους τον επόμενο μήνα, από το πρώτο θερινό τμήμα της Βουλής. Θα ακολουθήσει μια περίοδος προσαρμογής περίπου ενός έτους και συγκεκριμένα μέχρι τις 30 Ιουνίου 2010.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο κ.Στυλιανίδης αυτή τη στιγμή υπολογίζονται ότι στην Ελλάδα υπάρχουν 13,5 εκατομμύρια ανώνυμα καρτοκινητά τηλέφωνα. Από αυτά τα 9 εκατομμύρια είναι ενεργές συνδέσεις ενώ μόνο 5 εκατομμύρια υπάρχει ταυτοποίηση της κάρτας SIM και του χρήστη. Επίσης υπάρχουν 10 έως 15.000 ανώνυμες ευκαιριακές συνδέσεις.
Στόχος του νομοσχεδίου είναι η καταπολέμηση της πάσης φύσεως μορφής εγκληματικότητας, υπογράμμισε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών. Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι δεν μπορεί το σύστημα να είναι απόλυτα ασφαλές καθώς δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο κάποιος με πλαστά χαρτιά να αγοράσει καρτοκινητό ή καρτοκινητά και να τα διοχετεύσει στη μαύρη αγορά. Ο υπουργός πρόσθεσε ότι με το νομοσχέδιο διασφαλίζεται το απόρρητο των προσωπικών δεδομένων.
Στο σχέδιο νόμου, το οποίο δίνεται αύριο στη δημοσιότητα προκειμένου να καταγραφούν οι απόψεις τόσο των πολιτικών κομμάτων όσο και των φορέων, περιλαμβάνονται εκθέσεις και στοιχεία από χώρες που ισχύει το μέτρο της ταυτοποίησης των καρτοκινητών και από τα οποία προκύπτει μείωση της εγκληματικότητας. Το θεσμικό πλαίσιο που θα ισχύει έχει ως εξής: Οι εταιρίες θα καταγράφουν και θα ταυτοποιούν τα στοιχεία του χρήστη με την κάρτα SIM. Σε περίπτωση μεταβίβασης, ο χρήστης θα πρέπει να ενημερώνει τον πάροχο για τα στοιχεία του αγοραστή. Σε περίπτωση κλοπής θα ισχύει ότι και στις πιστωτικές κάρτες, δηλαδή θα ενημερώνεται ο πάροχος και η σύνδεση θα διακόπτεται.
Απαντώντας σε ερωτήσεις ο κ.Στυλιανίδης, μεταξύ άλλων, διευκρίνισε:
- Το κόστος θα αφορά μόνο τους παρόχους, σύμφωνα με το νόμο ενώ την εφαρμογή του θα εγγυηθεί η ΕΕΤΤ η οποία θα παρακολουθεί τη διαδικασία.
«Μια στοιχειωδώς οργανωμένη εταιρεία έχει έτοιμο λογισμικό, και το μόνο που πρέπει να κάνει, είναι μια απλή προσαρμογή. Όπως έχει το λογισμικό των ταυτοποιημένων πελατών, αυτών των 5 εκ. που είναι συμβολαιοποιημένοι, έτσι έχει και το λογισμικό των υπολοίπων καρτοκινητών που έχει πουλήσει, λείπει μόνο η παράμετρος του ονόματος», σημείωσε ο κ. Στυλιανίδης.
«Η προσαρμογή είναι πολύ εύκολη και δεν είναι τόσο κοστοβόρα. Εν πάση περιπτώσει όμως, αυτό είναι θέμα της εταιρείας. Εμάς μας ενδιαφέρει το κοινωνικό όφελος και σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να διακυβεύσουμε το κοινωνικό όφελος και το δημόσιο συμφέρον, επειδή ακριβώς μπορεί να περιοριστούν κάπου ελαχίστως τα έσοδα τα κέρδη μιας ιδιωτικής εταιρείας», παρατήρησε χαρακτηριστικά.
- Από τις 30 Ιουλίου 2010 όποια κάρτα SIM δεν έχει ταυτοποιηθεί η σύνδεση θα διακόπτεται.
- Για τους μετανάστες προβλέπεται ότι καρτοκινητό θα παίρνουν μόνο όσοι διαβιούν νόμιμα στη χώρα μας.
- Για τα εταιρικά παρέχεται η δυνατότητα να μετατραπούν σε νομικό ή ατομικό επίπεδο.
- Η ταυτοποίηση αφορά ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, τόπο γέννησης, ταυτότητα ή διαβατήριο, ή άλλο αποδεικτικό έγγραφο όπως άδεια παραμονής, κι αν υπάρχει ΑΦΜ. (Τόπος και ημερομηνία γέννησης, φωτοτυπία δελτίου ταυτότητος ή διαβατηρίου ή προκειμένου περί αλλοδαπών, άλλου αντιστοίχου εγγράφου βάσει του οποίου επιτρέπεται η είσοδός του στην Ελλάδα, όπως άδειας παραμονής στην Ελλάδα ή ειδικού δελτίου ταυτότητος ομογενούς, ή δελτίου ταυτότητος αλλοδαπού ή ειδικό δελτίο αιτούντος άσυλο αλλοδαπού ή ειδικού δελτίου ταυτότητος αλλοδαπού φυγάδα ή ειδικού δελτίου υπό ανοχή διαμονής αλλοδαπού που δεν έχει αναγνωριστεί ως πρόσφυγας, ή πιστοποιητικού μη απέλασης αλλοδαπού που έχει υποβάλλει αίτηση για πολιτογράφηση ή ειδικού ταξιδιωτικού εγγράφου για πρόσφυγες, ανιθαγενείς, ή άδεια διαμονής γι’ ανθρωπιστικούς λόγους).
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο πλαστογράφησης των στοιχείων, ο υπουργός σημείωσε πως «κατά τεκμήριο την ευθύνη την αναλαμβάνει αυτός που την καταθέτει και φυσικά εξετάζεται και η ευθύνη αυτού που την παραλαμβάνει. Αλλά αυτός που την καταθέτει έχει το βάρος της απόδειξης. Δηλαδή δεν μπορούμε εμείς να νομοθετούμε λαμβάνοντας υπόψη ότι κάποιοι μπορεί να πλαστογραφήσουν. Η πλαστογραφία είναι αδίκημα και εφόσον διαπιστωθεί, θα τιμωρηθεί».
Το βάρος της προσαρμογής το αναλαμβάνουν οι ίδιες οι εταιρείες, δεν θα δεχτεί η πολιτεία να μετακυλιστεί αυτό το βάρος στους καταναλωτές. Αυτό το λέει ρητά ο νόμος και θα ελέγχεται και από την ΕΕΤΤ κατά την εφαρμογή του.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: εσείς είχατε κάποια συζήτηση με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Τους είδατε να είναι πρόθυμοι να εφαρμόσουν αυτό το μέτρο; Και να σας υπενθυμίσω ότι παλαιότερα και η ανεξάρτητη Αρχή, η Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών είχε εκφράσει αντιρρήσεις σχετικά με την εφαρμογή του μέτρου, είχε πει πως είναι πάρα πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ' αρχήν θα σας πω ότι εμείς έχουμε βασιστεί στις κατά καιρούς γνωματεύσεις των ανεξαρτήτων Αρχών και τις έχουμε σεβαστεί απόλυτα κατά τη νομοπαρασκευαστική περίοδο. Δεύτερον, όταν ψηφίζουμε ένα νόμο για το δημόσιο συμφέρον για το εθνικό συμφέρον και για το κοινωνικό όφελος, είναι όλοι υποχρεωμένοι να τον σεβαστούν και να τον εφαρμόσουν, ανεξαρτήτως αν τους αρέσει ή δεν τους αρέσει, αν το θέλουν ή δεν το θέλουν.