Η F1 γνωρίζει τη μεγαλύτερη κρίση στα 60 χρόνια ιστορίας της καθώς οι οκτώ ομάδες της FΟΤΑ αποφάσισαν να αποχωρίσουν την επόμενη χρονιά και να δημιουργήσουν το δικό τους πρωτάθλημα.
Η F1 γνωρίζει τη μεγαλύτερη κρίση στα 60 χρόνια ιστορίας της καθώς οι οκτώ ομάδες της FΟΤΑ αποφάσισαν να αποχωρίσουν την επόμενη χρονιά και να δημιουργήσουν το δικό τους πρωτάθλημα.
Μετά από μία τετράωρη συνεδρίαση χθες το βράδυ στην εργοστάσιο της Renault στο Ενστον της Μ. Βρετανίας, τα μέλη της Ενωσης εξέδωσαν μία ανακοίνωση στην οποία δημοσιοποιούσαν τις προθέσεις τους. Και οι οκτώ (BMW Sauber, Brawn GP, Ferrari, McLaren Mercedes, Renault, Toyota, Red Bull και Toro Rosso) ανέφεραν ότι είναι ιδιαίτερα ενοχλημένοι από την στάση της FIA και δεν άλλη επιλογή από το να δημιουργήσουν το δικό τους πρωτάθλημα.
Η απόφαση αυτή είναι το φινάλε μίας μακράς περιόδου διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο πλευρών, η οποία όχι μόνο δεν οδήγησε σε κάποιο συμβιβασμό αλλά ενδέχεται να προκαλέσει το απόλυτο χάος στη Φόρμουλα 1.
Και αυτό γιατί σύμφωνα με τη λίστα της FIA οι Ferrari, Red Bull και Toro Rosso έχουν συμπεριληφθεί ως κανονικές συμμετοχές, διότι σύμφωνα με τη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου, έχουν υπογράψει στο παρελθόν συμβόλαια πους τους δεσμεύουν.
Σε αυτό το επιχείρημα της FIA, η Scuderia υποστηρίζει πως οτιδήποτε υπέγραψε το 2005 είναι άκυρο όταν δεν αναγνωρίστηκε το δικαίωμά της για βέτο πάνω στους νέους κανονισμούς. Επιπλέον, ότι ο Μαξ Μόσλεϊ ανακοίνωσε μονομερώς την ύπαρξη του budget cap στα τέλη Απριλίου χωρίς να συμβουλευθεί τις ομάδες και ειδικότερα την περυσινή παγκόσμια πρωταθλήτρια.
Η FIA από την πλευρά της αντιπαραβάλλει πως οι πρώτες συζητήσεις για περικοπή τους κόστους είχαν ξεκινήσει με τις ομάδες από τον Ιανουάριο του 2008. Η ουσία είναι πως τόσο η Ferrari, όσο και οι δύο ομάδες του Αυστριακού μεγιστάνα Dietrich Mateschitz, Red Bull και Scuderia Toro Rosso, έχουν εμπλακεί σε μία νομική διαμάχη που όπως φαίνεται, θα κρατήσει μεγάλο χρονικό διάστημα και αναμένεται να τους κοστίσει ακριβά καθώς ήδη ο διαχειριστής των εμπορικών δικαιωμάτων της F1, Μπέρνι Εκλεστοουν απείλησε ότι θα τους μηνύσει για πολλά εκατομμύρια, εάν εγκαταλείψουν την F1.
To σίγουρο πάντως είναι ότι κανένα πρωτάθλημα χωρίς τις λεγόμενες μεγάλες ομάδες όπως η Ferrari, η McLaren Mercedes, η Toyota, η Renault, η BMW Sauber δεν θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των τόσο των τηλεοπτικών σταθμών όσο και των διάφορων σιρκουΐ που φιλοξενούν αγώνες.
Αυτό το γνωρίζουν καλά τα μέλη της FOTA που στηρίζονται στη φήμη τους για τη δημιουργία ενός νέου πρωταθλήματος. Ένα πρωτάθλημα που σύμφωνα με την ανακοίνωση τους θα «έχει διάφανη διοίκηση, ένα σετ κανονισμών, θα ενθαρρύνει περισσότερες νέες συμμετοχές και θα ακούει τις προτάσεις των φίλων του αθλήματος, συμπεριλαμβανομένων των χαμηλών τιμών για τους θεατές, χορηγούς και όλους όσοι θα εμπλέκονται σε όλον τον κόσμο. Οι οδηγοί, οι αστέρες, οι μάρκες, οι χορηγοί, οι οργανωτές και οι εταιρείες που ιστορικά σχετίζονται με το υψηλότερο επίπεδο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όλοι μαζί θα χαρακτηρίσουν αυτό το νέο πρωτάθλημα».
Στην ανακοίνωσή της η FOTA μεταξύ άλλων θεωρεί ότι η FIA και ο Μπέρνι Εκλεστοουν ξεκίνησαν μία εκστρατεία να διχάσουν τη FOTA και ότι οι διαφορές με τη FIA δεν αφορούσαν μόνο τη διοίκηση του αθλήματος, αλλά ήταν και οικονομικές καθώς «δέκα εκατομμύρια δολάρια παρακρατήθηκαν από πολλές ομάδες από τον διαχειριστή των εμπορικών δικαιωμάτων, ακόμη και από το 2006».
Παρά όμως τις οικονομικές διαφορές τα μέλη της FOTA, όπως δηλώνουν, προσπάθησαν να έρθουν να βρουν μία μέση λύση αλλά πλέον δεν μπορούν να συμβιβαστούν πάνω σε βασικές και θεμελιώδες αρχές του αθλήματος και για αυτό το λόγο αποφάσισαν να απορρίψουν τις αρχικές υπό όρους δηλώσεις συμμετοχής στο πρωτάθλημα του 2010 και να ξεκινήσουν τη δημιουργία ενός δικού τους.
Η αντίδραση της FIA στην απόφαση της FOTA ήταν άμεση με μία σημερινή λιτή ανακοίνωση στην οποία δηλώνει την απογοήτευσή της για τις επιλογές της Ενωσης αλλά όπως ανέφερε δεν εκπλήσσεται.
«Η FIA είναι απογοητευμένη αλλά όχι έκπληκτη από την αδυναμία της FOTA να φτάσει σε έναν συμβιβασμό για το καλό του αθλήματος. Είναι κατανοητό ότι κάποια στοιχεία μέσα στη FOTA επιζητούσαν αυτή την εξέλιξη από την αρχή αυτής της μακράς περιόδου διαπραγματεύσεων και δεν συμμετείχαν σε αυτές με καλή πίστη. Η FIA δε μπορεί να επιτρέψει οικονομικό αγώνα στο πρωτάθλημα ούτε μπορεί να επιτρέψει στη FOTA να υπαγορεύει τους κανονισμούς της Φόρμουλα 1».
Αυτό αναφέρει μεταξύ άλλων η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου επιβεβαιώνοντας τη λήξη της σημερινής διορίας προς τις ομάδες που προσωρινά είχαν τεθεί στη λίστα.
Με την άρνηση των ομάδων αυτών να αποδεχτούν τους όρους της, η FIA θα αναγκαστεί να καλύψει τις εναπομείνασες θέσεις με πέντε νέες ομάδες που υπέβαλλαν αίτηση πριν μερικές ημέρες. Προς το παρόν, πλην των Ferrari, Red Bull και Scuderia Toro Rosso, οι μόνες μόνιμες συμμετοχές για το πρωτάθλημα του 2010 είναι η Williams, η Force India, η Manor Grand Prix, η US F1 και Campos Grand Prix.
Aξίζει να σημειωθεί ότι η Lola αν και είχε υποβάλλει αίτηση, τελικά ανακοίνωσε ότι δεν ενδιαφέρεται και οι φήμες αναφέρουν ότι μαζί με την Prodrive του Ντέιβιντ Ρίτσαρντς ίσως συμμετάσχουν στο πρωτάθλημα των ομάδων της FOTA.
Επίσης ένα ακόμη σενάριο αναφέρει ότι ο πρόεδρος της FIA, Μαξ Μόσλεϊ ίσως κάνει πίσω την τελευταία στιγμή και επιτρέψει στις οκτώ ομάδες να συμμετάσχουν. Ουδείς γνωρίζει. Το σίγουρο είναι πως η Φόρμουλα 1 περνάει την πιο δύσκολη περίοδο στην ιστορία της.