Πολιτική
Τετάρτη, 15 Ιουλίου 2009 15:03

Αρης Σπηλιωτόπουλος: Ουσιαστική ανωτατοποίηση των ΤΕΙ

Συγχωνεύσεις τμημάτων, αλλά και ουσιαστική ανωτατοποίηση των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, προβλέπει το νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ που παρουσίασε σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ο υπουργός Παιδείας Αρης Σπηλιωτόπουλος. Τι προβλέπει το ν/σ. ΠΑΣΟΚ: Αποσπασματική παρέμβαση.

Συγχωνεύσεις τμημάτων, αλλά και ουσιαστική ανωτατοποίηση των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων -κατά τα λεγόμενα του υπουργού Παιδείας- προβλέπει το νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ που παρουσίασε σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ο κ. Αρης Σπηλιωτόπουλος.

Μεταξύ άλλων, εξισώνεται ο χρόνος σπουδών με εκείνον στα Πανεπιστήμια, προβλέπεται η συνεργασία Τμημάτων Τ.Ε.Ι. και Πανεπιστημίων σε επίπεδο προπτυχιακών σπουδών και ενισχύεται το αυτοδιοίκητο.

Τα ΤΕΙ, υπογράμμισε ο υπουργός, θα ανωτατοποιηθούν περαιτέρω και επί της ουσίας, και όχι μόνο στα χαρτιά, απαντώντας στις επιφυλάξεις απο μερίδα καθηγητών και τις κατηγορίες περί «ανωτατοποίησης στα χαρτιά που θα λειτουργήσει σε βάρος της ποιότητας των σπουδών τους».

Όπως είπε ο υπουργός, το σχέδιο νόμου στοχεύει:

· στην περαιτέρω ενδυνάμωση των ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών των ΤΕΙ

· στην εναρμόνιση του νομοθετικού τους πλαισίου με τα ισχύοντα για τα Πανεπιστήμια, με στόχο την περαιτέρω καταξίωσή τους

· στην ουσιαστική ολοκλήρωση της ανωτατοποίησής τους

· στην αντιμετώπιση των λειτουργικών τους προβλημάτων

· στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους μέσα στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον, παρέχοντας στους σπουδαστές τους σπουδές υψηλής ποιότητας με κύρος και αξιοπιστία.

Πιο συγκεκριμένα, με το εν λόγω σχέδιο νόμου για τα ΤΕΙ:

Πρώτον: Εισάγεται ο θεσμός των Ερευνητικών Εργαστηρίων στα Τ.Ε.Ι.,

Δεύτερον: Οι θέσεις Εκπαιδευτικού Προσωπικού των Τ.Ε.Ι. θεωρούνται πλέον ενιαίες, όπως συμβαίνει και για τις θέσεις των μελών Δ.Ε.Π..

Τρίτον: Εξισώνεται ο χρόνος σπουδών, με τον χρόνο σπουδών στα Πανεπιστήμια. Από δω και στο εξής, το εξάμηνο διαρκεί 13 πλήρεις εβδομάδες διδασκαλίας.

Τέταρτον: Ενισχύεται η αυτοδιοίκηση των Τ.Ε.Ι., παρέχοντας τη δυνατότητα στους προέδρους των Ιδρυμάτων να ασκούν έλεγχο νομιμότητας στους διορισμούς και τις εξελίξεις του εκπαιδευτικού προσωπικού όπως ακριβώς συμβαίνει και στα Πανεπιστήμια.

Πέμπτον: Προβλέπεται η συνεργασία Τμημάτων Τ.Ε.Ι. και Πανεπιστημίων σε επίπεδο προπτυχιακών σπουδών που βρίσκονται στην ίδια περιφέρεια, εφόσον συναφθεί προγραμματική σύμβαση, σε εθελοντική βάση.

Ο κ. Σπηλιωτόπουλος εκτίμησε πως το νομοσχέδιο μπορεί να βοηθήσει και να συνδράμει «στην ακόμη μεγαλύτερη ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες, στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των Τ.Ε.Ι., και στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κινητροδότηση του διαλόγου που γίνεται σε αρκετές τοπικές κοινωνίες μεταξύ Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι. έτσι ώστε εκεί που μπορεί να υπάρχει συμφωνία, αυτή η συμφωνία να προχωρά και με την συναίνεση της Πολιτείας».

Από την πλευρά του, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Μάρκος Μπόλαρης, έκανε λόγο για αποσπασματική παρέμβαση σε επιμέρους θέματα της λειτουργίας των ΤΕΙ και των Πανεπιστημίων, υποστηρίζοντας ότι το ν/σ δεν υλοποιεί μια ποιοτική πολιτική για την ουσιαστική ανωτατοποίηση των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, παρά το θετικό χαρακτήρα επιμέρους διατάξεων.

«Το νομοσχέδιο -παρατήρησε- κατατίθεται όχι απλά σε ένα περιβάλλον εγκατάλειψης των ΤΕΙ επί εξαετία και υποχρηματοδότησης τους από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και αφού έχουν προηγηθεί συγκεκριμένες βλαπτικές ενέργειες σε βάρος της λειτουργίας των ΤΕΙ όπως η νομοθέτηση της περίφημης πια βάσης του 10, με την οποία τα περιφερειακά ΤΕΙ έχουν στερηθεί δεκάδες χιλιάδες σπουδαστές».

Ο κ. Μπόλαρης κατηγόρησε το υπουργείο ότι εισηγείται το νομοσχέδιο χωρίς να έχει μελετήσει τις αρνητικές επιπτώσεις των δικών του πρωτοβουλιών από τη θέσπιση της βάσης του 10. Αντί να σχεδιάσει τη λειτουργία τμημάτων ΤΕΙ που θα στηρίξουν τις τοπικές αναπτυξιακές προτεραιότητες -επεσήμανε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- εισηγείται μια διαδικασία μηχανιστικής αντίληψης για το κλείσιμο τμημάτων και σχολών ΤΕΙ, με βάση τον αριθμό των φοιτητών.

«Είναι σαφές -κατέληξε- ότι η αντίληψη αυτή είναι συνεπής εξέλιξη της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας που έχει διατυπωθεί τα προηγούμενα έξι χρόνια από το υπουργείο Παιδείας, η οποία στέλνει σπουδαστές στα ιδιωτικά ΚΕΚ και Κολέγια».