Τις τελευταίες δύο ημέρες οι εξελίξεις είναι αλυσιδωτές σε ό,τι αφορά στις επερχόμενες εκλογές για τη θέση του προέδρου της FIA, στα τέλη Οκτωβρίου. Χθες ο Μαξ Μόσλεϊ σε επιστολή που απέστειλε στις λέσχες, τους ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει τη FIA και δεν προτίθεται να θέσει υποψηφιότητα για τη θέση του προέδρου. Παράλληλα, πρότεινε ως ιδανικό διάδοχό του το Ζαν Τοντ.
Τις τελευταίες δύο ημέρες οι εξελίξεις είναι αλυσιδωτές σε ό,τι αφορά στις επερχόμενες εκλογές για τη θέση του προέδρου της FIA, στα τέλη Οκτωβρίου. Χθες ο Μαξ Μόσλεϊ σε επιστολή που απέστειλε στις λέσχες, τους ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει τη FIA και δεν προτίθεται να θέσει υποψηφιότητα για τη θέση του προέδρου. Παράλληλα, πρότεινε ως ιδανικό διάδοχό του το Ζαν Τοντ.
Σήμερα, 24 ώρες μετά την απόφαση του 69χρονου βρετανού, ο 63χρονος Γάλλος επιβεβαίωσε την υποψηφιότητά του. Με επιστολή του προς τα μέλη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου ο Τοντ εξήγησε τους λόγους που τον οδήγησαν σε αυτή την απόφαση, υποστηρίζοντας ότι στόχος του είναι να βελτιώσει την αποδοτικότητα της FIA σε στενή συνεργασία με όλα τα μέλη της.
«Μετά την απόφαση του Μαξ Μόσλεϊ να μη θέσει υποψηφιότητα για μία ακόμη φορά και την αναμφίβολη υποστήριξη του στην υποψηφιότητα μου, ενημέρωσα γραπτώς τα μέλη της FIA ότι επιθυμώ να θέσω υποψηφιότητα για την προεδρεία της FIA.
Eίναι πρόθεσή μου να συνεχίσω και να επεκτείνω την εξαιρετική δουλειά του προέδρου Μόσλεϊ, ο οποίος για 16 χρόνια εργάστηκε ακούραστα για να ενισχύσει τα μεγάλα πρωταθλήματα αγώνων της FIA και να τοποθετήσει τη FIA ως τη φωνή του μηχανοκίνητου κοινού. Ενεργούσε προωθώντας την ασφαλή, καθαρή και προσιτή οικονομικά μετακίνηση όλων», αναφέρει ο Τοντ στην επιστολή του.
Μετά το εγκώμιο που πλέκει προς το Μόσλεϊ, ο γάλλος αναφέρει ότι διαθέτει σχέδια μείωσης του κόστους σε όλα τα είδη αγώνων και προώθησης των καινοτομιών ενώ διαβεβαιώνει τους πάντες ότι η FIA, υπό την προεδρεία του θα λειτουργήσει καλύτερα και ομαδικά.
Στην επιστολή του παρουσίασε και τα υπόλοιπα μέλη της πιθανής «ηγετικής του ομάδας» που είναι ο Μπράιν Γκίμπονς, επικεφαλής της Ενωσης Αυτοκινήτου της Νέας Ζηλανδίας στη θέση του αναπληρωτή προέδρου στα θέματα αυτοκίνησης, ο Γκράχαμ Στόκερ, πρόεδρος του συμβουλίου της Ενωσης Αγώνων Αυτοκινήτου της Μεγάλης Βρετανίας στη θέση του αναπληρωτή προέδρου στα θέματα αγώνων, ο Νικ Κρόου, πρόεδρος της ACCUS και τωρινός πρόεδρος για θέματα αγώνων, στη θέση του προέδρου της Συγκλήτου.
«Είμαι βέβαιος ότι μαζί θα μπορούμε να προσφέρουμε στην FIA την ευκαιρία να εκλέξει μία δυναμική ηγετική ομάδα εξαιρετικής εμπειρίας και αφοσίωσης», δηλώνει ο Τοντ, παρουσιάζοντας τον εαυτό του πιο έμπειρο από τον έτερο υποψήφιο για τη θέση, Αρι Βάτανεν.
Αλλωστε, ο 63χρονος Γάλλος για αρκετά χρόνια θήτευσε στη Φόρμουλα 1 από τη θέση του αγωνιστικού διευθυντή της Ferrari. Η καριέρα του ξεκίνησε ως συνοδηγός σε αγώνες ράλι έως ότου τους εγκατέλειψε στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Τότε η Peugeot τον μετέφερε σε διοικητική θέση όπου συνέδεσε το όνομά του με δύο παγκόσμιους τίτλους στα ράλι και δύο νίκες στις «24 Ωρες» του Λε Μαν.
Το 1993 ανέλαβε τα ηνία της Ferrari στην F1, την οποία και ξανάφτιαξε από την αρχή. Η παρουσία του στην ιταλική ομάδα συνοδεύτηκε με αρκετούς τίτλους στο πρωτάθλημα κατασκευαστών και επτά παγκόσμια πρωταθλήματα για το Μίκαελ Σουμάχερ.
Πέρα από τις επιτυχίες στα χρόνια παρουσίας του διδύμου του Γερμανού πιλότου με τον Τοντ στην ομάδα του Μαρανέλο, έχουν ακουστεί πολλά για συγκεκριμένες εντολές από την ομάδα, παράπονα άλλων πιλότων, συμπεριφορά με γνώμονα «τη νίκη με οποιοδήποτε κόστος» και τη στενή σχέση με την ηγεσία της FIA.
O Tοντ αποδεσμεύτηκε πλήρως από τη Ferrari τον περασμένο Μάρτιο. Αρχικά, έναν χρόνο νωρίτερα είχα παραδώσει τα ηνία της ομάδας στο Στέφανο Ντομενικάλι και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στη συνέχεια στο τμήμα παραγωγής αυτοκινήτων της Ferrari. Από τότε που εγκατέλειψε δια παντώς, την ιταλική εταιρεία υπήρχαν φήμες ότι οι φιλοδοξίες του αφορούσαν τη θέση του προέδρου στη FIA. Ο ίδιος ποτέ δεν το είχε δημόσια επιβεβαιώσει, μέχρι τη σημερινή ημέρα.
Στην επιστολή του αναφέρεται στην επιτυχημένη πορεία του στους αγώνες αυτοκίνητου και υποστηρίζει πως ήρθε για αυτόν η στιγμή να ανταποδώσει στο άθλημα όλα τα θετικά που εισέπραξε όλα αυτά τα χρόνια.
«Ημουν πολύ τυχερός στην καριέρα μου που έζησα αξιοσημείωτη επιτυχία στο μηχανοκίνητο αθλητισμό και επωφελήθηκα από την σκληρή δουλειά των προηγούμενων ηγετών της FIA στο να δημιουργήσουν μία παγκόσμια πλατφόρμα πάνω στην οποία ανταγωνιζόμαστε.
Νιώθω ότι ήρθε τώρα και για μένα η κατάλληλη στιγμή να ανταποδώσω στο άθλημα και στη FIA που μου έδωσαν τόσα πολλά. Θα ήθελα, επίσης, να βοηθήσω τους συναδέλφους μου από τις λέσχες αυτοκινήτου στην πολύ σημαντική δουλειά τους να εκπροσωπούν στο μηχανοκίνητο κοινό.
Για αυτούς τους λόγους είμαι ενθουσιώδης και συνεπαρμένος να υπηρετήσω ως πρόεδρος της FIA και σας είμαι πολύ ευγνώμων που θα λάβετε υπόψη σας την υποψηφιότητά μου».
Με αυτά τα λόγια ολοκληρώνει την επιστολή του ο Ζαν Τοντ ελπίζοντας σε μία πιθανή υποστήριξη των μελών της FIA.
Από την πλευρά των ομάδων δεν υπήρχε κάποια επίσημη αντίδραση. Φαίνεται ότι δέχθηκαν την υποψηφιότητα υπό τον… ήχο της σιωπής. Αλλωστε, όπως είναι γνωστό, οι ομάδες δεν έχουν δικαίωμα ψήφου στην εκλογή του νέου προέδρου. Όπως όμως ακούγεται στα ξένα ΜΜΕ, η προοπτική του Ζαν Τοντ δεν χαίρει αποδοχής από αυτές.
Και αυτό γιατί ο γάλλος φαντάζει ως ο διάδοχος, ο αντικαταστάτης, ο συνεχιστής της πολιτικής Μόσλεϊ καθώς οι δύο τους διατηρούν στενές σχέσεις ενώ συμμερίζονται και τις ίδιες απόψεις σε πολλά θέματα.
Επομένως, θα είναι σα να αλλάζει μόνο το πρόσωπο, αφού ο Τοντ σκέφτεται και πολύ περισσότερο αντιδρά όπως ο 69χρονος Βρετανός.
Μην ξεχνάμε ότι τα χρόνια παρουσίας του στη Ferrari αρκετές φορές είχε ψυχρανθεί με αγωνιστικούς διευθυντές των υπολοίπων ομάδων διότι υπερασπιζόταν την τιμή της Scuderia περισσότερο από τις ανάγκες του αθλήματος.
Για αυτό το λόγο, μεταξύ των ομάδων είναι διάχυτη η ιδέα ότι ο νέος πρόεδρος θα πρέπει να είναι ανεξάρτητος, να μην σχετίζεται με τον τωρινό πρόεδρο της FIA, να μην συμμερίζεται τις απόψεις του και το σημαντικότερο να μην έχει ή είχε άμεση επαφή με τη Φόρμουλα 1.
Ως ιδανική επιλογή «φωτογραφίζεται» ο Αρι Βάτανεν. Δεν είναι τυχαία η υποστήριξη του Μάρτιν Γουίτμαρς, αγωνιστικού διευθυντή της McLaren Mercedes προς το πρόσωπο του Φινλανδού, πρώην παγκόσμιου πρωταθλητή Ράλι.
Αυτό είναι και το ισχυρό επιχείρημα του Βάτανεν. Η ανάγκη για αλλαγή και η καλύτερη προσέγγιση των ομάδων.
«Είναι στενοί φίλοι (σ.σ. Ζαν Τοντ – Μαξ Μόσλεϊ) και έχουν συνεργαστεί στενά όταν ο Ζαν ήταν στη Ferrari και ο Μαξ στη FIA. Αυτό ίσως μπορεί να αποδειχθεί και μειονέκτημα.
Χρειάζεστε ένα νέο αστέρι, χρειάζεστε ένα ανεξάρτητο άτομο που αντιπροσωπεύει την αλλαγή. Το γεγονός ότι έχει την υποστήριξη της FIA, μπορεί να διαστρεβλώσει τα πράγματα, αλλά δεν ανησυχώ. Όταν ο άνεμος αρχίζει να αλλάζει, τότε αρχίζει η αλλαγή», δήλωσε ο 57χρονος Φινλανδός, ο οποίος μιλάει για μία νέα αρχή.
Στην ουσία, λοιπόν, στις επερχόμενες εκλογές, η… μάχη θα είναι μεταξύ ενός πρώην οδηγού αγώνων ράλι που υπόσχεται το κάτι καινούργιο και του… προστατευομένου του Μαξ Μόσλεϊ, Ζαν Τοντ.
Μέχρι τον Οκτώβριο, οι εξελίξεις σίγουρα θα είναι ενδιαφέρουσες.