«Πολύς ντόρος για το τίποτα» αποδεικνύεται η εφαρμογή των νέων ηλεκτρονικών διαβατηρίων, τα οποία δεν καταφέρουν πολύ περισσότερα από τα παραδοσιακά διαβατήρια που δεν διέθεταν ενσωματωμένο τσιπ, παρατηρεί ο Economist.
«Πολύς ντόρος για το τίποτα» αποδεικνύεται η εφαρμογή των νέων ηλεκτρονικών διαβατηρίων, τα οποία δεν καταφέρουν πολύ περισσότερα από τα παραδοσιακά διαβατήρια που δεν διέθεταν ενσωματωμένο τσιπ, παρατηρεί ο Economist.
Το καινούργιο χαρακτηριστικό όλων των ηλεκτρονικών διαβατηρίων είναι ένα τσιπ ραδιοσυχνικής αναγνώρισης (RFID) που φέρει βιομετρικά δεδομένα καθώς και ένας οπτικός γραμμωτός κώδικας (barcode). Παρά το γεγονός ότι όλα τα διαβατήρια πρέπει να πληρούν τα πρότυπα του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, κάθε χώρα εφαρμόζει διαφορετικά τις απαιτήσεις.
«Ιδανικό» θεωρείται το αμερικανικό διαβατήριο, το οποίο διαθέτει πρόσθετα ενσωματωμένα χαρακτηριστικά που καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολη την πλαστογράφησή του. Δεύτερο στη σειρά έρχεται το ιαπωνικό διαβατήριο, ενώ η βρετανική έκδοση «σκοράρει» τρίτη.
Μέχρι στιγμής, τα μοναδικά βιομετρικά δεδομένα που βρίσκονται αποθηκευμένα στα καινούργια διαβατήρια είναι οι μετρήσεις των φυσιογνωμικών χαρακτηριστικών, όπως η απόσταση ανάμεσα στα μάτια και η θέση της μύτης, του στόματος και των αυτιών.
Οι μετρήσεις αυτές προκύπτουν από την επεξεργασία των φωτογραφιών των κατόχων με ειδικό λογισμικό φυσιογνωμικής αναγνώρισης και αποθηκεύονται στη μνήμη του RFID μαζί με μια ψηφιοποιημένη φωτογραφία και άλλα προσωπικά δεδομένα.
Με άλλα λόγια, το μόνο που κάνει το τσιπ είναι να επιβεβαιώνει τις πληροφορίες που είναι τυπωμένες στο διαβατήριο, χωρίς να διασταυρώνει εάν το άτομο που εμφανίζεται στον γκισέ είναι πράγματι ο νόμιμος κάτοχος του διαβατηρίου.
Σε περίπτωση σχετικής ομοιότητας του φερόμενου ως κατόχου με τον πραγματικό, κανείς δεν θα αντιληφθεί την απάτη, παρά μόνο το έμπειρο μάτι του υπαλλήλου –ό,τι ακριβώς ίσχυε, δηλαδή, και στην προ ηλεκτρονικών διαβατηρίων εποχή.
Σε περίπτωση που το διαβατήριο είναι πλαστό και το τσιπ κλωνοποιημένο, ο παραβάτης θα περάσει ανενόχλητος τα σύνορα. Και η κλωνοποίηση του ηλεκτρονικού διαβατηρίου είναι δυνατή –παρά τις «θεωρητικές» διαβεβαιώσεις για το αντίθετο, καθώς ακόμη και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει παραδεχθεί ότι τα κενά ασφάλειας των ηλεκτρονικών της διαβατηρίων.