Κόσμος
Τρίτη, 28 Ιουλίου 2009 12:27

Τα bokodes απειλούν να εκτοπίσουν τα barcodes

Οι γραμμωτοί κώδικες (barcodes), οι οποίοι βρίσκονται πλέον σε κάθε συσκευασία με τη μορφή ασπρόμαυρων αναγνωριστικών γραμμών φαίνεται ότι σύντομα θα αποτελούν παρελθόν, καθώς αμερικανοί ερευνητές ετοιμάζουν τους αντικαταστάτες τους –τα λεγόμενα bokodes.

Οι γραμμωτοί κώδικες (barcodes), οι οποίοι βρίσκονται πλέον σε κάθε συσκευασία με τη μορφή ασπρόμαυρων αναγνωριστικών γραμμών φαίνεται ότι σύντομα θα αποτελούν παρελθόν, καθώς αμερικανοί ερευνητές ετοιμάζουν τους αντικαταστάτες τους –τα λεγόμενα bokodes.

Οι νέες ετικέτες θα μπορούν να αποθηκεύουν χιλιάδες φορές περισσότερες πληροφορίες και να διαβάζονται ακόμα και από μια κοινή ψηφιακή κάμερα ενός οποιουδήποτε κινητού τηλεφώνου. Πολύ μικρότερο σε μέγεθος, το bokode θα μοιάζει με μια μικροσκοπική κουκίδα διαμέτρου μόλις 3 χιλιοστών (όσο το σύμβολο @ σε ένα πληκτρολόγιο) και, μεταξύ άλλων, θα περιέχει πληροφορίες για τα συστατικά διαφόρων τροφίμων.

Η νέα τεχνολογία θα παρουσιαστεί δημοσίως την επόμενη εβδομάδα στο πλαίσιο της διεθνούς ετήσιας έκθεσης Siggraph στη Νέα Ορλεάνη. Σύμφωνα με τον δρα Ανκίτ Μοχάν, του Media Lab του ΜΙΤ, ο οποίος επέβλεπε την έρευνα μαζί με τον δρα Ραμές Ρασκάρ, «η τεχνολογία θα δημιουργήσει ένα νέο τρόπο αναγνώρισης των προϊόντων μέσω των ετικετών».

Το bokode αποτελείται από μια δίοδο εκπομπής φωτός (LED), η οποία καλύπτεται από μια μικροσκοπική μάσκα κι ένα φακό. Οι πληροφορίες κωδικοποιούνται στην ηλιακή ακτινοβολία μέσω της μάσκας, η οποία έχει διαβαθμίσεις φωτεινότητας ανάλογα με την οπτική γωνία.

Οι κατασκευαστές πιστεύουν ότι το νέο σύστημα έχει πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με το υφιστάμενο barcode, καθώς οι νέες ετικέτες του είναι μικρότερες, μπορούν να διαβαστούν από πολλές οπτικές γωνίες –ακόμα και από απόσταση τεσσάρων μέτρων– ή από κάμερα κινητού.

Οι νέες ετικέτες, σύμφωνα με τους ερευνητές, μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο σε εργοστάσια όσο και σε καταστήματα λιανικής. Σε ένα σούπερ-μάρκετ, για παράδειγμα, ο καταναλωτής θα μπορεί, χωρίς καν να πλησιάζει κοντά στο ράφι, να λαμβάνει πληροφορίες μέσω του κινητού του σχετικά με τις ουσίες που περιέχει το προϊόν, οι οποίες θα έχουν ενσωματωθεί στην ετικέτα. Κάτι τέτοιο ακόμα θα μπορούσε να διευκολύνει τη σύγκριση των προϊόντων σε ένα ράφι, ανάλογα με την τιμή και τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά τους.

Παράλληλα, η νέα τεχνολογία μπορεί να έχει εφαρμογή και στο μάρκετινγκ, καθώς περιέχει διάφορα μηνύματα προώθησης προς τον υποψήφιο αγοραστή, τα οποία θα λαμβάνει στο κινητό του όταν «σημαδεύει» την ετικέτα του προϊόντος. Επιπλέον οι ιδιοκτήτες καταστημάτων, εστιατορίων κλπ. θα μπορούν να βάζουν τέτοιες ετικέτες έξω από την πόρτα τους, ώστε να πληροφορούν τους διερχόμενους τι να περιμένουν αν μπουν μέσα (π.χ. τι περιλαμβάνει το σημερινό μενού).

Οι νέες ετικέτες -που μπορούν να συνυπάρξουν με τα παραδοσιακά barcodes- είναι προς το παρόν σχετικά ακριβές (κοστίζει περίπου 5 δολάρια η μια). Ωστόσο, οι κατασκευαστές πιστεύουν ότι η τεχνολογία μπορεί να εξελιχθεί και το κόστος της να μειωθεί δραστικά στο μέλλον.

Μέχρι σήμερα πολλές άλλες τεχνολογίες έχουν εμφανιστεί ως διάδοχοι των κλασικών γραμμωτών κωδικών, κυρίως οι ετικέτες ραδιοσυχνοτήτων (RFID), οι οποίες αν και χρησιμοποιούνται σε πολλές εφαρμογές δεν έχουν καταφέρει να εκτοπίσουν τα barcodes. Ισως, πάντως, δεν είναι τυχαίο ότι η έρευνα του πανεπιστημίου ΜΙΤ για την τεχνολογία των Bocode έχει χρηματοδοτηθεί από τις εταιρίες Nokia και Samsung.

Πηγή: ΑΠΕ, BBC