Αντίθετη στο Σύνταγμα, το κοινοτικό δίκαιο, τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι σύμφωνα με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η τροπολογία για τη λειτουργία των καμερών στους δρόμους. ΠΑΣΟΚ: Έκθετη η κυβέρνηση. ΣΥΡΙΖΑ: Γνωμοδότηση κόλαφος.
«Οχι» στην καθολική λειτουργία των καμερών στους δρόμους -η οποία προβλέπεται με τροπολογία που ψηφίστηκε πρόσφατα- λέει με γνωμοδότησή της η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση της Αρχής, η εν λόγω τροπολογία είναι αντίθετη στο Σύνταγμα, το κοινοτικό δίκαιο, τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Ειδικότερα, στην πολυσέλιδη γνωμοδότησή της (27 σελίδες), τοποθετείται αυστηρά στις νέες ρυθμίσεις, με αιχμή την εξαίρεση των δημόσιων καμερών από το πεδίο εφαρμογής του νόμου περί προσωπικών δεδομένων (Ν. 2472/1997), το οποίο πρακτικά σημαίνει, σύμφωνα με την Αρχή, ότι: οι κάμερες θα μπορούν να λειτουργούν ανεξέλεγκτα συλλέγοντας οποιοδήποτε δεδομένο, χωρίς να είναι υποχρεωμένες να αναρτούν προειδοποιητικές πινακίδες που να ενημερώνουν τα άτομα ότι εισέρχονται σε χώρο συλλογής εικόνων.
«Η συνεχής βιντεοεπιτήρηση δημόσιων χώρων ισοδυναμεί με σύστημα αυτόματης μυστικής παρακολούθησης», επισημαίνει χαρακτηριστικά η Αρχή και μεταξύ άλλων υπογραμμίζει: «η καταγραφή εικόνας και ήχου από δημόσιους χώρους συνιστά επέμβαση στην ιδιωτική ζωή των προσώπων και η νομοθετική διάταξη που την προβλέπει θα πρέπει να έχει τα ειδικά εκείνα χαρακτηριστικά τα οποία έχουν διαπλαστεί από τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Από την απλή και μόνο παράθεση των ποιοτικών χαρακτηριστικών εκτιμάται ότι η προτεινόμενη ρύθμιση δεν εναρμονίζεται με το νομολογιακό αυτό κεκτημένο».
Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί το συμπέρασμα της Αρχής: «Με τη ρύθμιση αυτή καθίσταται αναποτελεσματική η προστασία των προσωπικών δεδομένων, επειδή η πρόταση δεν αναφέρει όρια, κριτήρια ή εξειδικευμένες δράσεις της δημόσιας αρχής και συνεπώς αφήνει ανυπεράσπιστο το υποκείμενο του δικαιώματος. Για τους λόγους αυτούς η ρύθμιση δεν εναρμονίζεται με το Σύνταγμα και τις υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις».
Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται και η γνωμοδότηση της Αρχής για την άλλη διάταjη του υπουργείου Δικαιοσύνης σχετικά με τη δημιουργία τράπεζας DΝΑ.
Δένδιας: Η γνωμοδότηση δεν αλλάζει το γεγονός ότι η διάταξη έχει ψηφιστεί
Κληθείς να σχολιάσει τη γνωμοδότηση, ο υπουργός Δικαιοσύνης Ν. Δένδιας χαρακτήρισε άδικη την επίθεση που δέχεται το υπουργείο από μερίδα του Τύπου για το θέμα, επισημαίνοντας παράλληλα πως η γνωμοδότηση της Αρχής δεν αλλάζει το γεγονός ότι η διάταξη για τη λειτουργία των καμερών έχει ψηφιστεί από τη Βουλή των Ελλήνων http://www.naftemporiki.gr/news/static/09/07/29/1696391.htm .
ΠΑΣΟΚ: Έκθετη για μία ακόμη φορά η κυβέρνηση
«Η κυβέρνηση είναι έκθετη για μια ακόμα φορά. Νομοθετούν αυθαίρετα σε βάρος των ατομικών δικαιωμάτων και των προσωπικών ελευθεριών. Νομοθετούν με αλαζονεία, παραβιάζοντας το Σύνταγμα. Προσπαθούν να επιβάλουν το "μεγάλο αδερφό" στην καθημερινότητά μας. Προσπαθούν να συγκαλύψουν την κυβερνητική τους ανεπάρκεια, με τροπολογίες γραμμένες "στο πόδι"», τονίζει το μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ, Ντίνος Ρόβλιας, σε δήλωσή του με αφορμή τη γνωμοδότηση της Αρχης και συμπληρώνει:
«Είναι προφανές: δεν ξέρουν πλέον τι κάνουν. Ας κάνουν επιτέλους ένα σωστό. Ας προκηρύξουν εκλογές, για να λυτρωθούν οι ίδιοι και ο τόπος».
ΣΥΡΙΖΑ: Εκθεση - κόλαφος
«Με μια εμπεριστατωμένη γνωμοδότηση - καταπέλτη, που αποτελεί πραγματικό κόλαφο για το νομοθετικό έκτρωμα των κ.κ. Μαρκογιαννάκη και Σανιδά σχετικά με τις κάμερες, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στηλιτεύει με θάρρος την κρατική αυθαιρεσία που χαρακτηρίζει το νέο θεσμικό πλαίσιο», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Επιτροπή Δικαιωμάτων του ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως επισημαίνεται, η κυβέρνηση της ΝΔ είναι πλέον απόλυτα έκθετη, καθώς σύμφωνα με την Ανεξάρτητη Αρχή οι νομοθετικές ρυθμίσεις της τροπολογίας Μαρκογιαννάκη παραβιάζουν πολλαπλά το συνταγματικό δικαίωμα στον πληροφοριακό αυτοκαθορισμό, διότι μεταξύ άλλων:
«1) δεν περιέχουν σαφείς και λεπτομερείς διατάξεις ως προς τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων, κατά παράβαση της πάγιας νομολογίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου
2) δεν αρκεί η αναφορά στη διαφύλαξη της δημόσιας ασφάλειας για την προστασία προσώπων και πραγμάτων, αλλά απαιτείται εξειδίκευση του σκοπού της επεξεργασίας
3) δεν προβλέπονται συγκεκριμένα κριτήρια επικινδυνότητας (όπως π.χ. αυξημένη εγκληματικότητα σε μια συγκεκριμένη περιοχή) βάσει των οποίων θα αποφασίζεται η εγκατάσταση κλειστών κυκλωμάτων τηλεόρασης σε δημόσιους χώρους, με αποτέλεσμα να επαφίεται στην απόλυτη διακριτική ευχέρεια των διοικητικών αρχών η απόφαση για τον τόπο και το χρόνο της εγκατάστασης των καμερών σε όλη την ελληνική επικράτεια, κατά προφανή παράβαση της αρχής της αναλογικότητας
4) δεν υπάρχει καμία πρόνοια για την προστασία των υποκειμένων που ενδεχομένως θίγονται από την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων
5) δεν προσδιορίζεται με σαφήνεια ο υπεύθυνος επεξεργασίας ήχου και εικόνας
6) η τροπολογία δεν περιέχει ρυθμίσεις για τη συλλογή , αποθήκευση, χρήση και διαβίβαση των δεδομένων παρά μόνο για το χρόνο τήρησης και τη διαδικασία καταστροφής τους
7) αφαιρείται από την ελεγκτική αρμοδιότητα της Αρχής Προστασίας ένας μεγάλος και ευαίσθητος τομέας της κρατικής δράσης, τη στιγμή που το ίδιο το Σύνταγμα θεωρεί την ύπαρξη της εν λόγω Αρχής ως απαραίτητης θεσμικής εγγύησης για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των προσώπων
8) δεν προβλέπεται έκδοση προηγούμενης διοικητικής πράξης, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται ο αποτελεσματικός δικαστικός έλεγχος της ορθής εφαρμογής του νόμου.»