Κόσμος
Δευτέρα, 07 Σεπτεμβρίου 2009 16:55

ΗΠΑ: Τα βιντεοπαιχνίδια μπαίνουν στις σχολικές αίθουσες

Ένα πρωτότυπο σχολείο ετοιμάζεται να ανοίξει το 2012 στη Νέα Υόρκη, το οποίο υπόσχεται ότι δεν θα φέρει ποτέ τους μαθητές του στη δύσκολη θέση να τους πάρει ο ύπνος στο θρανίο την ώρα των Γαλλικών –αλλά, αντιθέτως, δεσμεύεται ότι θα περνούν όλη την ημέρα παίζοντας παιχνίδια.

Ένα πρωτότυπο σχολείο ετοιμάζεται να ανοίξει το 2012 στη Νέα Υόρκη, το οποίο υπόσχεται ότι δεν θα φέρει ποτέ τους μαθητές του στη δύσκολη θέση να τους πάρει ο ύπνος στο θρανίο την ώρα των Γαλλικών –αλλά, αντιθέτως, δεσμεύεται ότι θα περνούν όλη την ημέρα παίζοντας παιχνίδια.

Εμπνεύστρια του πρωτοποριακού αυτού σχολείου είναι η Κάτι Σάλεν, σχεδιάστρια παιχνιδιών και καθηγήτρια σχεδίασης και τεχνολογίας στο Parsons The New School for Design στη Νέα Υόρκη. Το όραμα της κα Σάλεν για μια μάθηση που θα περνά μέσα από το (βιντεο)παιχνίδι, έχει τις ρίζες του σε μια σειρά ερευνών και μελετών των τελευταίων χρόνων σχετικά με τη διδακτική αξία των βιντεοπαιχνιδιών.

Μια πρώτη πηγή έμπνευσης ήταν η έρευνα του Τζέιμς Γκι από το University of Wisconsin, ο οποίος δημοσίευσε το 2003 ένα βιβλίο με τίτλο «Τι μπορούν να μας διδάξουν τα βιντεοπαιχνίδια για τη μάθηση και την παιδεία. Ο δρ Γκι υποστηρίζει ότι τα εν λόγω παιχνίδια βοηθούν τον άνθρωπο να αναπτύξει μια αίσθηση ταυτότητας, να αντιλαμβάνεται το νόημα και να μαθαίνει να εκτελεί εντολές, ενώ ταυτόχρονα εξοικειώνεται με μοντέλα ρόλων. Την κα Σάλεν ενέπνευσε, επίσης, η επιτυχία του Bank Street School for Children –ένα ανεξάρτητο δημοτικό σχολείο στη Νέα Υόρκη που ακολουθεί μεθόδους διεπιστημονικής διδασκαλίας και ενθαρρύνει τη συνεργασία των μαθητών.

Στην πραγματικότητα, η κα Σάλεν προσπάθησε να «μηχανοποιήσει» τις μεθόδους του τελευταίου σχολείου, ενσωματώνοντας σε αυτές σε μεγάλο βαθμό το παιδαγωγικό έργο των ίδιων των δασκάλων (οι οποίοι θα έχουν πλέον συμβουλευτικό ρόλο). Αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία μιας σειράς βιντεοπαιχνιδιών, τα οποία επινόησε μαζί με τους συναδέλφους της.

«Κομμένες» οι ώρες των μαθηματικών, της ιστορίας, της μελέτης περιβάλλοντος κ.ο.κ: Στο Quest to Learn, η σχολική ημέρα διαιρείται σε 90λεπτες ενότητες που είναι αφιερωμένες στη μελέτη «τομέων». Στους τομείς αυτούς συμπεριλαμβάνονται τα εξής: «Κωδικολέξεις» (ένας συνδυασμός μαθηματικών και γλώσσας), «Ύπαρξη, Χώρος και Τόπος» (γλώσσα και κοινωνικές επιστήμες), «Πώς λειτουργούν τα πράγματα» (μαθηματικά και επιστήμες) και «Γυμναστική του μυαλού» (σχεδίαση παιχνιδιών και ψηφιακή εκπαίδευση). Για κάθε τομέα προβλέπεται εξεταστική περίοδος δύο εβδομάδων, η οποία αποκαλείται «Boss level» –κατά τη γνωστή έκφραση που χρησιμοποιείται στα βιντεοπαιχνίδια.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο τα βιντεοπαιχνίδια χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς, είναι ένα παιχνίδι στον τομέα «Ύπαρξη, Χώρος και Τόπος», στο οποίο ο μαθητής παίρνει το ρόλο ενός Σπαρτιάτη που καλείται να αξιολογήσει τα δυνατά σημεία της Αθήνας και να προτείνει σχέδιο δράσης. Για να το κάνει αυτό, ο μαθητής χρειάζεται γνώσεις ιστορίας, γεωγραφίας και πολιτικής αγωγής.

Το εάν θα αποδώσουν τα νέα μέσα στο χώρο της παιδείας είναι ένα ερώτημα στο οποίο ούτε η κα Σάλεν μπορεί να απαντήσει. Το πρότυπο σχολείο, πάντως, θα δεχθεί του πρώτους μαθητές του σε ηλικία 12 ετών, το οποίο σημαίνει ότι οι πρώτοι απόφοιτοι αναμένονται το 2018.

Πηγή: Economist