Κόσμος
Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου 2009 14:46

Εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς η νευροεπιστήμη

Η νευροεπιστήμη (neuroscience) υπόσχεται να προσφέρει στην τάξη όσα έχει προσφέρει στην υγεία η βιοϊατρική, είναι το συμπέρασμα των επιστημόνων που συγκεντρώθηκαν στο συμπόσιο «Decade of the Mind (DOM)», το οποίο διοργανώθηκε την περασμένη εβδομάδα το Βερολίνο.

Η νευροεπιστήμη (neuroscience) υπόσχεται να προσφέρει στην τάξη όσα έχει προσφέρει στην υγεία η βιοϊατρική, είναι το συμπέρασμα των επιστημόνων που συγκεντρώθηκαν στο συμπόσιο «Decade of the Mind (DOM)», το οποίο διοργανώθηκε την περασμένη εβδομάδα το Βερολίνο.

«Στην ιατρική διαθέτουμε ένα εξαιρετικό σύστημα για να περάσουμε από τη βασική έρευνα στην κλινική πρακτική, ενώ στη νευροεπιστήμη έχουμε τις βασικές γνώσεις σχετικά με τη λειτουργία του εγκεφάλου αλλά δεν έχουμε καταφέρει ακόμη να τις μεταφέρουμε στην τάξη», επισημαίνει ο Μάνφρεντ Πίτζερ από το University of Ulm της Γερμανίας και διοργανωτής του συμποσίου.

Με την απεικόνιση του εγκεφάλου και τις γενετικές μελέτες, οι οποίες συμπληρώνουν την έρευνα της ψυχολογίας, τα ευρήματα του νέου αυτού επιστημονικού κλάδου υπόσχονται να δώσουν στους εκπαιδευτικούς πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με το πώς μπορεί ο εγκέφαλος να αποκομίσει καλύτερα τη γνώση.

Ένα από τα κύρια θέματα που συζητήθηκαν στο συμπόσιο DOM ήταν ότι η ουσία της επιτυχούς μάθησης είναι η βελτίωση της εκτελεστικής λειτουργίας (executive function) –μια σειρά γνωστικών διεργασιών που είναι καθοριστικής σημασίας για τον αυτοέλεγχο και τη συγκέντρωση σε ένα συγκεκριμένο θέμα.

Σύμφωνα με αρκετές μελέτες που παρουσιάστηκαν στο συμπόσιο, η εκτελεστική λειτουργία ενός παιδιού μπορεί να βελτιωθεί με σχετικά μικρές αλλαγές όπως, για παράδειγμα, η αλλαγή της ώρας της γυμναστικής στο σχολικό πρόγραμμα ή η ενθάρρυνση της μάθησης με τη βοήθεια μουσικού οργάνου.

Η ανάπτυξη της εκτελεστικής λειτουργίας ξεκινά πολύ πριν τα σχολικά χρόνια και συνεχίζει στη διάρκεια της εφηβείας. Ο Μάικλ Πόσνερ από το the University of Oregon υποστήριξε ότι ενδείξεις εκτελεστικής λειτουργίας υπάρχουν ήδη από την ηλικία των επτά μηνών. Ο κ. Πόντερ δηλώνει, επίσης, ότι θα προτιμούσε η εκπαίδευση να ξεκινά από την παιδική ηλικία και ο ρόλος των γονιών να αξιοποιείται αποτελεσματικά με τη βοήθεια των νέων εργαλείων που έχουμε στη διάθεσή μας.

Πηγή: NewScientist