Θετικό κρίνει το ΤΕΕ το σχέδιο νόμου για την προστασία των καμένων εκτάσεων της Αττική, σημειώνοντας ότι το βήμα αυτό «πρέπει το γρηγορότερο να γίνει σαφής πολιτική βούληση».
Θετικό κρίνει το ΤΕΕ το σχέδιο νόμου για την προστασία των καμένων εκτάσεων της Αττική, σημειώνοντας ότι το βήμα αυτό «πρέπει το γρηγορότερο να γίνει σαφής πολιτική βούληση».
«Εφαρμόζεται σε μια περιοχή που έχει πολύ μεγάλη οικονομική και περιβαλλοντική σημασία και για την οποία υπάρχουν σαφή δείγματα αποτυχίας των πολιτικών που έχουν ακολουθηθεί έως σήμερα», αναφέρεται σε κείμενο που εστάλη στην υπουργό Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη. «Έχουμε δηλαδή ένα βήμα για την αντιμετώπιση τόσο κρίσιμων ζητημάτων, όπως οι φυσικές καταστροφές του δασικού πλούτου, σε συνθήκες κλιματικής αλλαγής», προσθέτει το ΤΕΕ.
Σημειώνει ότι το σχ/ν πρέπει να γενικευτεί «γεωγραφικά ώστε να αφορά το σύνολο της χώρας και θεματικά ώστε να μην περιορίζεται στην αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης στις περιπτώσεις των καμένων δασών».
Αναλυτικά οι θέσεις του ΤΕΕ
1. ΑΝΑΔΑΣΩΣΕΙΣ ΚΑΜΜΕΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ
Στο Νομοσχέδιο θα έπρεπε να αναφέρεται η ανάγκη εκπόνησης και υλοποίησης Σχεδίου αναδάσωσης των καμένων περιοχών της Αττικής. Η πλειονότητα τους είναι διπλο και τριπλο-καμένες, οπότε η φυσική αναδάσωση είναι δύσκολη και οι πιθανότητες να απωλέσουν τον δασικό τους χαρακτήρα μεγάλες.
Το Παρατηρητήριο για την ανασυγκρότηση των πυρόπληκτων περιοχών που συνέστησε το ΤΕΕ μαζί με άλλους επιστημονικούς φορείς αμέσως μετά τις πυρκαγιές του 2007, σε σχετική του μελέτη έχει περιγράψει την απογοητευτική κατάσταση των αναδασώσεων στην Αττική, η οποία και διαθέτει Ειδική Διεύθυνση Αναδασώσεων.
Οι αναδασώσεις το 2004 ήταν μόνο 370 στρέμματα, όταν στην Πεντέλη το 1995 και το 1998 κάηκαν κάθε χρονιά περισσότερα από 50.000 στρέμματα δασών, το 2007 κάηκαν μόνο στην Πάρνηθα 40.000 στρέμματα, από τα οποία τα 18.000 στον πυρήνα του Εθνικού δρυμού. Η κατάσταση δεν άλλαξε ούτε μετά το 2007, αφού αυτή την χρονιά οι αναδασώσεις ήταν μόνο 2.177 στρέμματα, με καταστραφέντα στην Αττική περισσότερα από 50.000 στρέμματα (Πάρνηθα, Πεντέλη, Υμηττό).
Πρόταση του Παρατηρητηρίου είναι να συνταχθεί ένα Εθνικό σχέδιο Αναδάσωσης και να συνδεθεί με το Πρόγραμμα καταπολέμησης της Ερημοποίησης και το Πρόγραμμα αντιμετώπισης της Κλιματικής Αλλαγής. Το πρόγραμμα αυτό πρέπει να εφαρμοσθεί σε όλους τους πυρόπληκτους νομούς και εν προκειμένω στη Αττική με την συγκρότηση «Τμημάτων Αναδασώσεων και Ερημοποίησης», που θα ανήκουν στις Διευθύνσεις Δασών.
Τα τμήματα αυτά στελεχωμένα από ειδικούς επιστήμονες (Δασολόγους, Μηχανικούς, Βιολόγους) μπορούν να κάνουν την καταγραφή των περιοχών που έχουν ανάγκη επέμβασης, να κάνουν τις μελέτες και αργότερα τα έργα.
2. ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ
Η σύνταξη και κύρωση των δασικών χαρτών πρέπει να είναι άμεση προτεραιότητα της Πολιτείας.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, μέσω της Διεπιστημονικής Ομάδας του Κτηματολογίου, ολοκληρώνει - το αργότερο στο επόμενο δίμηνο - την επικαιροποίηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου για το Εθνικό Κτηματολόγιο που είχε εκπονήσει το 2004. Μέσω αυτής θα καταθέσει σχέδιο ολοκλήρωσης του Εθνικού Κτηματολογίου και συγχρόνως κατάρτισης και κύρωσης των Δασικών Χαρτών εντός της προσεχούς επταετίας με πόρους που δεν θα επιβαρύνουν, πέραν των υπαρχόντων και προβλεπομένων, το Ελληνικό Δημόσιο και τους πολίτες.
Οι αυστηρές και αναγκαίες προθεσμίες που καθορίζονται στο σχέδιο νόμου θα είναι και ρεαλιστικές εφόσον οργανωθούν και στελεχωθούν οι Δασικές Υπηρεσίες.
3. ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
Χρειάζεται αναβάθμιση των φορέων διαχείρισης των προστατευομένων περιοχών της Αττικής. Πέραν από την κήρυξη αναδασωτέων των δασικών εκτάσεων που καταστράφηκαν από τις πυρκαγιές, ειδικά στις προστατευόμενες περιοχές του Δικτύου Natura 2000 (Εθνικός δρυμός Πάρνηθας 18.000 στρέμματα NATURA κάηκαν το 2007, αντιστοίχως 10.000 στην Πεντέλη), καθίσταται αναγκαία και μάλιστα επείγουσα η εκπόνηση διαχειριστικών μελετών, με τις οποίες να καθορίζονται ζώνες προστασίας, να περιγράφονται οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης ανά ζώνη, να καθορίζονται οι προϋποθέσεις και οι περιορισμοί των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων και να προβλέπονται όπου είναι απαραίτητο ζώνες ρύθμισης και προφύλαξης (buffer zones) στην περίμετρο της καθαυτό προστατευόμενης περιοχής.
Στο πλαίσιο της σύνταξης των μελετών αυτών, είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να λαμβάνεται ιδιαιτέρως υπ' όψη η ανάγκη αναδάσωσης των καμένων εκτάσεων και κατά συνέπεια, θα πρέπει να ρυθμιστούν αναλόγως ανθρώπινες δραστηριότητες που μπορεί να δυσχεράνουν ή να εμποδίσουν τη φυσική αναδάσωση, ιδιαίτερα η βόσκηση.
Με δεδομένες τις πιέσεις που δέχεται ο Υμηττός , θα πρέπει να εισακουσθεί το αίτημα των δήμων της περιοχής αλλά και των 12 φορέων της πρωτοβουλίας για το πράσινο στην Αττική και να κηρυχθεί ο Υμηττός προστατευόμενη περιοχή σύμφωνα με τα άρθρα 18, 19 και 21 του νόμου 1650/86 για την προστασία του περιβάλλοντος. Θα πρέπει επίσης να αντιμετωπισθούν τα σημαντικά προβλήματα του Πεντελικού: διαχείριση, αντιπυρική προστασία, οριοθέτηση χρήσεων γης, κατάργηση Οικοδομικών Συνεταιρισμών, οριστικοποίηση σχεδίων πόλης).
4. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΔΡΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ
Ειδική μέριμνα απαιτεί η διαχείριση των υδάτων και όλου του φυσικού υδρογραφικού δικτύου, ενώ πολύ σημαντική είναι η οριοθέτηση ρεμάτων και ποταμών με μόνιμα ορόσημα περασμένα σε χάρτες.
5. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ
Τέλος επαναδιατυπώνουμε την πρόταση, η οποία έχει τύχει αναλυτικής επεξεργασίας από το Παρατηρητήριο Ανασυγκρότησης και έχει την αποδοχή και υποστήριξη από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, για την ανάγκη προώθησης νομοθετικής ρύθμισης για τη δημιουργία ενός Εθνικού - Ενιαίου Φορέα Αποκατάστασης και Ανασυγκρότησης από φυσικές καταστροφές.
Ο Φορέας αυτός θα έχει ως στόχο τόσο την πρόληψη, όσο και την αποτελεσματική αντιμετώπιση παρόμοιων καταστάσεων στο μέλλον, θα μεριμνά για τη σύνταξη αντίστοιχων προγραμμάτων και θα συνεργάζεται και θα κινητοποιεί τους επί μέρους φορείς και υπηρεσίες της Κεντρικής Διοίκησης, της Περιφέρειας και της Αυτοδιοίκησης για την υλοποίησή τους.
Επίσης, στο ίδιο κείμενο προτείνεται η ίδρυση Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας, ο οποίος θα εκπροσωπείται από όλους τους αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες, θα εποπτεύεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και θα έχει σκοπό την προστασία της φύσης και την αποκατάσταση των φυσικών λειτουργιών και των οικοσυστημάτων, την αποκατάσταση των υποδομών προστασίας της φύσης, τη λήψη μέτρων για την αειφορική διαχείριση των δασών και την βελτίωση της αποδοτικότητάς τους, την απασχόληση ανθρώπων του δάσους στην οργάνωση της πυροπροστασίας, αλλά και σε όλους τους σχεδιασμούς που θα αφορούν το φυσικό περιβάλλον.
Οι προτάσεις του Παρατηρητηρίου εντάσσονται και επικαλούνται το ομόφωνο Διακομματικό Πόρισμα της Βουλής του 1993.