Στον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρο Ρακιντζή παρέπεμψε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δήμητρης Ρέππας, τις καταγγελίες που έκανε σήμερα ο Aνδρέας Βγενόπουλος. Απάντηση Σηφουνάκη στον πρόεδρο της ΜIG. Ανακοίνωση της ΥΠΑ.
Στον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρο Ρακιντζή παρέπεμψε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δήμητρης Ρέππας, τις καταγγελίες του Ανδρέα Βγενόπουλου για τις αερομεταφορές και ειδικότερα για τις άγονες γραμμές.
«Η προσήλωση στη Διαφάνεια σημαίνει ανοικτές διαγωνιστικές διαδικασίες και τήρηση των κανόνων δικαίου. Πολύ περισσότερο σε μια χρονική περίοδο όπου διεξάγονται πολλοί διαγωνισμοί και εκδηλώνονται αντιθέσεις και συγκρούσεις επιχειρηματικών συμφερόντων, η Πολιτεία οφείλει να περιφρουρήσει την αξιοπιστία και το σύννομο κάθε διαδικασίας.
Κατανοούμε την επιχειρηματική άμιλλα και σεβόμαστε το ενδιαφέρον των φορέων της επιχειρηματικής κοινότητας. Πάνω από όλα όμως, οφείλουμε όλοι να σεβόμαστε το νόμο προασπιζόμενοι το δημόσιο συμφέρον», αναφέρει ο υπουργός σε δήλωσή του με αφορμή τη σημερινή συνέντευξη Τύπου του Προέδρου του Ομίλου MIG http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=1741952 .
Όπως έκανε γνωστό ο κ. Ρέππας, το σύνολο της σημερινής συνέντευξης Τύπου του κ. Βγενόπουλου αποστέλλεται στον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Ρακιντζή, με το αίτημα να διερευνηθούν τα όσα καταγγέλλει ο επιχειρηματίας.
«Αναλόγως του περιεχομένου του τελικού πορίσματος του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης καθένας θα κληθεί να αναλάβει τις ευθύνες του», παρατήρησε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Νίκος Σηφουνάκης, απαντώντας στην προσωπική επίθεση που εξαπέλυσε εις βάρος του ο πρόεδρος της MIG, δήλωσε:
«Η αντιπαράθεση που υπήρξε στη Βουλή με τον πρόεδρο της MIG και στη συζήτηση ακρόασή του για τον ΟΤΕ και την Ολυμπιακή, υπήρξε πολιτική και μόνο. Γνώμονας μου η προσήλωση στο δημόσιο συμφέρον. Και τότε και τώρα».
Κληθείς εξάλλου, να σχολιάσει την κριτική που άσκησε στην κυβέρνηση ο κ. Βγενόπουλος, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής σημείωσε πως δεν υπάρχει μια αυθαίρετη απόφαση της κυβέρνησης σε τέτοιου είδους ζητήματα, αλλά εισηγήσεις της αρμόδιας νομικής υπηρεσίας.
Όσον αφορά εξάλλου το θέμα των απολυμένων της Ολυμπιακής (αν θα μεταφερθούν σε άλλες υπηρεσίες-οργανισμούς του Δημοσίου), ο κ. Πεταλωτής δήλωσε πως υπάρχει Κοινή Υπουργική Απόφαση η οποία θα υπογραφεί από τους υπουργούς Μεταφορών και Οικονομικών για την εργασιακή τους τακτοποίηση, όπως και μια πράξη νομοθετικού περιεχομένου σε εξέλιξη για τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα.
Πιο αναλυτικά με αφορμή τη συνέντευξη Τύπου του Ανδρέα Βγενόπουλου η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ανακοίνωσε τα ακόλουθα:
Α. ΑΓΟΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ
Ο διαγωνισμός για το σύνολο των (24) αεροπορικών γραμμών υπό καθεστώς παροχής δημόσιας υπηρεσίας προκηρύχθηκε στις 10/06/2009 (Δημοσίευση στην Επισ. Εφημ. Ε.Ε. C131/10-06-2009) με καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών 10/08/2009. Ορίστηκε Επιτροπή διενέργειας του διαγωνισμού.
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 10 παρ. 6 του Π.Δ. 118/2007, δεν διενεργούνται διαγωνισμοί κατά το χρονικό διάστημα 5-20 Αυγούστου μετατέθηκε η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών για την 26η Αυγούστου 2009 ( Δημοσίευση στην Επισ. Εφημ. Ε.Ε. C197/21-08-2009).
Η διαγωνιστική διαδικασία διενεργήθηκε κανονικά στις 26/08/2009 από την ανωτέρω αναφερομένη Επιτροπή που είχε ήδη συγκροτηθεί.
Μετά την ολοκλήρωση αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών των 7 εταιρειών που προσήλθαν στον διαγωνισμό, συντάχθηκε σχετικό Πρακτικό που υποβλήθηκε στην αρμόδια Δ/νση της ΥΠΑ η οποία προώθησε σχετική Υπουργική Απόφαση έγκρισης του Πρακτικού. Επίσης συντάχθηκε Πρακτικό επί των ενστάσεων που υποβλήθηκαν για το οποίο, επίσης, προωθήθηκε σχετική Υπουργική απόφαση έγκρισής του.
Στις 18/09/2009 με Απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών ακυρώθηκε η εν εξελίξει διαγωνιστική διαδικασία, κατόπιν της από 16-09-09 έγγραφης εντολής του που ανέφερε ως αιτιολογία ότι «η ακύρωση του υπόψη διαγωνισμού κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να αποφευχθεί η εκ των προτέρων επιβολή στον εκκαθαριστή των Ολυμπιακών Αερογραμμών περιορισμών ως προς τον τρόπο και τα μέτρα με τα οποία θα επιδιώξει το συμφέρον της εκκαθάρισης και εν τέλει του οικονομικού συμφέροντος του Ελληνικού Δημοσίου, ως μόνου μετόχου των Ολυμπιακών Αερογραμμών, σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου άρθρου 14Α του Ν. 3429/2005 , το οποίο προστέθηκε με το άρθρο 40 του Ν. 3710/2008».
Με έγγραφη εντολή του Υπουργού εκδόθηκαν αποφάσεις ΥΠΜΕ για την εκμετάλλευση των 19 γραμμών από τις Ολυμπιακές Αερογραμμές - χωρίς αντιστάθμισμα - με παράταση των ισχυουσών Συμβάσεων μέχρι 30/11/2009, ενώ τροποποιήθηκαν οι συμβάσεις των υπολοίπων 5 γραμμών ως προς την ημερομηνία λήξης τους, (οι 3 έληγαν 30-04-11 και οι 2 στις 30-04-10), με νέα ημερομηνία λήξης την 30/11/2009. Οι εν λόγω συμβάσεις τροποποιήθηκαν και ως προς την μη καταβολή αντισταθμίσματος.
Προκηρύχθηκε νέα διαγωνιστική διαδικασία με την υπ’ αριθμ. Δ1/Β/40468/3429/16-10-2009 Υπουργική Απόφαση για την εκμετάλλευση των εικοσιτεσσάρων τακτικών αεροπορικών γραμμών από 01/04/2010 - 31/03/2012(Δημοσίευτηκε 13/11/2009 στην Επισ. Εφημ. Ε.Ε. C272/13-11-2009) και ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών ορίσθηκε η 13η Ιανουαρίου 2010.
Για την κάλυψη των γραμμών κατά το χρονικό διάστημα από 01/12/2009 - 31/03/2010 προκηρύχθηκε διαδικασία διαπραγμάτευσης, με την διαδικασία του κατεπείγοντος και χωρίς να προηγηθεί δημοσίευση σύμφωνα με το ΠΔ60/2007 και με αναλογική εφαρμογή του Π.Δ.118/07. Η εν λόγω διαδικασία διενεργήθηκε στις 2/11/2009 από την ίδια Επιτροπή που διενήργησε και την ακυρωθείσα διαγωνιστική διαδικασία και μετείχαν οι ακόλουθες αεροπορικές εταιρείες:
AEGEAN AIRLINES, (συμμετείχε σε 16 από τις 24 γραμμές)
ATHENS AIRWAYS, (συμμετείχε σε 15 από τις 24 γραμμές)
ASTRA AIRLINES, (συμμετείχε σε 7 από τις 24 γραμμές)
CARPATAIR, (Ρουμανίας), (συμμετείχε σε 1 από τις 24 γραμμές)
OLYMPIC AIR, (συμμετείχε και στις 24 γραμμές) και
SKY EXPRESS, (συμμετείχε σε 7 από τις 24 γραμμές)
Μετά την αξιολόγηση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών των εταιρειών η Επιτροπή διενέργειας της διαπραγμάτευσης εισηγήθηκε την κατακύρωση στην αεροπορική εταιρεία ATHENS AIRWAYS των ακόλουθων 10 γραμμών, με συνολικό αντιστάθμισμα για το τετράμηνο 1.561.250€
Αθήνα - Ικαρία
Θεσσαλονίκη-Χίος
Αλεξανδρούπολη-Σητεία
¶κτιο-Σητεία
Αθήνα - Κύθηρα
Αθήνα- Κάρπαθος
Αθήνα-Σκιάθος
Θεσσαλονίκη-Κέρκυρα
Κέρκυρα-¶κτιο-Κεφαλονιά-Ζάκυνθος και
Θεσσαλονίκη-Σάμος
Επίσης η Επιτροπή εισηγήθηκε την κατακύρωση στην εταιρεία SKY EXPRESS των ακόλουθων 5 γραμμών με συνολικό αντιστάθμισμα για το τετράμηνο 632.007€
Λήμνος-Μυτιλήνη-Χίος-Σάμος-Ρόδος
Αθήνα-Σκύρος
Θεσσαλονίκη-Σκύρος
Αθήνα-Σητεία και
Θεσσαλονίκη-Καλαμάτα
Η Επιτροπή απέρριψε την προσφορά της AEGEAN AIRLINES για τυπικούς λόγους και συγκεκριμένα γιατί δεν υπέβαλε πέραν του χειμερινού και θερινό πρόγραμμα πτήσεων προκειμένου να διαπιστωθεί η ικανοποίηση των απαιτήσεων της Προκήρυξης, δεδομένου ότι αφενός η χρονική περίοδος της προκήρυξης περιλαμβάνει τμήμα της θερινής περιόδου (28 έως και 31/03/10) και αφετέρου η υποβολή θερινού προγράμματος κρίνεται απαραίτητη για την περίπτωση παράτασης της Σύμβασης, πέραν της 31ης Μαρτίου 2010 που αποτελεί όρο περιλαμβανόμενο στο επισυναπτόμενο στην Προκήρυξη Σχέδιο Σύμβασης.
Επίσης η Επιτροπή εξετάζοντας την οικονομική προσφορά της OLYMPIC AIR διαπίστωσε ότι η εταιρεία σε κάθε οικονομική προσφορά δήλωνε εγγράφως ότι «η παρούσα οικονομική προσφορά τελεί υπό τον όρο της ταυτόχρονης αποδοχής των Οικονομικών Προσφορών για το σύνολο των ακόλουθων γραμμών..» οι οποίες είχαν ομαδοποιηθεί αυθαίρετα κατά την κρίση της OLYMPIC AIR σε δυο ομάδες 16 και 8 γραμμών. Η Επιτροπή εισηγήθηκε την απόρριψη της Οικονομικής Προσφοράς στο σύνολό της ως απαράδεκτης, δεδομένου ότι αντιβαίνει στους όρους της Προκήρυξης που προβλέπει την υποβολή οικονομικής προσφοράς για κάθε γραμμή ξεχωριστά αλλά και στη παράγραφο 3 του άρθρου 20 του Π.Δ. 118/07 το οποίο σαφώς αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «προσφορά υπό αίρεση απορρίπτεται ως απαράδεκτη».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η προσφορά της OLYMPIC AIR για τις οκτώ γραμμές συνολικά για το τετράμηνο (5.902.013€), είναι μεγαλύτερη κατά 1,1εκ. € από το καταβληθέν αντιστάθμισμα στις Ολυμπιακές Αερογραμμές κατά το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα
Η Επιτροπή, επίσης απέρριψε την εταιρεία CARPATAIR για τυπικούς λόγους, (η εγγυητική επιστολή που υπέβαλε από πιστωτικό ίδρυμα της Ρουμανίας δεν είχε μεταφρασθεί στην Ελληνική γλώσσα) και την εταιρεία ASTRA AIRLINES διότι σε καμία γραμμή δεν μειοδότησε.
Για την κάλυψη των 9 γραμμών Αθήνας- Αστυπάλαιας, Aθήνας-Λέρου, Αθήνας-Μήλου, Ρόδου-Καρπάθου-Κάσου-Σητείας, Αθήνας-Νάξου, Αθήνας-Πάρου, Ρόδου-Κω-Λέρου-Αστυπάλαιας, Αθήνας-Καλύμνου και Ρόδου-Καστελόριζου, για τις οποίες από την ανωτέρω διαδικασία διαπραγμάτευσης δεν προέκυψε ανάδοχος προκηρύχθηκε νέα διαδικασία διαπραγμάτευσης η οποία έλαβε χώρα σήμερα στις 16/11/2009 και ώρα 10.00 Π.Μ. με την ίδια Επιτροπή.
Στη σημερινή διαδικασία πήραν μέρος οι εταιρείες OLYMPIC AIR και ATHENS AIRWAYS. Η επιτροπή εξετάζει τις προσφορές τους και θα γνωμοδοτήσει σχετικά.
Σημειώνεται ότι στην νέα αυτή προσφορά της, η OLYMPIC AIR δεν περιέλαβε κανέναν όρο ή αίρεση προκειμένου η επιτροπή να την αξιολογήσει σύμφωνα με την κείμενη Εθνική και Κοινοτική νομοθεσία.
Β.ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Ο διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές που διέπεται από τον Κοινοτικό Κανονισμό 1008/08 και το Εθνικό δίκαιο είναι μειοδοτικός. Προϋπόθεση συμμετοχής είναι η κατοχή των νομίμων αδειών και πιστοποιητικών σε ισχύ και κατακυρώνεται σε οποιονδήποτε ζητήσει το μικρότερο αντιστάθμισμα.
Η Υ.Π.Α. ήλεγξε το αίτημα της OLYMPIC AIR που υποβλήθηκε στις 14/10/2009 με το οποίο ζητούσε την θέσπιση περιβαλλοντικών και λοιπών κριτηρίων και επιβεβαίωσε ότι τα εν λόγω κριτήρια δεν προβλέπονται από τον Κοινοτικό Κανονισμό .Επίσης σε χώρες της Κοινότητας καθώς και του ευρύτερου Ευρωπαϊκού χώρου δεν περιλαμβάνονται όροι αυτής της μορφής σε ανάλογους διαγωνισμούς, (Αγγλία - Ιρλανδία - Πορτογαλία- Ιταλία - Νορβηγία- Ισλανδία κ.λ.π.).
Γ. ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ ΥΠΟ ΠΛΗΡΗ ΜΙΣΘΩΣΗ (WET LEASE)
Ο ίδιος Κοινοτικός Κανονισμός επιτρέπει την χρήση αεροσκαφών με πλήρη μίσθωση (WET LEASE) υπό συγκεκριμένους όρους οι οποίοι πληρούνται στον παρόντα διαγωνισμό.
Δ. «ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΡΓΟ»ΤΗΣ OLYMPIC AIR
Τη χρονική περίοδο από 01/10/2009 έως 30/11/2009 ανατέθηκε με απόφαση του προηγούμενου Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών η εκτέλεση των άγονων γραμμών στις Ολυμπιακές Αερογραμμές χωρίς αντιστάθμισμα.
Το έργο αυτό εκτελεί η OLYMPIC AIR κατόπιν συμφωνίας πλήρους μίσθωσης (WET LEASE) με τις Ολυμπιακές Αερογραμμές.
Στην περίοδο των σαράντα πέντε ημερών που ήδη έχουν διανυθεί έχουν καταγραφεί καταγγελίες κατοίκων και φορέων για πλημμελή εκτέλεση δρομολογίων των άγονων γραμμών που διερευνούνται από την Υ.Π.Α.