Την πολιτική και τα μέτρα που προτείνει για την οδική ασφάλεια ανέλυσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας.
Την πολιτική και τα μέτρα που προτείνει για την οδική ασφάλεια ανέλυσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας.
Όπως ανέφερε, η οδική ασφάλεια αποτελεί μείζον εθνικό και κοινωνικό θέμα, αφού τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μία από τις πρώτες αιτίες θανάτου. Πέραν της ανεκτίμητης αξίας της ανθρώπινης ζωής, το κοινωνικοοικονομικό κόστος των τροχαίων ατυχημάτων εκτιμάται σε παραπάνω από 5 δισ. ευρώ ετησίως: υγεία, κοινωνική ασφάλιση, απώλεια εργασίας, κόστος διοίκησης, δαπάνη για υλικά, κ.λπ.
Ο κ. Ρέππας γνωστοποίησε πως η κυβέρνηση ξεκινά τώρα την εκπόνηση του Εθνικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια 2011-2020.
Δίνοντας το περίγραμμα των δράσεων που πρέπει να αναληφθούν, σημείωσε πως ο συντονισμός και οι πολιτικές για μια επιτυχημένη στρατηγική Οδικής Ασφάλειας, απαιτείται να κινηθεί προς έξι, κυρίως, κατευθύνσεις: 1) Ασφάλεια του χρήστη της οδού, ασφαλή οχήματα και ασφαλές οδικό περιβάλλον - Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, 2) Επιτήρηση για την Οδική Ασφάλεια - Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, 3) Περίθαλψη μετά το ατύχημα - Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, 4) Κυκλοφοριακή Αγωγή & επιμόρφωση σχετικά με την οδική ασφάλεια- Υπουργείο Παιδείας δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, 5) Δράσεις οδικής ασφάλειας και αυτοδιοίκηση - Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, 6) Διάθεση και κατανομή πόρων για την οδική ασφάλεια - ΕΣΠΑ Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
Αφού πρόσθεσε πως ο συντονισμός των υπουργείων επιτυγχάνεται με τη σύσταση της Διυπουργικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια, γνωστοποίησε πως συγκροτείται Γραμματεία της Διυπουργικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, που έχει σκοπό τη διοικητική υποβοήθηση της Διυπουργικής Επιτροπής και έχει ως κυρίες αρμοδιότητες να συνεπικουρεί την Διυπουργική Επιτροπή στην παρακολούθηση της εφαρμογής της πολιτικής για την οδική ασφάλεια, που προσδιορίζει η Επιτροπή με σχετικές αποφάσεις της και να συντονίζει την επικοινωνία και τις κοινές δράσεις μεταξύ των συναρμόδιων Υπουργείων, στο πλαίσιο των αποφάσεων της Διυπουργικής Επιτροπής.
Επίσης, η κυβέρνηση προχωρά στη σύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας με στόχο να αποτελέσει ένα ευρύτερο όργανο δημόσιας διαβούλευσης για την οδική ασφάλεια. Στο Συμβούλιο θα συμμετέχουν εκπρόσωποι επιστημονικών και κοινωνικών φορέων που ευαισθητοποιούνται στα θέματα οδικής ασφάλειας, ειδικοί εμπειρογνώμονες, εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κ.α. Το Συμβούλιο θα επεξεργάζεται, θα αξιολογεί και θα προτείνει σχέδια, μελέτες, έρευνες και θα μεριμνά για καθετί που θεωρεί χρήσιμο για τη βελτίωση της γνώσης στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, θα προβαίνει σε αξιολογήσεις των ήδη ανειλημμένων δράσεων.
Εξειδικεύοντας τις ανακοινώσεις του, ανακοίνωσε νέες πρωτοβουλίες και μέτρα (2+20):
· Αξιολόγηση των επιπτώσεων οδικής ασφάλειας κατά το στάδιο αρχικού σχεδιασμού (δηλαδή στη μελέτη σκοπιμότητας κάθε έργου) πριν την έγκριση και κατασκευή του έργου.
· Επιθεωρήσεις οδικής ασφάλειας. Κατάταξη και διαχείριση ασφάλειας στο εν λειτουργία οδικό δίκτυο (επιθεώρηση αξιοπιστίας δικτύου, συνθήκες ορατότητας κτλ.)
· Μελέτη για όλα τα «μελανά σημεία» και δημιουργία τηλεφωνικής γραμμής για κάθε καταγγελία όσον αφορά ελλιπή σήμανση ή άλλο πρόβλημα.
· Εφαρμογή και πιστή τήρηση των διατάξεων για την τοποθέτηση διαφημιστικών πινακίδων, απλοποίηση του μηχανισμού αφαίρεσης των παράνομων πινακίδων και καθορισμός των θέσεων τοποθέτησής τους στις μεγάλες πόλεις και το βασικό οδικό δίκτυο, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
· Σταδιακή τοποθέτηση οριζόντιας σήμανσης (STOP) με γράμματα επί του εδάφους στις διασταυρώσεις.
· Υιοθέτηση δράσεων που ενισχύουν την προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού οδικής ασφάλειας, όπως στα κράνη δικυκλιστών και στις ειδικές θέσεις για τα βρέφη και παιδιά μικρής ηλικίας.
· Υλοποίηση προγράμματος ασφαλών στάσεων στις Δημόσιες Συγκοινωνίες (κοντά σε διαβάσεις, σε πεζοδρόμιο με απαραίτητο εύρος).
· Ενίσχυση μεθόδων τεχνικής επιτήρησης οδικής συμπεριφοράς (ραντάρ κλπ.)
· Αναμόρφωση συστήματος εξετάσεων υποψηφίων οδηγών.
· Υποχρέωση του συνόλου των οδηγών στη χρήση της ζώνης ασφαλείας.
· Συνεργασία με δήμους για ελεύθερα πεζοδρόμια με απομάκρυνση όλων των εμποδίων και πινακίδων. Πιλοτική εφαρμογή σε δήμους
· Αλλαγή πολεοδομικού κανονισμού για ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου ( από 2.10 να γίνει 3 μέτρα).
· Πλήρης απαγόρευση συνομιλίας επαγγελματιών οδηγών λεωφορείων με κινητό τηλέφωνο με οποιονδήποτε τρόπο. Η όποια ομιλία για υπηρεσιακούς σκοπούς γίνεται αφού έχει ακινητοποιηθεί το λεωφορείο σε στάση.
· Πρόγραμμα ασφαλούς πρόσβασης στα σχολεία, με την εξασφάλιση διαβάσεων κυρίως πάνω από κεντρικές οδούς (πεζογέφυρες, πεζοδρομήσεις, κλπ.)
· Mελέτη ταχύτερης πρόσβασης στα νοσηλευτικά ιδρύματα (contra flow)
· Σύνδεση του bonus malus (επηρεάζει το ύψος ασφαλίστρου) και με τις παραβάσεις (point system) και όχι μόνο με τα ατυχήματα
· Αυστηρότερος έλεγχος των ταχογράφων για τα Φορτηγά
· Πρόγραμμα Καθαρισμού Πινακίδων σήμανσης
· Διαρκής διενέργεια ελέγχων που στοχεύουν στην επιθετική - επικίνδυνη οδήγηση
· Προδιαγραφές για την τοποθέτηση στύλων Ο.Κ.Ω. (σε σχέση με ορατότητα, κατάληψη χώρων για πεζούς κλπ.)
· Ανάπτυξη και συντήρηση βάσης δεδομένων οδικών συμβάντων, με στοιχεία που αφορούν στις επικρατούσες συνθήκες κατά την εμφάνιση των συμβάντων, τα μέτρα διαχείρισης και αποκατάστασής τους, την αποδοτικότητα τους και τις επιπτώσεις στην κυκλοφορία.
· Πρόβλεψη υποχρέωσης των Μ.Μ.Ε. να φιλοξενούν κοινωνικά μηνύματα για την Οδική Ασφάλεια.
Καταλήγοντας, ο κ. Ρέππας τόνισε πως πάνω απ' όλα χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας, επισημαίνοντας πως προβληματίζει η παθητική στάση των πολιτών στο θέμα των οδικών ατυχημάτων και των τραγικών συνεπειών τους που τα θεωρούμε περίπου δεδομένα.
«Η απάντηση: κυκλοφοριακή αγωγή, ενημέρωση - ευαισθητοποίηση, συστηματικοί έλεγχοι, αξιόπιστες υποδομές και πάνω απ ΅ όλα υπηρεσίες που σχεδιάζουν και εφαρμόζουν ένα αποτελεσματικό πολιτικό σχέδιο» συμπλήρωσε.