Πολιτική
Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2008 10:17

Υστατο Χαίρε στον Αρχιεπίσκοπο

Αρχισε στις 10:00 το πρωί στη Μητρόπολη Αθηνών η εξόδιος ακολουθία, προεξάρχοντος του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Μετά την εξόδιο ακολουθία χιλιάδες κόσμου αναμένεται να συνοδεύσουν τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο στη νεκρώσιμη πομπή από τη Μητρόπολη έως το Α' Κοιμητήριο.

Αρχισε στις 10:00 το πρωί στη Μητρόπολη Αθηνών η εξόδιος ακολουθία για τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, προεξάρχοντος του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου http://www.naftemporiki.gr/news/static/08/01/31/1469720.htm .

Μετά την εξόδιο ακολουθία, η οποία θα διαρκέσει περίπου δύο ώρες, και την εκφώνηση των επικήδειων λόγων, θα σχηματιστεί νεκρώσιμη πομπή η οποία θα κατευθυνθεί στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών μέσω της οδού Μητροπόλεως, της Πλατείας Συντάγματος και των οδών και Λεωφ. Βασ. Γεωργίου Α'- Βασ. Αμαλίας - Συγγρού - Αθανασίου Διάκου - Αρδηττού και Αναπαύσεως http://www.naftemporiki.gr/news/static/08/01/31/1469853.htm .

Χιλιάδες κόσμου αναμένεται να συνοδεύσουν τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο στη διαδρομή από τη Μητρόπολη Αθηνών έως το Α' Κοιμητήριο.

Από το πρωί εξάλλου, κατά δεκάδες προσέρχονταν στο χώρο έξω από το παρεκκλήσι του Αγίου Ελευθερίου στην οδό Πανδρόσου και οι απλοί κληρικοί προκειμένου να ετοιμαστούν για τη νεκρώσιμη πομπή μέχρι το Α' νεκροταφείο Αθηνών, καθώς κατά το εκκλησιαστικό πρωτόκολλο οι ιερείς θα μείνουν έξω από το ναό προκειμένου να συνοδεύσουν τον κιλλίβαντα με το σκήνωμα του ιεράρχη, ενώ μέσα, για την εξόδιο ακολουθία, θα βρίσκονται μόνον αρχιερείς ντυμένοι με επίσημα άμφια.

Κατά την έξοδο της λάρνακας από τη Μητρόπολη, θα ριφθούν 21 κανονιοβολισμοί από το Λυκαβηττό. Της πομπής θα προπορεύεται μπάντα και ο έχων το γενικό πρόσταγμα. Θα ακολουθήσουν τα στρατιωτικά τμήματα, οι φανοί, οι λαμπάδες, τα ιερά εξαπτέρυγα και ο σταυρός. Στη συνέχεια, ιερείς και διάκονοι της Αρχιεπισκοπής, οι επίσκοποι, οι μητροπολίτες και ο τοποτηρητής Μητροπολίτης Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ. Πριν από τη σορό θα πορεύονται οι αρχιμανδρίτες, που θα κρατούν τα παράσημα.

Μητροπολίτες και επίσκοποι της Ελλαδικής και άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών θα κρατούν τις τέσσερις ταινίες από το φέρετρο και τρεις άλλοι θα φέρουν το πένθος της Εκκλησίας.

Θα ακολουθούν ο πρωτοσύγκελος και οι συνεργάτες του, οι άμεσοι συγγενείς, οι αντιπρόσωποι των Ορθοδόξων εκκλησιών, οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Πολιτείας, οι πρέσβεις των ορθοδόξων κρατών και, τέλος, οι πολίτες. Στο Α' Νεκροταφείο θα υπάρχει μεικτό άγημα των Ενόπλων Δυνάμεων, που θα αποδίδει τις προβλεπόμενες τιμές.

Ο Πατριάρχης

ΈΦΘΑΣΕ χθες το απόγευμα στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, επικεφαλής αντιπροσωπείας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, που θα παραστεί στην εξόδιο ακολουθία του εκλιπόντος Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Χριστόδουλου.

Ο κ. Βαρθολομαίος μόλις έφθασε δήλωσε: «Είναι μεγάλη απώλεια όχι μόνον για την Εκκλησία της Ελλάδος, αλλά για ολόκληρη την Ορθοδοξία, διότι ήταν ζωντανός, δυναμικός, πρωθιεράρχης ο οποίος έφυγε από κοντά μας σε μία ηλικία, κατά την οποία θα μπορούσε να προσφέρει ακόμη πάρα πολλά στην Εκκλησία και στο λαό του Θεού.

Η μητέρα Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως, συμμετέχει πλήρως και ολοκαρδίως, στο πένθος της αδελφής Αγιωτάτης Εκκλησίας της Ελλάδος. Προσωπικώς ήρθα από την Κωνσταντινούπολη για να διαδηλώσω την συμμετοχή μας, σ΄ αυτές τις δύσκολες στιγμές. Εύχομαι ο Θεός να φωτίσει τους εκλέκτορες ώστε να εκλέξουν μεταξύ αξίων και ικανών τον αξιότερο και ικανότερο».

Ανταποκρίσεις: Πώς είδαν οι ξένοι τον Χριστόδουλο

ΑΠΟ ΤΑ ξένα μέσα ενημέρωσης προβάλλεται, σε μακροσκελείς ανταποκρίσεις από την Αθήνα, η προσωπικότητα και το σθένος του εκλιπόντος Προκαθημένου της Ελλαδικής Εκκλησίας, ενώ δεν λείπουν και οι αρνητικές κριτικές σχετικά με τις θέσεις τις οποίες υποστήριζε επί διαφόρων θεμάτων, κυρίως εθνικών, αλλά και κυβερνητικών πρωτοβουλιών.

Αναδεικνύεται ακόμη η δημοφιλία του και η αγάπη την οποία έτρεφαν προς αυτόν οι νέοι και οι νέες, ενώ οι επιφυλάξεις για την προσωπικότητα από μερίδα των διανοουμένων της Αριστεράς πολλές φορές δημιουργούσαν εντάσεις στο εσωτερικό της χώρας. Καταγράφεται όμως ως πρωτοπόρος στο άνοιγμα της Ελλαδικής Εκκλησίας προς τη Ρωμαιοκαθολική, παρά την αντίδραση που προκαλούσε σε μερίδα ιερωμένων, που έβλεπαν με καχυποψία την ανάπτυξη των σχέσεων.

Βεβαίως, αναφέρονται και στη σύγκρουση που είχε με την κυβέρνηση Σημίτη γύρω από το θέμα των ταυτοτήτων, οι οποίες προκάλεσαν ποικίλες αντιδράσεις σε μια εποχή που η Ελλάδα πανηγύριζε την ένταξη της χώρας στην Οικονομική και Νομισματική Ενωση. Ιδιαίτερα καυστικός ήταν ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος στο θέμα της παγκοσμιοποίησης. Αυθορμήτως απαντάμε θετικά στην παγκοσμιοποίηση αλλά σε καμία περίπτωση η Εκκλησία δεν συμφωνεί με την εκμετάλλευση του αδυνάτου.

Στο επιχείρημα ότι «η παγκοσμιοποίηση είναι ιστορικά αναπόφευκτη», ο Αρχιεπίσκοπος απαντούσε με ειλικρίνεια, ότι το επιχείρημα αυτό δεν συνεπάγεται και την παθητική αποδοχή των πραγμάτων διά της σιωπής. Και αυτό γιατί ο άνθρωπος δεν είναι μόνο δημιούργημα της ιστορίας αλλά και δημιουργός της επίσης.

Οι θέσεις του για το Επιχειρείν

* Ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, το Νοέμβριο του 1999, στο επίσημο δείπνο που είχε παραθέσει προς τιμήν του προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών Μπιλ Κλίντον, ο πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κωστής Στεφανόπουλος.

ΔEN έμεινε απαθής στις δάφνες του αξιώματός του, προσερχόμενος σε δεξιώσεις, εκδηλώσεις, παρελάσεις και άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις. Βεβαίως και συμμετείχε για να τονίσει σε αγαπώντες ή μισούντες την Εκκλησία, ότι στην Ελλάδα όσα και να γίνουν ο λαός της στη συντριπτική πλειοψηφία του, θα έχει την Εκκλησία στην καρδιά του, θα είναι η παρηγοριά του.

Ο Αρχιεπίσκοπος σε λίγες ώρες με την αυθόρμητη συμμετοχή του λαού θα βαδίσει, όπως κάθε θνητός, στην τελευταία κατοικία του. Θα τον συνοδέψουν άνθρωποι που τον αγάπησαν, τον μίσησαν, τον ανέχθηκαν.

Πολλοί ήταν εκείνοι οι οποίοι κατηγόρησαν τον Μακαριστό Αρχιεπίσκοπο, για τις σχέσεις που είχε με επιχειρηματίες. Επ' αυτού ο ίδιος σε ομιλία του προς τους επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης προσδιόρισε τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να ασκείται το Επιχειρείν.

«Θάταν, έλεγε, παράλογη κι άδικη η υπόθεση ότι η Εκκλησία καταδικάζει την οικονομική δραστηριότητα του ανθρώπου. Ο Θεός είναι φιλάνθρωπος, και χάρισε στον άνθρωπο την Εκκλησία ως οδόν σωτηρίας κι όχι ως μέσον τιμωρίας. Η Εκκλησία είναι ανοιχτή αγκάλη κι όχι απόρριψη. Κι ο λόγος της Εκκλησίας δεν αστυνομεύει την ηθική του κάθε ανθρώπου, αλλά είναι λόγος αγάπης. Οι Πατέρες και οι ¶γιοι της Εκκλησίας δεν είναι διώκτες μας απαιτώντας να κάνουμε τούτο ή να μην κάνουμε κείνο, αλλά είναι μεσίτες μας εις τον Κύριον.

Γι' αυτό η Εκκλησία προστατεύει κι ευλογεί το τάλαντο, αλλά και τη μέριμνα και το μόχθο του ανθρώπου. Ένα τέτοιο τάλαντο είναι και το επιχειρείν. Ελέχθη ότι έχει μεγάλη σημασία αφού στην ουσία πρόκειται για την παραγωγή πλούτου της κοινωνίας. Ας μου επιτραπεί να το διατυπώσω κατ΄ άλλον τρόπον: έχει πράγματι εξαιρετική σημασία διότι παρέχει στην κοινωνία τη δυνατότητα να καλύπτει τις ανάγκες των μελών της, διότι επιτρέπει στον άνθρωπο να ευδοκιμήσει.

Δεν θα μπορούσε λοιπόν η Εκκλησία να μην τιμά κι ευλογεί το επιχειρείν. Δεν θα μπορούσε να το θεωρεί διαβατήριο για την Κόλαση. Αλλά το κάθε τάλαντο είναι ένα μέσον: ούτε το πώς ούτε το πού θα χρησιμοποιηθεί είναι εκ των προτέρων δεδομένο. Κι όπως ο κάθε επιχειρηματίας γνωρίζει, την αξία αυτού που κάναμε την κρίνει όχι το πόσο ταλέντο είχαμε και πόσο μόχθο καταβάλαμε, αλλά το για ποιο λόγο και με ποιο τρόπο χρησιμοποιήσαμε το ταλέντο και την εργατικότητά μας.

Η Εκκλησία μας καταδικάζει ορισμένους τρόπους πλουτισμού, που προέρχονται από κλοπές, ληστείες, εμπόριο ναρκωτικών και πολέμου. Για την Εκκλησία, η αξιοπρέπεια του ανθρώπου είναι πλούτος μέγας, θησαυρός πολύτιμος. Και ως τέτοιος, πρέπει να προστατεύεται. Η κλοπή υλικών αγαθών, και των πλέον πολυτίμων, δεν έχει και δεν πρέπει να έχει τις ίδιες ψυχικές συνέπειες με την απώλεια της αξιοπρέπειας, τον ακρωτηριασμό της προσωπικότητας του ανθρώπου. Θα πρέπει να γίνει σε όλους μας συνείδηση ότι δεν βρίσκονται από τη μια πλευρά του δρόμου όλα τα θύματα κι από την άλλη όλοι όσοι παρακολουθούν το δράμα των άλλων.

Έχουμε Εκκλησία σημαίνει ότι η διάκριση έχει καταργηθεί. Το εμπόριο του πολέμου, εξ άλλου, δεν είναι θέμα αμυντικής ή εξωτερικής πολιτικής και μόνον. Η πατρίδα μας, αναγκασμένη να μπαίνει στο κυνήγι των εξοπλισμών αποστερώντας την κοινωνία από ικμάδα και πόρους, είναι θύμα αυτού του εμπορίου, μολονότι δεν έχει περάσει το κατώφλι μας ο πόλεμος.

Δεν είναι όμως μόνο συγκεκριμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες τις οποίες οφείλουμε να αποστρεφόμεθα. Το επιχειρείν, το διδάσκειν και το πληροφορείν, ορίζουν κατά καθοριστικό τρόπο την πορεία της κοινωνίας, τις αντιλήψεις και τις δυνατότητές της. Ακριβώς όμως ο μέγας βαθμός συμμετοχής στο κοινωνικό γίγνεσθαι, δημιουργεί και πελώριες ευθύνες. Δεν μπορούμε να έχουμε τέτοια επίδραση στην κοινωνία και να αδιαφορούμε για τις μεθόδους που χρησιμοποιούμε, για το εάν στηρίζουμε ή αφανίζουμε τα θεμέλιά της.

Έχει λοιπόν μεγάλες ευθύνες ο επιχειρηματίας, διότι δεν είναι μοναδική του μέριμνα η προκοπή της επιχείρησής του. Η επικράτησή του μέσα σε συνθήκες δραματικού ανταγωνισμού, η ανάπτυξη και η κερδοφορία της επιχείρησής του, πρέπει με προσωπική του μέριμνα να προχωρά παράλληλα με την ενίσχυση της κοινωνικής αλληλεγγύης. Το σύγχρονο μάνατζμεντ έχει συλλάβει ότι δεν έχει υγιείς βάσεις μια επιχείρηση που στηρίζεται στην απαθλίωση των εργαζομένων σε αυτήν, ή έστω σε υποτίμηση της προσωπικότητάς των.

Ο κανόνας λοιπόν που θέτει η Εκκλησία μας πηγαίνει πολλά βήματα μπροστά από το σύγχρονο μάνατζμεντ, και μπορεί να συνοψισθεί σε ένα ερώτημα: χρησιμοποιούμε τον πλούτο ή μας χρησιμοποιεί ο πλούτος; Είναι στη διάθεσή μας ή είμαστε στη διάθεσή του;

Ο πολυτελής βίος μας, η προσφορά δώρων αξίας σε οικείους μας, οι σπάταλες διασκεδάσεις μας, δεν αποτελούν τεκμήρια ότι είμαστε τα αφεντικά του πλούτου μας. Το αντίθετο μάλιστα: είναι τεκμήρια της υποταγής μας, της εξάρτησής μας. Ένα μόνον είναι το στοιχείο που αποδείχνει ότι δεν είμαστε θύματα του πλούτου: η επίγνωση πως ο ιδιωτικός πλούτος είναι νόσος, ο πλούτος που δεν βγαίνει έξω από τη μάντρα του σπιτιού μας, στρέφεται εναντίον μας».

Η συκοφαντία: Τα ψεύδη παραπλάνησαν...

Είναι αλήθεια ότι περάσαμε μια μάλλον μακρά περίοδο όπου το επιχειρείν στη χώρα μας κατασυκοφαντήθηκε-συνεχίζει στην ομιλία του ο Αρχιεπίσκοπος-θεωρήθηκε ταυτόσημο με την αρπαγή, ή και τη λεηλασία. Οι επιχειρηματίες παρουσιάζονταν ως ανελέητοι υπάνθρωποι, χυδαίοι εκμεταλλευτές, μισόπατρεις και μισάνθρωποι, ενδιαφερόμενοι μόνο για χυδαίες απολαύσεις.

Όλ' αυτά, βεβαίως, είναι ψεύδη. Και τα ψεύδη αυτά τα πλήρωσε πολύ ακριβά ο λαός μας, γιατί οδήγησαν σε έναν μαρασμό του επιχειρηματικού πνεύματος, οδήγησαν σε αποσάθρωση του παραγωγικού μηχανισμού της κοινωνίας, σε μια απογύμνωση της πατρίδας μας από κάθε οικονομική ισχύ. Πόλεις ολόκληρες πιάστηκαν στο φρικτό δόκανο της ανεργίας και της ανέχειας, ο λαός μας φτώχυνε και το νόμισμά του έχανε συνεχώς την αξία του.

Τα ψεύδη παραπλάνησαν το λαό μας, αλλά δεν κατόρθωσαν να τον εξουθενώσουν. Είναι πολλά τα σημεία (δεν θέλω να τα αναλύσω) τα οποία δείχνουν ότι έχει γίνει πια κοινή συνείδηση πως ο παραγωγικός ιστός της κοινωνίας είναι πολύτιμος σε όλους μας, στον καθέναν από μας και στην πατρίδα μας.

Ελπίζω να έγινε επίσης φανερό ότι οι επιχειρηματίες δεν είναι αλλοεθνείς εισβολείς, είναι σάρκα του λαού μας. Και γι' αυτό ακριβώς, η ηθική των υπόσταση δεν διαφέρει από αυτήν που έχει ο λαός μας. Κι όπως ο λαός μας έχει ανεπτυγμένες τις αρετές της φιλοπατρίας και της φιλανθρωπίας, έτσι συμβαίνει και με τους επιχειρηματίες μας. Ο ελληνικός κόσμος του πλούτου, έχει μακρά και ισχυρή παράδοση ευεργεσίας προς το έθνος, είναι στη μεγάλη του πλειοψηφία πρόθυμος αρωγός των βασανιζομένων.

Και νομίζω πως πρέπει εδώ να υπογραμμίσω ότι μέγα μέρος του κοινωνικού έργου της Εκκλησίας γίνεται με την πρόθυμη και σεμνή συμπαράσταση των Ελλήνων επιχειρηματιών. Αυτό δεν το λέγω για να ευχαριστήσω, αλλά για να δείξω ότι ο επιχειρηματικός κόσμος κάθε άλλο παρά ξένος προς την Ορθοδοξία και την πατρίδα μας είναι. Δεν θα πρέπει λοιπόν να υιοθετούμε επικρίσεις, δεν θα πρέπει να συντρέχουμε στο διασυρμό των επιχειρηματιών. ¶δικος η κακολογία πάντοτε. Χειρίστη όμως όταν στρέφεται κατά ευεργετών.

Σας εύχομαι να έχετε πάντοτε οξεία τη δημιουργική ικανότητα, και ανοιχτή την καρδιά σας στην αληθινή επιτυχία, που είναι η σύζευξη της οικονομικής προκοπής με την κοινωνική μέριμνα και τον πόνο πατρίδος».

Ελισάβετ: Συλλυπούμαι...

ΣΥΛΛΥΠΗΤΗΡΙΟ μήνυμα για το θάνατο του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου έστειλε προς τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου η Βασίλισσα του Ηνωμένου Βασιλείου Ελισάβετ Β'.

«Με λύπη μου πληροφορήθηκα το θάνατο του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Χριστοδούλου. Εκφράζω τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια προς τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου και τον ελληνικό λαό», αναφέρει στο μήνυμά της η βασίλισσα Ελισάβετ.

Βενέδικτος: Νέα εποχή...

* Στο Βατικανό, το Δεκέμβριο του 2006.

ΤΗΛΕΓΡΑΦΗΜΑ για το θάνατο του Αρχιεπίσκοπου Χριστόδουλου απέστειλε ο Πάπας Βενέδικτος ΙΣτ, όπου εκφράζει τη λύπη του για την απώλεια «ενός εξέχοντος ποιμένα της Εκκλησίας της Ελλάδος», όπως αναφέρει.

Στο μήνυμά του, ο Πάπας σημειώνει «την αδελφική υποδοχή» που επεφύλαξε ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος στον προκάτοχό του, Ιωάννη Παύλο Β', το Μάιο το 2001 στην Αθήνα, ενώ αναφέρεται και στην επίσκεψη του Προκαθήμενου της Ελλαδικής Εκκλησίας στο Βατικανό, το Δεκέμβριο του 2006.

Όπως επισημαίνει, με τις επισκέψεις αυτές «εγκαινιάστηκε μια νέα εποχή εγκάρδιας συνεργασίας μεταξύ μας οδηγώντας σε περισσότερες επαφές και μια ενισχυμένη φιλία στην προσπάθειά μας για μεγαλύτερη θρησκευτική κοινότητα στο πλαίσιο μιας αυξανόμενης ενότητας της Ευρώπης».

Μάξιμος: Υπόδειγμα...

ΣΕ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ τηλεγράφημα προς την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, ο Βούλγαρος Πατριάρχης Μάξιμος, αναφερόμενος στον Μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, κάνει λόγο για «υπόδειγμα αποστολικού ζήλου στο ποιμαντορικό του έργο και άξια εκτέλεση του ιερού καθήκοντος».

Ρυθμίσεις

ΑΠΟ ΤΙΣ 7 το πρωί διακόπτεται σταδιακά η κυκλοφορία στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της Αθήνας, που περικλείεται από τις οδούς γύρω από την Πλατεία Ομονοίας, Συγγρού, Φραντζή, Ηλιουπόλεως, Υμηττού, Βασ. Σοφίας και Βασ. Κωνσταντίνου.

Επίσης, δεν θα επιτρέπεται η κίνηση οχημάτων στους δρόμους γύρω από τη Μητρόπολη Αθηνών στη διαδρομή από την εκκλησία έως το Α' Κοιμητήριο, δηλαδή στις οδούς και Λεωφ. Μητροπόλεως, Πλατεία Συντάγματος, Βασ. Γεωργίου, Βασ. Αμαλίας, Συγγρού, Αθ. Διάκου, Αρδηττού και Αναπαύσεως.

Τα νοσοκομεία

ΚΑΝΟΝΙΚΑ λειτουργούν σήμερα τα νοσοκομεία της χώρας, παρά την αργία του Δημοσίου λόγω της κηδείας του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου. Αυτό διευκρινίστηκε χθες το απόγευμα από το υπουργείο Εσωτερικών.