Κόσμος
Πέμπτη, 14 Φεβρουαρίου 2008 21:12

Γιατί δεν αρέσει πλέον στους Γάλλους;

«Eτσι λειτουργεί ένα μπούμεραγκ: Οσο πιο δυναμικά το πετάξεις, τόσο πιο γρήγορα και βίαια θα γυρίσει πίσω. Αυτό βίωσε επώδυνα και ο Πρόεδρος Σαρκοζί. Ολα αυτά που του πρόσφεραν την επιτυχία, η τόλμη, η ενεργητική στάση, η ρητορική δεινότητα, τώρα στρέφονται εναντίον του», υπογραμμίζει η γαλλική εφημερίδα Le Monde, με αφορμή τη νέα καθίζηση του Γάλλου Προέδρου στις δημοσκοπήσεις. Mέσα σε ένα μήνα, η δημοτικότητά του καταποντίστηκε κατά 13 μονάδες. Ο μόνος άλλος πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας που είδε τη δημοτικότητά του να μειώνεται τόσο γρήγορα ήταν ο προκάτοχός του, Ζακ Σιράκ.

Στην περίπτωση του Φρανσουά Μιτεράν, χρειάστηκαν 19 μήνες για να πέσει η δημοτικότητά του κάτω από το 50%.

«O Σαρκοζί έδινε την εντύπωση, ότι τον ενδιαφέρει περισσότερο η ιδιωτική του ζωή από τα καθήκοντα του Προέδρου», παρατηρεί η γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Το γεγονός ότι ο κύκλος του απαρτίζεται από κοσμικές προσωπικότητες ήταν γνωστό. Αλλά οι Γάλλοι έχουν ενοχληθεί από την υπέρμετρη δημοσιότητα που έχει λάβει η σχέση του με την Κάρλα Μπρούνι. Τους αρέσει η ιδέα να έχουν ένα δραστήριο πρόεδρο, αλλά όχι κι έναν άνθρωπο που δίνει στον εαυτό του τεράστιες αυξήσεις και πηγαίνει πανάκριβες διακοπές όταν εκείνοι προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα. Ως υποψήφιος, ο σημερινός πρόεδρος είχε δηλώσει ότι θα λάβει μέτρα για να αυξήσει την αγοραστική δύναμη των Γάλλων. Τώρα λέει ότι οι δημόσιες δαπάνες είναι αυξημένες και ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτα για τα εισοδήματα, και λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Το περασμένο καλοκαίρι, η κυβέρνησή του ψήφισε φορολογικές περικοπές ύψους 11 δισεκατομμυρίων ευρώ. Το μέτρο αυτό είχε στόχο να ενθαρρύνει τους Γάλλους να δουλεύουν περισσότερο (τα έσοδα από τις υπερωρίες, για παράδειγμα, εξαιρέθηκαν από τη φορολογία) και να ξοδεύουν περισσότερα (δόθηκαν φορολογικά κίνητρα για αγορά κατοικίας). Λόγω της επιδείνωσης της οικονομίας όμως, και της αύξησης των τιμών των πρώτων υλών και του πετρελαίου, τα αποτελέσματα δεν έγιναν αισθητά στην τσέπη των καταναλωτών.

Για πολλούς, ο πρόεδρος «bling-bling», όπως τον χαρακτήρισε η Libération -εννοώντας ότι περιορίζεται σε ό,τι γυαλίζει, στο γκλάμουρ- ασχολείται αποακλειστικά με τον εαυτό του και δεν έχει χρόνο να ασχοληθεί με τους άλλους. Δεν είναι τυχαίο ότι στις τελευταίες δημοσκοπήσεις ο σεμνός και διακριτικός πρωθυπουργός Φρανσουά Φιγιόν προηγείται του «αφεντικού» του κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες.

Ο Σαρκοζί φαίνεται να πήρε το μήνυμα. Αλλαξε πρόγραμμα την περασμένη εβδομάδα. Αντί των εξωτικών προορισμών επισκέφτηκε δύο εργοστάσια για να δείξει ότι βρίσκεται σε επαφή με την πραγματικότητα. Εβγαλε τα γυαλιά Ray-Ban, έβαλε το κράνος και το αδιάβροχο.

Το θέμα είναι αν μπορεί να κερδίσει ξανά την εμπιστοσύνη των ψηφοφόρων. Ορισμένοι υπουργοί ισχυρίζονται ότι η χαμηλή δημοτικότητα του προέδρου θα τον κάνει να κινηθεί ακόμη ταχύτερα στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων.

Το πρόβλημα είναι ότι, με δεδομένο το οικονομικό κλίμα, θα είναι δύσκολο να δοθούν γρήγορες απαντήσεις στις ανησυχίες της κοινής γνώμης για τους μισθούς και τις τιμές. Το σκάνδαλο της Societe Generale ενίσχυσε τη δυσπιστία απέναντι στις αγορές και την πίεση για προστασία των λαϊκών στρωμάτων. Στις εκλογές που θα γίνουν τον ερχόμενο μήνα σε 36.000 δήμους, αναμένεται να υπάρξει στροφή προς τα αριστερά. Ο απερχόμενος δήμαρχος του Παρισιού Μπερτράν Ντελανοέ φαίνεται ότι θα επανεκλεγεί εύκολα.

Βραχυπρόθεσμα, ο Σαρκοζί ενδέχεται να δοκιμάσει μέτρα, όπως η αύξηση των κατώτατων συντάξεων κατά 25% μέσα στην επόμενη πενταετία. Εχει όμως μπροστά του την έκθεση που ετοίμασε ο Ζακ Αταλί και προτείνει απελευθέρωση τομέων όπως τα ταξί και τα φαρμακεία. Σαφείς απαντήσεις πριν από τις δημοτικές εκλογές δεν αναμένονται (αν και η απελευθέρωση των ταξί φαίνεται να εγκαταλείφθηκε). Μετά τις εκλογές όμως, ο Σαρκοζί δεν θα έχει πλέον δικαιολογίες.

Πηγή: Economist της 7ης/2, ΑΠΕ-ΜΠΕ, Le Monde