Πολιτική
Δευτέρα, 25 Αυγούστου 2008 10:01

Προχωρούν τα μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης

Αντιμετωπίστηκαν οι δυσκολίες και οι καθυστερήσεις που είχαν δημιουργηθεί στην κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης και των τριών νέων σταθμών της Αθήνας, λόγω των οικονομικών προβλημάτων της τεχνικής εταιρείας ΑΕΓΕΚ, που είχε αναλάβει την κατασκευή τους, μετά την εξαγορά της από την εταιρεία Ιόνιο, η οποία αναλαμβάνει συνολικά την ευθύνη προώθησης των έργων αυτών.

Σε ό,τι αφορά το μετρό της Θεσσαλονίκης, αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται η πλάκα δαπέδου και καταβάλλεται έντονη προσπάθεια για να κατέβει κάτω ο ένας από τους δύο μετροπόντικες, που βρίσκονται ήδη εκεί, την πρώτη εβδομάδα του επόμενου μήνα, εν όψει και της ΔΕΘ, για να συναρμολογηθεί και να αρχίσει τη διάνοιξη της σήραγγας σε 3 με 4 μήνες. Με βάση το νέο σχεδιασμό της Αττικό Μετρό, που έχει την ευθύνη και για το μετρό της Θεσσαλονίκης, η εκσκαφή με τους μετροπόντικες θα γίνει σε μεγαλύτερο βάθος από -16 έως -31, προκειμένου να μην εντοπιστούν αρχαιολογικά ευρήματα που θα οδηγήσουν σε εμπλοκές και νέες καθυστερήσεις.

Αναλυτικά, σε ό,τι αφορά το μετρό της Θεσσαλονίκης, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο σήμερα βρίσκεται στη φάση έναρξης της κατασκευής που θα ξεκινήσει μετά την υπόγεια συναρμολόγηση των δύο μηχανημάτων διάνοιξης σηράγγων, όπως αποκαλούνται οι μετροπόντικες, οι οποίοι αθόρυβα και με τη μικρότερη δυνατή όχληση στη λειτουργία της πόλης θα κατασκευάσουν τη γραμμή που θα αποτελείται από δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.

Ηδη η παλιά ανάδοχος κοινοπραξία, μετά την ολοκλήρωση των αρχαιολογικών ανασκαφών στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, έχει κατασκευάσει τα φρεάτια από τα οποία θα ξεκινήσουν οι μετροπόντικες, ενώ αντίστοιχη μέριμνα έχει δοθεί στην ελαχιστοποίηση της όχλησης από την κατασκευή των σταθμών, καθώς, χάρη στη μέθοδο «κάλυψη και υπόγεια εκσκαφή» (cover & cut), το μεγαλύτερο τμήμα των εργασιών θα εκτελεσθεί υπογείως.

Γραμμή 9,6 χλμ.

Παράλληλα, χάρη στην κατασκευή των 13 σταθμών και 9,6 χλμ. γραμμής μετρό, πραγματοποιείται σήμερα η μεγαλύτερη ενιαία αρχαιολογική ανασκαφή της Θεσσαλονίκης (20.000 τ.μ.) και ήδη σημαντικά και απρόσμενα ευρήματα έχουν έρθει στο φως. Μέρος αυτών των αρχαιολογικών ευρημάτων θα αναδειχθεί στους κεντρικούς σταθμούς του μετρό, ενώ με χρηματοδότηση του ΥΠΕΧΩΔΕ το «Αλκαζάρ» θα μετατραπεί σε ένα σύγχρονο μουσείο, που θα στεγάσει άγνωστες πτυχές από την ιστορία της Θεσσαλονίκης.

Για την κατασκευή του μετρό, εκτιμάται ότι θα απασχοληθούν συνολικά 3.000 εργαζόμενοι διαφόρων ειδικοτήτων. Ηδη το ΥΠΕΧΩΔΕ και η Αττικό Μετρό Α.Ε. προωθούν τις επεκτάσεις του έργου προς την Καλαμαριά και τη Σταυρούπολη, συνολικού μήκους 10 χλμ., με 10 σταθμούς.

Ηδη για τις δύο αυτές επεκτάσεις βρίσκονται σήμερα σε προχωρημένο στάδιο οι τοπογραφικές, γεωλογικές και γεωτεχνικές έρευνες και μελέτες. Στη δεύτερη φάση των επεκτάσεων του μετρό της Θεσσαλονίκης, μετά τις σχετικές έρευνες της Αττικό Μετρό, θα ενταχθούν και άλλες περιοχές της πόλης, όπως π.χ. προς αεροδρόμιο και Κορδελιό, προκειμένου σταδιακά να δημιουργηθεί ένα πλήρες δίκτυο μετρό στη Θεσσαλονίκη, που θα εξυπηρετεί ολοένα και περισσότερους κατοίκους.

Η εταιρεία υπόσχεται ότι «το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι ένα από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης και σταδιακά θα καλύψει ολοένα και περισσότερες περιοχές της πόλης, προκειμένου να προσφέρει αξιόπιστη, άνετη και γρήγορη μετακίνηση και γενικότερα να αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής στη Θεσσαλονίκη». Πρόκειται για μια επένδυση του 1.100.000.000 ευρώ για το υπό κατασκευή έργο, ενώ εξασφαλίσθηκαν τα πρώτα 400.000.000 ευρώ από το Δ' ΚΠΣ για τις επεκτάσεις του.

Νέοι σταθμοί

Παράλληλα, ξεμπλόκαραν και οι εργασίες για την κατασκευή των τριών σταθμών του μετρό της Αθήνας -Χολαργού, Νομισματοκοπείου στο Χαλάνδρι και Αγίας Παρασκευής- που έχουν καθυστερήσει πάνω από ένα χρόνο, λόγω των προβλημάτων της ίδιας εταιρείας που είχε αναλάβει την κατασκευή τους, αλλά και κάποιων αρχαιολογικών επιπλέον.

Ετσι, η νέα εταιρεία θα εντατικοποιήσει τις εργασίες κατασκευής των σταθμών και εκτιμάται ότι, προς το τέλος του φθινοπώρου, θα πρέπει να διακοπεί η λειτουργία της γραμμής από Εθνική Αμυνα έως τη Δουκίσσης Πλακεντίας, που, όπως είναι γνωστό, είναι απαραίτητη για την κατασκευή του σταθμού της Αγίας Παρασκευής, επειδή δεν είχε κατασκευαστεί σε αυτόν το κέλυφος από την παλιά εργολαβία. Με βάση το σχεδιασμό που υπάρχει μέχρι τώρα, η παράδοση αυτού του σταθμού προβλέπεται για το τέλος του 2009, όμως θα μεταφερθεί για το 2010, καθώς και για το σταθμό του Χολαργού, που καθυστέρησε για έναν επιπλέον χρόνο και λόγω αρχαίων ευρημάτων.

Νωρίτερα, το 2009, θα παραδοθεί σε λειτουργία ο τρίτος σταθμός του Νομισματοκοπείου, όπου γίνονται οι εργασίες τοποθέτησης μαρμάρων και ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού.

Το συνολικό κόστος κατασκευής των τριών αυτών σταθμών του μετρό της Αθήνας υπολογίζεται στα 90 εκατ. ευρώ και προβλέπεται ότι θα εξυπηρετούν καθημερινά περισσότερους από 60.000 επιβάτες, οι οποίοι σε 13 λεπτά θα μπορούν να φθάνουν με ασφάλεια και άνεση από το Νομισματοκοπείο στο Μοναστηράκι, διαδρομή που σήμερα σε ώρες αιχμής καλύπτεται με Ι.Χ. αυτοκίνητο σε 45 λεπτά.

ΕΣΤΑ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ