Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 04 Σεπτεμβρίου 2008 11:43

Επέκταση Προαστιακού στο τμήμα Λιτόχωρο - Λάρισα

Την ενεργοποίηση της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Λιτόχωρο – Λάρισα, ανακοίνωσε το υπουργείο Μεταφορών. Με αυτόν τον τρόπο ενοποιείται το δίκτυο με ηλεκτροκίνηση Ειδομένη – Θεσσαλονίκη – Λάρισα μήκους 260 χιλιομέτρων (δεδομένου ότι η ηλεκτροκίνηση του τμήματος Θεσσαλονίκη-Λιτόχωρο λειτουργεί από το Σεπτέμβριο του 2007), ενώ μέχρι το τέλος του 2008 αναμένεται η ενεργοποίηση του συστήματος ηλεκτροκίνησης μέχρι το σιδηροδρομικό σταθμό του Δομοκού.

Την ενεργοποίηση της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Λιτόχωρο – Λάρισα, ανακοίνωσε το υπουργείο Μεταφορών. Με αυτόν τον τρόπο ενοποιείται το δίκτυο με ηλεκτροκίνηση Ειδομένη – Θεσσαλονίκη – Λάρισα μήκους 260 χιλιομέτρων (δεδομένου ότι η ηλεκτροκίνηση του τμήματος Θεσσαλονίκη-Λιτόχωρο λειτουργεί από το Σεπτέμβριο του 2007), ενώ μέχρι το τέλος του 2008 αναμένεται η ενεργοποίηση του συστήματος ηλεκτροκίνησης μέχρι το σιδηροδρομικό σταθμό του Δομοκού.

Έτσι, από την Κυριακή 7/9, επεκτείνεται ο Προαστιακός Θεσσαλονίκη –Λιτόχωρο, που είχε εγκαινιαστεί πέρυσι, σε όλη τη διαδρομή από τη Θεσσαλονίκη ως τη Λάρισα.

Οπως σημειώνεται, οι επιβατικές και εμπορικές αμαξοστοιχίες του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, θα αλλάζουν πλέον μηχανή έλξης στη Λάρισα και θα ηλεκτροκινούνται μέχρι τη Θεσσαλονίκη ή την Ειδομένη κατά περίπτωση. Ο χρόνος αλλαγής κυμαίνεται από 3-5 λεπτά της ώρας. Σημειώνεται ότι η ηλεκτροκίνηση το Νοέμβριο θα έχει επεκταθεί ως το Δομοκό, οπότε η αλλαγή θα γίνεται εκεί.

Σε ημερήσια βάση θα εκτελούνται 24 δρομολόγια με συρμούς 313 θέσεων καθήμενων και με επιπλέον δυνατότητα 251 ορθίων, και 10 ενδιάμεσους σταθμούς που σύντομα θα γίνουν 11.

Σύμφωνα με το ΥΜΕ, η διαδρομή Θεσσαλονίκη-Λάρισα με στάσεις σε όλους τους ενδιάμεσους σταθμούς θα διαρκεί 1 ώρα και 33 λεπτά, ενώ σε περίπτωση που η επιβατική κίνηση το δικαιολογεί, σε ώρες αιχμής προβλέπονται δρομολόγια με μία μόνο ενδιάμεση στάση στην Κατερίνη, με διάρκεια διαδρομής 1ώρα και 8 λεπτά.

Οι τιμές των εισιτηρίων θα κυμαίνονται από 1 έως 10 ευρώ, την ώρα που η συνολική διαδρομή Λάρισα – Θεσσαλονίκη με το ΚΤΕΛ κοστίζει 13,5 ευρώ και με το Intercity 12,9 ευρώ. Παράλληλα, ισχύουν και όλες οι εκπτώσεις, δηλαδή έκπτωση 50% σε παιδιά (4-12 ετών), πολύτεκνους και μαθητές, 30% σε ομάδες και 25% σε φοιτητές. Σημαντικές εκπτώσεις ισχύουν επίσης για επιβάτες που διακινούνται με οικογενειακές κάρτες, κάρτες τρίτης ηλικίας και εισιτήρια συνδρομής.

«Από εδώ και στο εξής το τρένο από την Θεσσαλονίκη μπορεί να φτάνει στη Λάρισα σε 1 ώρα και 9 λεπτά. Αυτό αλλάζει τα δεδομένα. Κάνει τη Λάρισα προάστιο της Θεσσαλονίκης και τη Θεσσαλονίκη προάστιο της Λάρισας, αν και αυτό δεν θα το πω ποτέ στη Θεσσαλονίκη», τόνισε χαρακτηριστικά σε δηλώσεις του στη Λάρισα ο υπουργός Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης.

«Οι φοιτητές που είναι κάτοικοι Λάρισας, δεν θα χρειάζεται πια να μένουν στη Θεσσαλονίκη, μπορούν να παίρνουν το τρένο και σε μια ώρα και κάτι να είναι το πρωί στο πανεπιστήμιο τους και το ίδιο και για τους θεσσαλονικείς φοιτητές που σπουδάζουν εδώ στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας», σημείωσε ενδεικτικά ο υπουργός και πρόσθεσε: «Mπορείτε να ξεκινάτε το πρωί και να κάνετε τις δουλειές σας στη Θεσσαλονίκη σαν να πηγαίνατε στο χωριό σας στην ευρύτερη περιοχή και να γυρνάτε πίσω».

Την ίδια ώρα, όπως υπογράμμισε, στον ΟΣΕ «είναι σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα ανασυγκρότησης, ένα πρόγραμμα που αναφέρεται στην ασφάλεια, στη διαφάνεια, στην εξυγίανση του Οργανισμού και προφανώς στην ανάπτυξη του. Είναι ένα πρόγραμμα δύσκολο, αλλά ένα πρόγραμμα το οποίο θα το τηρήσουμε. Όταν το παρουσιάσαμε πριν από κάποιες μέρες, είπαμε ότι από δω και στο εξής στον ΟΣΕ θα έχουμε ολοένα και περισσότερο θετικές ειδήσεις. Η πρώτη θετική είδηση είναι η σημερινή, ότι ολοκληρώθηκε, δηλαδή, το έργο ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα με ηλεκτροκίνηση και με τηλεδιοίκηση, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου δηλ. μέχρι το Νοέμβριο, η διπλή γραμμή με ηλεκτροκίνηση και τηλεδιοίκηση θα φτάνει μέχρι το Δομοκό».

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, το τμήμα Θεσσαλονίκη – Δομοκός θα είναι πια ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό δίκτυο. Έτσι, τόνισε, «θα προχωρήσουμε και στον προαστιακό της Αθήνας, έχοντας στο μυαλό μας πάντα το σιδηρόδρομο ως ένα σύγχρονο και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο».

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Το έργο της ηλεκτροκίνησης κατασκευάστηκε στο πλαίσιο δύο συμβάσεων. Η πρώτη (με ανάδοχο την κοινοπραξία BALFOUR BEATTY RAIL SPA - BOMBARDIER TRANSPORTATION GMBH) για το τμήμα Λάρισα – Ευαγγελισμός και Λεπτοκαρυά – Λιτόχωρο και η δεύτερη ( με ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΒΕΤΕ) για το τμήμα Ευαγγελισμός – Λεπτοκαρυά.

Το Σύστημα Ηλεκτροκίνησης συνοπτικά αποτελείται από:

1. το υποσύστημα παροχής ενέργειας (τροφοδοτεί την εναέρια γραμμή με ρεύμα)

2. το υποσύστημα εναέριας γραμμής επαφής (τροφοδοτεί τους ηλεκτροκίνητους συρμούς με ρεύμα κίνησης)

3. το υποσύστημα τηλεδιοίκησης (ελέγχει από κεντρική θέση το όλο σύστημα της ηλεκτροκίνησης)

4. τα υποσυστήματα προστασίας της γραμμής και των παρακείμενων εγκαταστάσεων (παρέχουν ασφάλεια από τις ηλεκτρομαγνητικές επιδράσεις και προστατεύουν προσωπικό και επιβατικό κοινό σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα)

Ειδικότερα, το συγκεκριμένο τμήμα υποστηρίζεται ενεργειακά στην φάση αυτή από 3 υποσταθμούς, στη Λάρισα, στο Αιγίνιο και στο Μαυρονέρι. Οι συγκεκριμένοι υποσταθμοί τροφοδοτούνται από το δίκτυο της ΔΕΗ με ρεύμα υψηλής τάσης 150 KV, το μετασχηματίζουν σε ρεύμα 25 KV το οποίο μέσω της εναέριας γραμμής διοχετεύεται στους ηλεκτροκίνητους συρμούς.

Η Τηλεδιοίκηση - κεντρικός έλεγχος των εγκαταστάσεων - έχει ενταχθεί στο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Θεσσαλονίκης (ΚΕΚ) παρέχοντας πλήρη εποπτεία της λειτουργικής κατάστασης του συστήματος και δυνατότητα τηλεχειρισμών ανάλογα με τις συνθήκες κυκλοφορίας. Με τον τρόπο αυτό αυξάνεται η ασφάλεια κυκλοφορίας των συρμών και παρέχεται η δυνατότητα βελτιστοποίησης του προγράμματος κυκλοφορίας.

Η μελέτη, η προμήθεια υλικών, η κατασκευή και η ενεργοποίηση της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Λιτόχωρο-Λάρισα έγινε με βάση τις πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές και αρχές Διαλειτουργικότητας για ταχύτητες έως 250 χλμ/ώρα.