Με το Spectre, η Rolls-Royce επιβεβαιώνει ότι η τεχνολογία έχει φτάσει σε ένα πρότυπο που μπορεί να περιέχει όλη τη μακρά την εμπειρία της. Για το σκοπό αυτό, η μάρκα επιβεβαίωσε ότι μέχρι το τέλος του 2030 ολόκληρο το χαρτοφυλάκιο προϊόντων της θα είναι πλήρως ηλεκτρικό.
Του Γιάννη Κανουπάκη
Με το Spectre, η Rolls-Royce επιβεβαιώνει ότι η τεχνολογία έχει φτάσει σε ένα πρότυπο που μπορεί να περιέχει όλη τη μακρά την εμπειρία της. Για το σκοπό αυτό, η μάρκα επιβεβαίωσε ότι μέχρι το τέλος του 2030 ολόκληρο το χαρτοφυλάκιο προϊόντων της θα είναι πλήρως ηλεκτρικό.
Το Spectre, λένε οι δημιουργοί του, είναι κάτι περισσότερο από ένα αυτοκίνητο. Είναι μια δήλωση προθέσεων και ένα σύμβολο ενός λαμπερού, τολμηρού μέλλοντος, καθώς η Rolls-Royce εξελίσσεται σε μια πλήρως ηλεκτρική εποχή. Αυτή η δέσμευση για ένα πλήρως ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης θα βελτιώσει μόνο την εμπειρία της Rolls-Royce. Η στιγμιαία ροπή, η «ανεπαίσθητη ταχύτητα» χωρίς θόρυβο, έχουν καθορίσει τα χαρακτηριστικά μιας εξαιρετικής σειράς προϊόντων που χρονολογούνται από την πρώτη Rolls-Royce, την 1904 10 HP.
Το 1900, ο συνιδρυτής της Rolls-Royce, Charles Rolls, προφήτεψε ένα ηλεκτρικό μέλλον για το αυτοκίνητο. Έχοντας αποκτήσει ένα ηλεκτρικό όχημα με το όνομα The Columbia Electric Carriage, προέβλεψε την καταλληλότητά του ως μια καθαρή, αθόρυβη εναλλακτική λύση στον κινητήρα εσωτερικής καύσης - με την προϋπόθεση ότι θα υπήρχε επαρκής υποδομή για την υποστήριξή του. Σήμερα, περισσότερα από 120 χρόνια μετά, ήρθε η ώρα για την Rolls-Royce Motor Cars να εκπληρώσει την προφητεία του ιδρυτή της.
Με το Spectre, η Rolls-Royce αξιοποίησε ένα επαναστατικό σύστημα «Αποκεντρωμένης Νοημοσύνης», που επιτρέπει την ελεύθερη και άμεση ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ περισσότερων από 1.000 λειτουργιών του οχήματος, αναβαθμίζοντας περαιτέρω τη διάσημη ποιότητα κύλισης της μάρκας. Οι σχεδιαστές του έχουν συλλάβει μια σύγχρονη αλλά διαχρονική αισθητική που προοδεύει σημαντικά την «εικονογραφία» της μάρκας, καθώς εισέρχεται σε μια νέα εποχή. Οι τεχνίτες έχουν δημιουργήσει μια σουίτα σύγχρονων δυνατοτήτων εξατομίκευσης prêt-à-porter, συμπεριλαμβανομένων των Starlight Doors και της Illuminated Fascia, εμπνέοντας τους πελάτες να πραγματοποιήσουν τα δικά τους Bespoke οράματα.
Με την αποκάλυψη του νέου μοντέλου καθιερώνεται ένα νέο προηγούμενο στη δημιουργία μιας εντελώς πρωτότυπης κατηγορίας αυτοκινήτων: του Ultra-Luxury Electric Super Coupé. Αυτός ο χαρακτηρισμός αναφέρεται στις απολαυστικές αναλογίες του Spectre, που προσδιορίζονται ως απάντηση στη δέσμευση ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη πολυτέλεια από αυτή του χώρου.
Οι σχεδιαστές της μάρκας είναι βαθιά ριζωμένοι στο πλαίσιο που καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητά τους. Ως εκ τούτου, η έμπνευσή τους αντλείται από κόσμους πολύ πέραν της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης της υψηλής ραπτικής, της μοντερνιστικής γλυπτικής, του ναυτικού σχεδιασμού, της ραπτικής και της σύγχρονης τέχνης. Κατά τη σύλληψη των κύριων σκίτσων για το Spectre, τα δημιουργικά της μάρκας έλκονταν από τις σύγχρονες έννοιες των γιοτ, συγκεκριμένα τη σαφήνεια και την ακρίβεια της γραμμής, την έξυπνη χρήση της αντανάκλασης κλπ.
Από μπροστά, η επεξεργασία των διαιρεμένων προβολέων του Spectre τέμνεται από την πιο φαρδιά γρίλια που έχει δοθεί ποτέ σε μια Rolls-Royce. Τα πτερύγια της μάσκας Pantheon είναι πλέον πιο λεία σε διατομή και εφαρμόζουν πιο καθαρά, σχεδιασμένα να βοηθούν στην καθοδήγηση του αέρα γύρω από το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου.
Η χαλαρή γωνία και το γυαλισμένο φινίρισμα της μάσκας από ανοξείδωτο χάλυβα συμβάλλουν πολύ στην ενίσχυση της παρουσίας του Spectre χρησιμοποιώντας περιβαλλοντική αντανάκλαση. Μαζί με ένα αεροσυντονισμένο ειδώλιο Spirit of Ecstasy -το ίδιο προϊόν 830 συνδυασμένων ωρών σχεδιαστικής μοντελοποίησης και δοκιμών αεροδυναμικής σήραγγας- η γρίλια ενισχύει τον πρωτοφανή συντελεστή οπισθέλκουσας, με μόλις 0,25 cd.
Το Spectre αναγνωρίζει ξεκάθαρα τον πρόγονό του, Phantom Coupé, με τις γενναιόδωρες αναλογίες του και την επεξεργασία των διαχωρισμένων προβολέων, ένα σύγχρονο σχεδιαστικό δόγμα της Rolls-Royce. Τα αιχμηρά φώτα ημέρας του Spectre τονίζουν το αγέρωχο πλάτος δύο μέτρων του αυτοκινήτου και αντισταθμίζονται με χαμηλότερα συγκροτήματα λαμπτήρων που φαίνονται σκοτεινά, με την πρώτη ματιά, αλλά κρύβουν σκούρα περιβλήματα από χρώμιο σαν …κουτί κοσμημάτων για τους προβολείς. Για να επιβεβαιωθεί η έκφραση του Spectre μετά το σκοτάδι, η μάσκα φωτίζεται απαλά, με 22 LED να φωτίζουν την αμμοβολημένη πίσω πλευρά καθενός από τα πτερύγια, με την απαλή λάμψη τους να αντανακλάται στις γυαλισμένες μπροστινές επιφάνειες για μια λεπτή και τρισδιάστατη νυχτερινή υπογραφή.
Στο προφίλ, η αιχμηρή, κάθετη γραμμή τόξου στο μπροστινό μέρος του Spectre τραβά το βλέμμα προς τα πίσω στις μονολιθικές πλευρές του. Η κάτω γραμμή -γνωστή ως «γραμμή waft»- δανείζεται απευθείας από τη σχεδίαση γιοτ. Αντί για υπερβολική κίνηση με πολυάσχολες λεπτομέρειες ή απλικέ, το αμαξοστάσιο του Spectre μπαίνει απαλά στο περβάζι, ελαφρύνοντας την επιφάνεια και δημιουργώντας μια απλή αίσθηση κίνησης αντανακλώντας τον δρόμο που περνά από κάτω του, όπως το κύτος ενός αγωνιστικού γιοτ αντανακλά τον ωκεανό καθώς «κόβει» το νερό. Αυτή η «γραμμή waft» είναι η οπτική αναπαράσταση της «μαγικής βόλτας με χαλί» και η ανοδική της κίνηση προς τα εμπρός είναι εμπνευσμένη από την ήπια ανυψωτική πλώρη ενός επιταχυνόμενου μηχανοκίνητου σκάφους.
Το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό της σιλουέτας είναι το fastback του Spectre, το οποίο θυμίζει τα πιο υποβλητικά αυτοκίνητα και σκάφη στην ιστορία. Ακολουθώντας την πίσω γραμμή οροφής, τα πίσω φώτα τοποθετούνται στο μεγαλύτερο μονό πλαίσιο αμαξώματος που έχει κατασκευαστεί ποτέ για μια Rolls-Royce, το οποίο εκτείνεται από την κολόνα Α έως το χώρο αποσκευών. Οι ίδιες οι κάθετες πίσω λάμπες που μοιάζουν με κόσμημα είναι άχρωμες για λόγους ουδετερότητας, εν αναμονή των μυριάδων χρωμάτων που επιλέγονται από τους πελάτες κατά τη διαδικασία της παραγγελίας. Η ακρίβεια και η μειωμένη τους διάσταση συμπληρώνουν τη γενναιόδωρη ροή του αμαξώματος από τους μυώδεις ώμους προς τα πίσω στο τμήμα της ουράς με τη χαρακτηριστική κωνική κάτοψη.
Οι αναλογικές απαιτήσεις της κλίμακας της Spectre απαιτούσαν τη Rolls-Royce να ενδυναμώσει τη στρατηγική της για τους τροχούς. Το Spectre είναι το πρώτο δίθυρο κουπέ παραγωγής που εξοπλίζεται με ζάντες 23 ιντσών, εδώ και σχεδόν εκατό χρόνια!
Στο εσωτερικό, το Spectre είναι εφοδιασμένο με τα πιο προηγμένα τεχνολογικά χαρακτηριστικά Bespoke μέχρι σήμερα, αντλώντας έμπνευση από τον διαχρονικό μυστήριο του νυχτερινού ουρανού. Για πρώτη φορά σε Rolls-Royce σειράς παραγωγής, το Spectre είναι διαθέσιμο με Starlight Doors, οι οποίες ενσωματώνουν 4.796 απαλά φωτισμένα 'αστέρια'. Οι πόρτες μπορούν επίσης να παραγγελθούν με φόντο ξύλινη επένδυση Canadel Panelling, η οποία πήρε το όνομά της από τον όρμο στη Νότια Γαλλία όπου ο Sir Henry Royce και η ομάδα σχεδιασμού του πέρασαν τους χειμώνες τους.
Το αιθέριο θέμα της νύχτας συνεχίζεται με το Illuminated Fascia του Spectre. Αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια δύο ετών και περισσότερων από 10.000 συλλογικών ωρών, ενσωματώνει την πινακίδα Spectre που περιβάλλεται από ένα σύμπλεγμα με περισσότερα από 5.500 αστέρια. Τοποθετημένο στην πλευρά του συνοδηγού του ταμπλό, είναι εντελώς αόρατοι όταν το αυτοκίνητο δεν βρίσκεται σε λειτουργία.
Παράλληλα με τις εξαιρετικές, φωτισμένες επιφάνειες, το Spectre είναι εξοπλισμένο με μια πλήρως επανασχεδιασμένη ψηφιακή αρχιτεκτονική πολυτέλειας που ονομάζεται SPIRIT. Όχι μόνο θα διαχειρίζεται τις λειτουργίες του αυτοκινήτου, αλλά ενσωματώνεται άψογα στην εφαρμογή Whispers της μάρκας, επιτρέποντας στους πελάτες να αλληλεπιδρούν με το αυτοκίνητό τους εξ αποστάσεως και να λαμβάνουν ζωντανές πληροφορίες που επιμελούνται οι ειδικοί της μάρκας στον τομέα της ευφυΐας πολυτελείας.
Για πρώτη φορά ποτέ, οι πελάτες έχουν πλέον τη δυνατότητα να επεκτείνουν την κατά παραγγελία προμήθειά τους πέρα από τον φυσικό κόσμο και στην ψηφιακή αρχιτεκτονική που στηρίζει το SPIRIT. Εμπνευσμένο από την αγάπη των πελατών της μάρκας για τα ειδικά ρολόγια, το χρώμα των καντράν μπορεί τώρα να συμπληρώσει την εσωτερική απόχρωση του αυτοκινήτου.
Όπως συμβαίνει με όλα τα αυτοκίνητα Rolls-Royce, η εσωτερική σουίτα της Spectre προσφέρει στους πελάτες σχεδόν άπειρες δυνατότητες κατά παραγγελία. Η ολοκαίνουργια σχεδίαση των μπροστινών καθισμάτων είναι εμπνευσμένη από τη βρετανική ραπτική, με τμήματα πέτου που μπορούν να αποδοθούν σε αντίθεση ή να ταιριάζουν με τα χρώματα της κύριας βάσης. Η κατά παραγγελία ραφή, το κέντημα και οι περίπλοκες σωληνώσεις έχουν εξεταστεί, όπως πάντα, στην αρχή τους.
Το 2003 το πρώτο Phantom της εποχής του Goodwood, χτίστηκε πάνω στη δική του αρχιτεκτονική Bespoke. Αυτή η αναγέννηση της μάρκας ήταν η Rolls-Royce 1.0. Μετά από αυτό, σχεδιάστηκε η «Αρχιτεκτονική της πολυτέλειας» -μια νέα, εξαιρετικά ευέλικτη αρχιτεκτονική διαστημικού πλαισίου από αλουμίνιο και οραματικό επίτευγμα μηχανικής, που θα μπορούσε να προσαρμοστεί για ηλεκτροκίνηση, καθώς και για τα σημερινά μοντέλα Phantom, Cullinan και Ghost και Coachbuild έργα. Αυτή η επέκταση της προσφοράς της μάρκας ήταν η Rolls-Royce 2.0. Η ικανότητα προσαρμογής της Αρχιτεκτονικής της Πολυτέλειας στην ηλεκτροκίνηση ήταν μια θεμελιώδης εκτίμηση κατά την πρώτη σύλληψη. Ωστόσο, μόλις τώρα η τεχνολογία ηλεκτρικής κίνησης είναι αρκετά προηγμένη για να εκπληρώσει την εμπειρία της Rolls-Royce.
Τα εξελιγμένα τμήματα αλουμινίου και η ενσωμάτωση της μπαταρίας στη δομή του αυτοκινήτου του επιτρέπουν να είναι 30% πιο άκαμπτο από οποιαδήποτε προηγούμενη Rolls-Royce. Η ευελιξία της αρχιτεκτονικής επέτρεψε επίσης στους μηχανικούς να τοποθετήσουν σε ιδανικό ύψος. Έχει δημιουργηθεί ένα κανάλι για την καλωδίωση και τις σωληνώσεις ελέγχου κλιματισμού μεταξύ της μπαταρίας και του δαπέδου, με την μπαταρία τοποθετημένη από κάτω, παρέχοντας ένα απόλυτα ομαλό προφίλ υποδαπέδου.
Το Spectre είναι η πιο συνδεδεμένη Rolls-Royce στην ιστορία, και για την αξιοποίηση της δύναμης των αξιοσημείωτων δυνατοτήτων επεξεργασίας Αποκεντρωμένης Νοημοσύνης του αυτοκινήτου, απαιτείται περισσότερο από ποτέ για εξειδικευμένη ανθρώπινη εμπειρία.
Για να διασφαλίσει τη συνέχεια της εμπειρίας της Rolls-Royce, καθώς και την εξέλιξή της, η μάρκα επέλεξε τους πιο έμπειρους μηχανικούς δοκιμών και ανάπτυξης για να ηγηθούν του έργου, μερικοί από τους οποίους εργάζονταν εκεί για περισσότερες από δύο δεκαετίες και ήταν υπεύθυνοι για τη δημιουργία του πρώτου Phantom της εποχής του Goodwood. Αυτοί οι μηχανικοί περιγράφουν την εμπειρία που προσφέρει η Spectre σαν «Rolls-Royce σε υψηλή ευκρίνεια» λόγω της ταχύτητας και της ακρίβειας της απόκρισης του αυτοκινήτου.
Για να γίνει αυτό, έχει κατασκευαστεί ένα ειδικό χειριστήριο για καθεμία από τις 141.200 μεταβλητές και σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις οι μηχανικοί έχουν σχεδιάσει αρκετές ακόμη υπομεταβλητές για διακυμάνσεις στο κλίμα, την ταχύτητα εδάφους, τον τύπο δρόμου, την κατάσταση του οχήματος και το στιλ οδήγησης. Αυτά έχουν κατασκευαστεί κατά τη διάρκεια του προγράμματος δοκιμών 2,5 εκατομμυρίων χιλιομέτρων της Spectre τόσο σε προηγμένους χώρους δοκιμών όσο και σε πραγματικούς δρόμους σε όλο τον κόσμο.
Κατά τη δοκιμή του Spectre, η διαδικασία περιλαμβάνει ακραίες συνθήκες οδήγησης - η ανάπτυξη του αυτοκινήτου ξεκίνησε μόλις 55 χιλιόμετρα από τον αρκτικό κύκλο στο Arjeplog της Σουηδίας, σε θερμοκρασίες έως και -40 βαθμούς Κελσίου και θα συνεχιστεί σε όλη τη Νότια Αφρική, σε θερμοκρασίες υψηλότερες των 55 βαθμών. Ωστόσο, το 55% των δοκιμών πραγματοποιείται στους ίδιους δρόμους στους οποίους θα οδηγηθούν πολλά Spectre παραγωγής. Ιδιαίτερη σημασία είχε η Γαλλική Ριβιέρα. Ήταν στην Κυανή Ακτή που ολοκληρώθηκε η ψηφιακά ολοκληρωμένη εξέλιξη του φημισμένου συστήματος ανάρτησης Planar της Spectre.
Η Planar suspension είναι μια «ορχήστρα» συστημάτων με επακριβώς καθορισμένες αποκρίσεις στις εντολές του οδηγού και στις συνθήκες του δρόμου, που κατέστη δυνατή χάρη στις πιο πρόσφατες εξελίξεις λογισμικού και υλικού, προσφέροντας τη χαρακτηριστική «μαγική βόλτα με χαλί» της Rolls-Royce.
Χρησιμοποιώντας μια σειρά νέων εξαρτημάτων υλικού και αξιοποιώντας τις δυνατότητες επεξεργασίας υψηλής ταχύτητας του Spectre, το σύστημα Planar μπορεί να αποσυνδέσει τις αντιστρεπτικές ράβδους του αυτοκινήτου, επιτρέποντας σε κάθε τροχό να ενεργεί ανεξάρτητα, αποτρέποντας την κίνηση παλινδρόμησης που συμβαίνει όταν η μία πλευρά του οχήματος δέχεται έναν κυματισμό του δρόμου. Αυτό μειώνει επίσης τις ατέλειες οδήγησης υψηλής συχνότητας που προκαλούνται από κακοτεχνίες του οδοστρώματος.
Μόλις αναγνωριστεί ότι μια στροφή είναι επικείμενη, το σύστημα Planar επανασυνδέει τα εξαρτήματα και σκληραίνει τους αποσβεστήρες, το σύστημα διεύθυνσης των τεσσάρων τροχών προετοιμάζεται στη συνέχεια για ενεργοποίηση για να εξασφαλίσει την εύκολη είσοδο και έξοδο. Στις στροφές, παρακολουθούνται 18 αισθητήρες και οι παράμετροι διεύθυνσης, πέδησης, παροχής ισχύος και ανάρτησης ρυθμίζονται έτσι, ώστε το Spectre να παραμένει σταθερό. Το αποτέλεσμα είναι ο αβίαστος έλεγχος.
Η τελική ισχύς, η επιτάχυνση και η αυτονομία εξακολουθούν να βελτιώνονται, καθώς το εξαιρετικό εγχείρημα της φινέτσας Spectre εισέρχεται στην τελική του φάση πριν ολοκληρωθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2023. Τα προκαταρκτικά στοιχεία δείχνουν ότι το Spectre αναμένεται να έχει πλήρως ηλεκτρική αυτονομία 520 χιλιομέτρων και προσφέρει 900 Nm ροπής από το κινητήριο σύνολο 430 kW. Αναμένεται να επιτύχει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 4,5 δευτερόλεπτα.
Με κάποιους μήνες ακόμη δοκιμών και βελτιστοποίησης του Spectre, αυτά τα στοιχεία υπόκεινται σε αλλαγές πριν από την επίσημη επιβεβαίωση πριν την κυκλοφορία στην αγορά το 4ο τρίμηνο του 2023.