Οι Ουκρανοί επέδειξαν απίστευτη υπομονή. Δεν χτύπησαν παρά μόνο όταν είδαν μια στιγμή αδυναμίας – έως ότου οι Ρώσοι άρχισαν να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα – διασφαλίζοντας έτσι ότι η ζημιά που θα προκληθεί θα έχει διάρκεια. Καθώς οι αδυναμίες αποκαλύπτονται και τα σημάδια μίας αργής ήττας πληθαίνουν, ο Πούτιν καλείται τώρα να λάβει μια σειρά από γρήγορες και επώδυνες αποφάσεις. Η έκρηξη στη γέφυρα του Κερτς τον φέρνει αντιμέτωπο με μία πραγματικότητα που δεν ήθελε να παραδεχθεί και ίσως επιταχύνει τις εξελίξεις.
Η έκρηξη που κατέστρεψε σοβαρά τμήματα της οδικής και σιδηροδρομικής γέφυρας μεταξύ της προσαρτημένης Κριμαίας και της ρωσικής ηπειρωτικής χώρας τα ξημερώματα του Σαββάτου φέρνει τον Βλαντίμιρ Πούτιν μπροστά σε κρίσιμες αποφάσεις: Και καμία από αυτές δεν οδηγεί σε όσα ήλπιζε με την εισβολή του στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο.
Όπως επισημαίνει σε ανάλυσή του το CNN, oι εξελίξεις φέρνουν πιο κοντά τις στρατηγικές επιλογές που πρέπει να κάνει ο Ρώσος πρόεδρος σχετικά με την κατοχή της νότιας Ουκρανίας από τη Ρωσία. Όλη αυτή η παρουσία ήταν ήδη ανεπαρκώς εφοδιασμένη, κακώς διαχειριζόμενη και σε υποχώρηση. Τώρα είναι σαφές πως η βασική σιδηροδρομική διαδρομή προς την Κριμαία και τη Χερσώνα είναι εξαιρετικά ευάλωτη σε μελλοντικές επιθέσεις.
Αν και το Κίεβο δεν έχει αναλάβει την ευθύνη για την έκρηξη στη γέφυρα του στενού του Κερτς, έχει προβεί σε μια σειρά χτυπημάτων σε στόχους στην κατεχόμενη από τη Ρωσία Κριμαία από το καλοκαίρι.
Ρώσοι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι μια περιορισμένη κυκλοφορία αυτοκινήτων είχε αποκατασταθεί σε μη κατεστραμμένα τμήματα των δρόμων της γέφυρας μέχρι το βράδυ του Σαββάτου και ότι οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες θα τεθούν και πάλι σε λειτουργία. Ωστόσο, ζητήθηκε από φορτηγά να περάσουν με φέρι μποτ στο στενό, ανέφεραν τα κρατικά μέσα ενημέρωσης.
Η ενίσχυση των στρατευμάτων στην Κριμαία και τις άλλες γραμμές του μετώπου μπορεί τώρα να εξαρτάται από τις διελεύσεις πορθμείων σε κακές καιρικές συνθήκες ή από εξαιρετικά επικίνδυνες αεροπορικές πτήσεις μεταφοράς εμπορευμάτων. Θα ασκηθεί επίσης μεγαλύτερη πίεση σε μια ενιαία σιδηροδρομική γραμμή ανατολικότερα, που περνά μέσω της Μελιτόπολης κατά μήκος της ακτής της Αζοφικής Θάλασσας.
Όλα αυτά αποκαλύπτουν την εκπληκτική αδυναμία των ενόπλων δυνάμεων και κατοχής της Ρωσίας εν έτει 2022: Έχουν απόλυτη ανάγκη τους σιδηροδρόμους του 20ου αιώνα.
Η Ουκρανία, σημειώνει το CNN, στοχεύει αυτό το σύστημα αργά, αλλά με ακρίβεια. Πρώτο στο Ιζιούμ, που οδήγησε στην κατάρρευση γύρω από το Χάρκοβο. Μετά στη Λιμάν, που οδηγεί στη διάβρωση του ρωσικού ελέγχου σε Ντόνετσκ και Λουχάνσκ. Και τώρα η γέφυρα του Κερτς, που είχε γίνει τόσο ζωτικής σημασίας για όλα όσα η Ρωσία προσπαθεί να κρατήσει στο νότο.
Επιδεινώνει το πρόβλημα για τον Πούτιν το γεγονός ότι ο σιδηροδρομικός κόμβος της Ρωσίας πιο μέσα στο Ντόνετσκ χτυπήθηκε επίσης το Σάββατο. Ένα φορτηγό τρένο εξερράγη εκεί και πιθανόν να έχει κάποιο αντίκτυπο στην ικανότητα της Ρωσίας να τροφοδοτεί τις σιδηροδρομικές γραμμές εντός του Ντόνετσκ και του Λουχάνσκ που η Ουκρανία έχει ήδη ασκήσει μεγάλη πίεση.
Οι Ουκρανοί επέδειξαν απίστευτη υπομονή. Δεν χτύπησαν παρά μόνο όταν είδαν μια στιγμή αδυναμίας – έως ότου οι Ρώσοι άρχισαν να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα – διασφαλίζοντας έτσι ότι η ζημιά που θα προκληθεί θα έχει διάρκεια. Ενώ η Ρωσία ισχυρίζεται ότι η σιδηροδρομική κίνηση επρόκειτο να αποκατασταθεί άμεσα, η ευπάθεια της γέφυρας σε επιθέσεις τουλάχιστον θα μειώσει την κυκλοφορία.
Ο Πούτιν καλείται τώρα να λάβει μια σειρά από γρήγορες και επώδυνες αποφάσεις. Τα σημάδια αργής ήττας πληθαίνουν. Στα δυτικά του ποταμού Δνείπερου, ο στρατός του στη Χερσώνα πολιορκείται από ταχέως κινούμενες ουκρανικές δυνάμεις. Έχει ήδη υποχωρήσει εν μέρει λόγω του ίδιου φτωχού ανεφοδιασμού που θα επιδεινωθεί από την έκρηξη του Κερτς.
Οι Ρώσοι αποκόπτονται και πάλι από αυτήν την παραπαίουσα γραμμή ανεφοδιασμού από μια άλλη σειρά κατεστραμμένων ή στοχευμένων γεφυρών κατά μήκος του Δνείπερου. Την περασμένη εβδομάδα είχαν ήδη υποχωρήσει πάνω από 500 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Μπορεί η Μόσχα να διατηρήσει αυτή τη δύναμη σε δύο κατεστραμμένες διαδρομές ανεφοδιασμού; Μια επισφαλής παρουσία ίσως από τη μια μέρα στην άλλη να έχει γίνει σχεδόν αδύνατη. Θα αναλάβει ο Πούτιν το ρίσκο της εξάπλωσης των απομονωμένων δυνάμεών του αραιά σε μια μεγάλη έκταση;
Το δεύτερο σημείο της απόφασης αφορά την Κριμαία. Ο Πούτιν άνοιξε προσωπικά τη γέφυρα στο στενό του Κερτς οδηγώντας ένα φορτηγό το 2018. Τώρα αν θέλει να κρατήσει το παράνομα προσαρτημένο έδαφος, θα πρέπει να το ενισχύσει περαιτέρω με εξαντλημένες δυνάμεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα ανεφοδιασμού ή να αποσύρει εν μέρει τον στρατό του για να διασφαλίσει ότι οι σημαντικοί πόροι του στη χερσόνησο δεν θα αποκοπούν.
Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος για αυτό. Η γέφυρα του Κερτς μπορεί να χτυπηθεί ξανά. Η σιδηροδρομική σύνδεση μέσω της Μελιτόπολης είναι πλέον στόχος μεγάλης αξίας. Η απλή πιθανότητα να διακοπεί η τελευταία ανέγγιχτη σιδηροδρομική διαδρομή της Ρωσίας προς το νότο εγείρει υπαρξιακά ζητήματα για την κατοχή.
«Ο Πούτιν πρέπει να επιλέξει μεταξύ των μεγαλύτερων φιλοδοξιών του με λιγότερες πιθανότητες επιτυχίας ή της εδραίωσης δυνάμεων γύρω από έναν στόχο που έχει περισσότερες πιθανότητες να επιτύχει» σχολιάζει το CNN. Το δεύτερο είναι ένα πλήγμα στην εικόνα του, αλλά του χαρίζει μεγαλύτερες πιθανότητες να διατηρήσει την κατοχή μικρότερων περιοχών της Ουκρανίας.
Η θέση του στο εσωτερικό της χώρας δεν φαινόταν ποτέ πιο αδύναμη από όσο σήμερα. Η παραδοχή της αποτυχίας μπορεί να είναι δυσάρεστη σε αυτό το στάδιο, αλλά ίσως να είναι αναγκαία για να αποφύγει ο Ρώσος πρόεδρος τα χειρότερα. Αντιμετωπίζει μια πλήρη κατάρρευση ή μια μικρή, τρελή προοπτική νίκης. Οι πυρηνικές απειλές αποκαλύπτουν τη δεινή θέση στην οποία έχει περιέλθει.
Τα έξυπνα και υπομονετικά χτυπήματα του Κιέβου στις γηράσκουσες εξαρτήσεις των μεταφορών της Ρωσίας άφησαν τον Πούτιν με μια σειρά υπαρξιακών αποφάσεων που πρέπει να λάβει τις επόμενες ώρες. Έχει λάβει πολλές κακές αποφάσεις, στηριζόμενες σε εσφαλμένες εκτιμήσεις, το τελευταίο 7μηνο. Η έκρηξη του Κερτς του δίνει μία ευκαιρία να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα.