Του Σπύρου Πατέρα,
προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ
Του Σπύρου Πατέρα,
προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ
Ο ΟΣΕ και κατ’ επέκταση ο ελληνικός σιδηρόδρομος διανύει την παρούσα περίοδο μια πολυεπίπεδη μεταβατική φάση, κατά την οποία λαμβάνουν χώρα σημαντικές τομές, που αναμένεται να έχουν θετικές επιπτώσεις στην ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών τα επόμενα χρόνια. Αυτή η αναμόρφωση του επιπέδου των σιδηροδρομικών παροχών στη χώρα αναμένεται να οδηγήσει πολύ περισσότερους επιβάτες να επιλέγουν το τρένο ως βασικό μέσο μετακίνησης από το 2023, αλλά και πολύ μεγαλύτερο ποσοστό των εμπορευματικών μεταφορών να υλοποιούνται μέσω του σιδηροδρόμου έναντι άλλων εναλλακτικών που χρησιμοποιούνται κατά προτεραιότητα σήμερα (οδικών, θαλάσσιων, αεροπορικών).
ΟΙ ΒΑΣΙΚΟΙ άξονες των παρεμβάσεων που βρίσκονται υπό σχεδιασμό και υλοποίηση είναι οι ακόλουθοι:
1. Ενίσχυση σε αριθμό και επίπεδο κατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού του Οργανισμού ούτως ώστε να δύναται να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου.
2. Διάθεση πόρων για τη συντήρηση και ανακαίνιση τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου σε άμεσο χρόνο και ταυτόχρονα δέσμευση πόρων για μακροπρόθεσμο ολιστικό σχεδιασμό έργων συντήρησης.
3. Ολοκλήρωση και χρήση των έργων σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και του συστήματος ελέγχου, της κυκλοφορίας (ETCS) στους κεντρικού άξονες του δικτύου.
4. Ενίσχυση και αναβάθμιση των τηλεπικοινωνιακών και ψηφιακών υπηρεσιών εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, κυρίως σε ό,τι αφορά την παροχή σταθερού WiFi κατά τη διαδρομή, την έγκαιρη ενημέρωση των δρομολογίων στους σταθμούς και τους συρμούς (τηλεματική) και το ενιαίο σύστημα εισιτηρίων με χρήση έξυπνης κάρτας για το σύνολο των σιδηροδρομικών μετακινήσεων.
5. Τα σημαντικά έργα που πρόκειται να δημοπρατηθούν ή να υλοποιηθούν το επόμενο διάστημα, μεταξύ των οποίων ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής, η ανακαίνιση της γραμμής Κάτω Αχαΐα - Πύργος, η ανακαίνιση του άξονα της Βορείου Ελλάδας μέσω ΣΔΙΤ, η μελέτη σύνδεσης των Βιομηχανικών Περιοχών της Μαγνησίας με το λιμάνι του Βόλου και το Αεροδρόμιο της Αγχιάλου κ.λπ., καθώς και το μεγάλο πρόγραμμα έργων της ΕΡΓΟΣΕ για τη διασύνδεση του σιδηρόδρομου με τα μεγάλα λιμάνια της χώρας.
ΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ παρεμβάσεις αναμένεται μεταξύ άλλων να πολλαπλασιαστεί από το 2023 η χωρητικότητα των «Solidarity Lanes» (λωρίδων αλληλεγγύης), που συνδέουν τα λιμάνια του Ικονίου, της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης με τα ευρωπαϊκά σύνορα της χώρας, ένας στόχος με εξαιρετική αναπτυξιακή και γεωπολιτική σημασία για την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ συμβάλλουν στην επίτευξη του μεγάλου στοιχήματος, ο σιδηρόδρομος να αποκτήσει τη θέση και τον ρόλο που του αναλογεί στο ελληνικό μεταφορικό τοπίο, αντίστοιχο αυτού που κατέχει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, υλοποιώντας το τρίπτυχο αύξηση χωρητικότητας, εκσυγχρονισμός δικτύου και ψηφιοποίηση παροχών, με αντίστοιχο αντίκτυπο στην ανάπτυξη, την αξιοπιστία, την πράσινη μετάβαση και την επιβατική εμπειρία.
ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΟ ότι τα επόμενα χρόνια η ελληνική κοινωνία θα βιώσει έντονα τη μετάβαση σε αυτή τη νέα εποχή, που όλοι ελπίζουμε ότι, παρ’ όλες τις αβεβαιότητες, θα μετατρέψει τον σιδηρόδρομο σε πρωταγωνιστή των μεταφορών και θα τον ανεβάσει στον ρόλο και στο ύψος που κατέχει στις περισσότερες ευρωπαϊκές και όχι μόνο χώρες.