Κατάλαβαν, επιτέλους, στο Υπουργείο Παιδείας ότι δεν πρέπει να ξεκινούν την προετοιμασία της επόμενης σχολικής χρονιάς κάποια στιγμή και να την ολοκληρώνουν μετά το… Νοέμβριο. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που ισχύει δεκαετίες τώρα, έτσι ώστε να μην προκαλεί σχεδόν σε κανένα έκπληξη η έναρξη των Σχολείων με μερικούς εκπαιδευτικούς και στην πορεία να έρχονται και οι υπόλοιποι. Να ξεκινά το Σχολείο και κανείς να μη γνωρίζει πότε τελειώνει ακριβώς.
Υπουργείο Παιδείας: Επιτέλους χρονοδιαγράμματα
Του Στράτου Στρατηγάκη,
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected],
www.stadiodromia.gr
Κατάλαβαν, επιτέλους, στο Υπουργείο Παιδείας ότι δεν πρέπει να ξεκινούν την προετοιμασία της επόμενης σχολικής χρονιάς κάποια στιγμή και να την ολοκληρώνουν μετά το… Νοέμβριο. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που ισχύει δεκαετίες τώρα, έτσι ώστε να μην προκαλεί σχεδόν σε κανένα έκπληξη η έναρξη των Σχολείων με μερικούς εκπαιδευτικούς και στην πορεία να έρχονται και οι υπόλοιποι. Να ξεκινά το Σχολείο και κανείς να μη γνωρίζει πότε τελειώνει ακριβώς. Στο περίπου γνωρίζουν όλοι αλλά όχι ακριβώς.
Πολύ θετική έκπληξη συνιστά, λοιπόν, η ανακοίνωση της Υπουργού Παιδείας του χρονοδιαγράμματος για τη λειτουργία των Σχολείων όλων των βαθμίδων. Δεν μπορεί παρά να τη συγχαρούμε, που, επιτέλους, έκανε το αυτονόητο: Να ξεκινά το Σχολείο και να ξέρουμε πότε θα τελειώσει. Διότι η λήξη του σχολικού έτους περιλαμβάνει και τις Πανελλαδικές Εξετάσεις που απαιτούν τη συγκρότηση και την κινητοποίηση ενός ολόκληρου μηχανισμού. Βοηθά και τους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων να σχεδιάσουν την πορεία τους και γνωρίζουν και το τέλος, ώστε να προγραμματίσουν τις διακοπές τους από τώρα που θα είναι φθηνά και να έχουν όλο το δύσκολο γι’ αυτούς ενιάμηνο να ονειρεύονται.
Δεν είναι μόνο η γνώση του προγράμματος των Πανελλαδικών Εξετάσεων η βοήθεια που δίνει ο έγκαιρος προγραμματισμός στους υποψηφίους. Στην προσπάθειά τους να προγραμματίσουν, εκεί στο Υπουργείο Παιδείας, θα συνάντησαν όλα τα παράλογα, που χρόνια τώρα είχαμε μάθει να τα θεωρούμε δεδομένα και να μη μας ενοχλούν.
Σημαντικότερο όλων η έκδοση των αποτελεσμάτων εισαγωγής, των βάσεων δηλαδή. Προκειμένου να γίνονται οι προκαταρκτικές εξετάσεις για την εισαγωγή στις σχολές των ενστόλων η έκδοση των αποτελεσμάτων γινόταν με ένα μήνα καθυστέρηση. Αυτό είχε ως συνέπεια 100.000 υποψήφιοι να αγωνιούν ένα μήνα επιπλέον προκειμένου να μάθουν που πέτυχαν. Μετά οι γονείς αρχές Σεπτέμβρη έτρεχαν και δεν προλάβαιναν να βρουν σπίτι και να το εξοπλίσουν, ώστε να μετακομίσουν οι νέοι φοιτητές. Η θέσπιση του διπλού Μηχανογραφικού επέβαλε να αλλάξει αυτό. Έτσι οι προκαταρκτικές εξετάσεις άλλαξαν ημερομηνίες και πήγαν πριν το Πάσχα. Το διπλό Μηχανογραφικό ακυρώθηκε αλλά η έκδοση των αποτελεσμάτων εισαγωγής μόλις 10 μέρες από τη λήξη της κατάθεσης των Μηχανογραφικών έγινε. Ελπίζουμε να καθιερωθεί, διότι χρόνια γράφαμε ότι τεχνικά είναι εφικτό αλλά κανείς δεν είχε το κουράγιο να το βάλει στόχο και να το προσπαθήσει.
Η έκδοση των αποτελεσμάτων νωρίτερα παρασύρει νωρίτερα και πολλές άλλες διαδικασίες. Οι εγγραφές των νέων φοιτητών γίνονται νωρίτερα, οι μετεγγραφές τώρα μπορούν να γίνουν νωρίτερα και να μη χάνουν μαθήματα οι φοιτητές. Παράλληλα έγινε νωρίτερα και η συμπλήρωση των Μηχανογραφικών των υποψηφίων με σοβαρές παθήσεις, που γινόταν χωρίς κανένα λόγο το Σεπτέμβριο με αποτέλεσμα την καθυστέρηση εισαγωγής και εγγραφής των φοιτητών. Αυτό ακριβώς το χωρίς κανένα λόγο είναι που μας κάνει να σκεφτόμαστε πόση δουλειά έχουμε μπροστά μας μέχρι να κάνουμε τα αυτονόητα.
Παράλληλα έμαθαν μαθητές και εκπαιδευτικοί πότε τελειώνουν τα τετράμηνα, πότε θα γίνουν οι εξετάσεις στα Πρότυπα Σχολεία, πότε σταματούν τα μαθήματα. Τόσα χρόνια εξέδιδε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και αργότερα το ΙΕΠ οδηγίες διδασκαλίας, χωρίς να γνωρίζουν πόσες είναι οι εβδομάδες του σχολικού έτους. Οι εκπαιδευτικοί καλούνταν να προγραμματίσουν την ύλη χωρίς και πάλι να γνωρίζουν πότε τελειώνουν τα μαθήματα. Τώρα ξέρουν: 15 Ιουνίου στα Δημοτικά (όπως κάθε χρόνο) και 19 Μαΐου στα Γυμνάσια και τα Λύκεια. Δεν φέρνει κάποια επανάσταση αυτός ο προγραμματισμός. Οι ημερομηνίες είναι αυτές που περίπου ισχύουν κάθε χρόνο. Απλά οριστικοποιήθηκαν από την αρχή.
Όλος αυτός ο προγραμματισμός βοηθά να επισπευστούν και διαδικασίες που παλαιότερα γίνονταν πολύ αργότερα, αφού είχε διανυθεί ένα σημαντικό μέρος του διδακτικού έτους. Το πρόγραμμα κολύμβησης, για παράδειγμα, μπορεί τώρα να ξεκινήσει νωρίτερα, αφού ήδη εκδόθηκε η πρόσκληση προς τους καθηγητές Φυσικής Αγωγής. Ελπίζουμε και η ενισχυτική διδασκαλία να μη ξεκινήσει λίγο πριν το τέλος του σχολικού έτους, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν.
Οι διορισμοί μονίμων και αναπληρωτών γίνονται έγκαιρα, με συνέπεια στον αγιασμό να υπάρχουν οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία. Όταν δηλαδή τα σχολεία ξεκινούν στις 11 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο (στις 12 φέτος) εννοούμε να ξεκινούν στις 11 και τα μαθήματα στις 12. Αυτό που φαινόταν ακατόρθωτο έγινε εφικτό.
Όλο αυτό που έγινε δεν έχει κανένα κόστος. Τσάμπα είναι. Δεν χωρά, λοιπόν, καμία δικαιολογία σε όλους τους προηγούμενους Υπουργούς Παιδείας που δεν έκαναν τον ετήσιο προγραμματισμό, που κάνει και η μικρότερη επιχείρηση. Μιλάμε για έναν οργανισμό που έχει να διαχειριστεί πάνω από 150.000 εκπαιδευτικούς και πάνω από 1.300.000 μαθητές. Πράγματι μεγάλα τα μεγέθη, γι’ αυτό χρειάζεται περισσότερη δουλειά για να γίνουν όλα στην ώρα τους.
Δείχνει πάντως να έχουν αποφασίσει στο Υπουργείο Παιδείας να προσπαθήσουν να οργανώσουν την Εκπαίδευση κάνοντας το αυτονόητο. Δυστυχώς χρειάστηκε να περάσουμε περισσότερο από το 20% του 21ου αιώνα για να μπορέσει το Υπουργείο Παιδείας να μας πει πότε θα γίνουν οι Πανελλαδικές πριν την έναρξη του σχολικού έτους. Και πρέπει να το συγχαρούμε, που απλά έκανε το αυτονόητο. Αυτό δείχνει ότι έχουμε πολύ μεγάλο δρόμο μπροστά μας πριν επικρατήσει η κοινή λογική στην Εκπαίδευση. Άρα έχουμε ακόμη περισσότερο δρόμο μπροστά μας για να δούμε θετικά αποτελέσματα στην Εκπαίδευση.