Απόψεις
Δευτέρα, 08 Αυγούστου 2022 07:00

Η νέα κρίση μόλις τώρα αρχίζει

ΑΚΡΙΒΏΣ την ώρα που η κρίση στην παγκόσμια αλυσίδα προσφοράς είχε αρχίσει να μετριάζεται, αρχίζει μία άλλη. Απ’ ό,τι φαίνεται τα σενάρια doomsday δεν σταματούν. Και η γεωπολιτική παίζει καλά το παιχνίδι της, εγκλωβίζοντας ολοένα και περισσότερο την παγκόσμια οικονομία στις διελκυστίνδες των μεγάλων συμφερόντων.

Από την έντυπη έκδοση

Της Έφης Τριήρη
[email protected]

 

Ακριβώς την ώρα που η κρίση στην παγκόσμια αλυσίδα προσφοράς είχε αρχίσει να μετριάζεται, αρχίζει μία άλλη. Απ’ ό,τι φαίνεται τα σενάρια doomsday δεν σταματούν. Και η γεωπολιτική παίζει καλά το παιχνίδι της, εγκλωβίζοντας ολοένα και περισσότερο την παγκόσμια οικονομία στις διελκυστίνδες των μεγάλων συμφερόντων. Το θέμα είναι ότι η μία κρίση γεννά άλλη, σε ένα ντόμινο που φθάνει έως τον τελικό αποδέκτη, που είναι ο καταναλωτής και οι ίδιες οι κοινωνίες. Η διένεξη Κίνας - Ταϊβάν καλά κρατεί, με τη δεύτερη να κρατά στα χέρια της έναν «κρυφό άσο», τις άκρως πολύτιμες εξαγωγές της, που συμπεριλαμβάνουν και προϊόντα της κορυφαίας του πλανήτη κατασκευάστριας επεξεργαστών TSMC. Πρόκειται για μία εταιρεία που παίζει τεράστιο ρόλο στην παγκόσμια οικονομία, προμηθεύοντας την Apple, την Qualcomm και άλλους βιομηχανικούς κολοσσούς με άκρως αναγκαίο εξοπλισμό και η οποία θα μπορούσε να κάνει άκρως ανήσυχους ακόμη και τους Αμερικανούς.

Εάν η Κίνα κάνει… δύσκολη τη ζωή της Ταϊβάν, θα δει την κατάσταση να γυρίζει μπούμερανγκ και μάλιστα πολύ γρήγορα. Οι κατασκευαστές τσιπ, τα brands συσκευών, τα ηλεκτρικά οχήματα και πολλά άλλα αγαθά εξαρτώνται τα μέγιστα από την τεχνολογία αιχμής της ταϊβανέζικης εταιρείας, αξίας περίπου 500 δισ. δολαρίων, όπως άλλωστε και οι αντίστοιχες αμερικανικές εταιρείες. Τα εργοστάσια κατασκευής τσιπ της εταιρείας, που βρίσκονται κυρίως στην Ταϊβάν, προμηθεύουν περισσότερο από το ήμισυ της αγοράς κατασκευής τσιπ κατ’ αποκοπή, συμπεριλαμβανομένων του 80% των μικροελεγκτών που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα και του 90% των προηγμένων ημιαγωγών. Kαι όλα αυτά, την ώρα που οι επιχειρήσεις ανά τον κόσμο είχαν αρχίσει να βλέπουν την έξοδο από την παγκόσμια κρίση της έλλειψης επεξεργαστών που προκλήθηκε από την πανδημία και κόστισε ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τώρα, με την ύφεση προ των πυλών και τον πόλεμο στην Ουκρανία να συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό, ένα νέο μπλοκάρισμα στην αλυσίδα προσφοράς θα ήταν θανατηφόρο.