Τη διαμόρφωση ενός νέου, ανασυγκροτημένου και ισχυρού δημόσιου χρηματοπιστωτικού δικτού ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέτοντας προτάσεις για λήψη μέτρων προς αυτήν την κατεύθυνση. Παράλληλα, βάλλει κατά της κυβέρνησης, χαρακτηρίζοντας το σχέδιο των 28 δισ. ευρώ «μέγα πολιτικό και οικονομικό σκάνδαλο».
Τη διαμόρφωση ενός νέου, ανασυγκροτημένου και ισχυρού δημόσιου χρηματοπιστωτικού δικτού ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέτοντας προτάσεις για λήψη μέτρων προς αυτήν την κατεύθυνση. Παράλληλα, βάλλει κατά της κυβέρνησης, χαρακτηρίζοντας το σχέδιο των 28 δισ. ευρώ «μέγα πολιτικό και οικονομικό σκάνδαλο» που «αντιπροσωπεύει μια άνευ προηγουμένου λεηλασία των φορολογούμενων πολιτών, προκειμένου να ενισχυθούν οι τραπεζίτες και το τραπεζικό κεφάλαιο».
Υπογραμμίζει ακόμη τη θέση του να μη διατεθεί «ούτε ένα ευρώ δημόσιο χρήμα στους Τραπεζίτες και το Τραπεζικό κεφάλαιο» και ασκώντας κριτική στο ΠΑΣΟΚ προσθέτει πως «η θέση αυτή ισχύει ανεξάρτητα αν τα ποσά που θα χορηγηθούν άμεσα ή έμμεσα προς τις Τράπεζες δοθούν άνευ προϋποθέσεων ή με προϋποθέσεις, όπως υποστηρίζει το ΠΑΣΟΚ».
Στη συνέχεια συνοψίζει τις πιο βασικές προτάσεις του ως εξής:
1. Οι τράπεζες που δεν μπορούν να στηριχτούν σε δικά τους κεφάλαια και των μετόχων τους για να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, να περνάνε υπό δημόσιο έλεγχο χωρίς αποζημίωση.
2. Να προχωρήσει άμεσα ο έλεγχος της Εθνικής Τράπεζας από το δημόσιο με απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της και να ενισχυθεί το βάρος του δημόσιου στο μετοχικό κεφάλαιο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της Αγροτικής Τράπεζας.
Το δημόσιο, με πρώτο πυρήνα αυτές τις τρεις τράπεζες να ασκήσει μια νέα χρηματοπιστωτική πολιτική με αποκλειστικά αναπτυξιακά και κοινωνικά κριτήρια σε όφελος της οικονομίας και των πολιτών, με χαμηλότοκα δάνεια και ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής.
3. Το δημόσιο, λόγω της έκτακτης κατάστασης, να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλία παρέμβασης στη διαμόρφωση των επιτοκίων, ειδικά των χορηγήσεων, για τη συγκράτηση και τη μείωσή των τελευταίων έως 2% ως πρώτο βήμα, σε βάρος των κερδών των τραπεζών. Η παρέμβαση αυτή είναι αναγκαία όχι μόνο για να ανακουφίσει τους δανειολήπτες, αλλά και για να προλάβει γενικευμένες καταστάσεις μη αποπληρωμής των δόσεων των δανείων.
4. Γίνεται άμεση η ανάγκη εφαρμογής μια νέας πιστωτικής πολιτικής προς τους αγρότες, ιδιαίτερα τους μικρομεσαίους, με ειδικά χαμηλότοκα δάνεια σε ένα πλαίσιο συνολικής ανασυγκρότησης της αγροτικής παραγωγής. Η Αγροτική Τράπεζα με την κρατική στήριξη και τον επαναπροσανατολισμό της να αναλάβει αυτό τον ειδικό πιστωτικό ρόλο προς τους αγρότες. Να σταματήσει μέσα στην κρίση κάθε πλειστηριασμός και κατάσχεση αγροτικής γης.
5. Εκπόνηση και εφαρμογή, με κρατική στήριξη, ειδικής χαμηλότοκης πιστωτικής πολιτικής με ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ειδικά προς τις πολύ μικρές ατομικές επιχειρήσεις. Με πυρήνα το Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων (ΤΕΜΠΜΕ) μπορεί να συγκροτηθεί ειδική δημόσια τράπεζα που μπορεί να αναλαμβάνει αυτή την ειδική πολιτική χρηματοδότησης των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Εφαρμογή έκτακτων ευνοϊκών μέτρων τόσο προς τους μικρομεσαίους αγρότες όσο και προς τις μικρές επιχειρήσεις για την αποπληρωμή των δανείων που έχουν χορηγηθεί.
6. ¶μεση απαγόρευση της λειτουργίας των λεγόμενων εισπρακτικών εταιρειών στις οποίες οι Τράπεζες αναθέτουν καταχρηστικά την είσπραξη των καθυστερούμενων δανείων με τις γνωστές οδυνηρές πρακτικές για τους δανειολήπτες.
7. Να απαγορευτεί η ύπαρξη οποιασδήποτε μορφής τραπεζικής επιτοκιακής χρέωσης που θα υπερβαίνει το εκάστοτε εξωτραπεζικό επιτόκιο (περίπου 10%). Είναι αδιανόητο και τοκογλυφικό τα επιτόκια των πιστωτικών καρτών να φθάνουν έως 22%!
8. Να καταργηθεί το αναχρονιστικό μέτρο του ανατοκισμού (πανωτόκια). Να τεθεί άμεσα, για όλους τους δανειολήπτες, ως ανώτατο όριο για το τελικό ύψος των απαιτήσεων των Τραπεζών το διπλάσιο του αρχικού κεφαλαίου του δανείου, όπως ισχύει στους αγρότες.
9. ¶μεσες νομοθετικές ρυθμίσεις για την κατάργηση όλων των χρεώσεων και επιβαρύνσεων που επιβάλλουν οι Τράπεζες στους συναλλασσόμενους και οι οποίες έχουν κριθεί ως παράνομες και καταχρηστικές από τα δικαστήρια.
Ειδικά, πρέπει να καταργηθούν στις συμβάσεις δανείων οι πολύπλοκοι όροι, τα «ψιλά γράμματα» και οι οποιεσδήποτε επιβαρύνσεις πέραν του επιτοκίου.
Ο δανειολήπτης οφείλει να γνωρίζει και να δεσμεύεται μόνο από ένα απλό και εύληπτο επιτόκιο χωρίς καμία άλλη χρέωση και πολύπλοκους όρους.
10. Αναστολή, όσο διαρκεί η κρίση, των πλειστηριασμών και των κατασχέσεων μέχρι ορισμένου αντικειμενικού ύψους περιουσιακών στοιχείων.
11. Κατάργηση του πλειστηριασμού και της κατάσχεσης στην πρώτη κύρια κατοικία, μέχρι ορισμένου ύψους αντικειμενικής αξίας.
12. ¶μεση κατάργηση του αυθαίρετου ετήσιου τέλους του 6%0 ή 12%0 που επιβάλει η κυβέρνηση με τον αναχρονιστικό νόμο 128/75 σε όλα τα δάνεια και τα υπόλοιπα δανείων.
13. Θεσμοθέτηση της δυνατότητας στο δανειολήπτη να προεξοφλεί το υπόλοιπο του δανείου χωρίς ποινές και επιβαρύνσεις.
14. Λήψη έκτακτων μέτρων μέσα στην κρίση προς τις πιο αδύνατες και ευάλωτες κατηγορίες των δανειοληπτών για επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων και μείωση της ελάχιστης μηνιαίας δόσης καταβολής, χωρίς συνολική επιβάρυνση του δανειολήπτη όσον αφορά το ύψος των τόκων.
15. Να διευρυνθεί ο αριθμός των δόσεων ανοχής για αποπληρωμή δανείων, που επιτρέπουν να κινηθούν μέτρα σε βάρος των δανειοληπτών, από τρεις σε, τουλάχιστον, έξι δόσεις.
16. Να αναμορφωθεί ριζικά ο αυθαίρετος και ανάλγητος τρόπος λειτουργίας της ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Α.Ε., η οποία υπό τη διεύθυνση των Τραπεζών εξωθεί άδικα στην οικονομική καταστροφή και τη διαπόμπευση δεκάδες χιλιάδες δανειολήπτες.