Τoυ Ιωάννη Βογιατζή,
προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου
Τoυ Ιωάννη Βογιατζή,
προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου
Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ συγκυρία ορίζεται από την επανεκκίνηση της οικονομίας και την επαναδραστηριοποίηση του βασικού για το κρασί καναλιού HORECA. Η αναστάτωση που έφερε η πανδημία έληξε και η επάνοδος, με την τουριστική αγορά να είναι ήδη πολύ καλή, επαναφέρει την αισιοδοξία στον κλάδο. Τα νέα προβλήματα δεν λείπουν, με τον πληθωρισμό και την αύξηση του κόστους να απειλούν, όμως ο κλάδος του κρασιού επέδειξε μεγάλη ανθεκτικότητα την προηγούμενη δύσκολη περίοδο και ανυπομονεί σήμερα να εκφράσει τον δυναμισμό του με θετικά αποτελέσματα και ανάπτυξη.
ΠΑΡΟΛΟ που το συνολικό μέγεθος σε αξία της εγχώριας οινοπαραγωγής δεν αυξήθηκε σημαντικά την τελευταία δεκαετία, οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 34% με κύριο χαρακτηριστικό την αύξηση της μέσης τιμής, κατά 32% στην Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά 69% σε τρίτες χώρες, όπως οι ΗΠΑ - Καναδάς. Η επιτυχία αυτή είναι αποτέλεσμα της εφαρμογής στρατηγικού σχεδιασμού marketing από το 2011 και των αντίστοιχων ενεργειών προώθησης που υλοποιήθηκαν.
ΣΤΗΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ αγορά παρατηρήθηκε σχετική μείωση της κατανάλωσης, με το χύμα να παρουσιάζει το τελευταίο διάστημα υποχώρηση, αλλά να διατηρεί ακόμη ένα πολύ μεγάλο ποσοστό κοντά στο 50%. Μεγάλο μέρος της εσωτερικής αγοράς, άνω του 30%, αποτελεί η τουριστική αγορά, στην οποία δίνουμε μεγάλη σημασία, καθώς αποτελεί κατά μια έννοια προθάλαμο για την ανάπτυξη των εξαγωγών και προσφέρει μια εξαιρετική δυνατότητα γνωριμίας των ξένων επισκεπτών με τα κρασιά μας.
ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ πόλος ανάπτυξης είναι και ο οινοτουρισμός, που ανεβαίνει σημαντικά τελευταία, με εξαιρετικά αποτελέσματα στην εικόνα του προϊόντος και τις απευθείας πωλήσεις. Είναι μια δραστηριότητα που δημιουργεί αξία στα προϊόντα και ο κλάδος επιχειρεί να την αντιμετωπίσει οργανωμένα, σε συνεργασία με τον κλάδο του τουρισμού και τον δημόσιο φορέα. Πρόσφατα υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας, ενώ ξεκινά και ένα μεγάλο διατοπικό πρόγραμμα σχεδιασμού και ανάπτυξης του οινοτουρισμού από το ΥΠΑΑΤ και τις περιφερειακές ενότητες της χώρας.
ΚΕΝΤΡΙΚΟΙ στόχοι των οργανώσεων του κλάδου και του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, τον οποίο εκπροσωπώ, είναι η ανάπτυξη των αγορών και η αύξηση των μεριδίων του ελληνικού κρασιού. Συγχρόνως προτεραιότητα είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, η διασφάλιση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων και η βελτίωση των εισοδημάτων των μελών του κλάδου συνολικά.
ΣΤΑ ΔΥΝΑΤΑ σημεία του κλάδου καταγράφονται οι δυναμικές επιχειρήσεις με τεχνογνωσία και δημιουργικότητα που παράγουν μοναδικά προϊόντα. Η αύξηση του αριθμού των οινοποιείων είναι εντυπωσιακή την τελευταία δεκαετία, από 665 οινοποιεία το 2010, πήγαμε στα 1.029 το 2016 και 1.617 το 2021. Ενδιαφέρουσα είναι και η κατανομή σύμφωνα με το μέγεθος, με το 90% των μονάδων να κατατάσσονται στις πολύ μικρές με παραγωγή κάτω των 100 τόνων κρασιού. Τέλος, η διασπορά τους σε όλη την ελληνική περιφέρεια είναι πολύ μεγάλη και σηματοδοτεί τη μεγάλη σημασία του τομέα στις τοπικές οικονομίες και την τοπική αγορά.
Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ αμπελώνας χαρακτηρίζεται την τελευταία πενταετία από μικρή αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων, πολύ μικρότερη όμως από την αναμενόμενη λόγω των νέων αδειών που δόθηκαν για νέες φυτεύσεις. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι παρότι δημιουργούνται νέοι αμπελώνες υπάρχουν και άλλοι που εγκαταλείπονται. Πάντως στα θετικά που διαμορφώνουν τη δυναμική των αμπελώνων μας, εκτός από τις νέες φυτεύσεις, είναι το μεγάλο ενδιαφέρον για το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης. Εκτιμάται ότι στην τελευταία δεκαετία το ένα τρίτο του αμπελουργικού μας δυναμικού έχει ανανεωθεί.
Η ΣΤΡΟΦΗ στις ελληνικές ποικιλίες, κατ’ εφαρμογή του στρατηγικού σχεδιασμού, και η μεγάλη δραστηριοποίηση των αμπελουργών και οινοποιών όλο και περισσότερο στην κατεύθυνση αυτή, δημιουργεί ήδη έναν αμπελώνα με προοπτικές. Για να μην καταρρεύσει, όμως, αλλά αντίθετα να ενισχυθεί αυτή η δυναμική, χρειάζεται να υλοποιηθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός του αμπελουργικού τομέα που έχουμε ζητήσει ως κλάδος και να αντιμετωπίσουμε τα επείγοντα θέματα που προκύπτουν από την κλιματική αλλαγή και απειλούν σοβαρά την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα των αμπελουργικών εκμεταλλεύσεων.
ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ σε μια μεταβατική περίοδο κατά την οποία, αφήνοντας σιγά σιγά πίσω μας την πανδημία, παρατηρούμε ότι το διεθνές οικονομικό και εμπορικό περιβάλλον εισέρχεται σε νέα περίοδο αβεβαιότητας. Ο ΣΕΟ συμμετέχει ενεργά στην Comite Vins, την ευρωπαϊκή ένωση της οινοποιίας, και φιλοξένησε πρόσφατα τη γενική της συνέλευση στην Αθήνα. Είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τους συναδέλφους μας από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες τα μεγάλα ζητήματα του κλάδου και τις στρατηγικές κατευθύνσεις της επόμενης πενταετίας. Κυριαρχεί η ενεργοποίηση του κλάδου στις δράσεις για τη βιωσιμότητα στο οικονομικό, κοινωνικό, περιβαλλοντικό και εμπορικό επίπεδο.