Κοινωνία
Παρασκευή, 08 Ιουλίου 2022 19:21

Η ΔΑΠ για το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ: Πέντε ερωτήσεις-απαντήσεις για τα βασικά του σημεία

Ψηφίστηκε επί της αρχής στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το νέο σχέδιο νόμου – πλαισίου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο: «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις».

Ψηφίστηκε επί της αρχής στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το νέο σχέδιο νόμου – πλαισίου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο: «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις».

Για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου υπάρχουν και κατατέθηκαν στην Επιτροπή διαφορετικές προσεγγίσεις κυρίως από την παραδοσιακή πανεπιστημιακή κοινότητα, για σημαντικές διατάξεις του, μερικές από τις οποίες έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις και ανάλογες παρεμβάσεις.

Μια προσεκτική ανάγνωση σε βασικά σημεία του νομοσχεδίου είναι απαραίτητη για να διευκρινίσει τι ακριβώς συμβαίνει και πως το νομοσχέδιο προσεγγίζει μερικά από τα ζητήματα -ταμπού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, τι σκοπεύει να αλλάξει και τι νέο ευαγγελίζεται να φέρει στο ελληνικό πανεπιστήμιο.

Η ΔΑΠ επιχειρεί σε πέντε ερωτήσεις-απαντήσεις για καίριες διατάξεις του νομοσχεδίου, που αφορούν στις φοιτητικές παρατάξεις, στην ποιότητα των ΑΕΙ και στην αναβάθμιση της πρακτικής άσκησης να παρουσιάσει την ουσία του νομοσχεδίου:

1) Καταργούνται οι φοιτητικές παρατάξεις;

Σε καμία περίπτωση δεν καταργούνται οι φοιτητικές παρατάξεις.

Η σύσταση και λειτουργία των Φοιτητικών Συλλόγων και των παρατάξεων προβλέπεται και προστατεύεται από το Σύνταγμα και τον Αστικό Κώδικα. Το μόνο που αλλάζει είναι η διαδικασία εκλογής εκπροσώπων των φοιτητών στα όργανα Διοίκησης των ΑΕΙ.

2) Τι αλλάζει στη φοιτητική εκπροσώπηση και πώς θα εκλέγονται οι εκπρόσωποι στα όργανα Διοίκησης των Πανεπιστημίων;

Οι εκπρόσωποι στα όργανα Διοίκησης θα εκλέγονται μέσω του ενιαίου ψηφοδελτίου. Το ενιαίο ψηφοδέλτιο αποτελεί πρόταση της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ και στοχεύει ουσιαστικά στην αύξηση της συμμετοχής, αφού πλέον θα μπορεί να θέτει υποψηφιότητα οποιοσδήποτε φοιτητής, είτε ανήκει σε κάποια παράταξη είτε όχι.

Έτσι, ενισχύεται η φοιτητική εκπροσώπηση και δυναμώνει η φωνή των φοιτητών.

Τα τελευταία χρόνια δεν υπήρχε φοιτητική εκπροσώπηση στα όργανα Διοίκησης των Σχολών και όταν αυτό συνέβαινε, η συμμετοχή δεν συνοδευόταν από δικαίωμα ψήφου για ζητήματα φοιτητικής μέριμνας και εν γένει φοιτητικών αναγκών.

3) Επηρεάζει το Συμβούλιο Φοιτητών την εκπροσώπηση στις εκλογές των Φοιτητικών Συλλόγων όπως τη γνωρίζουμε μέχρι σήμερα;

Η διαδικασία εκλογής εκπροσώπων στους Φοιτητικούς Συλλόγους και η εκλογή του Συμβουλίου Φοιτητών για την ανάδειξη εκπροσώπων των φοιτητών στα όργανα διοίκησης των Πανεπιστημίων αποτελούν δύο διαφορετικές διαδικασίες.

Με τη σύσταση του Συμβουλίου Φοιτητών δίνεται πλέον η δυνατότητα μέσω της εκλογικής διαδικασίας του ενιαίου ψηφοδελτίου για θεσμική φοιτητική εκπροσώπηση, όσον αφορά ζητήματα σχετικά με τη φοιτητική μέριμνα και τις ανάγκες των φοιτητών.

4) Πώς αναβαθμίζεται η ποιότητα των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων;

Το νομοσχέδιο συνολικά εισάγει για πρώτη φορά διατάξεις που αποτελούν τομή για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και στοχεύουν στην αναβάθμιση της ποιότητας των ΑΕΙ, στον εκσυγχρονισμό και στην εξωστρέφεια. Συγκεκριμένα, νομοθετούνται:

Διεπιστημονικά-διπλά προπτυχιακά προγράμματα σπουδών

Δυνατότητα επιλογής μαθημάτων άλλων Τμημάτων

«Ελληνικό Erasmus»

Βιομηχανικά διδακτορικά

Αναβάθμιση της πρακτικής Άσκησης

Σχέδιο προσβασιμότητας για τα ΑμεΑ

5) Πως αναβαθμίζεται η πρακτική άσκηση;

Με την ίδρυση Μονάδων πρακτικής άσκησης σε όλα τα ΑΕΙ και τον ορισμό υπευθύνου ανά τμήμα, θεσμοθετείται επιτέλους πλήρες πλαίσιο για την διεξαγωγή πρακτικής άσκησης για το κάθε πρόγραμμα σπουδών.

Ταυτόχρονα, για την προστασία των φοιτητών καθορίζεται το ελάχιστο ύψος αποζημίωσης και εισάγεται υποχρεωτική ασφάλιση των φοιτητών και φοιτητριών