«Η Περιφέρεια Αττικής δεν αφήνει στην τύχη την ανάγκη διαφύλαξης του πράσινου πλούτου της, από την εκδήλωση πυρκαγιών», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Περιφέρεια Αττικής, με αφορμή όπως υποστηρίζει, την ανακοίνωση που εξέδωσε η παράταξη «Δύναμη Ζωής» για το ζήτημα των διαδικασιών ανάθεσης για την παροχή οχημάτων και μηχανημάτων έργου, για την κάλυψη αναγκών της τρέχουσας αντιπυρικής περιόδου.
«Η Περιφέρεια Αττικής δεν αφήνει στην τύχη την ανάγκη διαφύλαξης του πράσινου πλούτου της, από την εκδήλωση πυρκαγιών», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Περιφέρεια Αττικής, με αφορμή όπως υποστηρίζει, την ανακοίνωση που εξέδωσε η παράταξη «Δύναμη Ζωής» για το ζήτημα των διαδικασιών ανάθεσης για την παροχή οχημάτων και μηχανημάτων έργου, για την κάλυψη αναγκών της τρέχουσας αντιπυρικής περιόδου.
«Με νόμιμες και διαφανείς διαδικασίες, διασφαλίζουμε τη συνδρομή μας στο έργο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και την προστασία των δασών της Αττικής», συμπληρώνει.
Με αφορμή την ανακοίνωση που εξέδωσε η παράταξη «Δύναμη Ζωής» για το ζήτημα των διαδικασιών ανάθεσης για την παροχή οχημάτων και μηχανημάτων έργου, για την κάλυψη αναγκών της τρέχουσας αντιπυρικής περιόδου, θα θέλαμε για την αποκατάσταση της αλήθειας να επισημάνουμε τα παρακάτω:
Πρώτον, αποτελεί πολιτική επιλογή της Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής να συνδράμει το έργο του Πυροσβεστικού Σώματος, με στόχο την προστασία των δασών, των αλσών και των πάρκων της Αττικής από πυρκαγιές.
Δεύτερον, η συνδρομή αυτή παρέχεται με όρους διαφάνειας και πλήρους νομιμότητας, αλλά και με απόλυτο σεβασμό και στο τελευταίο ευρώ του φορολογουμένου πολίτη, που δίνεται για το σκοπό αυτό. Αυτή είναι μια πάγια κι αδιαπραγμάτευτη τακτική μας.
Τρίτον, στο πλαίσιο των παραπάνω αδιαπραγμάτευτων αρχών η Περιφέρεια Αττικής από τις 3 Ιουνίου, μέσω της Αυτοτελούς Δ/νσης Πολιτικής Προστασίας, προχώρησε με απολύτως νόμιμη διαδικασία σε αναθέσεις, με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση κατά το άρθρο 32, περ.2 περ.γ του Ν.4412/2016 μέσω του Μητρώου Εργοληπτών, για την παροχή μηχανημάτων έργου-οχημάτων για την κάλυψη αναγκών της τρέχουσας αντιπυρικής περιόδου. Αυτή η διαδικασία είναι απολύτως διαφανής, νόμιμη και εφαρμοζόταν όχι μόνον από τη σημερινή, αλλά και από τις προηγούμενες Διοικήσεις.
Τέταρτον, όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος το καλοκαίρι, δεχθήκαμε αιτήματα συνδομής και παροχής οχημάτων τόσο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, των φορέων διαχείρισης παρκών και αλσών της Περιφέρειας Αττικής όσο και αιτήματα δήμων και συνδέσμων της Περιφέρειας μας. Συγκεκριμένα, ως τις 23 Ιουνίου ελήφθησαν αιτήματα συνδρομής από 12 δήμους, 2 συνδέσμους, 2 φορείς διαχείρισης παρκών και αλσών, καθώς και από 2 Πυροσβεστικές Υπηρεσίες σε χρονικές περιόδους που ο Χάρτης Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς ήταν 3 έως 5, δηλαδή συνθήκες που ουσιαστικά επικρατούν σχεδόν όλη την καλοκαιρινή περίοδο.
Πέμπτον, οι απαιτήσεις αθροίζουν σε δεκάδες βυτιοφόρα οχήματα και μικρά πυροσβεστικά. Λόγω της πληθώρας των αιτημάτων και των αναγκών που αυτά δημιουργούν, δεν καλύπτουμε αιτήματα που αφορούν στην κατηγορία πυρκαγιάς 3, με μοναδική εξαίρεση τα αιτήματα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και των Πάρκων και Αλσών της Περιφέρειας Αττικής. Ήδη, με τη συγκεκριμένη διαδικασία και κατόπιν αιτημάτων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας συνέδραμε το προηγούμενο διάστημα με μηχανήματα έργου και οχήματα για την αντιμετώπιση πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν σε περιοχές της Αττικής.
Έκτο, η Αυτοτελής Δ/νση Πολιτικής Προστασίας προχωρά σε υπολογισμό της εκάστοτε δαπάνης ο οποίος αναγκαστικά υπερεκτιμάται όσον αφορά το ύψος που θα προβλεφθεί, αφού δεν γνωρίζουμε εκ των προτέρων το ποσό που θα απαιτηθεί για την κάλυψη των αναγκών. Αυτή είναι μια ασφαλής και νόμιμη τακτική , που σε καμία περίπτωση δεν οδηγεί σε κατασπατάληση πόρων, αντίθετα, όπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία του τρέχοντος μηνός (Ιούνιος 2022), αναμένεται να κλείσουμε με πραγματικές δαπάνες για αναμονές ύψους 260.000 ευρώ. Δηλαδή κατά πολύ λιγότερο από το ποσό που αρχικά είχε προβλεφθεί.
Έβδομο, δεν επιλέγουμε να υιοθετήσουμε τη λύση της διαγωνιστικής διαδικασίας όχι γιατί δεν θέλουμε τη διαφάνεια, αλλά γιατί μπορεί η διαδικασία αυτή να αποδειχθεί μη λειτουργική. Συγκεκριμένα, είναι πολλοί οι απρόβλεπτοι και αστάθμητοι παράγοντες οι οποίοι θα έθεταν την εκάστοτε εργολαβία είτε ανενεργή ( αν δεν απαιτείτο τελικά η συνδρομή μας με οχήματα), είτε σύντομα ολοκληρωμένη ( αν η συνδρομή απαιτούσε την παροχή οχημάτων σε περισσότερα περιστατικά από όσα θα είχαν προβλεφθεί). Στην τελευταία περίπτωση, ακόμη κι αν είχε γίνει διαγωνισμός, θα είμαστε αναγκασμένοι να υιοθετήσουμε τη διαδικασία των απευθείας αναθέσεων, που εξαρχής υιοθετήσαμε κι επαναλαμβάνουμε ότι είναι απολύτως νόμιμη και προβλέπεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
Όγδοο, είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί να γίνει ασφαλής πρόβλεψη πόσες ημέρες θα επικρατούν συνθήκες που ο Χάρτης Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς θα είναι κατηγορίας 3 ή 4 ή 5.Όμως και αν ακόμα αυτό ήταν εφικτό, θα ήταν παρακινδυνευμένο να προβούμε σε πρόβλεψη που να αφορά όλους τους δήμους της περιφέρειας καθώς και τα έκτακτα γεγονότα τα οποία ποικίλουν από χρονιά σε χρονιά τόσο σε αριθμό όσο και σε διάρκεια. Γι’ αυτό επιλέξαμε τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Ώστε και να μην αναγκαστούμε να πληρώσουμε για υπηρεσίες που δεν θα χρειασθούμε. Αλλά να διασφαλίσουμε πως θα πληρώσουμε μόνον τόσα, όσα τελικά θα μας χρειαστούν
Επίσης, η παράταξη Δύναμη Ζωής που μας εγκαλεί γιατί δεν ακολουθήσαμε τη διαγωνιστική διαδικασία, θα πρέπει να μας εξηγήσει γιατί και οι ίδιοι, ως διοίκηση στο παρελθόν, δεν έκαναν διαγωνισμό. Γιατί μας προτείνουν μια διαδικασία που ούτε αυτοί εφάρμοσαν; Υποκρισία ή άλλη σκοπιμότητα;
Τέλος, όσον αφορά την αποζημίωση για τα οχήματα, να ξεκαθαρίσουμε ότι :
Σε κάθε περίπτωση, προτεραιότητα μας παραμένει η προστασία του πράσινου της Αττικής, με απόλυτα όμως σεβασμό στα χρήματα των πολιτών.