Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να μειωθούν στο μηδέν οι εκπομπές CO2 των νέων οχημάτων που θα πωλούνται στην Ευρώπη από το 2035, προαναγγέλλοντας ουσιαστικά το τέλος της εποχής των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να μειωθούν στο μηδέν οι εκπομπές CO2 των νέων οχημάτων που θα πωλούνται στην Ευρώπη από το 2035, προαναγγέλλοντας ουσιαστικά το τέλος της εποχής των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Το μέτρο σηματοδοτεί το τέλος των αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, των φορτηγών και άλλων ελαφρών οχημάτων έργου που κινούνται καίγοντας βενζίνη ή πετρέλαιο ντίζελ στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2035, όπως και των υβριδικών (βενζίνη ή πετρέλαιο συν ηλεκτρικές μπαταρίες). Πρόκειται για καίριο μέρος του πακέτου οδηγιών και νόμων που θα πρέπει να εφαρμοστούν στην ΕΕ προκειμένου να επιτευχθεί ο διακηρυγμένος στόχος της να φθάσει στην κλιματική ουδετερότητα περί το 2050.
Οι υπουργοί Περιβάλλοντος κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με την πρόταση αφού η Ιταλία, έδρα της Ferrari και της Automobili Lamborghini, έκανε πίσω στο αίτημά της για πέντε χρόνια παράταση στην κατάργηση των μηχανών εσωτερικής καύσης, έως το 2040. Ο Ιταλός υπουργός Οικολογικής Μετάβασης Ρομπέρτο Τσινγκολάνι δήλωσε στους ομολόγους του νωρίτερα την Τρίτη ότι είναι «ικανοποιημένος» με τον συμβιβασμό που πρότεινε η Γερμανία, ο οποίος θα μπορούσε να επιτρέψει τη χρήση καυσίμων ουδέτερων εκπομπών άνθρακα μετά το 2035.
Κατόπιν αξίωσης ορισμένων χωρών, ιδίως της Γερμανίας και της Ιταλίας, οι 27 ευρωπαϊκές χώρες δέχθηκαν να εξετάσουν να δώσουν πιθανόν στο μέλλον πράσινο φως για εναλλακτικές τεχνολογίες, όπως η χρήση συνθετικών καυσίμων, ή σε υβριδικά επαναφορτιζόμενα οχήματα, εάν επιτρέψουν να επιτευχθεί ο στόχος να σταματήσουν εντελώς οι εκπομπές των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την υπερθέρμανση του πλανήτη από τα οχήματα.
Οι υπουργοί Περιβάλλοντος ενέκριναν επίσης την παράταση για ακόμη πέντε χρόνια της εξαίρεσης από τις υποχρεώσεις ως προς τις εκπομπές CO2 η οποία έχει χορηγηθεί σε αυτοκινητοβιομηχανίες που χαρακτηρίζονται «niche» (σ.σ. καλύπτουν εξειδικευμένο, μικρό τομέα της αγοράς) και όσες παράγουν λιγότερα από 10.000 αυτοκίνητα τον χρόνο, ως τα τέλη του 2035. Η ρήτρα αυτή, γνωστή και ως «τροπολογία Ferrari», αφορά κατασκευάστριες πολυτελών ή/και σπορ αυτοκινήτων.
Ως μέρος του πακέτου, οι ευρωπαϊκές χώρες συμφώνησαν επίσης να ενισχύσουν το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ και να ενισχύσουν τον μηχανισμό ελέγχου των τιμών. Θέλουν επίσης να καθυστερήσουν κατά ένα χρόνο τη νέα αγορά άνθρακα για καύσιμα θέρμανσης και οδικών μεταφορών και να δημιουργήσουν ένα ταμείο για το κλίμα που θα βοηθήσει στον μετριασμό του κόστους του νέου προγράμματος ανώτατων ορίων και εμπορίας για τους πιο ευάλωτους.
Μαζί με τέσσερα άλλα κράτη μέλη, η Ιταλία είχε επιδιώξει μείωση κατά 90% των εκπομπών των αυτοκινητοβιομηχανιών έως το 2035, έτος κατά το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στόχευσε σε μείωση στο μηδέν, καθώς και εξαίρεση για τις μικρές αυτοκινητοβιομηχανίες. Κέρδισε ορισμένες παραχωρήσεις για εξειδικευμένους κατασκευαστές, όπως η Lamborghini, οι οποίοι θα απαλλαγούν από τους ενδιάμεσους στόχους μέχρι το τέλος του 2035, από το 2029 που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τη Γαλλία.
Σε μια προσπάθεια να επιτρέψει έναν συμβιβασμό, η Γερμανία πρότεινε μια μη δεσμευτική προσθήκη στον νόμο για τις εκπομπές αυτοκινήτων που καλεί την Κομισιόν να προτείνει την ταξινόμηση οχημάτων που λειτουργούν αποκλειστικά με καύσιμα ουδέτερα από άνθρακα μετά το 2035.
Οι υπουργοί συμφώνησαν επίσης να εγκρίνουν τις βασικές παραμέτρους μιας σαρωτικής μεταρρύθμισης της αγοράς άνθρακα, όπως προτείνεται από την Κομισιόν, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης κατά 61% των εκπομπών στο πρόγραμμα ανώτατων ορίων και εμπορίου έως το 2030 από τα επίπεδα του 2005. Θέλουν να ενισχύσουν τον μηχανισμό που αποτρέπει τις υπερβολικές αυξήσεις τιμών για να περιορίσει την κερδοσκοπία και να επιτρέψει την απελευθέρωση 75 εκατομμυρίων αδειών άνθρακα στην αγορά. Αυτό θα συνέβαινε εάν η μέση τιμή δημοπρασίας των δικαιωμάτων σε έξι μήνες υπερβαίνει 2,5 φορές τη μέση τιμή των δύο προηγούμενων ετών.
Η συμφωνία περιορίζει επίσης το μέγεθος του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα σε 59 δισεκατομμύρια ευρώαπό 72 δισεκατομμύρια ευρώ που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τα μέτρα πρέπει πλέον να τεθούν σε διαπραγμάτευση με τους ευρωβουλευτές, οι οποίοι καθόρισαν αυτόν τον μήνα τη θέση τους για την πρόταση της Κομισιόν.
Καθώς οι αξιωματούχοι της ΕΕ τάσσονται ήδη υπέρ της εγκατάλειψης των ορυκτών καυσίμων στην αυτοκινητοβιομηχανία, είναι πολύ πιθανό οι περισσότερες εταιρείες αυτοκινήτων να πρέπει να στραφούν στην παραγωγή ηλεκτρικών μοντέλων σε λίγο περισσότερο από μια δεκαετία.
naftemporiki.gr