Η Μύρτις, το 11χρονο κορίτσι που πέθανε στον μεγάλο λοιμό των Αθηνών τον 5ο αι. π.Χ. και το πρόσωπό της αναπλάστηκε από την ερευνητική ομάδα του Καθηγητή Μανώλη Ι. Παπαγρηγοράκη, ταξιδεύει τώρα στο metaverse, στα δίκτυα 5ης Γενιάς (5G).
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Η Μύρτις, το 11χρονο κορίτσι που πέθανε στον μεγάλο λοιμό των Αθηνών τον 5ο αι. π.Χ. και το πρόσωπό της αναπλάστηκε από την ερευνητική ομάδα του Καθηγητή Μανώλη Ι. Παπαγρηγοράκη, ταξιδεύει τώρα στο metaverse, στα δίκτυα 5ης Γενιάς (5G).
Συγκεκριμένα, αυτή τη φορά δίνει ραντεβού από τις 27 Ιουνίου έως την 1η Ιουλίου στην Ελληνογερμανική Αγωγή, στο πενθήμερο Καλοκαιρινό Εργαστήρι «Μύρτις: Πρόσωπο με πρόσωπο με το παρελθόν» που απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού, και σχεδιάστηκε από την Ελληνογερμανική Αγωγή, το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και την ερευνητική ομάδα της Μύρτιδος.
Οι μαθητές ανακαλύπτουν μέσα από βιωματικές δράσεις την αναγέννηση της Μύρτιδος και ταξιδεύουν μαζί της στην αρχαία Αθήνα.
O Καθηγητής Παιδαγωγικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Αναστάσιος Εμβαλωτής, που είναι, συγχρόνως, αντιπρόεδρος ΔΣ του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) μάς λέει για το Εργαστήρι:
«Τι έλειψε, μετά από δύο χρόνια υγειονομικής κρίσης -και των επιπτώσεις αυτής, από τους/τις μαθητές/τριές μας; Οι εμπειρίες -ζωής και κοινωνικοποίησης- με τους συμμαθητές τους! Οι ευκαιρίες να εκδιπλώσουν τις δεξιότητές τους και τα ενδιαφέροντά τους. Όσα αναπτύχθηκαν και όσα λανθάνουν στον άνυδρο τόπο μιας σχολικής καθημερινότητας, η οποία, ορισμένες φορές, “διεκπεραιώνεται” τυπικά.
To καλοκαιρινό εργαστήριο «Μύρτις: Πρόσωπο με πρόσωπο με το παρελθόν» είναι μια ευκαιρία μαθητές και μαθήτριες που έχουν αποφοιτήσει από την ΣΤ΄ Δημοτικού να εργαστούν ομαδικά και μέσω βιωματικών δράσεων -που ενσωματώνουν μεθοδολογία διερευνητικής μάθησης, ερευνητικού (επιστημονικού) σχεδιασμού και διαθεματικών προσεγγίσεων- να αναζητήσουν τα ίχνη, τον πολιτισμό, την καθημερινότητα της αρχαίας Αθήνας. Δεν πρόκειται για μια ακόμη “ευκαιρία” για μάθημα, αλλά για μια περιπέτεια στον χρόνο. Η αναζήτηση δεν είναι διαμεσολαβημένη, αλλά αυθεντική. Οι μαθητές και οι μαθήτριες, εκτός πολλών άλλων αυθεντικών εμπειριών, θα ενημερωθούν και θα εξοικειωθούν, επί παραδείγματι, με την αρχαιολογική έρευνα. Αυτή τη φορά όχι μόνο μέσω της εισήγησης/παρουσίασης ενός/μιας ειδικού -αρχαιολόγου, αλλά λαμβάνοντας μέρος σε μια “αυθεντική” ανασκαφή. Θα γνωρίσουν την επιστημονική μεθοδολογία, τις τεχνικές, τις απαιτήσεις και τις συνέπειες μιας αυθεντικής αρχαιολογικής έρευνας πεδίου. Θα ενημερωθούν για τη διατροφή στην Αθήνα την εποχή της Μύρτιδος, αλλά και θα γευθούν τις λιχουδιές των παιδιών πριν 2500 χρόνια. Θα απολαύσουν τον νυχτερινό αττικό ουρανό όπως είναι σήμερα, αλλά όπως ήταν και το 430 π.Χ. και θα ονειρευτούν το μέλλον τους. Στη metaverse εποχή τα όνειρα δεν οπτικοποιούνται -ακόμη, αλλά τα ημερολόγια των μαθητών/τριών, ψηφιακά ή συμβατικά, μπορούν να αποκαλύψουν το μέλλον μας…».
Η σχέση της Μύρτιδος με την υψηλή τεχνολογία, metaverse - δίκτυα 5ης Γενιάς, την τοποθετεί στην εκπαιδευτική πρωτοπορία, καθώς μέσω προγραμμάτων που έχουν δημιουργηθεί γι’ αυτήν από την Ελληνογερμανική Αγωγή, οι μαθητές κάνουν κτήμα τους τις σχετικές τις εφαρμογές.
Ο κ. Σοφοκλής Σωτηρίου, διευθυντής του τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής, μας αναφέρει, χαρακτηριστικά, για τη σχέση που έχει δημιουργήσει η Μύρτις με τα δίκτυα 5ης Γενιάς: «Χάρη στη χρήση προηγμένων τεχνολογιών, όπως τα δίκτυα 5ης Γενιάς (5G), μας δίνεται η δυνατότητα να παρουσιάσουμε στους μαθητές υψηλής ποιότητας περιεχόμενο κατά της διάρκεια των εκπαιδευτικών επισκέψεων σε αρχαιολογικούς χώρους και Μουσεία. Για παράδειγμα, σήμερα είναι εφικτό να παρουσιάσουμε επαυξήσεις μπροστά στα μάτια των μαθητών βοηθώντας τους να κατανοήσουν βαθύτερα τα ζητήματα που μελετούν. Έτσι για παράδειγμα, στο πλαίσιο μίας επίσκεψης στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας, μπορούν να δουν ανακατασκευασμένα τα κτήρια του Χρυσού Αιώνα της Αθήνας, μπορούν να δουν πρόσωπα της εποχής, να βιώσουν επίσης σχετικά γεγονότα -όπως μία συνέλευση του Δήμου της Αθήνας. Στην περίπτωση της Μύρτιδος, οι εφαρμογές είναι πολλές και εντυπωσιακές. Η Μύρτις παρουσιάζει την πόλης της αλλά και ολόκληρη την εποχή της στους “συμμαθητές” της. Παρουσιάζει το σπίτι της, τα παιγνίδια της, μιλά για τη διατροφή της, μοιράζεται πληροφορίες για τη μουσική που άκουγε. Από “συμμαθήτρια” μετατρέπεται σταδιακά σε “δασκάλα” και μακρινή προ-προ-προ γιαγιά που συμβουλεύει για τα όσα πρέπει οι μικροί μαθητές να γνωρίζουν ώστε να μην επαναλάβουν τα λάθη του παρελθόντος αλλά αντίθετα να γνωρίσουν όλα όσα θα τους βοηθήσουν να δημιουργήσουν μία καλύτερη κοινωνία. Και όλα αυτά συμβαίνουν στον χώρο της Αρχαίας Αγοράς, στην Ακρόπολη, την Πνύκα και τον Κεραμεικό, εκεί που το μεγαλείο της αρχαιότητας υποβάλει τον επισκέπτη και δημιουργεί κατάλληλες συνθήκες για μάθηση και διδασκαλία».
Εφαρμογή αυτών που αναφέρει ο κ. Σωτηρίου, ήταν και η πρόσφατη επίσκεψη της Μύρτιδος στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αίγινας, όπου συνάντησε σχεδόν όλους τους μαθητές Δημοτικού του νησιού.
Και το ταξίδι της Μύρτιδος συνεχίζεται! Και, κάπως έτσι, το 11χρονο κορίτσι νικά τον χρόνο, ξανά και ξανά…· μαζί του, κι εμείς.