Αφιερώματα
Τετάρτη, 15 Ιουνίου 2022 10:58

Τα Ποσειδώνια επιστρέφουν δυναμικά

Γιάννης Πλακιωτάκης, Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Γιάννης Πλακιωτάκης, Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Η 27η διοργάνωση των Ποσειδωνίων, έπειτα από 4 χρόνια απουσίας, βρίσκει την παγκόσμια ναυτιλία σε ένα μεταβατικό στάδιο. Ένα στάδιο με πολύ σημαντικές αλλαγές που αφορούν τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την κυβερνοασφάλεια και την εκπαίδευση

Η εμπορική ναυτιλία αποτελεί τον μεγαλύτερο και τον σημαντικότερο παράγοντα στις διεθνείς συναλλαγές, καθώς μεταφέρει περισσότερο από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου σε λαούς και κοινότητες σε όλο τον κόσμο. Είναι η πιο αποτελεσματική και οικονομικά αποδοτική μέθοδος διεθνούς μεταφοράς για τα περισσότερα εμπορεύματα. Ένα αξιόπιστο μέσο μεταφοράς αγαθών παγκοσμίως, διευκολύνοντας το εμπόριο και συμβάλλοντας στη δημιουργία ευημερίας μεταξύ των εθνών και των λαών. Η πανδημία του COVID-19 ήρθε να ενισχύσει δυναμικά τον ρόλο της, αναδεικνύοντας παράλληλα τον επαγγελματισμό και τη θυσία των δύο εκατομμυρίων ναυτικών που υπηρετούν στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο, συνεχίζοντας αδιάκοπα τη μεταφορά εμπορευμάτων, αλλά και ζωτικών ιατρικών προμηθειών, τροφίμων και άλλων βασικών αγαθών ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπισή της.

Μέσα σε αυτό το δυσμενές πλαίσιο και παρά τις οικονομικές επιπτώσεις που έφερε η πανδημία σε όλες τις εμπορικές δραστηριότητες του πλανήτη, η ελληνική ναυτιλία κατάφερε να διατηρήσει τα σκήπτρα της κορυφαίας ναυτιλίας στον κόσμο, ελέγχοντας αυτή τη στιγμή το 19% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου και το 58% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το 2022, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, φαίνεται ότι θα αποτελέσει μία χρονιά σημαντικής ανάκαμψης σε όλους τους τομείς, αφήνοντας πίσω τις αρρυθμίες και τα προβλήματα που δημιούργησε η υγειονομική κρίση. Ανάμεσα σε αυτά, δεν μπορώ να μην τοποθετήσω και τη μη διοργάνωση του σημαντικότερου ναυτιλιακού ραντεβού του πλανήτη, των Ποσειδωνίων. Φέτος, έχουμε τη χαρά τα Ποσειδώνια να επιστρέφουν δυναμικά, έπειτα από δύο δύσκολα χρόνια πανδημίας, έτοιμα να υποδεχθούν εκθέτες από όλο τον κόσμο και να αποτελέσουν ξανά ένα κορυφαίο διεθνές ναυτιλιακό γεγονός, βάζοντας την Ελλάδα να βρίσκεται στο επίκεντρο. Η 27η διοργάνωση των Ποσειδωνίων, έπειτα από 4 χρόνια απουσίας, βρίσκει την παγκόσμια ναυτιλία σε ένα μεταβατικό στάδιο. Ένα στάδιο με πολύ σημαντικές αλλαγές που αφορούν τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την κυβερνοασφάλεια. Μηχανολογικές και τεχνολογικές εξελίξεις που διαμορφώνουν την ατζέντα του διεθνούς διαλόγου για τα σημαντικότερα ζητήματα του κλάδου. Μετά την κατάρρευση του παγκόσμιου εμπορίου το πρώτο εξάμηνο του 2020, η παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα ανακάμπτει με ταχείς ρυθμούς και σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, ελπίζουμε ότι το 2022 θα είναι έτος πλήρους ανάκαμψης, με τη ναυτιλία και τη γαλάζια οικονομία στο προσκήνιο. Προκειμένου να σταθεροποιηθούν και να ενισχυθούν οι ανοδικές τάσεις της αγοράς, χρειάζεται όλοι να προσπαθήσουμε, ο κάθε ένας με τη δική του αρμοδιότητα, για την αντιστροφή των επιπτώσεων της κρίσης, μέσω της προώθησης μιας βιώσιμης «γαλάζιας οικονομίας», που διευκολύνει τη σωστή κατανομή του ωκεάνιου πλούτου και διασφαλίζει δίκαιες ευκαιρίες για οικονομική ανάπτυξη και ευημερία. Ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που καλείται να απαντηθεί σε διεθνές επίπεδο, δεν είναι άλλο από τη μετάβαση σε ναυτιλιακές δραστηριότητες με ουδέτερες εκπομπές άνθρακα. Για την Ελλάδα, ο de facto διεθνής χαρακτήρας των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων απαιτεί την εφαρμογή παγκόσμιων ενιαίων κανόνων μέσω του ΙΜΟ. Όλα τα έθνη θα πρέπει να υποστηρίξουν την αποτελεσματική εφαρμογή της Στρατηγικής του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Έτερος, εξίσου σημαντικός, παράγοντας είναι η επιρροή της ναυτιλίας, αλλά και των περισσότερων κλάδων της βιομηχανίας των μεταφορών, από τις ραγδαίες και μεγάλες αλλαγές που φέρνουν στην καθημερινότητα οι σύγχρονες τεχνολογίες και ο ψηφιακός μετασχηματισμός ο οποίος βρίσκεται και στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Σε αυτό το πλαίσιο κινούμαστε και στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Σε αγαστή συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα νέο, σύγχρονο περιβάλλον, μέσα στο οποίο τόσο η ναυτιλιακή όσο και η παραναυτιλιακή βιομηχανία θα βρουν πρόσφορο έδαφος για να αναπτυχθούν, προς όφελος και της οικονομίας αλλά και της κοινωνίας. Οι αλλαγές στον ναυτιλιακό κλάδο είναι ριζικές. Όλα αυτά και όλα όσα θα ακολουθήσουν στα επόμενα χρόνια αλλάζουν άρδην το προφίλ του ναυτικού του μέλλοντος. Η αγορά θα πρέπει να οπλιστεί και να αναζητήσει στελέχη και σε επίπεδο αξιωματικών αλλά και σε επίπεδο κατωτέρων πληρωμάτων, που θα είναι άρτια εκπαιδευμένα. Οι πρόσφατες μελέτες για τα χρόνια που έρχονται μας λένε ότι ο απαιτούμενος αριθμός αξιωματικών για τη στελέχωση του παγκοσμίου στόλου υπολείπεται της ζήτησης κατά 16.500 στελέχη, ενώ για το έτος 2025 προβλέπεται το έλλειμμα αυτό να ανέλθει στους 147.000 αξιωματικούς. Όλα αυτά τα ζητήματα θα αποτελέσουν τους βασικότερους άξονες της διάδρασης ανάμεσα στους εκπροσώπους της ναυτιλιακής κοινότητας που θα βρεθούν διά ζώσης έπειτα από 4 χρόνια στο μεγάλο ραντεβού των Ποσειδωνίων. Η φετινή έκθεση, πάντα υπό την αιγίδα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ελπίζουμε να ξεπεράσει κάθε προσδοκία.

----------------

POSEIDONIA IS HERE AGAIN

Giannis Plakiotakis, Minister of Shipping and Island Policy

The 27th Poseidonia fair, organized this year after a four-year break, finds world shipping at a transitional stage, with significant changes concerning environmental regulations, digital transformation and cybersecurity.

Merchant marine is the largest and most important component in international trade as it transports more than 80% of world trade to peoples and communities around the world. It is the most efficient and cost-effective method of international transportation for most goods. It is a reliable means of transporting goods worldwide, facilitating trade and contributing create prosperity between nations and peoples. Shipping’s role was enhanced by the COVID-19 pandemic, highlighting the professionalism and sacrifice of the two million seafarers serving in the global merchant fleet, which kept up with the uninterrupted transport of goods, including vital medical supplies, food and other basic goods, needed to combat the pandemic. Under such unfavorable conditions and in spite of the pandemic’s economic impact on all the commercial activities on the planet, Greek shipping was able to retain its status as the world’s leading shipping force, currently controlling 19% of the world merchant fleet and the 58% of the European Union fleet. In 2022, things so far point to a year of significant recovery in all areas, leaving behind the irregularities and havoc caused by the health crisis, which -I should underline- prevented the organization of such an important shipping gathering, the Poseidonia. Staging a dynamic comeback following a tough pandemic, organizers are ready to welcome exhibitors from all over the world, hoping that Poseidonia will again be a leading international shipping event, putting Greece in the spotlight. The 27th Poseidonia event, organized this year after a four-year break, finds world shipping in a transitional stage: a stage encompassing very important changes concerning environmental regulations, digital transformation, cybersecurity, as well as mechanical and technological developments forming the agenda of international dialogue on the industry’s most important issues. Following the collapse of world trade in the first half of 2020, global economic activity is now recovering rapidly and according to the data so far, we hope that 2022 will be a year of full recovery, with shipping and the blue economy at the forefront.

To stabilize and support the market’s upward trends, we all need to try, each one in their own capacity, and reverse the effects of the crisis, by promoting a sustainable “blue economy”, as this facilitates proper distribution of ocean wealth and ensures fair opportunities for economic growth and prosperity. The transition to carbon-neutral shipping is one of the biggest issues that needs to be addressed internationally. For Greece, the de facto international nature of shipping activities requires the implementation of IMO uniform global rules. All nations should support the effective implementation of IMO’s strategy to reduce greenhouse gas emissions from ships, as we begin to consider medium- and long-term measures that will lead to carbon-neutral shipping. Another, equally important issue facing shipping and most areas of the transport industry, is the impact of rapid and major changes that modern technologies bring to everyday life, and the digital transformation, which is among the top priorities set by the government of PM Kyriakos Mitsotakis. In recent years, almost all shipping companies, regardless of their region of operation, have been implementing modern technological means in order to stabilize their dynamic presence in the market and at the same time develop competitive advantages while maintaining their position. This is the framework we are working on at the Ministry of Shipping and Island Policy. In cooperation with the Ministry of Digital Governance, we are trying to create a new, modern environment, in which both the shipping and para-shipping industries will find suitable ground to develop, for the benefit of both the economy and the community.

The shipping industry is undergoing radical changes, which are expected in coming years to lead to drastic changes in the profile of future seafarers. The market will need to reinforce itself by hiring both officers and well-trained crews, equipped with the proper skills and qualifications that will help them cope in a very competitive global maritime environment, and in the long run preserve the world-famous and recognized seamanship of the Greeks. Recent studies for the coming years show that the number of officers required to staff the global fleet is below demand by 16,500, with the deficit projected to skyrocket to 147,000 officers in 2025. All of the above issues will be the main focus of interaction between shipping community representatives, during their great gathering at Poseidonia. Over time, this universal maritime meeting has been a point of reference for developments, highlighting Greece’s major role in global shipping. For more than 50 years, Poseidonia has been a pole of attraction, placing shipping at the top of international attention, with hundreds of exhibitors from around the world. We hope that this year’s fair, always under the auspices of the Ministry of Shipping and Island Policy, will exceed all expectations.