Αφιερώματα
Τετάρτη, 15 Ιουνίου 2022 10:36

Κορυφαίοι στο κόσμο οι Έλληνες εφοπλιστές

Του Αντώνη Τσιμπλάκη, [email protected]

Του Αντώνη Τσιμπλάκη, [email protected]

Διαχειρίζονται συνολικά έναν στόλο που αποτελείται από 5.837 πλοία, χωρητικότητας 246,2 εκατ. gross tonnage και αξίας 160,7 δισ. δολαρίων

Τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο έχουν υπό τη διαχείρισή τους οι Έλληνες πλοιοκτήτες για μια ακόμα χρονιά. Παρά το γεγονός ότι οι εφοπλιστές από την Ασία, σύμφωνα με τα στοιχεία του οίκου Clarksons, διαχειρίζονται πλέον το 43% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε gross tonnage (gt), ξεπερνώντας τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους, που ελέγχουν πλέον το 42%, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν στην κορυφή σε όρους χωρητικότητας. Ειδικότερα, διαχειρίζονται συνολικά έναν στόλο 5.837 πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 246,2 εκατ. gt και συνολικής αξίας, σύμφωνα με την εκτίμηση του βρετανικού οίκου Clarksons, 160,7 δισ. δολαρίων. Τα 1.408 απ’ αυτά είναι δεξαμενόπλοια, ενώ ακόμα 2.547 πλοία είναι μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulk carriers). Ακόμα 683 είναι γενικού φορτίου, 496 είναι εξειδικευμένα πλοία και άλλα 703 είναι άλλου τύπου. Στη δεύτερη θέση, πίσω από τους Έλληνες εφοπλιστές, βρίσκονται οι Κινέζοι, με έναν στόλο 11.089 πλοίων, χωρητικότητας 226,2 εκατ. gt, ενώ η αξία τους φτάνει τα 189,1 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, η κατακόρυφη άνοδος της αξίας του κινεζικού στόλου οφείλεται στο γεγονός ότι διαχειρίζονται ένα πολύ μεγάλο μερίδιο του στόλου των containerships, των οποίων οι τιμές έχουν πολλαπλασιαστεί την τελευταία διετία, ως αποτέλεσμα της εκτόξευσης της ναυλαγοράς σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Στην τρίτη θέση του βάθρου βρίσκονται οι Ιάπωνες, με τον στόλο τους να ανέρχεται σε 8.980 πλοία χωρητικότητας 177 εκατ. gt και τη σημερινή τους αξία στην αγορά να διαμορφώνεται στα 157 δισ. δολάρια. Στην τέταρτη θέση είναι οι εφοπλιστές από τις ΗΠΑ, με τις αμερικανικών συμφερόντων εταιρείες να διαχειρίζονται έναν στόλο από 5.063 πλοία χωρητικότητας 65,8 εκατ. gt, τα οποία κοστίζουν σήμερα 115 δισ. δολάρια, ενώ την πρώτη πεντάδα κλείνουν οι Νορβηγοί πλοιοκτήτες με 2.863 πλοία χωρητικότητας 63,6 εκατ. gt, τα οποία ο οίκος Clarksons εκτιμά στα 64,5 δισ. δολάρια. Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν οι πλοιοκτήτες από τη Νότια Κορέα με 2.971 πλοία (63,3 εκατ. gt), τη Γερμανία με 2.782 πλοία (61,5 εκατ. gt), την Ιταλία με 1.979 πλοία (47,7 εκατ. gt), τη Σιγκαπούρη με 3.602 πλοία (46 εκατ. gt) και τη Δανία με 1.410 πλοία (38,2 εκατ. gt). Είναι χαρακτηριστικό ότι τα 10 μεγαλύτερα ναυτιλιακά έθνη στον κόσμο διαχειρίζονται το 45% του παγκόσμιου στόλου σε όρους αριθμού πλοίων, το 69% σε όρους χωρητικότητας και τους αναλογεί το 69% της αξίας. Αντίθετα με τον εν ενεργεία στόλο, όπου οι Έλληνες εφοπλιστές κρατούν τα ηνία, στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών προπορεύονται οι Κινέζοι, με τους Ιάπωνες να είναι δεύτεροι και τους Έλληνες να ακολουθούν. Ειδικότερα οι Κινέζοι ναυπηγούν συνολικά 758 πλοία χωρητικότητας 28,6 εκατ. gt (33 δισ. δολάρια), ενώ οι Ιάπωνες ναυπηγούν 516 πλοία χωρητικότητας 19,8 εκατ. gt, με το συνολικό κόστος να διαμορφώνεται στα 20,2 δισ. δολάρια.

Νηολόγια και νηογνώμονες

Σύμφωνα με στοιχεία της IHS Markit, που εκπόνησε έρευνα για λογαριασμό της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Cooperation Committee), ο ελληνόκτητος στόλος για πρώτη φορά στην ιστορία του έσπασε το φράγμα των 355 εκατ. dwt μεταφορικής ικανότητας. Από την έρευνα φαίνεται ότι τα ελληνικών συμφερόντων πλοία είναι εγγεγραμμένα σε 28 νηολόγια συνολικά. Το νηολόγιο Λιβερίας είναι στην πρώτη θέση με μερίδιο 25%, τα Marshall Islands ακολουθούν με 24%, η σημαία Μάλτας με 16%, ενώ στην τέταρτη θέση είναι η ελληνική σημαία με μερίδιο 14%. Στο ελληνικό νηολόγιο είναι εγγεγραμμένα 570 πλοία, συνολικού tonnage 59,61 εκατ., μειωμένα κατά 14 πλοία ή 2,7 εκατ. dwt σε σχέση με πέρσι. Τους τελευταίους 12 μήνες με τα περισσότερα πλοία ενισχύθηκε η σημαία των Marshall Islands, κατά 132 συνολικά, ενώ ακολούθησαν η Λιβερία με 83, η Κύπρος με 7 και οι Μπαχάμες με 2. Στον αντίποδα ο Παναμάς, η Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ έχασαν 113, 10 και εννέα πλοία αντίστοιχα. Τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια αργού αντιπροσωπεύουν το 26,1% (25,4% σε όρους dwt) του παγκόσμιου στόλου, τα product tankers το 6,3% (11,6% σε όρους dwt), ενώ οι «Greeks» ελέγχουν και το 12,1% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (15% σε όρους dwt). Στα φορτηγά (bulk carriers - Ore) οι Έλληνες ελέγχουν το 15% του παγκόσμιου στόλου ή 17% σε όρους χωρητικότητας και όσον αφορά τα containerships το 6,2% (5,6% σε όρους dwt). Ο μέσος όρος ηλικίας των ελληνικών συμφερόντων πλοίων, άνω των 1.000 g.t., είναι κατά 2,4 έτη μικρότερος από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Πιο συγκεκριμένα είναι στα 12,3 έτη με τον παγκόσμιο μ.ό. στα 14,7 έτη. Όσον αφορά τους Νηογνώμονες, ο αμερικανικός (ABS) έχει στην κλάση του 808 πλοία, ο ιαπωνικός (ClassNK) 780 πλοία, ο αγγλικός Lloyd’s Register 773 πλοία, ο γαλλικός (Bureau Veritas) 712 πλοία, ο νορβηγικός (DNV) 597 πλοία και ο ιταλικός (Rina) 237 πλοία.

Ο ανταγωνισμός

Ο ανταγωνισμός για τον «έλεγχο» των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών εντείνεται τα τελευταία χρόνια, με τους Ασιάτες να μειώνουν σταδιακά τη διαφορά από τους Ευρωπαίους, με το 2022 να θεωρείται χρονιά «καμπής», αφού οι χώρες της Ασίας προσπέρασαν και ελέγχουν σήμερα το 43% του παγκόσμιου στόλου (48.472 πλοία, 637 εκατ. gt), με τους Ευρωπαίους να ακολουθούν με 42% που αντιστοιχεί σε 30.610 πλοία και 630 εκατ. gt. Σημειώνεται ότι στις αρχές του αιώνα οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες είχαν στον έλεγχό τους το 43% της παγκόσμιας χωρητικότητας και οι Ασιάτες το 32%. Την ώθηση στον ασιατικό στόλο δίνουν κατά κύριο λόγο οι Κινέζοι πλοιοκτήτες, οι οποίοι την τελευταία δεκαετία έχουν διπλασιάσει τον όγκο του στόλου τους. Αντίστοιχα όμως και οι Έλληνες εφοπλιστές κατάφεραν από το 2012 και μετά, και παρά το γενικότερο περιβάλλον το οποίο δεν ευνοεί τις νέες επενδύσεις, να μεγεθύνουν τον στόλο που ελέγχουν κατά 70%. Αντίθετα οι Γερμανοί πλοιοκτήτες είδαν να μειώνεται ο στόλος τους κατά 34% το ίδιο χρονικό διάστημα.