Η επόμενη μέρα στη φαρμακευτική πολιτική ήταν το θέμα τη συνάντησης της PIF με κυβερνητικό κλιμάκιο την Παρασκευή, 3 Ιουνίου.
Της Ανθής Αγγελοπούλου
[email protected]
Η επόμενη μέρα στη φαρμακευτική πολιτική ήταν το θέμα τη συνάντησης της PIF με κυβερνητικό κλιμάκιο την Παρασκευή, 3 Ιουνίου.
Το PhRMA Innovation Forum (PIF) Greece εκπροσωπήθηκε από την πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο του ΔΣ του, Agata Jakoncic και Γιώργο Τουσίμη, και τη Μαριάντζελα Οικονομοπούλου, External Affairs Manager. Από την κυβερνητική πλευρά, το «παρών» στη συνάντηση έδωσαν ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, και ο γενικός γραμματέας συντονισμού του κυβερνητικού έργου, Θανάσης Κοντογεώργης.
Η συζήτηση ήταν εκτενής αναφορικά με το τι μέλλει γενέσθαι στο εξής, στον τομέα της υγεία και συγκεκριμένα, στη φαρμακευτική πολιτική καθώς και στο μέλλον της Υγειονομικής περίθαλψης στη χώρα μας.
Και οι δύο πλευρές σύμφωνα με πληροφορίες, φάνηκε να έχουν διάθεση να αναζητήσουν τρόπους συνεργασίας που να μπορούν να αποδώσουν καρπούς και αμοιβαία επωφελή αποτελέσματα με ορίζοντα πάντοτε το συμφέρον των ασθενών στην Ελλάδα.
Να θυμίσουμε ότι με πρόσφατη ανακοίνωση του το PIF είχε εκφράσει την αντίδρασή του στα μέτρα φαρμακευτικής πολιτικής που περιλαμβάνονται στην τροπολογία που κατατέθηκε και ψηφίστηκε στο Σχέδιο Νόμου της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Τα μέτρα αυτά όπως έλεγε, είναι απολύτως βραχυπρόθεσμα και στοχεύουν στην απλή λογιστική μεταφορά και μετονομασία βάρους των υπερβάσεων από το clawback στα rebates και σε καμία περίπτωση δεν στοχεύουν στη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης, δεν οδηγούν στη μείωση της συμμετοχής των ασθενών και δεν συνάδουν με τη δέσμευση της χώρας για μείωση του clawback την επόμενη τετραετία.
Παράλληλα όπως εξηγούσαν οι αρμόδιοι, τα νέα μέτρα, επιβαρύνουν δυσανάλογα τα καινοτόμα φάρμακα, ενώ παρέχουν αυξημένη προστασία στις ήδη πολύ υψηλές τιμές των γενοσήμων.
Το PhRMA Innovation Forum Ελλάδος είχε καταθέσει από καιρό στο υπουργείο Υγείας έναν ολοκληρωμένο χάρτη για την αναμόρφωση της φαρμακευτικής πολιτικής με συγκεκριμένες παρεμβάσεις, οι οποίες θεωρεί ότι είναι απαραίτητες για την συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης και την επίτευξη των στόχων του προγράμματος.
Για παράδειγμα, μια πρόταση μας, που θα μπορούσε να εφαρμοστεί άμεσα, είναι η κατάργηση της προστασίας του 7% στην ανατιμολόγηση των φαρμακευτικών προϊόντων. Η απλή κίνηση αυτή επιφέρει άμεσα ετήσια εξοικονόμηση πλέον των 120 εκατομμυρίων ευρώ, αντιμετωπίζει όλη την φαρμακοβιομηχανία με ισότιμο και δίκαιο τρόπο, ενώ συγχρόνως συμβάλει δραστικά στη μείωση της συμμετοχής των ασθενών. Επίσης η κατάργηση της εξίσωσης της ασφαλιστικής τιμής των γενοσήμων με την λιανική τους τιμή, ρύθμισης η οποία ψηφίσθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ και οδηγεί στο παράδοξο να αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ τα γενόσημα φάρμακα πολύ ακριβότερα από τα αντίστοιχα πρωτότυπα, θα επιφέρει εξοικονομήσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Αν τα μέτρα αυτά συνδυασθούν και με άλλες διαρθρωτικές παρεμβάσεις, είναι εφικτή όχι μόνο η επίτευξη των στόχων εξοικονόμησης του «Ελλάδα 2.0» αλλά και η ουσιαστική μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης, η μείωση της δημοσιονομικής επιβάρυνσης και η σημαντική μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης των ασθενών, η οποία μόνο με τα μέτρα μείωσης των τιμών μπορεί να ελαφρυνθεί κατά τουλάχιστον 50 εκατομμύρια ετησίως.
Για όλους αυτούς τους λόγους το PIF, ζητούσε την επανεξέταση της τροπολογίας και την υιοθέτηση προτάσεων, για την κατάργηση της προστασίας τιμών, που μπορούν να αποφέρουν άμεσα αποτελέσματα εξοικονόμησης με ισότιμο τρόπο και με οικονομικό όφελος για τους ασθενείς.
Ωστόσο, και ο ΣΦΕΕ με ανακοίνωσή του είχε αναφέρει ότι στο νέο νομοσχέδιο για την φαρμακευτική πολιτική ήταν πλήρης η έλλειψη αιτιολόγησης των μέτρων που ψηφίστηκαν ενώ για ενώ, πραγματοποιείται ανακατανομή των επιστροφών από ορισμένες κατηγορίες φαρμάκων σε άλλες, και φυσικά μεταξύ εταιριών. Παράλληλα, δεν λαμβάνονται μέτρα που θα βοηθήσουν στη συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης.
Το κυριότερο, σύμφωνα με το ΣΦΕΕ, για άλλη μια φορά μετατρέπεται το clawback σε rebate, μια τακτική που είχε εφαρμοστεί ξανά στο παρελθόν (Αύγουστος 2017), με την εισαγωγή του «πολυωνύμου» των rebates, αλλά βέβαια δεν είχε την παραμικρή επίδραση στην συγκράτηση της δαπάνης και φυσικά των συνολικών επιστροφών των φαρμακευτικών επιχειρήσεων. Ενώ, η προσπάθεια να «χρυσωθεί» το χάπι της κατάργησης του CB ανάπτυξης (80/20 σε ΕΟΠΥΥ - 90/10 στα Νοσοκομεία) αποτυγχάνει πλήρως αφού μετατρέπεται σε rebate με «επιλεκτικό» καταλογισμό, χωρίς διασφάλιση για μείωση ή έστω συγκράτηση του συνόλου των επιστροφών. Τέλος, δημιουργείται νομοθετική βάση για επιμέρους κλειστούς προϋπολογισμούς που τελικά θα οδηγήσουν και αυτοί σε απλή μεταφορά βαρών μεταξύ κατηγοριών φαρμάκων και εταιριών.
Ο ΣΦΕΕ ανέφερε επίσης, ότι η φαρμακευτική δαπάνη είναι στάσιμη από το 2014 και μετά -για 9 χρόνια τώρα- με εξαίρεση το κονδύλι των εμβολίων και την ίδια στιγμή η πλήρης έλλειψη ελέγχου της ζήτησης, δημιουργεί μια ασφυκτική κατάσταση για τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις, αφού στην πράξη καθίστανται οι μόνοι εταίροι στους οποίους καταλογίζεται η υπέρβαση της δαπάνης, η οποία συνεχώς επιδεινώνεται.
Σύμφωνα με τις εταιρείες, η υγειονομική κρίση που δημιούργησε η πανδημία οδήγησε όλες τις κυβερνήσεις σε αναμόρφωση των κονδυλίων τους για τη Δημόσια Υγεία και αυτό είναι κάτι που πρέπει να γίνει και στη χώρα μας.