Η αφίσα με τον τίτλο «Είμαι άνθρωπος, όχι σκουπίδι», η οποία αφορά στον γολγοθά που αντιμετωπίζουν σήμερα οι πρόσφυγες με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, αποτελεί μια πρωτότυπη και ταυτόχρονα ενδιαφέρουσα καλλιτεχνική δημιουργία, η οποία έχει κάνει την εμφάνισή της σε διάφορες πόλεις της χώρας.
Πως μια 16χρονη street artist ανταποκρίνεται στα 100 χρόνια από την Μικρασιατική Καταστροφή;
Ίσως να έχετε προσέξει την αφίσα με τον τίτλο «Είμαι άνθρωπος, όχι σκουπίδι» που τις τελευταίες εβδομάδες φιγουράρει κολλημένη πάνω σε κάδους στις περισσότερες πόλεις της χώρας.
Ίσως να παρατηρήσατε τους περαστικούς να στέκονται μπροστά στα σκουπίδια και να σκανάρουν την αφίσα με τα κινητά τους. Πρόκειται για ένα πρωτότυπο installation της street art καλλιτέχνιδας Ελλάδας Στασινόγλου η οποία με αυτό το τρόπο προσπαθεί να μιλήσει για την ανθρωπιστική κρίση που ταλανίζει την εποχή μας.
Η αφίσα «Είμαι άνθρωπος, όχι σκουπίδι» αποτελεί το πρώτο δείγμα μιας προσπάθειας να συνδυάσει διαφορετικές τεχνολογίες και μέσα όπως, χαρτί, φιλμ animation, τηλεφωνία, επαυξημένη πραγματικότητα (Augmented Reality) και κάδους απορριμάτων. Όταν σκανάρεις την αφίσα τότε δια μαγείας μια fiction ταινία 30 δευτερολέπτων προβάλλει σαν ολόγραμμα πάνω ακριβώς στην αφίσα, μεταμορφώνοντας έτσι τον κάδο σε ζωντανό γλυπτό. Πολύ απλά έχεις συνδεθεί σε μια δωρεάν ιστοσελίδα και έχεις γίνει μάρτυρας των νέων δυνατοτήτων της επαυξημένης πραγματικότητας που αξιοποιούν αποκλειστικά το web.
Γνωστή από την περσινή σατιρική δράση «stasishellas» (μια εφαρμογή για κινητά που συνδύαζε φυσικό και εικονικό χώρο μέσω AR με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση) εφέτος, η Στασινόγλου, ακολουθεί έναν πιο δημοκρατικό δρόμο, αποκλειστικά μέσω mobile web και όχι εφαρμογής app, προκειμένου να απευθυνθεί σε μεγαλύτερο κοινό, χωρίς περιορισμούς και χωρίς να επιβαρύνει το περιβάλλον.
Τυπωμένη με φυτικά fluo μελάνια η αφίσα με τον καιρό ξεθωριάζει. Όταν εμφανιστούν οι καινούργιες αφίσες πάνω στους κάδους αυτό σημαίνει ότι το επόμενο επεισόδιο της σειράς είναι διαθέσιμο. Συνολικά θα «ανέβουν» 4 επεισόδια μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Δεν πρόκειται για δράση ακτιβισμού. Η Στασινόγλου δεν ανήκει σε κάποια συλλογικότητα. Απλά, θέλει να μας υπενθυμίσει τη σκοτεινή πλευρά του προσφυγικού βάζοντας στο κέντρο τα πρώτα θύματα: τα παιδιά. Η ταινία μιλάει για το τράφικινγκ και την παιδική δουλεία χωρίς να μασάει τα λόγια της. Από το πρώτο επεισόδιο, που προβάλλεται ήδη και θα συνεχίσει μέχρι τέλη Ιουνίου, ακολουθούμε τον Γολγοθά της μικρής Χάγιας από την Σενεγάλη ενώ προσπαθεί να επιβιώσει στην Αθήνα.
Η αφίσα έχει ήδη κολληθεί σε 4000 σημεία, σε κεντρικές πλατείες, σχολεία, τουριστικά και εμπορικά κέντρα, σε δήμους που παραδοσιακά συνδέονται με τη Μικρασιατική Καταστροφή και συμμετέχει σε Φεστιβάλ, όπως το Φεστιβάλ Street Art του Δήμου Βύρωνα.
Όσοι και όσες δεν βρίσκονται στο φυσικό χώρο της αφίσας και θέλουν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της ιστορίας μπορούν να απευθυνθούν στη δίγλωσση ιστοσελίδα www.stasishellas22.gr και στα αντίστοιχα social media κανάλια που έχει επιμελώς ενεργοποιήσει η δημιουργός.
Η Ελλάδα Στασινόγλου γεννήθηκε στο Mόντρεαλ και φοίτησε σε ελληνόφωνα και αλλόφωνα σχολεία σε τρεις διαφορετικές ηπείρους. Μαθήτρια λυκείου με κλίση στον προγραμματισμό και φανατική των κόμικς, η Στασινόγλου φτιάχνει τις δικές της ιστορίες συνδυάζοντας με οργανικό τρόπο, το φυσικό με το εικονικό, το ιδιωτικό με το δημόσιο. Το πρώτο έργο της «stasis hellas» είχε αναρτηθεί σε 21 στάσεις λεωφορείων στο κέντρο της Αθήνας τον Σεπτέμβριο του 2021. Το «stasis hellas», ένα έργο τέχνης χωρικής επαυξημένης πραγματικότητας σε 7 μέρη, διατίθεται δωρεάν σε Google Play και App Store.